Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

Du får nok bruk for de fleste (om ikke alle) 1års datafag på kyb også, siden studiene har mye til felles. Det går nok bra å studere data i ett år siden du tror du liker det, og så evt. bytte til kybb gjennom SO neste år om du ikke trivdes på data likevel. 

Det eneste problemet med det i mine øyne er jeg allerede har studert andre ting i 2 år, og vil nå aller helst bli ferdig i løpet av ca 5 år. Selvfølgelig burde jeg bytte hvis det er kyb jeg aller helst vil gå, men da vil jeg isåfall helst hoppe over til 2. året kyb. Antar at det er i overkant ambisiøst?

Ingen av emnene til kyb er adgangsbegrenset, så hvis du er smart starter du å ta kyb-emner allerede nå. Du kan gjøre slik:

 

Høst 2016

Både data og kyb har matte 1 og ITGK første semester, så de tar du uansett. Så tar du i tillegg TFE4101 Krets- og digitalteknikk og TTK4100 Kybernetikk, introduksjon. Legg merke til at TFE4101 har data våren etterpå, så uansett hva du velger er det ikke bortkastet. Data har i tillegg ex. phil. og diskret matematikk den høsten. Ex. phil. har man i andreklasse på kyb, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Vil du helgardere må du likevel ta diskret matematikk i tillegg. Det blir ett emne mer enn normalt, men det klarer du med litt innsats.

 

Vår 2017

Du har allerede bestått kretsteknikk, så du har bare tre vanlige datatemner: Objektorientert programmering (med Java), matte 3 og programmeringslab. Programmeringslab er et notorisk enkelt emne (vurderingen er godkjent/ikke godkjent, og det er ingen eksamen), så det kan anses som gratis studiepoeng. Matte 3 har kyb også. Kyb har samtidig sin egen utgave av objektorientert programmering med C++ istedenfor Java. Om du skal ta begge formene for objektorientert må du vurdere selv. I tillegg må du ta matte 2 og TTK4101 Instrumentering og måleteknikk. Dette blir fire-fem emner til sammen.

 

Dette ble litt rotete, men viser altså at du kan bestå både førsteklasse data og førsteklasse kyb samme studieår. For mer informasjon, konsulter studieplanen til data og kyb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du får nok bruk for de fleste (om ikke alle) 1års datafag på kyb også, siden studiene har mye til felles. Det går nok bra å studere data i ett år siden du tror du liker det, og så evt. bytte til kybb gjennom SO neste år om du ikke trivdes på data likevel. 

Det eneste problemet med det i mine øyne er jeg allerede har studert andre ting i 2 år, og vil nå aller helst bli ferdig i løpet av ca 5 år. Selvfølgelig burde jeg bytte hvis det er kyb jeg aller helst vil gå, men da vil jeg isåfall helst hoppe over til 2. året kyb. Antar at det er i overkant ambisiøst?

Ingen av emnene til kyb er adgangsbegrenset, så hvis du er smart starter du å ta kyb-emner allerede nå. Du kan gjøre slik:

 

Høst 2016

Både data og kyb har matte 1 og ITGK første semester, så de tar du uansett. Så tar du i tillegg TFE4101 Krets- og digitalteknikk og TTK4100 Kybernetikk, introduksjon. Legg merke til at TFE4101 har data våren etterpå, så uansett hva du velger er det ikke bortkastet. Data har i tillegg ex. phil. og diskret matematikk den høsten. Ex. phil. har man i andreklasse på kyb, så det trenger du ikke å bekymre deg for. Vil du helgardere må du likevel ta diskret matematikk i tillegg. Det blir ett emne mer enn normalt, men det klarer du med litt innsats.

 

Vår 2017

Du har allerede bestått kretsteknikk, så du har bare tre vanlige datatemner: Objektorientert programmering (med Java), matte 3 og programmeringslab. Programmeringslab er et notorisk enkelt emne (vurderingen er godkjent/ikke godkjent, og det er ingen eksamen), så det kan anses som gratis studiepoeng. Matte 3 har kyb også. Kyb har samtidig sin egen utgave av objektorientert programmering med C++ istedenfor Java. Om du skal ta begge formene for objektorientert må du vurdere selv. I tillegg må du ta matte 2 og TTK4101 Instrumentering og måleteknikk. Dette blir fire-fem emner til sammen.

 

Dette ble litt rotete, men viser altså at du kan bestå både førsteklasse data og førsteklasse kyb samme studieår. For mer informasjon, konsulter studieplanen til data og kyb.

 

Det virker veldig overkommelig. Tusen takk for hjelp til både deg og olealX, det setter jeg veldig stor pris på!

Lenke til kommentar

Da har jeg kommet inn på 2valget mitt: Marin teknikk.

Førstevalget var Energi og miljø og er nr.2 på ventelista. Noen som har noe erfaring med dette? Tror dere jeg kommer meg inn på energi og miljø? 

Marin teknikk er også greit synes jeg, kan jo alltid prøve å bytte over 2.året.

 

Over til et annet spørsmål: Hvilke av linjeforeningene foretrekker dere? Altså mellom EMiL og Mannhullet? Har dere noen erfaring med linjeforeningene og forskjellen mellom dem? :)

 

Et annet spørsmål som jeg lurer veldig på er om evt matte og fysikk delen på siv.ing er vanskelige? Jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskeligere enn VG3, men jeg har en kompis som begynner på 2.året på robotikk og kybernetikk. Vi gikk i samme klasse(både matte og fysikk-klasse, samt elevklasse). Han har alltid vært bedre enn meg(fått bedre karakterer) i de to fagene, og han forteller nå at det er utrolig vanskelig og at han sliter. Jeg kommer selvfølgelig til å jobbe utrolig mye med dette, men det han sier gjør at jeg gruer meg litt.

 

Er noen rare spm, men jeg håper noen kan ta seg et par min å svare en kommende Gløs-student :)

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Noen her med erfaring fra Bedriftsøkonomi (TIØ4295), Entrepenørskap (TIØ4230) eller Finans (TIØ4146) som K-emner? Jeg går kjemi og kan se for meg at jeg får bruk for alle tre emnene, men det er vanskelig å velge ett. Jeg heller kanskje mest mot Entrepenørskap, men kjenner ingen som har tatt emnet tidligere.

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål som jeg lurer veldig på er om evt matte og fysikk delen på siv.ing er vanskelige? Jeg skjønner selvfølgelig at det er vanskeligere enn VG3, men jeg har en kompis som begynner på 2.året på robotikk og kybernetikk. Vi gikk i samme klasse(både matte og fysikk-klasse, samt elevklasse). Han har alltid vært bedre enn meg(fått bedre karakterer) i de to fagene, og han forteller nå at det er utrolig vanskelig og at han sliter. Jeg kommer selvfølgelig til å jobbe utrolig mye med dette, men det han sier gjør at jeg gruer meg litt.

 

Jeg fikk 4 på R2-eksamen på VG3, tok ikke Fysikk 2 (tror jeg fikk 5 på Fysikk 1); i disse fagene jobbet jeg minimalt. Matte 1 på NTNU slo meg rett i fleisen med en stryk da jeg ikke var forberedt på at jeg faktisk måtte jobbe litt for å få det til. Konteeksamen neste sommer gikk derimot kjempegreit, det samme gjorde de neste mattefagene. Grunnen til dette er at jeg faktisk jobbet med fagene. Fysikk brukte jeg en del tid på, og jeg følte det gikk greit, men jeg fikk allikevel en dårlig karakter, så her kan jeg ikke gi deg så mange tips.

Bottom-line: jobb godt med fagene, så burde det gå helt greit. Hvis du ikke er typen til å dra i forelesninger, les gjennom alt av pensum istedenfor, og forstå alt. Øvingsoppgavene du må gjøre og gamle eksamensoppgaver er livsviktige, da oppgaver ofte går igjen på nye eksamen. Hvis det er noe du ikke forstår kan du være sikker på at det dukker opp på eksamen. Hvis du faktisk stryker på eksamen (første matteeksamen er en klassiker) er det ikke verdens undergang heller, de fleste pleier å få en grei karakter når de tar eksamen på nytt sommeren etter.

Endret av Akrobaten
Lenke til kommentar

Noen her med erfaring fra Bedriftsøkonomi (TIØ4295), Entrepenørskap (TIØ4230) eller Finans (TIØ4146) som K-emner? Jeg går kjemi og kan se for meg at jeg får bruk for alle tre emnene, men det er vanskelig å velge ett. Jeg heller kanskje mest mot Entrepenørskap, men kjenner ingen som har tatt emnet tidligere.

Jeg har tatt TIØ4146. Hva kan jeg si om emnet? På den positive siden er det enkelt å bestå. Det er ingen obligatoriske øvinger i løpet av semesteret, og eksamen består av noen få oppgaver som går igjen år etter år. Du lærer deg fremgangsmåten på oppgavene og får en karakter fra A til C litt ettersom hvor heldig du er. Jeg fikk A, men kan ikke finans i det hele tatt. Kanskje går det an å lære seg finans i tillegg, men du trenger ikke det for å gjøre det bra på eksamen.

Lenke til kommentar

Håper noen kan svare på dette; lurer fælt: når skal man egentlig få en faktura for semesteravgift studenweb?? Skal den kunne vises på siden allerede nå 20-21. juli?

 

Takk for pålitelige svar!

 

Den har vel allerede vært tilgjengelig i langt tid. Pleier ihvertfall å stå at "semesteravgift for høst xxx er ikke betalt" fra mai/juni eller noe sånt. Jeg har betalt den. Betalingsfristen er 15. september, men du kan registrere deg til emner før du har betalt. Får ikke utbetalt lån før du har betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg kom på 1. plass på venteliste til kybernetikk på hovedopptaket, finnes det noe som helst mulighet for å komme inn fra venteliste? Ser at det står at studiet vanligvis ikke etterfylles. 

Vanskelig å si, kanskje & kanskje ikke. Hva har du på 2. plass? For 2 år siden var en kompis av meg på 1. plass på ventelista til kyb, og han kom inn på elsys som 2. Kyb og elsys har samme linjeforening, så han hang med kybfolka i fadderuka og tok vanlige kybfag. Han søkte intern overgang på våren og fikk den innvilga, så det er noe du kan gjøre hvis du ikke kommer inn. :)  

 

Takk for svar! Kom inn på datatek, som jeg hadde på 2. plass. Jeg antar at jeg kommer til å trives på data også, så vet ikke helt om jeg føler for å gå helt over på kyb for å satse på at jeg får innvilget intern overgang. Får tenke litt på det. Er det isåfall en enkel prosess å ha fadderuke med kyb og ta kybernetikkfag istedetfor datafag?

 

Da burde du ta kontakt med studieveileder, evt de som styrer med fadderperioden og se om du kan få bytte. Lykke til!

Lenke til kommentar

 

Du får nok bruk for de fleste (om ikke alle) 1års datafag på kyb også, siden studiene har mye til felles. Det går nok bra å studere data i ett år siden du tror du liker det, og så evt. bytte til kybb gjennom SO neste år om du ikke trivdes på data likevel. 

Det eneste problemet med det i mine øyne er jeg allerede har studert andre ting i 2 år, og vil nå aller helst bli ferdig i løpet av ca 5 år. Selvfølgelig burde jeg bytte hvis det er kyb jeg aller helst vil gå, men da vil jeg isåfall helst hoppe over til 2. året kyb. Antar at det er i overkant ambisiøst? Får nesten bare satse på at jeg liker data, og det gjør jeg sikkert. Føler bare at kyb åpner for å jobbe i flere ulike bransjer med mye forskjellig, mens med en datautdanning ender man som utvikler i it-bransjen.

 

 

Jeg er nesten i akkurat samme situasjon som deg. Hadde kyb på førsteplass, men kom inn på datateknologi som andrevalg. Jeg er jo egentlig veldig fornøyd med det, men jeg må også vurdere om jeg vil ta kyb-fag og satse på å søke over til jul evt til neste høst. Jeg skal derimot helt sikkert følge fadderopplegget til abakus.

 

Har oppfattet det sånn at det ikke nødvendigvis er allverdens forskjell mellom data og kyb(mtp valgfag osv i løpet av 5 år) og tenker jo egentlig at jeg bare vil kjøre på med data.

 

 

Føler bare at kyb åpner for å jobbe i flere ulike bransjer med mye forskjellig, mens med en datautdanning ender man som utvikler i it-bransjen.

Dette er også min hovedbekymring; jeg er redd for at jeg ville hatt litt større valgfrihet eller spillerom hvis jeg hadde tatt kyb. Fortsatt er jeg litt usikker på om en ren datalinje er noe for meg. Har lest både at data krever en helt spesiell interesse, men at man også kan sitte igjen med forholdsvis få rene dataemner etter 5 år. Håper og tror at jeg har den faglige interessen som kreves.

 

Jeg har nettopp tatt et årsstudium i matematikk, så jeg får såppas mange unntak av emner til at jeg i praksis kan gå data og kyb side ved side. Så vi får se hva jeg føler etter et halvår evt et år. Har lest at IT-markedet er ganske godt for tiden, og det er jo betryggende. 

 

Føler meg litt som en idiot når jeg skriver følgende, men jeg trenger egentlig bare å lese at data er et godt valg.

Lenke til kommentar

Data er da mer allsidig enn kyb? Alle bransjer trenger jo ikt-folk, ikke alle trenger folk med spesiell kompetanse innen kybernetikk, og ihvertfall ikke nå som olja går litt dårlig. Hvis dere er usikre ville jeg prøvd et år med data først, man lærer så utrolig mye mer om hva slags muligheter som finnes etter et år, det er egentlig ikke så godt å vite hva ingeniører jobber med før man har kommet i gang. Ofte ser man for seg at man jobber helt annerledes enn man faktisk gjør.

Endret av Buddy Dakota
Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at kyb er mer allsidig enn data.

 

De lærer å sette verden i system og får dermed en utrolig bred kunnskapsbakgrunn. I tillegg lærer de å programmere etc.

 

I mitt yrkesliv har jeg sett kybbere i svært mange varierte stillinger. De smetter liksom inn overalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Du får nok bruk for de fleste (om ikke alle) 1års datafag på kyb også, siden studiene har mye til felles. Det går nok bra å studere data i ett år siden du tror du liker det, og så evt. bytte til kybb gjennom SO neste år om du ikke trivdes på data likevel.

Det eneste problemet med det i mine øyne er jeg allerede har studert andre ting i 2 år, og vil nå aller helst bli ferdig i løpet av ca 5 år. Selvfølgelig burde jeg bytte hvis det er kyb jeg aller helst vil gå, men da vil jeg isåfall helst hoppe over til 2. året kyb. Antar at det er i overkant ambisiøst? Får nesten bare satse på at jeg liker data, og det gjør jeg sikkert. Føler bare at kyb åpner for å jobbe i flere ulike bransjer med mye forskjellig, mens med en datautdanning ender man som utvikler i it-bransjen.

Jeg er nesten i akkurat samme situasjon som deg. Hadde kyb på førsteplass, men kom inn på datateknologi som andrevalg. Jeg er jo egentlig veldig fornøyd med det, men jeg må også vurdere om jeg vil ta kyb-fag og satse på å søke over til jul evt til neste høst. Jeg skal derimot helt sikkert følge fadderopplegget til abakus.

 

Har oppfattet det sånn at det ikke nødvendigvis er allverdens forskjell mellom data og kyb(mtp valgfag osv i løpet av 5 år) og tenker jo egentlig at jeg bare vil kjøre på med data.

Føler bare at kyb åpner for å jobbe i flere ulike bransjer med mye forskjellig, mens med en datautdanning ender man som utvikler i it-bransjen.

Dette er også min hovedbekymring; jeg er redd for at jeg ville hatt litt større valgfrihet eller spillerom hvis jeg hadde tatt kyb. Fortsatt er jeg litt usikker på om en ren datalinje er noe for meg. Har lest både at data krever en helt spesiell interesse, men at man også kan sitte igjen med forholdsvis få rene dataemner etter 5 år. Håper og tror at jeg har den faglige interessen som kreves.

 

Jeg har nettopp tatt et årsstudium i matematikk, så jeg får såppas mange unntak av emner til at jeg i praksis kan gå data og kyb side ved side. Så vi får se hva jeg føler etter et halvår evt et år. Har lest at IT-markedet er ganske godt for tiden, og det er jo betryggende.

 

Føler meg litt som en idiot når jeg skriver følgende, men jeg trenger egentlig bare å lese at data er et godt valg.

Godt å høre at jeg ikke er alene! Tror jeg ender opp med å satse på data, og heller se an etterhvert jeg også. Tenker å ta en prat med en studieveileder i starten av året uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...