Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Ikke siter meg på dette siden NTNU har lagt om linjene litt i år, men dersom det er samme greiene som i fjor så kan du kan gå Informatikk og velge en del matte-fag (1, 3, 4D, Diskret og Statisikk) og Fysikk som valgfag og så gå videre med en 2-årig Datateknikk master. Informtikk har 7 valgbare emner. Før måtte to av dem være informatikk-emner fra en liste, men ser ikke ut som det er tilfelle lenger, du låser deg jo litt mtp valgfriheten Informatikk egentlig tilbyr, men på den annen side, hadde du tenkt å gå Datatek uansett så spiller jo ikke det noen stor rolle.

Det du sier med å velge mattefag, og deretter kunne gå videre til datateknikk, stemmer. Så vidt jeg kan se i studiehåndboken, og slik jeg har fått satt opp min studieplan, er det fortsatt obligatorisk med to informatikkemner. Men, det sies at de skal endre litt i oppbygningen. Kan vel hende det blir endringer fra 2015 eller 2016.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaring med bytte av studieretning? Er det veilederen til den studieretningen jeg går på, eller den jeg vil bytte til jeg burde snakke med? Hvor få fag må jeg mangle fra 1. året for å kunne begynne rett i 2. klasse? Går forøvrig i 1. klasse kyb, og vil bytte til marin. Har 64 søkepoeng til høsten.

Endret av erlendd
Lenke til kommentar

Hvis man går på HisT er det mulig å bli med i organisasjoner i NTNU?

 

 

Det kommer helt ann paa hvor god du er i det den organisasjonen holder paa med og hvor klysete den organisasjonen er.

 

Er du flink vil de selvsagt ha deg, er du ikke det er det mange steder du kan glemme aa bli med i.

 

Dette gjelder mye glos. Men mye er aapent for de fleste bare man spoer pent.

Lenke til kommentar

Noen racere på AoC her? Står fast på en oppgave om I/O-beregeninger, siste spørsmålstegnet jeg har igjen før jeg er ferdig med I/O-delen.

 

 

En datamaskin betår av en prosessor og en I/O enhet, D, som er bundet til hovedlageret, M, via en felles buss. Bussen har en datalinje som har bredden til et ord. Prosessoren kan utføre et maksimum av 1000000 instruksjoner pr. sekund. En gjennomsnittlig instruksjon krever fem maskinsykler, der tre av de bruker bussen. Lesing og skriving til lageret krever en maskinsykel. Anta at prosessoren hele tiden utfører bakgrunnsprogrammer som krever 45% av prosessorsyklene, men ingen I/O instruksjoner. Anta at en prosessorsykel er lik en bussykel. Anta også at I/O enheten skal bli brukt til å overføre store blokker av data mellom M og D.
Anta at man bruker programmert I/O og hvert ett-ords I/O-overføring krever at prosessoren utfører 3 instruksjoner. Estimer den maksimale I/O dataoverførings raten, i ord per sekund, som er mulig gjennom D.

 

 

Så at det var stilt spm om dette i 2012 i en annen tråd, men nissen fant ut av det uten å forklare hvordan han fikk det til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen racere på AoC her? Står fast på en oppgave om I/O-beregeninger, siste spørsmålstegnet jeg har igjen før jeg er ferdig med I/O-delen.

 

 

En datamaskin betår av en prosessor og en I/O enhet, D, som er bundet til hovedlageret, M, via en felles buss. Bussen har en datalinje som har bredden til et ord. Prosessoren kan utføre et maksimum av 1000000 instruksjoner pr. sekund. En gjennomsnittlig instruksjon krever fem maskinsykler, der tre av de bruker bussen. Lesing og skriving til lageret krever en maskinsykel. Anta at prosessoren hele tiden utfører bakgrunnsprogrammer som krever 45% av prosessorsyklene, men ingen I/O instruksjoner. Anta at en prosessorsykel er lik en bussykel. Anta også at I/O enheten skal bli brukt til å overføre store blokker av data mellom M og D.

Anta at man bruker programmert I/O og hvert ett-ords I/O-overføring krever at prosessoren utfører 3 instruksjoner. Estimer den maksimale I/O dataoverførings raten, i ord per sekund, som er mulig gjennom D.

 

 

Så at det var stilt spm om dette i 2012 i en annen tråd, men nissen fant ut av det uten å forklare hvordan han fikk det til.

 

Fant en matlab-snippet som jeg kanskje brukte i fjor, usikker på om det er samme oppgave. Uansett, mulig den er til hjelp:

function out = ioberegning(instruksjonerPerSekund, prosessorProsent, antallInstruksjoner)
    ioProsent = 1 - prosessorProsent;
    out = (instruksjonerPerSekund * ioProsent)/antallInstruksjoner;
end
Lenke til kommentar

Hvorfor hater alle indøk?

Noen betraktninger;

 

- Der er ikke "ekte" ingeniører

- De tar uforholdsmessig stor plass på Gløshaugen, både bokstavelig talt og i overført betydning

- Bindeleddet (ikke minst)

- Litt for mye ressurser går til IØT-instituttet (riktig egentlig??)

- De tilhører SVT-fakultetet, men menger seg blant teknologene på Gløs

- De blir mest sannsynligvis sjefene til sivingene, informatikerne, samt div andre økonomer ute i arbeidslivet

- De vartes opp godt (les bedpres i tide og utide, nonstop. Pizza, sushi, øl, tapas, +++ )

- De er brautende

 

Ellers er de ganske så søte :) Og veldig nyttige å ha med på laget sitt :)

 

Enige / uenige dere??

Endret av Calippus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

En sivilingeniør i Industriell økonomi og teknologiledelse (Indøk) har kunnskaper innenfor tre fagområder: Økonomi, teknologi og ledelse.

 

 

Man utdanner seg rett og slett ikke til en god leder. Litt for høy "jeg skal bli sjef"-faktor.

 

 

Det er absolutt mye som kan læres om ledelse.

 

 

Du mener altså her at indøkere burde lære mer om ledelse, heller enn å forvente å bli leder, som kloffsk antyder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

En sivilingeniør i Industriell økonomi og teknologiledelse (Indøk) har kunnskaper innenfor tre fagområder: Økonomi, teknologi og ledelse.

 

 

Man utdanner seg rett og slett ikke til en god leder. Litt for høy "jeg skal bli sjef"-faktor.

 

 

Det er absolutt mye som kan læres om ledelse.

 

 

Du mener altså her at indøkere burde lære mer om ledelse, heller enn å forvente å bli leder, som kloffsk antyder?

 

 

Jeg kan ikke si å ha ment verken eller med det jeg skrev.

Lenke til kommentar

@ twinflower;

 

Jeg kan kontre til deg med dette, i samme stil som han Profetens Ummah-tullingen -(han Ubaybubba-ish Hussein); "jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte at jeg skjønte hva du mente eller sa". Sånn da er vi like langt. :)

 

Calippus, la meg først og fremst beklage at jeg så til de grader overvurderte forståelsen din for det norske språk. Og tillat meg å komme med en liten oppsummering:

 

Hva jeg har påstått:

  • At emnet ledelse innehar flere aspekter som i stor grad kan læres, og ikke utelukkende er bestemt av medfødte personlige egenskaper. Jeg poengterte dette ettersom det virket som om kloffsk påstod sistnevnte.

 

Hva jeg ikke har påstått:

  • At indøkere bør lære mer om noe som helst
  • At indøkere bør forvente verken det ene eller andre

 

Til sist vil jeg ha meg frabedt alle paralleller og koblinger til både islamistiske ekstremister og at du stadig vekk legger ord i munnen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt, hadde du klart å formulere deg litt mer tydelig på forrige side så hadde vi sluppet å røre grøten.

"Det er absolutt mye som kan læres om ledelse (...)" - sier ikke nødvendigvis så mye. Ikke still type retoriske spørsmål, el.likn, når det spørres om hvorfor alle "hater" indøk (gjelder alle forsåvidt).

 

 

Nei jeg kobler deg ikke til P.U. dude. Chill. (Faen heller irioni og sarkasme i nettråder! :wallbash: )

Endret av Calippus
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...