Gå til innhold

Snart grafikkort med 512 MB minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Føler at det blir litt mye hypet opp, som før betyr ikke mer minne bedre ytelse, derimot er det teknologier som for eksempel 3Dc som kan bety noe for bildekvaliteten og prisen  på skjermkortene.
Er ikke 3dc bare en tekstrurkomprimeringsalgoritme? Hvis det hejlper å komprimere teksturene for grafikken, så vil det jo hjelpe å ha mer minne også. Det er jo bare to forskjellige måter å løse samme problem.

Det stemmer. Han mener sikkert bare at komprimering er gratis mens høytytende fysiske minnebrikker koster ganske mye. Hvorfor bruke penger på en løsning når det blir tilsynelatende like bra løst uten penger?

Lenke til kommentar

Vel dette er vel bra det, kanskje klarer man å utnytte hele båndbredden i en PCIe port? Men at det endelig kommer grafikkort på markedet med 512mb minne er vel feil? 3D labs har hatt 512mb minne på sine skjermkort i veldig lang tid, men disse skjermkortene er beregnet på geologer og slikt og de koster en liten bil :D

http://www.3dlabs.com/products/product.asp?prod=291 og en side med specs:

http://www.3dlabs.com/products/product.asp?prod=291&page=6

Lenke til kommentar

Er ikke 3dc bare en tekstrurkomprimeringsalgoritme? Hvis det hejlper å komprimere teksturene for grafikken, så vil det jo hjelpe å ha mer minne også. Det er jo bare to forskjellige måter å løse samme problem.

 

AtW

3Dc er myntet for normal map komprimering. I tillegg til å spare minne kapasitet vil det også spare minne trafikk. Men dette er ikke noe fullgod erstatning for mer minne.

 

Som jeg har nevnt i en annen tråd så skal også Everquest 2 kunne benytte seg av 512MB VRAM. Men stort sett er dette bare gimmick idag.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Vel dette er vel bra det, kanskje klarer man å utnytte hele båndbredden i en PCIe port? Men at det endelig kommer grafikkort på markedet med 512mb minne er vel feil? 3D labs har hatt 512mb minne på sine skjermkort i veldig lang tid, men disse skjermkortene er beregnet på geologer og slikt og de koster en liten bil :D

http://www.3dlabs.com/products/product.asp?prod=291 og en side med specs:

http://www.3dlabs.com/products/product.asp?prod=291&page=6

Ja, det er typiske geologkort dette. Man kan i sin alminnelighet skille mellom spillkort og geologkort. :p

Lenke til kommentar

Atwindsor ; Mistapi : For oss sluttbrukere så betyr kun mer minne på skjermkortet en ting : dyrere kort, dagens skjermkort greier seg bra med 256 minne da de fleste spill enda ikke bruker all denne kapasiteten. Selvsagt så kan det være greit å ha mer minne men når spillene som trenger 512Mb i minne kommer så er vell dagens skjermkort allerede utdatert.

 

Selvsagt så vil fremtiden sikkert bringe stadig større minne på skjermkortene, men jeg mener fortsatt at vi tjener mer på komprimering og teknikker som øker ytelsen på disse.

Lenke til kommentar
Atwindsor ; Mistapi : For oss sluttbrukere så betyr kun mer minne på skjermkortet en ting : dyrere kort, dagens skjermkort greier seg bra med 256 minne da de fleste spill enda ikke bruker all denne kapasiteten. Selvsagt så kan det være greit å ha mer minne men når spillene som trenger 512Mb i minne kommer så er vell dagens skjermkort allerede utdatert.

 

Selvsagt så vil fremtiden sikkert bringe stadig større minne på skjermkortene, men jeg mener fortsatt at vi tjener mer på komprimering og teknikker som øker ytelsen på disse.

helt riktig det du sa, når spill begynner å få brukt for 512mb på skjermkortet vil disse kortene allerede være utdaterte. Jeg ser derfor på dette som unyttig foreløbig

Lenke til kommentar

:hrmf:

Gainward vurderer blant annet vannkjøling fra Innovatek.

Hva med å lansere skjermkort uten påmontert kjøler?

Nå jeg har tenkt å ha vannkjøling på skjermkortet hvorfor skal jeg betale for en ekstra (og da for meg) unødvendig kjøler?

At ingen produsenter har vurdert/lansert dette er for meg underlig...

Lenke til kommentar
:hrmf:

Gainward vurderer blant annet vannkjøling fra Innovatek.

Hva med å lansere skjermkort uten påmontert kjøler?

Nå jeg har tenkt å ha vannkjøling på skjermkortet hvorfor skal jeg betale for en ekstra (og da for meg) unødvendig kjøler?

At ingen produsenter har vurdert/lansert dette er for meg underlig...

masseproduksjon, Det er SVÆRT få % av PC brukere som bruker vannkjøling.

Endret av chil
Lenke til kommentar
:hrmf:

Gainward vurderer blant annet vannkjøling fra Innovatek.

Hva med å lansere skjermkort uten påmontert kjøler?

Nå jeg har tenkt å ha vannkjøling på skjermkortet hvorfor skal jeg betale for en ekstra (og da for meg) unødvendig kjøler?

At ingen produsenter har vurdert/lansert dette er for meg underlig...

masseproduksjon, Det er SVÆRT få % av PC brukere som bruker vannkjøling.

Svært få som overklokker, allikevel er golden sample lansert som en serie, jeg tror en ribbeløs serie kunne vært bra, er endel som installerer egen kjøling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå trenger en ikke bruke vannkjøling for at nyttedelen av at en kan få skjermkortet levert uten en standard kjøler blir gjeldende.

Du har også de som vil ha mer støyvennlige løsninger, kraftigere løsninger ol. innen luft også.

 

Jeg kan heller ikke se det store problemet for produsentene da i og for seg er snakk om å ta kortet av rullebandet litt tidligere enn for de som skal ha kjøler montert.

 

Kortet er jo det samme.

Lenke til kommentar
Gainward vurderer blant annet vannkjøling fra Innovatek.

Hva med å lansere skjermkort uten påmontert kjøler?
masseproduksjon, Det er SVÆRT få % av PC brukere som bruker vannkjøling.
Svært få som overklokker, allikevel er golden sample lansert som en serie, jeg tror en ribbeløs serie kunne vært bra, er endel som installerer egen kjøling.

Jeg tror ikke den gjennomsnittlige PC-bruker er representabel for den gjennomsnittlige kjøper av skjermkort med 512MB.

 

AtW's eksempel med golden sample illusterer det godt. Den gjennomsnittlige PC-bruker på verdensbasis sitter med grafikk i klassen Intel GMA900. Likevel er det et lukurativt marked for golden sample. En serie uten kjøler evt bundlet med vannblokk kan godt få et glimrende marked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...