Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg har en venn som har meldt seg opp til forkurs i kjemi. Ved bekreftelsen sto det at hun skulle "få mer informasjon i god tid før oppstart 9. August", men hun har ikke hørt noe fra dem enda. Er det noen som vet noe om forkurset? Hvor det er / hva man trenger til det? Noen som har meldt seg opp og hørt noe om det, eller er de bare veldig trege?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner i 3. året på Datateknologi med AI som spesialisering og må velge et av disse fagene. 

 

TDT4258 - Maskinnær programmering

TDT4195 - Grunnleggende visuell databehandling

TDT4175 - Informasjonssystemer

TDT4165 - Programmeringsspråk

TDT4117 - Informasjonsgjenfinning

 

Jeg er ganske usikker på hva jeg bør velge. Alle virker interessante bortsett fra Informasjonssystemer som høres veldig kjedelig ut. Noen som har erfaring med noen av disse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg begynner i 3. året på Datateknologi med AI som spesialisering og må velge et av disse fagene. 

 

TDT4258 - Maskinnær programmering

TDT4195 - Grunnleggende visuell databehandling

TDT4175 - Informasjonssystemer

TDT4165 - Programmeringsspråk

TDT4117 - Informasjonsgjenfinning

 

Jeg er ganske usikker på hva jeg bør velge. Alle virker interessante bortsett fra Informasjonssystemer som høres veldig kjedelig ut. Noen som har erfaring med noen av disse?

Kjenner mange som tok programmeringsspråk og synes det var ganske kjedelig. Det positive de sa om faget var at "det var greit å vite om". Grunnleggende visuell databehandling har jeg en venn som tok. Han synes det var greit å ha kunnskapen siden det blant annet gir noe å bygge på hvis du skal lage objektgjenkjenningsalgoritmer til feks. droner.

Lenke til kommentar

Jeg begynner i 3. året på Datateknologi med AI som spesialisering og må velge et av disse fagene. 

 

TDT4258 - Maskinnær programmering

TDT4195 - Grunnleggende visuell databehandling

TDT4175 - Informasjonssystemer

TDT4165 - Programmeringsspråk

TDT4117 - Informasjonsgjenfinning

 

Jeg er ganske usikker på hva jeg bør velge. Alle virker interessante bortsett fra Informasjonssystemer som høres veldig kjedelig ut. Noen som har erfaring med noen av disse?

 

Grunnleggende visuell databehandling er mest AI-rettet, mtp gjenkjenning osv. som nevnes over. Ikke veldig hardcore slikt når jeg tok det, men  prinsipper bak osv. Ellers var Programmeringsspråk et av mine favorittfag ved NTNU. Veldig "eye-åpner" mtp forskjellige paradigmer, men kan også være litt tungt og mye detaljer.

Lenke til kommentar

Jeg ser at Datasyn har Grunnleggende visuell databehandling som anbefalt forkunnskap, så da er jo den kombinasjonen absolutt det mest relevante i forhold til studieretningen min. Synd Datateknologi har gått fra 4 til 2 valgbare TDT-emner, ellers så kunne jeg tatt både de to og Programmeringsspråk og f.eks. Kompilatorteknikk. 

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Jeg ser at Datasyn har Grunnleggende visuell databehandling som anbefalt forkunnskap, så da er jo den kombinasjonen absolutt det mest relevante i forhold til studieretningen min. Synd Datateknologi har gått fra 2 til 4 valgbare TDT-emner, ellers så kunne jeg tatt både de to og Programmeringsspråk og f.eks. Kompilatorteknikk. 

Ja, det er fryktelig synd at man mister muligheten til å ta kvalitetsemner som kompilatorteknikk, når erstatningen er et så blodfattig emne som proglab.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kom på 1. plass på venteliste til kybernetikk på hovedopptaket, finnes det noe som helst mulighet for å komme inn fra venteliste? Ser at det står at studiet vanligvis ikke etterfylles. 

Vanskelig å si, kanskje & kanskje ikke. Hva har du på 2. plass? For 2 år siden var en kompis av meg på 1. plass på ventelista til kyb, og han kom inn på elsys som 2. Kyb og elsys har samme linjeforening, så han hang med kybfolka i fadderuka og tok vanlige kybfag. Han søkte intern overgang på våren og fikk den innvilga, så det er noe du kan gjøre hvis du ikke kommer inn. :)  

 

Takk for svar! Kom inn på datatek, som jeg hadde på 2. plass. Jeg antar at jeg kommer til å trives på data også, så vet ikke helt om jeg føler for å gå helt over på kyb for å satse på at jeg får innvilget intern overgang. Får tenke litt på det. Er det isåfall en enkel prosess å ha fadderuke med kyb og ta kybernetikkfag istedetfor datafag?

 

 

Are you me? Jeg havnet også på 1. plass på venteliste til kyb, og kom inn på data som 2. valg. Endte opp med å gå data første året, for så å bytte over til kyb.(ikke intern overgang, startet fra scratch). Som andre har sagt, så pleier de ikke å etterfylle fordi de tar opp flere folk enn de forventer kommer til å fortsette. Du kommer kanskje inn hvis langt flere enn forventet dropper ut, men det ville jeg ikke satset på.

Uten å vite hva du er mest interessert i vil jeg uansett anbefale å bytte til kyb på en eller annen måte

Lenke til kommentar
 

Are you me? Jeg havnet også på 1. plass på venteliste til kyb, og kom inn på data som 2. valg. Endte opp med å gå data første året, for så å bytte over til kyb.(ikke intern overgang, startet fra scratch). Som andre har sagt, så pleier de ikke å etterfylle fordi de tar opp flere folk enn de forventer kommer til å fortsette. Du kommer kanskje inn hvis langt flere enn forventet dropper ut, men det ville jeg ikke satset på.

Uten å vite hva du er mest interessert i vil jeg uansett anbefale å bytte til kyb på en eller annen måte

 

Ville du i ettertid helst byttet gjennom intern overgang, eller er du fornøyd med å begynne fra scratch? Har lite lyst til å ta kybernetikk-emner for så å håpe på å komme inn gjennom intern overgang, men har heller ikke veldig lyst til å bruke et ekstra år. Hvordan ser timeplanen din ut når du allerede har tatt noen av emnene til kybernetikk, blir det bare færre fag per semester (og mindre penger fra lånekassen) eller fylles det inn med fag fra kommende semester?

Lenke til kommentar

 

Ville du i ettertid helst byttet gjennom intern overgang, eller er du fornøyd med å begynne fra scratch? Har lite lyst til å ta kybernetikk-emner for så å håpe på å komme inn gjennom intern overgang, men har heller ikke veldig lyst til å bruke et ekstra år. Hvordan ser timeplanen din ut når du allerede har tatt noen av emnene til kybernetikk, blir det bare færre fag per semester (og mindre penger fra lånekassen) eller fylles det inn med fag fra kommende semester?

 

Jeg følte det var et ganske greit valg. Ved å begynne på nytt fikk jeg med meg kyb. intro, matte 2, C++, etc som jeg mener å huske jeg ikke hadde på data. Vi hadde også Matlab i ITGK på kyb, i stedet for jsp/html på data, som jeg følte var helt meningsløst (men nå har de kanskje python?). De fagene jeg hadde fra før tok jeg bare på nytt, men du kan sikkert fylle på med noen andre hvis du vil. Disse fagene fikk jeg ikke stipend for, men det følte jeg hadde lite å si. Det å være med på fadderukene på nytt var forøvrig ganske gøy.

Det eneste som er kjipt er at du får et høyere studielån, og at det tar et år ekstra før du blir arbeidsslave

Lenke til kommentar

 

 

Ville du i ettertid helst byttet gjennom intern overgang, eller er du fornøyd med å begynne fra scratch? Har lite lyst til å ta kybernetikk-emner for så å håpe på å komme inn gjennom intern overgang, men har heller ikke veldig lyst til å bruke et ekstra år. Hvordan ser timeplanen din ut når du allerede har tatt noen av emnene til kybernetikk, blir det bare færre fag per semester (og mindre penger fra lånekassen) eller fylles det inn med fag fra kommende semester?

 

Jeg følte det var et ganske greit valg. Ved å begynne på nytt fikk jeg med meg kyb. intro, matte 2, C++, etc som jeg mener å huske jeg ikke hadde på data. Vi hadde også Matlab i ITGK på kyb, i stedet for jsp/html på data, som jeg følte var helt meningsløst (men nå har de kanskje python?). De fagene jeg hadde fra før tok jeg bare på nytt, men du kan sikkert fylle på med noen andre hvis du vil. Disse fagene fikk jeg ikke stipend for, men det følte jeg hadde lite å si. Det å være med på fadderukene på nytt var forøvrig ganske gøy.

Det eneste som er kjipt er at du får et høyere studielån, og at det tar et år ekstra før du blir arbeidsslave

 

Okei, skjønner. Tror jeg prøver meg et år på data, også får jeg heller bytte hvis jeg føler kyb er bedre for meg. Takk for svar, det hjelper mye!

Lenke til kommentar

Er det flere her som il.a sommeren og nå har opplevd problemer med å logge seg på eduroam og også gjestenettet på Ntnu ? ALtså, dere som har prøvd dette og har vært i byen.

Hadde litt problemer med Eduroam på Gardermoen forrige uke, hvis det har noe å si. Pleier å koble på automatisk.

Lenke til kommentar

Har noen studasser i ITGK blitt kontaktet av IDI, eller skrevet kontrakt enda?

Du skriver kontrakt på et fellesmøte i begynnelsen av semesteret.

 

Er det flere her som il.a sommeren og nå har opplevd problemer med å logge seg på eduroam og også gjestenettet på Ntnu ? ALtså, dere som har prøvd dette og har vært i byen.

Du må nå bruke [email protected] for å logge på eduroam.

Lenke til kommentar

Matlab er nok ikke ubrukelig om du skal studere kyb. Det er vel fremdeles det mest brukte programmet i det fleste fagene. Det har vel ikke endret seg så mye siden jeg var ferdig?

Ja, jeg prøvde å si at html/jsp var ubrukelig, ikke Matlab. Problemet er kanskje at de fleste aldri kommer til å bruke det igjen etter studiene siden mange arbeidsgivere ikke gidder å betale for lisenser

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...