Gå til innhold

Omtale av World of Warcraft (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig i at det er en del bugs, og ting som må taes tak i, men til tross for alt dette så mener jeg fortsatt spillet er det beste osm noensinne er laget, og en soleklar 10'er.

 

Er det bare meg som tenker "perfekt" når jeg leser karakter 10, som tilsynelatende er beste karakter? Hva i huleste gjør gamer.no hvis det kommer et spill som er enda bedre enn WoW? Fullt mulig.. Gir dere spillet karakter 15? Skjønner ikke logikken .. Karakter TI er like forbanna misvisende.

 

Jeg har aldri sett mer håpløse teams. Det er så mange idioter som ikke aner hva de skal gjøre, folk som ikke aner hva som er bra og dårlig av spells.

 

Dessverre helt sant. Det er helt utrolig hvor lite enkelte skjønner. Og General chat.. jeg blir kvalm inne i meg av alt det folk klarer å lire av seg. Jeg har aldri spilt en MMORPG hvor 9/10 spillere ikke skjønner bæret av hvordan de skal spille spillet, og i tillegg er det en av de enkleste MMORPG's å spille noensinne. Antar at dette er p.g.a. den lave gjennomsnittsalderen på de som spiller WoW. Jeg føler meg nesten litt "pappa" av og til i WoW, da de fleste er 15 år yngre enn meg. Uansett kan du ikke ta med dette i karaktervurderingen. Det er jeg enig blir feil.

 

Oi, der fikk vi plutselig aggro fra helt uforutsett hold, og der spawna de vi drepte for en liten stund siden. TAKK BLIZZARD

 

Enig. Ting respawner veldig fort i WoW, noe som er både bra, og ikke bra. Utallige ganger spawner noe OPPÅ deg, mens du slåss med 2 andre mobs. Ikke bra. Burde ikke være så vanskelig å programmere inn en "radius", sånn at mobs IKKE spawner OPPÅ spillere.

Endret av Balderac
Lenke til kommentar
Jeg har også hatt mine tilegnede timer i WoW: US Stress Test, US Final Beta, EU Final Beta. Jeg synes dere er alt for rundhåndede med karakterene her, og JA, jeg tror WoW fikk så bra karakterer fordi WoW er så hypa som det er.

Vel, det er i grunnen en ganske så frekk påstand. Som jeg har sagt før, jeg kan garantere at spillet er testet svært så grundig (daglig siden oktober), og spillet har fått den karakteren fordi det fortjener det i våre øyne. Hype har ingenting med dette å gjøre.

 

Det er plenty ting å ta tak i i WoW. Hvorfor tar dere ikke med i betraktningen at Battlegrounds ikke er med i WoW, fordi Blizzard (eller Vivendi) er griske, og MÅTTE slippe spillet så tidlig så mulig for å "ta opp kampen" med EQ2? Det står til og med i manualen at Battlegrounds er med.. Noe det ikke er.

Les omtalen en gang til så ser du at spillet har fått trekk på grunn av manglende innhold i end-game.

 

- Alle klassene har en liste med bugs som er lang som et vondt år.. Spesielt Warlock. Alle bugs som er Warlock relatert, tar opp 3 A4 sider. Nå kan du selvfølgelig si at "det har alltid vært bugs i MMORPG's", men NÅR skal vi legge fra oss dette idiotiske argumentet, og faktisk kreve at neste generasjons MMORPG's, RYDDER UNNA de fleste bugs før de slippes? Aldri? Nå? Jeg synes NÅ.

Det finnes noen klassebugs (og ja, warlock har vært ekstra utsatt), men jeg og veldig mange andre har spilt våre karakterer til 60 og mye på den lvlen uten å merke noe til bugs. Litt merkelig om du med din erfaring fra diverse korte betaer skulle vite mer om klassebugs enn x antall lvl 60 som jeg har spilt og snakket med daglig, og hatt utallige klassediskusjoner med.

 

- Hvorfor tar dere ikke med i omtalen, at om du spiller på en PvP server, risikerer du å bli drept av folk 20+ levels over deg, som bare springer rundt og prøver å gjøre livet surt for andre. Konstant. Corpse camping.. Spillere 20+ levels over deg som "ganker" deg når du slåss med et monster, og har 10% HP igjen. Som om at de er 20 levels over deg ikke var nok.. Ja.. PvP ER PvP, men PvP i WoW, er det som kalles "MAYHEM" i Anarchy Online. Takke meg til level begrensningen i PvP i AO.

På PvP-serverne er det ulike områder, og du må ta forbehold alt etter hvilket område du er i. Og det er faktisk den risken du tar med PvP-server.

 

- Hvorfor tar dere ikke med at ALLE instances er bugged. Noen er MEGET bugged. Zul'Farrak f.eks: mobs som går inn i en uendelig evade mode, og samtidig "flag'er" alle i teamet som "i combat". Noe som ødelegger hele instancen. Eneste måte å fikse det på, er "ALT+F4", og så stå i kø i 40 minutter for å logge seg på igjen, da serveren er full. Aggro bugs i instances, der mobs på toppen av en laaang trapp aggroer deg, og drar med seg resten av instancen, og dreper hele teamet på et blunk. Gidder ikke nevne alle instance bugs her, da det er så mange av de.

Du har tydeligvis spilt et helt annet spill enn resten av oss, når ble alle instanser bugget? Jeg har merket minimalt til bugs i instanser, det eneste må være at det var en periode etter en patch eller noe at det var vanskelig å komme seg inn i dem. De buggene du snakker om har jeg aldri hørt om, og jeg har en stygg mistanke om at den trapp-buggen du kaller det faktisk er en av questene i Zul. Det er meningen at de mobsene skal komme, og det er opp til gruppen din å finne ut taktikken. At dere ikke klarte det er ikke Blizzard's feil. ;)

 

- Battlegrounds kommer til å ha en meget lav grense for hvor mange som kan være i "battleground instancen" samtidig. Jeg kan GARANTERE dere, at dere må belage dere på å så i kø så lenge som 24 timer for å entre Battlegrounds, med den grensa som Blizzard har nevnt så langt.

Hvordan kan du garantere det? Hva vet du om Blizzard setter opp Battlegrounds som instanser, slik at flere kan eksistere ved siden av hverandre? De skal dessuten ha flere battlegrounds med ulike lvlrequirements, så vent med kritikken til du har sett hvordan det fungerer.

 

- Battlegrounds blir innført fordi Blizzard har skjønt at hvis noen prøver å gjøre et PvP raide i WoW, blir det SYKT laggy hvis så få som 30 stykker er med i raidet. HELE serveren lagger, og de som er med i raidet får 10+ sekunder lag. Serverne takler ikke PvP, derfor har blizzard innført en nødløsning med Instance basert PvP (genialt eh?), og samtidig markedsfører det som en "boon" til spillerene, når det faktisk er et forsøk på en "hotfiks" for crappy servere. Det ser ut som om de fleste svelger dette rått.. TRIST. Tenk deg om.. hvorfor blir battlegrounds innført, når hele spillet ALLEREDE er lag opp for PvP. Hvorfor har battlegrounds "population" grense på noen få spillere?

Jeg gjetter det er fordi man faktisk skal kunne spille som store lag. Har du noen gang prøvd å organisere et par hundre folk? Stakkars leder i hvert fall. Med færre mennesker kan spillere oppnå et skikkelig og organisert slag. Det er mulig at det er umulig å spille i raids på din PC, men på min går det helt flott. Jeg har raidet i fulle raidgrupper uten problemer over hodet. Det er klart, slåss det ekstreme mengder folk på samme sted blir det lagg, sånn er det bare, men fulle raids mot andre fulle raids er sjelden noe problem.

 

- Det er planlagt et Honor system. Problemet er at dette systemet BARE kommer til å gi rewards for "aktverdig" PvP, IKKE straffe level 60 rogues, som går stealth, og dreper en level 10 mage OM, og OM, og OM, og OM igjen helt til han gir opp og logger av.

Fra http://www.wow-europe.com/en/pvp/pvp-artic...8ED5AE95.app08: " There are also dishonorable kills, and these would include killing lower level PCs and NPCs, and especially non-aggressive NPCs like gryphon masters and quest givers. If you repeatedly make dishonorable kills, you'll eventually go into the negative ranks, and lose experience and become attackable on sight by both factions. Our intention is to punish dishonorable behavior and reward honorable PvP play." Jeg har også hørt det motsatte, så hvordan det blir får vi se når det kommer.

 

- QUEUES !!! Jeg må i gjennomsnitt vente 20 minutter før jeg får logga meg på Serveren jeg spiller på nå. Dette er simpelt hen hårreisende og uakseptabelt.

Køer i final beta/strestes må man regne med. Køer i retail er selvfølgelig ikke heldig, og veldig kjedelig for oss som spiller. Blizzard gjør nok sitt for å få flere servere opp, og de har selv gått ut på siden sin og advart spillere om hvilke servere det som er i overkant overbefolket og som det er lurt å styre unna.

 

Jeg kunne selvfølelig skrevet en artikkel om alle feilene i WoW (bugs), som hadde blitt mye, mye lengre enn omtalen deres, men det har jeg ikke tid eller engasjement til. Jeg tror jeg har fått fram poenget mitt. WoW fortjener IKKE den karakteren dere har gitt spillet, p.g.a. mange, mange, mange mangler og feil.

Noen feil vil det alltid være her og der i en så gigantisk verden, sånn er det bare. Mange er det derimot ikke, men det var nok noen flere i US open enn det er nå. Det er få ganger jeg opplever bugs.

 

Er det BARE MEG som mener noe er feil, når dere BARE nevner de positive tingene ? Iallefall 97% positivt, og 3% negativt når det er SÅ mye negativt å ta tak i? Kanskje jeg er helt på jordet.... :-/

Det kommer vel an på øyet som ser, og i mine øyne ser du mye negativt som ikke er der eller er helt ubetydelig i det store bildet.

Lenke til kommentar
Men ting som trekker ned:

Jeg har aldri sett mer håpløse teams. Det er så mange idioter som ikke aner hva de skal gjøre, folk som ikke aner hva som er bra og dårlig av spells.

Teambonusen er hårreisende, du bruker faktisk like lang tid på å ta ting alene som i team.

 

Oi, der fikk vi plutselig aggro fra helt uforutsett hold, og der spawna de vi drepte for en liten stund siden. TAKK BLIZZARD

Du mener ikke helt seriøst at du klandrer Blizzard fordi du finner håpløse grupper? Hadde du noen gang kommet deg i en skikkelig gruppe ville du merket hvor mye fortere mange quester går i gruppe. Andre igjen kan derimot gi deg like mye xp for investert tid hvis du går solo. Respawn er noe man må ta med i betraktningen, og gruppen burde vite bedre enn å stå midt på et respawnsted hvis dere dreper for sakte i forhold til respawnstid. Ved uforutsett aggro kommer aggro-kontroll inn, og du får testet hvor godt gruppen virkelig samarbeider. ;)

Lenke til kommentar
Enig i at det er en del bugs, og ting som må taes tak i, men til tross for alt dette så mener jeg fortsatt spillet er det beste osm noensinne er laget, og en soleklar 10'er.

Er det bare meg som tenker "perfekt" når jeg leser karakter 10, som tilsynelatende er beste karakter? Hva i huleste gjør gamer.no hvis det kommer et spill som er enda bedre enn WoW? Fullt mulig.. Gir dere spillet karakter 15? Skjønner ikke logikken .. Karakter TI er like forbanna misvisende.

Her må jeg understreke to viktige ting:

 

a) apollox er en forumbruker, og jobber ikke for Gamer.no.

b) Det er apollox som personlig gir World of Warcraft 10. Vi gir det 9. Hos oss betyr 10 genialt og 9 klassisk. Det finnes ikke perfekte spill, og det ville aldri falt oss inn å definere 10 som perfekt. Her er vår definisjon av 1-10-skalaen: http://gamer.no/art.php?artikkelid=11793

Lenke til kommentar

Det virker som om noen av de mer negative her kanskje baserer sine uttalelser på mer eller mindre tidlige betaer? Litt av poenget med disse er vel nettopp å rette opp bugs, ikke? Kan vel ikke forvente helt knirkefritt spill da?

 

Mine opplevelser med WoW er nesten udelt positive. Joda, det finnes ting andre spill i samme sjanger gjør bedre, og teknisk sett er ikke grafikken top-notch.

 

Men dette er det aller, aller første mmorpg-spillet jeg har som har vært bare morsomt fra start til... i alle fall et godt stykke uti. Du har alltid følelsen av framgang, siden du ikke mister allverdens på å dø, og levling går relativt raskt. Du har alltid følelsen av å gjøre noe meningsfylt, og spillet formelig kaster godt uttenkte og varierte quests etter deg. Bare morsomt.

 

Alt for få muligheter til å utforme karakterens utseende, og lite frihet i forhold til raser/klasser trekker noe ned, men alt i alt er dette det mest underholdende mmo-spill jeg har spilt.

Endret av Kuroneko
Lenke til kommentar
Det finnes noen klassebugs (og ja, warlock har vært ekstra utsatt), men jeg og veldig mange andre har spilt våre karakterer til 60 og mye på den lvlen uten å merke noe til bugs. Litt merkelig om du med din erfaring fra diverse korte betaer skulle vite mer om klassebugs enn x antall lvl 60 som jeg har spilt og snakket med daglig, og hatt utallige klassediskusjoner med.

 

Javel ja. Det er faktisk et faktum at du ikke kan spille Warlock lengre enn 5 minutter, uten å støte på 2 eller flere bugs. Komplett umulig. Kanskje disse level 60 folka som du snakker med, rett og slett ikke har peiling, og vet ikke opp eller ned på hva som er en bug? Selv har jeg levlet en Mage til 24, Priest til 32, og en Warlock til 48, samt sugd til meg det meste av det som finnes av relevant informasjon på diverse forumer. Mage har problemer med "blink", der de teleportere seg "under" verdenen, og faller i over 5 minutter, for å så ikke kunne finne "corpset". Hunter har en buff som blir bugga når de zoner, og gir NEGATIVE stats. Meget, meget nasty bug. Har vært tilstede lenge.. Aldri blitt fiksa.

 

På PvP-serverne er det ulike områder, og du må ta forbehold alt etter hvilket område du er i. Og det er faktisk den risken du tar med PvP-server.

 

Jeg tar høyde for at det er en PvP server du spiller på, MEN. Hvis du starter en Night Elf karakter, er spillet basert på at du quester fra level 15 og oppover i et "contested" area. Dette området er campet av folk mange, mange levels over deg, ofte i grupper. Mange gjør alt de kan for å gjøre livet surt for nybegynnere i WoW. Jeg synes dette kunne vært løst på en bedre måte, det er bare det jeg mener. Beklager at jeg ønsker en litt bedre start i WoW for folk som begynte å spille WoW på en PvP server, i den tro at det skulle være noenlunde jevn PvP de skulle delta i.

 

Jeg gjetter det er fordi man faktisk skal kunne spille som store lag. Har du noen gang prøvd å organisere et par hundre folk? Stakkars leder i hvert fall. Med færre mennesker kan spillere oppnå et skikkelig og organisert slag. Det er mulig at det er umulig å spille i raids på din PC, men på min går det helt flott. Jeg har raidet i fulle raidgrupper uten problemer over hodet. Det er klart, slåss det ekstreme mengder folk på samme sted blir det lagg, sånn er det bare, men fulle raids mot andre fulle raids er sjelden noe problem.

 

Dette er regelrett LØGN. Jeg fikk /tells fra en som hadde meg som "friend", da han så at jeg var i barrens. Han spurte om vi raida. Jeg sa ja. Han svarte "OK, I feel the lag all the way over here". Han var på andre siden av verdenskartet. Hvor mange var vi ? Ca 30 stykker tilsammen, inkludert Horde. Aner ikke hvilket spill du har spilt, men antar at du har raida når serveren er nesten tom for folk, i BETA'en.

 

Du har tydeligvis spilt et helt annet spill enn resten av oss, når ble alle instanser bugget? Jeg har merket minimalt til bugs i instanser, det eneste må være at det var en periode etter en patch eller noe at det var vanskelig å komme seg inn i dem. De buggene du snakker om har jeg aldri hørt om, og jeg har en stygg mistanke om at den trapp-buggen du kaller det faktisk er en av questene i Zul. Det er meningen at de mobsene skal komme, og det er opp til gruppen din å finne ut taktikken. At dere ikke klarte det er ikke Blizzard's feil.

 

Hva?? den questen du snakker om, har jeg gjort EN gang, og fullført. Du dreper bossen, og hans 2 "hjelpere", deretter åpner du et av burene. Alle kommer ut. Du kan "prate" med f.eks. Raven. Han sier "Kill as many trolls as possible, and we will give you the key". Deretter spawner MASSE trolls, og de springer opp og ned trappene. Veldig lett å "Pulle" 2 og 2 troll.Dette er IKKE bug'en jeg snakker om, men jeg kan nevne at den andre gangen jeg var i et team og prøvde å gjøre denne questen, spawna INGEN troll.

 

Instancen var bugga.. Igjen. Vi hadde altså brukt over en time på å komme oss dit, bare for å forlate instancen slukøret. Jeg tar det som en personlig fornærmelse at en som jobber for Gamer.no, disser taktikken min i instancer eller MMORPg's generelt basert på en "stygg mistanke". Jeg har en level 220 MP i Anarchy Online, som jeg har spilt i 4 år, samt at jeg har spilt AC i flere år, EVE, og så og si alle MMORPG Betaer som har blitt sluppet de siste årene.

 

Spilte EQ 1 uke etter at det ble sluppet i USA, måtte spesialbestille fra USA, og skrive inn fake adresse, da Europa ikke var med som valg. Antar du ikke hadde (som de fleste andre) ikke engang hadde hørt om MMORPG's en gang på den tida.

 

Denne trappe-buggen er i en level 60 Instance, og er et bug jeg bare har lest om flere ganger, aldri vært ute for selv, da jeg ikke har nådd level 60 med noen karakter. Max level 48. Zul'Farrak har ett troll som står på en Kasse. Dette trollet er umulig å drepe 100% av gangene du entrer instancen, og går inn i en Evade mode, og "flag'er" alle som "in combat" . Denne bug'en har vært tilstede hele tiden, og har aldri blitt fiksa.

 

I Gnomereagan er "pathing" bugga, slik at du får aggro fra steder du ikke skal få aggro ifra, samt at Pets, Hunter Pets eller Warlock Pets, går feil vei og drar med seg masse agg. Ja, dette har jeg opplevd selv, og jeg var ikke eieren av Pet'en.

 

Vi får håpe du spiller på samme server som meg, så skal jeg en dag komme og vise deg taktikk så øra flagrer.

 

Les omtalen en gang til så ser du at spillet har fått trekk på grunn av manglende innhold i end-game.

 

Ja, mye trekk der gitt.. As if.

Endret av Balderac
Lenke til kommentar
Dette er regelrett LØGN. Jeg fikk /tells fra en som hadde meg som "friend", da han så at jeg var i barrens. Han spurte om vi raida. Jeg sa ja. Han svarte "OK, I feel the lag all the way over here". Han var på andre siden av verdenskartet. Hvor mange var vi ? Ca 30 stykker tilsammen, inkludert Horde. Aner ikke hvilket spill du har spilt, men antar at du har raida når serveren er nesten tom for folk, i BETA'en.

Skal du beskylde folk for å fare med løgn uten dekning får du finne deg en annen plass å gjøre det på. Det er ikke akseptabel oppførsel, og ikke ønskelig her. Anse det som en advarsel.

 

Hvordan kan jeg si at det er ubegrunnet? Vel, jeg kan raide jeg også, det blir selvsagt lagg hvis hundrevis deiser sammen på samme plass, men med litt mer moderate folkemengder fungerer det helt fint. Jeg har heller aldri opplevd det som noe problem at det har blitt mye lagg ellers på serveren. Uansett, det blir et enda mindre problem når PvP foregår i instancer, på egne servere.

 

Instancen var bugga.. Igjen. Vi hadde altså brukt over en time på å komme oss dit, bare for å forlate instancen slukøret. Jeg tar det som en personlig fornærmelse at en som jobber for Gamer.no, disser taktikken min i instancer eller MMORPg's generelt basert på en "stygg mistanke". Jeg har en level 220 MP i Anarchy Online, som jeg har spilt i 4 år, samt at jeg har spilt AC i flere år, EVE, og så og si alle MMORPG Betaer som har blitt sluppet de siste årene.

Antar du spilte i _beta_, altså har du fint lite å klage eller ergre deg over. Om du så lagde det første MMORPG-et i blinde og med hendene på ryggen er det også rimelig irrelevant for diskusjonen. Ganske uinteressant også. Til tider har det vært veldig mye tull med instancer, men det er slikt en må regne med i en beta. Infrastruktur på servere osv. testes.

 

Zul'Farrak har ett troll som står på en Kasse. Dette trollet er umulig å drepe 100% av gangene du entrer instancen, og går inn i en Evade mode, og "flag'er" alle som "in combat" . Denne bug'en har vært tilstede hele tiden, og har aldri blitt fiksa.

Det trollet er bugga, ja. Men, det er bare å ignorere det. Du blir flagget for kamp, men det skal går over relativt fort. Ingenting å flekke ut håret for.

Lenke til kommentar
Spilte EQ 1 uke etter at det ble sluppet i USA, måtte spesialbestille fra USA, og skrive inn fake adresse, da Europa ikke var med som valg. Antar du ikke hadde (som de fleste andre) ikke engang hadde hørt om MMORPG's en gang på den tida.

Her kommer godargumentene, alltid moro når "ekspertene" kryper ut av treverket og begynner å poste CV-en sin som det store esset i ermet som skal knuse alle motargumenter. Forresten, jeg spilte VikingMUD i 1991, så jeg er enda bedre og vet enda mer enn deg.

 

Jeg har en level 220 MP i Anarchy Online, som jeg har spilt i 4 år,

 

Det har vel aldri vært lansert et MMO-spill med så mange bugs og mangler som Anarchy Online, men du holdt tydeligvis ut med dette spillet. Hvordan klarer du å flisespikke og hisse deg opp over diverse småbugs i en BETA-versjon av World of Warcraft når du holdt ut den tragiske krasjefesten som AO var i månedene etter lanseringen?

 

De fleste MMO-spillere jeg kjenner, som har spilt MMO-spill i mange år liker ikke World of Warcraft. De leter opp småfeil og pirker på detaljer for å rakke ned på spillet. Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar

Her ser det ut som anmelderen har spilt litt mye CS en gang i tiden.

 

Føler du at ditt sosiale behov ikke dekkes av gruppevalgene, kan du alltids bli medlem av en klan. Du vil da fremstå med et klannavn under navnet ditt, og sammen med en eventuell klandrakt kan du forfekte din tilhørighet til omgivelsene. På en egen klankanal vil du også kunne snakke med de andre klanmedlemmene.

 

Det heter ikke klan, men laug (hvis man skal oversette til norsk). Klaner har man andre steder, men i WoW og andre MMORPGs er det som regel guilds/laug.

Lenke til kommentar
Her ser det ut som anmelderen har spilt litt mye CS en gang i tiden.

 

Føler du at ditt sosiale behov ikke dekkes av gruppevalgene, kan du alltids bli medlem av en klan. Du vil da fremstå med et klannavn under navnet ditt, og sammen med en eventuell klandrakt kan du forfekte din tilhørighet til omgivelsene. På en egen klankanal vil du også kunne snakke med de andre klanmedlemmene.

 

Det heter ikke klan, men laug (hvis man skal oversette til norsk). Klaner har man andre steder, men i WoW og andre MMORPGs er det som regel guilds/laug.

Det ble diskutert en stund innad hva vi skulle kalle det. Guild er uaktuelt, i og med at det er engelsk. Klan er et norsk ord, og det er riktig at det gjerne ikke brukes i forbindelse med MMORPGs, men som en direkte oversettelse av clan i CS/BFV/ET osv. Vi føler likevel at det er et mer naturlig valg enn laug eller gilde. Det er nok et mer folkelig ord som flere forstår. Hvem bruker egentlig laug og gilde i det hele tatt lenger? ;)

 

Kristine har ikke spilt stort CS, og aldri i en klan. Guild er bare ikke egnet på trykk i en norsk artikkel. Vi regnet med at noen kom til å protestere på klan, men betydningsmessig vil jeg si ordet er ganske dekkende.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
det er sånn ca 400kr for kittet og den første mnd.. greit nok det... standard pris for ett spill

 

så er det ca 100kr mnd etter den første... og hva er egneltig 100kr i dag? over en hel mnd? ingenting...3kr dagen...

 

Burde strengt tatt også tenke på tiden du bruker på spillet.. Ikke tenk hvor mye du _bruker_ på spillet, tenk heller hvor mye du _taper_..

 

 

Kor mange spelarar andre spel har, er eigentleg uvesentleg. Det som er poenget er kor mange nye som kjem til sjangeren pga eit spel.

 

Hva er det egentlig du mener her..? Mener du at det som teller er antall mennesker som får høre om MMORPG-sjangeren for første gang? Jeg nekter å tro at de fleste av de som har hørt om WoW ikke har hørt om AO, EQ osv, disse har jo vært viden kjent i årevis, især hvis man er dataspiller. Hvis du tenker på antall folk som spiller/kommer til å spille det, er det nok det spillet med flest spillere her i Norge - men hvis det er dette du mener, her i Norge, så synes jeg du burde presisere det, for på verdensbasis vil det nok aldri gå helt til topps.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Syntes Gamer.no har blitt useriøst snille med karakterene i det siste, virker nesten som om alle spill folk har store forventninger til får 10'ere og 9'ere i alle vinkler, syntes det kunne blitt mye strengere enn det som er nå.

 

 

En annen ting jeg reagerte litt på:

"..World of Warcraft er blitt kalt det første MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) for massene..."

 

Vet ikke hvor denne ideen kommer fra men jeg finner det nesten provoserende..

 

http://www.mmogchart.com/ Her kan man finne en liste over MMORPGs og marketshare de har.

 

Linage 1 og 2 er ekskludert fra listene, vet ikke hvorfor, men hørte at Linage 1 hadde rundt 2mill subscribers, kan ikke bekrefte det med kilder, men uansett, ser man på listene så ser man at WoW ikke fortjener den tittelen på langt nær..

Jeg kan forsikre deg om at karakterene er basert på intensiv testing siden oktober, og en /played som er latterlig høy. :blush: Karakterene er ikke gitt for å være snill på noen som helst måte, de er gitt fordi spillet fortjener dem i våre øyne. Skal vi gi gode spill dårligere karakterer bare for å ikke virke populistiske, er det det du mener?

 

Lineage-spillene har såpass stor markedsandel fordi de er store i Asia, de kommer neppe til å bli så store i vår del av verden i forhold til WoW. Det er ikke til å komme fra at for svært mange vil WoW være en inngangsportal til MMORPG-sjangeren, folk som vanligvis ikke hadde spilt denne sjangeren.

Håper jeg ikke ser ut som en dum Tauren, men i tilfelle;)

Neida, jeg mener ikke at karakterer skal gies dårlige for å være mindre populistiske, men mener at WoW ikke fortjener "så" gode karakterer, om jeg husker rett skal en 10'er være nyskapende, og man kan jo ikke akkurat si at WoW er så veldig nyskapende, det har tatt det beste fra alle MMORPGs og puttet det sammen til en ganske god mølje, men ikke til noe revlusjonerende annet enn at fjortisser har hørt om det og tørr å stjele VISA'en til foreldrene sine for å spille;)

 

Men ikke missforstå meg, artikkelen din er veldig bra skrevet.

 

Tja, det kommer sikkert til å bli en ingangs billett for mange mennesker til MMORPGs, men det fortjener fremdeles ikke tittelen, FFXI har over 1 mill subscribers og er stort i vesten, syntes heller ikke at man skal se på MMORPGs som en sær-vestlig ting, det er vel heller omvendt. Selv om vi hadde ekskludert FFXI etc. så ligger fremdeles spill som EQ2 rundt 1% bak WoW, heller ikke det kan sies å være noe så imponerende at det blir kalt det første MMORPG, mener jeg.

 

(Personlig så mener jeg Ultima Online er det første MMORPG, kort og godt fordi det var det første i seriøs størrelse; )

Jeg er vel forsåvidt enig med deg i at Ultima Online var det første, men etter hva jeg har hørt om WoW nå, er jeg veldig spent på å gi meg i kast med spillet. Etter mye om og men fikk jeg tak i det, etter å ha vært i kontakt med rundt syv butikker som selger spill.

 

Jeg må si at forventningene er gedigne, men jeg har en mistanke om at jeg ikke kommer til å ha noe liv de neste månedene. :o)

Lenke til kommentar
er det mulig å få testet spille uten å måtte ut med minst 400 spenn?

en demo hadde jo vært fint, gjerne med 10 dager gratis eller noe?

Jeg har en pakke som lar meg invitere en venn med i seks eller 10 dager eller noe. Send meg en mail på [email protected] så skal vi se om vi ikke får fikset noe :o)

 

Men det forutsetter jo at du får tak i en cd og innstallert det først :o)

 

Forøvrig lurer jeg litt på om flere kan bruke samme lisensnøkkel til samme spillet? Eller om det er som med Half-Life at det er 1 for 1?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
×
×
  • Opprett ny...