Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Lykke til nye studenter på NTNU fra høsten. Husk dress/kjole eller bunad til immatrikuleringen. 

Også kjent som 90% møter opp i normale klær, men forvent å se noen i dress/kjole eller bunad, samt at alle de som er der i jobbsammenheng kommer til å ha på seg pent antrekk :)

 

Og får å komme med en bedre påminnelse: Tenk på om dere vil være stud. ass i noen av fagene dere tar i løpet av første året, og i så fall gjør en god jobb i faget (ene) så dere får stillingen. Det er muligens den best betalte stillingen dere kan få som student, med 140,- i timelønn men dere får betalt for 1.5-3 timer for hver time faktisk arbeid dere gjør, avhengig av hvilket fag dere er stud. ass i :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner nå i 3. klasse på marin teknikk, og skal velge marin kybernetikk som hovedprofil. Jeg har lenge vurdert å bytte over til kybernetikk og robotikk, da det kan åpne for mange flere muligheter. Er veldig usikker. Noen som har ett par tips før fristen går ut?

Lenke til kommentar

Spørsmål om TDT4136 - Introduksjon til kunstig intelligens:

 

Hvor vanskelig er faget? Kommer jeg til å ha problemer som kyb-student, kontra data-studenter?

Jeg er kybber, har ingen erfaring med TDT4136, men jeg tok TDT4171 - Metoder i kunstig intelligens (hvis 4136 er AI1, er 4171 AI2), og hadde absolutt ingen problemer med det. I 4171 var det stort sett bare matte og helt enkel koding og sannsynlighetstre, tipper det er noe av det samme i 4136 - det handler mer om å lære seg et nytt fagfelt og nye tenkemåter enn noe annet, så det bør ikke være noe problem :)

 

Har 2 obligatoriske fag som har samme eksamensdato. Har jeg dermed lov til å ta kont eksamen i ene faget?

De har samme dato fordi ene faget skulle egentlig bli gjennomført i fjor.

Send mail til eksamenskontoret ([email protected] ) og si "hei, jeg tar [fag 1] og [fag 2] dette semesteret, med eksamen samme dag. Kan jeg få ta utsatt eksamen i [det faget du foretrekker å ta konten på]?", også invilger de godkjent kont. <-- I alle fall det jeg har gjort.

Lenke til kommentar

 

Spørsmål om TDT4136 - Introduksjon til kunstig intelligens:

 

Hvor vanskelig er faget? Kommer jeg til å ha problemer som kyb-student, kontra data-studenter?

Jeg er kybber, har ingen erfaring med TDT4136, men jeg tok TDT4171 - Metoder i kunstig intelligens (hvis 4136 er AI1, er 4171 AI2), og hadde absolutt ingen problemer med det. I 4171 var det stort sett bare matte og helt enkel koding og sannsynlighetstre, tipper det er noe av det samme i 4136 - det handler mer om å lære seg et nytt fagfelt og nye tenkemåter enn noe annet, så det bør ikke være noe problem :)

Jeg har hatt begge emnene. Jeg kan legge til at TDT4136 har et par programmingsøvinger som er hakket tyngre enn de i TDT4171, men at eksamenene er ganske like (og svært overkommelige, om jeg får si det selv). Øvingsopplegget i TDT4136 teller dog ikke på karakteren, så så lenge du får det godkjent ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre det bra som kyber.

Lenke til kommentar

 

Spørsmål om TDT4136 - Introduksjon til kunstig intelligens:

 

Hvor vanskelig er faget? Kommer jeg til å ha problemer som kyb-student, kontra data-studenter?

Jeg er kybber, har ingen erfaring med TDT4136, men jeg tok TDT4171 - Metoder i kunstig intelligens (hvis 4136 er AI1, er 4171 AI2), og hadde absolutt ingen problemer med det. I 4171 var det stort sett bare matte og helt enkel koding og sannsynlighetstre, tipper det er noe av det samme i 4136 - det handler mer om å lære seg et nytt fagfelt og nye tenkemåter enn noe annet, så det bør ikke være noe problem :)

 

Har 2 obligatoriske fag som har samme eksamensdato. Har jeg dermed lov til å ta kont eksamen i ene faget?

De har samme dato fordi ene faget skulle egentlig bli gjennomført i fjor.

Send mail til eksamenskontoret ([email protected] ) og si "hei, jeg tar [fag 1] og [fag 2] dette semesteret, med eksamen samme dag. Kan jeg få ta utsatt eksamen i [det faget du foretrekker å ta konten på]?", også invilger de godkjent kont. <-- I alle fall det jeg har gjort.

 

 

 

 

 

Spørsmål om TDT4136 - Introduksjon til kunstig intelligens:

 

Hvor vanskelig er faget? Kommer jeg til å ha problemer som kyb-student, kontra data-studenter?

Jeg er kybber, har ingen erfaring med TDT4136, men jeg tok TDT4171 - Metoder i kunstig intelligens (hvis 4136 er AI1, er 4171 AI2), og hadde absolutt ingen problemer med det. I 4171 var det stort sett bare matte og helt enkel koding og sannsynlighetstre, tipper det er noe av det samme i 4136 - det handler mer om å lære seg et nytt fagfelt og nye tenkemåter enn noe annet, så det bør ikke være noe problem :)

Jeg har hatt begge emnene. Jeg kan legge til at TDT4136 har et par programmingsøvinger som er hakket tyngre enn de i TDT4171, men at eksamenene er ganske like (og svært overkommelige, om jeg får si det selv). Øvingsopplegget i TDT4136 teller dog ikke på karakteren, så så lenge du får det godkjent ser jeg ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre det bra som kyber.

 

Supre tilbakemeldinger, det var det jeg håpte på. Ender nok opp med å gå for det emnet :)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal egentlig begynne på 2. år siving, men søkte på en bachelor i fysikk via SO. Jeg aksepterte plassen, men har nå funnet ut at jeg egentlig vil fortsette på siving-graden. Mister jeg nå automatisk plassen på siving? Burde jeg kontakte SO/NTNU?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg begynner nå i 3. klasse på marin teknikk, og skal velge marin kybernetikk som hovedprofil. Jeg har lenge vurdert å bytte over til kybernetikk og robotikk, da det kan åpne for mange flere muligheter. Er veldig usikker. Noen som har ett par tips før fristen går ut?

 

Jeg ble ferdig med en mastergrad i marin kybernetikk i juni, og jeg ville uten tvil valgt det samme om igjen. :thumbup:

 

Du blir en allsidig jobbsøker, siden du kan bruke kunnskapen fra marine kontrollsystemer til alt fra romskip, fly, biler og selvfølgelig også skip. Kunnskap om hydrodynamikk, bølgebelastninger og havkonstruksjoner kan gi deg innpass i feks. bedrifter som DNV-GL eller andre mer bygg- og konstruksjonsrettede bransjer. Og siden programmering ligger i bunn er også IT-konsulentbransjen åpen.

 

Alle jeg gikk sammen med på marin kybernetikk fikk jobb før masteroppgaven ble levert. De fleste ble rene IT-konsulenter i større konsulenthus, siden det er langt mellom de superrelevante, marine jobbene i dag. Selv skal jeg jobbe med flykontrollsystemer. Som det ble nevnt over: kybbere smetter inn over alt og er veldig tilpasningsdyktige.  :wee:

 

Igjen, til dere nye, husk dress på immatrikuleringen.  :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal egentlig begynne på 2. år siving, men søkte på en bachelor i fysikk via SO. Jeg aksepterte plassen, men har nå funnet ut at jeg egentlig vil fortsette på siving-graden. Mister jeg nå automatisk plassen på siving? Burde jeg kontakte SO/NTNU?

Du burde kunne beholde begge plassene, men for å være sikker ville jeg ha tatt kontakt med studieveileder. Hvis du ikke møter opp på immatrikuleringen for bachelor i fysikk så vil du uansett miste den plassen. Jeg har hatt to studieplasser samtidig tidligere, men det var på to forskjellige universiteter.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg skal egentlig begynne på 2. år siving, men søkte på en bachelor i fysikk via SO. Jeg aksepterte plassen, men har nå funnet ut at jeg egentlig vil fortsette på siving-graden. Mister jeg nå automatisk plassen på siving? Burde jeg kontakte SO/NTNU?

 

Det er ikke noe problem å «høre til» flere studieprogrammer, så lenge det er ulike årskull.

Lenke til kommentar

 

Da var smokingen renset, og nye skjorter kjøpt. Er syykt klar for immatrikuleringen. Btw, er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe skokrem i trondheim?

Er det virkelig så viktig å være bra kledd  :hmm: ? Jeg skal bare ha på meg en fin skjorte og dongeri... Jeg eier ikke engang en smoking.

 

Kompis av meg som dukket opp i dongeri-bukse, stakkaren mistet plassen sin...

 

Når får man brev/mail med info om skolestart osv?

Pleier å komme ut i starten av August. Ellers står all informasjonen på NTNU sine nettsider

https://www.ntnu.no/student/immatrikulering

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...