Gå til innhold

WD Raptor 10000RPM. Er den verd prisen?


Gjest QbeC-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så ut som dere ble enige til slutt...Hehe.

 

Men vet ikke om jeg gidder å kjøpe den. Tjener jeg bare 5 til 10% ytelse på det, så vet jeg ikke helt om det er vert det. Minne står egentlig høyere på min øsnkeliste.

 

Noe jeg glemte å si fra børjan av, er at jeg for det meste bruker pcen min til spilling. Å jeg fikk inntrykk av at en Raptor disk ikke er nødvendig da. Så jeg vet ikke. Må sove på den derre å se om jeg har andre meninger i morga.

 

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
36 GB Raptor er nok endel raskere enn en vanlig S-ATA, ihvertfall utifra mine erfaringer.

 

- Nå (med 36GB Raptor) tar det ca. 30 sekunder fra jeg trykker på på-knappen til jeg er inne i Windows...

- Før (med WD 200 GB S-ATA) tok det nærmere 45 sekunder.

Akkurat det, henger ikke helt sammen.

Du får riktig nok bedre oppstartstid med raptoren, men økning skyldes nok mer at du fikk en fresh Win install.

Søker du etter raskere oppstart tider, så tjener du mer på å tweake windows (kjøre bootvis, fjerne prosesser etc.) enn å invistere i raskere hardisk.

Jeg fikk f.eks en 5400 rpm disk til å starte på under 30 sek uten mye problem ;)

 

Når det gjelder ytelsen på raptor 36,7 i forhold til 7200 rpm disker, så kommer det veldig ann på hva man driver med. Ved lasting av operativsystem, så merkes godt at raptoren er raskere, men i andre oppgaver som overføring, så kan det være helt motsatt. ;)

Har en 36 gb raprot selv, så prøver å forsvare den litt.. :D

Men må nok innrømme at å kjøpe en 36,7 gb raptor i dag, er ikke mye forsvarlig.

Sant det at det booten går raskere for de du har fresh windows, men styrken ligger i at selv om du legger inn masse drit så blir ikke booten merkbart tregere. Jeg har 2x74 GB raptor disker i Striped Raid. jeg er strålende fornøyd og kan anbefale det til alle.

Lenke til kommentar

Må nok støtte det forslaget der ja siden denne disken slå raptor på de fleste tester er mye billigere og større :yes:

Leste noe i farta om at man måtte ha en ekstra funksjon i HK for å ha støtte for den hardisken i forhold til andre s-ata disker.. Må bare forsikre meg om at dette selfølgelig ikke stemmer, eller?

Lenke til kommentar

Her er en kort HD-tach 3.0 Read test av

- WD36 Raptor

- WD74 Raptor

- Maxtor 300 DM-10 16MB sata

 

WD36.gif

WD74.gif

maxtor300.gif

 

Diskene er ikke testet i samme PC men, de 2 pc'ene har like hovedkort (ic7-max3)

De har vell og merke ulike OS og CPU (P4C-2.8 og [email protected])

Nevner det sånn i tilfelle enkelte reagerer på bildene.

 

Litt store bilder men håper det er greit. :ohmy:

 

Edit : hvis noen har en HD-tach (samme verson) test på 2*36 eller 2*74 så legg ut for sammenligning har ikke tatt vare på mine 2*36 tester og det er litt tungvindt å opprette for en enkelt test.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
hva med Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM MaxLine Plus III 16Mb cache da?

Du trenger NCQ-støttet hovedkort.

Ellers er Raptordisken langt foran i ytelse.

Er det noen sokkel A hovedkort som har NCQ støtte?

Lurer på det samme. Sitter på Abit nf7s 2.0 Er det noe NCQ støtte på meg?

Hvilke HK har NCQ støtte nå til dags?

Lenke til kommentar
Hva er problemet jeg kjører 2stk raptor 36 gig i raid jeg og det går så det suser og støy er noe folk tror de lager det gjør ikke mine to. Så kjøp to og ikke en og kjør raid så får du noe som rusler og går og ikke kryper ...... :D

Kan jeg være allergisk mot pc'en min tro?

 

Jeg hadde en hvinende lyd hver gang jeg skrudde på pc'en og den ga seg når jeg gikk bort fra den og inn i et annet rom.

 

For som du skriver så var det bare noe jeg innbilte meg når jeg skriver at det Raptoren.

 

 

Mvh

Darkwing.

Lenke til kommentar
Her er en kort HD-tach 3.0 Read test av

- WD36 Raptor

- WD74 Raptor

- Maxtor 300 DM-10 16MB sata

Fine grafer, men de sier jo svært lite om de tre største ytelsesfaktorene til OS-harddisker: Aksesstid, firmware og cache.

 

Er det noen sokkel A hovedkort som har NCQ støtte?
Så vidt jeg vet finnes det ingen SocketA hovedkort med støtte for NCQ. NCQ er rimelig nye greier og kommer bla. med Nforce4 nå.

 

At den er rask er det ingen tvil om hos meg, men støyen som den lager gjør den bortimot ubruklig. Dette er mine erfaringer med Raptor 36.7.

Vel nå har vel de fleste her klart å fortelle at Raptor 36GB er det klart dårligste valget av Raptor 36GB, Raptor 74GB og 7200rpm-disker. Raptor 74GB gir en god del bedre ytelse enn 36GB'en men er dyrere og har fortsatt begrenset med lagringsplass. 7200rpm-disker er ca like rask som Raptor 36GB, men gir mye mer lagringsplass.

 

Støyen på Raptor 36GB er også den klart verste blandt disse tre valgene. Både Raptor 74GB og 7200rpm-disker gir langt mindre støy.

 

Med andre ord: Valget står mellom Raptor 74GB eller en 7200rpm-disk. 36GB'en er vel allerede forkastet som alternativ.

Lenke til kommentar

Enig med du Simen1 - Hd-tach er ikke alt, men det er da "noen" tall på bordet og det er bedre enn å synse, noe det ofte blir i slike tråder.

 

Og her skal jeg gjøre nettopp det...synse...

Jeg mener at det er litt for tidlig å avskrive WD36 enda, den har en pris som ligger nesten på halvparten av maxtor og WD74.

Og som i allefall HD tach viser så er testen mellom wd36 og Maxtor ganske like med unntak av størrelse og access tid.

Det kan bla tolkes som at de har ganske like egenskaper ved generell filoverføring,

men at WD36 faktisk er raskere når det kommer til å finne filene kjapt.

Men som du nevner (nevner Cache i ditt innlegg) så har jo maxtor 16MB og vil nok legge flere av de potensielle filene der, slik at den slipper å søke de fram ?

 

Edit : siden link 2 poster ned, svarer på mitt spørsmål.

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Både i915- og i925-brikkesettene (eller rettere sagt ICH6 sørsiden) fra Intel støtter NCQ.

Edit: nForce4 Ultra/SLi har også støtte for NCQ.

 

Simen1: jeg har lett gjennom div. artikler og utallige sider hos nVidia, men jeg kan ikke finne noenting om NCQ i nForce4.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...