Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor vanskelig er egentlig MFEL3010 - Medisin for realfag- og teknologistudenter? Emnesiden sier at det "går dypere enn tilsvarende kurs på 1. årsnivå (MFEL1010 = Innføring i medisin for ikke-medisinere)", men hvor stor er forskjellen? Er det et fag man kan komme seg gjennom, med grei arbeidsinnsats?

Lenke til kommentar

Jeg var i ca 2 forelesninger, skumma forelesningsslides og gamle eksamener og fikk 26 av de 27 poengene jeg trengte for å stå på eksamen på første forsøk, andre forsøk fikk jeg bestått med god margin. Gitt at du har litt sans for matte (sannsynelighet og enhetsjøgling) så er halve eksamen en øvelse i ituisjon mer enn noe annet. Etter å ha hatt to eksamener føler jeg at hvordan eksamen går er helt avhengig av hvilke 5 oppgaver de ender opp med å gjøre noe feil på og stryker (for ja, de feiler enten på copy-paste eller fjerner et riktig svar og legger til et ekstra feil svar på noen oppgaver hvert år) og hvorvidt du husker akkurat den ene sliden som beskriver spørsmålet på 5 av de ca 10 vanskelige spørsmålene du mangler for å stå :p

Endret av atb
Lenke til kommentar

Jeg var i ca 2 forelesninger, skumma forelesningsslides og gamle eksamener og fikk 26 av de 27 poengene jeg trengte for å stå på eksamen på første forsøk, andre forsøk fikk jeg bestått med god margin. Gitt at du har litt sans for matte (sannsynelighet og enhetsjøgling) så er halve eksamen en øvelse i ituisjon mer enn noe annet. Etter å ha hatt to eksamener føler jeg at hvordan eksamen går er helt avhengig av hvilke 5 oppgaver de ender opp med å gjøre noe feil på og stryker (for ja, de feiler enten på copy-paste eller fjerner et riktig svar og legger til et ekstra feil svar på noen oppgaver hvert år) og hvorvidt du husker akkurat den ene sliden som beskriver spørsmålet på 5 av de ca 10 vanskelige spørsmålene du mangler for å stå :p

Takk for tilbakemelding. Ved å skumme gjennom kompendiumet, samt gamle eksamensoppgaver, så virker det som om det er veldig mye pensum som må pugges, da særlig navn og begreper. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Helt ærlig - hvis du sørger for at du skjønner 35 av 40 oppgaver på siste 2-3 år med eksamener så acer du faget for stort sett er det 30 oppgaver som plukkes ut fra et utvalg på 50, men med overlapp fra år til år, slik at du lærer deg nok av faget hvis du bare kan eksamenene. Noen ganger bytter de en formulering (tar bort en ikke eller endrer hvilken retning de spørr om en prosess går). På alt som har med kjemi i kroppen pugga jeg bare oppgaveformuleringene og svarene, slik at jeg egentlig bare skummet oppgavetekstene på eksamen og satt inn riktig svar, eventuelt hvis de hadde endret noe så brukte jeg logikk for å gjette hvordan endringen i formulering endret svaret. Men ja, det er et par navn og begreper du ganske simpelt må kunne, og det må pugges (eller gjettes / gjenkjennes fra samme oppgave for 3 år siden).

 

Men nå er egentlig spørsmålet hvorvidt du vil jobbe for å stå på eksamen eller om du vil jobbe for å lære ting- mye av det jeg lærte i faget har jeg faktisk hatt bruk for både på prosjektoppgaven og masteren min (kyb med det som brukte å hete biomedisinsk bevegelse som fagretning), og mye av det jeg lurte meg unna å ikke kunne har jeg måttet lære meg like vel, så jeg flyttet bare "problemet" med å lære meg det til senere i studiet.

Hvis du legger ~50% mer insats i å skjønne og kunne de forskjellige temaene (og 50% av lite er ikke veldig mye xD), så kommer du til å få en del ut av faget dersom du skal gå noe medisinsk videre fremover, og selv hvis du ikke skal gå det så er temaene egentlig noenlunde interessante selv om foreleserne er ubrukelig dårlige.

Endret av atb
Lenke til kommentar

Har noen her tatt TDT4258 - Maskinnær programmering?

 

http://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4258/#tab=omEmnet

 

Jeg er på informatikk, har stort sett levd i abstraksjonsnivåer langt over dette. Aldri tatt i en C-fil for eksempel. Lurer på hvor overkommelig faget er hvis du er fersking på alt slikt. Må jeg for eksempel repetere hva en volt er? Eller slipper man å gå så langt "ned mot hardware"? :hmm:  

 

Tviler på at dette er noe jeg får bruk for i evt framtidig jobb. Men det ser litt morsomt ut...

 

Har tatt Datamaskiner og digitalteknikk som er anbefalt forkunnskap.

Lenke til kommentar

Har noen her tatt TDT4258 - Maskinnær programmering?

 

http://www.ntnu.no/studier/emner/TDT4258/#tab=omEmnet

 

Jeg er på informatikk, har stort sett levd i abstraksjonsnivåer langt over dette. Aldri tatt i en C-fil for eksempel. Lurer på hvor overkommelig faget er hvis du er fersking på alt slikt. Må jeg for eksempel repetere hva en volt er? Eller slipper man å gå så langt "ned mot hardware"? :hmm:  

 

Tviler på at dette er noe jeg får bruk for i evt framtidig jobb. Men det ser litt morsomt ut...

 

Har tatt Datamaskiner og digitalteknikk som er anbefalt forkunnskap.

 

Ja, jeg hadde det i fjor vår (da het det Energieffektive datamaskinsystemer). Det laveste man går ned er på maskinkodenivå, og det er ikke noe behov for å repetere volt osv.

 

Dette er et utrolig kult fag hvis interessen er der. Hvis øvingsopplegget er som før så er det tre øvinger/mini-prosjekter i faget. I alle sammen skal man bruke et utviklingskort som har en Silicon Labs EFM32 mikrokontroller (32 bits ARM CPU + en masse annet på samme chip) i tillegg til lydutgang, skjerm, input/output-pinner osv. Det er også (eller var hvertfall da jeg tok det) et hjemmelaga gamepad-kort med 8 knapper og LEDs. I øvingene startet vi med å bare bruke assembly (uten OS), deretter C (uten OS) og til slutt installerte vi Linux og skreiv den hardware-spesifikke koden som drivere. Det man skal ende opp med til slutt er et spill (type breakout, snake, pacman osv.) som bruker driverene man har laget. Utrolig kult når man får dette til :)

 

Hvis du aldri har rørt C så kan dette bli tungt, men det bør fortsatt være overkommelig hvis man bruker nok tid. Kan være lurt å sette seg inn i helt grunnleggende ting som header-filer, hvordan man kompilerer osv. Da sløser man ikke så mye tid på sånt mens man holder på. Det er også ganske utfordrende å finne ut hvordan ting fungerer i mikrokontrolleren. Man må lese mye i manualen som er mange hundre, om ikke tusen, sider. Det er lurt å sette seg litt inn i hvordan den er strukturert, og bruk for all del en PDF-leser med en innholdsfortegnelse så du kan bla kjapt til dit du vil.

Lenke til kommentar

 

Noen som vet om det er mulig å LANe spill over NTNU-nett/SiT-nett? Sliter..

 

Så lenge dere er på samme subnet, så bør det gå fint. Merk at noen studentbyer har flere subnet, slik at det ikke nødvendigvis holder å være i samme studentby.

 

Hvordan sjekker jeg at vi er på samme subnet? Vi er tilkoblet samme trådløse nettverk, men finner ikke hverandre når vi prøve å pinge hverandre gjennom ledetekst. 

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om det er mulig å LANe spill over NTNU-nett/SiT-nett? Sliter..

 

Så lenge dere er på samme subnet, så bør det gå fint. Merk at noen studentbyer har flere subnet, slik at det ikke nødvendigvis holder å være i samme studentby.

 

Hvordan sjekker jeg at vi er på samme subnet? Vi er tilkoblet samme trådløse nettverk, men finner ikke hverandre når vi prøve å pinge hverandre gjennom ledetekst. 

 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Subnetwork

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...