Gå til innhold

WD Raptor 10000RPM. Er den verd prisen?


Gjest QbeC-

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du får ihvertfall MYE mer for pengene med en Raptor til ca 1000-lappen enn et par dyre minnebrikker som koster 1000,- mer enn standard-minne.

Med mindre du skal klokke mye da..

 

En Raptor har mye lavere aksesstid og en del høyere overføringshastighet enn normale harddisker. Dette gjør at Windows, som består av mange småfiler, blir loadet raskerer, og filene blir funnet fortere underveis.

Loading av programer og spill gjør en Raptor også sitt med.

 

Men Maxtor DiamondMax 10-serien har jeg hørt begynner å nærme seg en 36GB Raptor i ytelse, så skulle jeg ha kjøpt meg en Raptor idag, hadde jeg ikke vurdert 36GB en gang, hadde gått for 74GB med en gang!

Lenke til kommentar

Godt svar fra jornt :thumbup:

 

Hvis det er 36GB-versjonen du tenker på så yter den langt dårligere enn 74GB-versjonen og er på ca likt nivå som vanlige 7200rpm disker med 8MB cache. Dermed er den et svært dårlig valg: samme ytelse men bare 1/6 av lagringsplassen til 7200-disker i samme prisklasse.

 

Hvis det er 74GB-versjonen du tenker på så yter den bedre. Om ytelseforskjellen er verd prisen beskrives vel best av jornt i posten over :)

Lenke til kommentar
Om du er typen som bruker 1000 ekstra på RAM med bedre timings eller 1000 ekstra på en prosessor som er 5% raskere, da vil du ha bruk for den disken. Om du derimot sitter med en Celeron/Sempron-maskin med et billig skjermkort har du antakelig ikke bruk for disken :)

 

- Jørn

Jeg vet den er noe raskere. Du skrver 5% +, gjelder dette i lesing og skriving. hadde vært fint om du kunne sende link til testen.

Lenke til kommentar
Om du er typen som bruker 1000 ekstra på RAM med bedre timings eller 1000 ekstra på en prosessor som er 5% raskere, da vil du ha bruk for den disken. Om du derimot sitter med en Celeron/Sempron-maskin med et billig skjermkort har du antakelig ikke bruk for disken :)

 

- Jørn

Beklager lesste innlegget altfor fort. De 5 % var linket til CPU og ikke HDD!!

Beklager!!

Lenke til kommentar
Om du er typen som bruker 1000 ekstra på RAM med bedre timings eller 1000 ekstra på en prosessor som er 5% raskere, da vil du ha bruk for den disken. Om du derimot sitter med en Celeron/Sempron-maskin med et billig skjermkort har du antakelig ikke bruk for disken :)

 

- Jørn

Jeg vet den er noe raskere. Du skrver 5% +, gjelder dette i lesing og skriving. hadde vært fint om du kunne sende link til testen.

Les inlegget en gang til. 5% gjaldt prosessor i eksemplet hans.

 

For å oppsummere, så kommer det helt an på bruken din/resten av maskinen. Skal du ha en enkel maskin for å komme deg på internett med, og spille litt nå og da, trenger du hverken Raptor, dyrt minne eller kraftig prosessor.

 

Men liker du å betale for det lille ekstra, vil jeg heller anbefale en Raptor 74GB enn minne til 3000,-, eller en prosessor som er 1000,- dyrere enn du egentlig hadde tenkt deg.

Lenke til kommentar

Som vanlig er det noen som alltid må mene på og mene på, uten reell erfaring. Raptorene, brukt riktig, gir virkelig et ytelsesløft. Prøv å flytte en massivt fragmenter film, fragmenteringen er jo obligatorisk ved nedlastning, så merker du fort hvor Raptorens styrke ligger. Investerer du i en Raptor merker du faktisk ytelsesøkningen allerede ved installasjon av operativsystemet.

Lenke til kommentar
Som vanlig er det noen som alltid må mene på og mene på, uten reell erfaring. Raptorene, brukt riktig, gir virkelig et ytelsesløft. Prøv å flytte en massivt fragmenter film, fragmenteringen er jo obligatorisk ved nedlastning, så merker du fort hvor Raptorens styrke ligger. Investerer du i en Raptor merker du faktisk ytelsesøkningen allerede ved installasjon av operativsystemet.

Jeg skrev for fanden at den er raskere og at jeg leste hans innlegg for fort. Var på julebord igår, hjernen henger ikke med øynene.

Det jeg mener; ønsker han en noe kjappere disk, kjøp for all del Raptor. Forskjellen merkes først og fremst i tester. Kjappheten i å åpne prog. etc. vil han vel knapt merke.

Men det er jo en deilig følelse av ha å ha den kjappeste S-ATA disken!!

Lenke til kommentar
Jeg skrev for fanden at den er raskere og at jeg leste hans innlegg for fort. Var på julebord igår, hjernen henger ikke med øynene.

Det jeg mener; ønsker han en noe kjappere disk, kjøp for all del Raptor. Forskjellen merkes først og fremst i tester. Kjappheten i å åpne prog. etc. vil han vel knapt merke.

Men det er jo en deilig følelse av ha å ha den kjappeste S-ATA disken!!

Fint for fandens deg. Vet ikke om jeg siktet spesifikt til dine meninger. Men raskeheten på denne disken merkes for fanden godt. Det er kun folk som ikke har brukt denne som kan påstå noe annet.

Lenke til kommentar
Jeg skrev for fanden at den er raskere og at jeg leste hans innlegg for fort. Var på julebord igår, hjernen henger ikke med øynene.

Det jeg mener; ønsker han en noe kjappere disk, kjøp for all del Raptor. Forskjellen merkes først og fremst i tester. Kjappheten i å åpne prog. etc. vil han vel knapt merke.

Men det er jo en deilig følelse av ha å ha den kjappeste S-ATA disken!!

Fint for fandens deg. Vet ikke om jeg siktet spesifikt til dine meninger. Men raskeheten på denne disken merkes for fanden godt. Det er kun folk som ikke har brukt denne som kan påstå noe annet.

Enig, bruker den selv og er for "fanden" helt enig!!!! Bruker den største Raptoren som sys-disk + den siste Seagate S-ata til andre ting. Meget fornøyd!!!

Lenke til kommentar
Enig, bruker den selv og er for "fanden" helt enig!!!! Bruker den største Raptoren som sys-disk + den siste Seagate S-ata til andre ting. Meget fornøyd!!!

Nettopp! Har man prøvd den, er man ikke tvil om dens kvaliteter. Har man ikke prøvd den, bør man holde kjeft!

Lenke til kommentar
36 GB Raptor er nok endel raskere enn en vanlig S-ATA, ihvertfall utifra mine erfaringer.

 

- Nå (med 36GB Raptor) tar det ca. 30 sekunder fra jeg trykker på på-knappen til jeg er inne i Windows...

- Før (med WD 200 GB S-ATA) tok det nærmere 45 sekunder.

Kan jo hende at en del "dritt" ble borte når du startet systemet friskt og nytt med Raptoren!

Lenke til kommentar
36 GB Raptor er nok endel raskere enn en vanlig S-ATA, ihvertfall utifra mine erfaringer.

 

- Nå (med 36GB Raptor) tar det ca. 30 sekunder fra jeg trykker på på-knappen til jeg er inne i Windows...

- Før (med WD 200 GB S-ATA) tok det nærmere 45 sekunder.

Akkurat det, henger ikke helt sammen.

Du får riktig nok bedre oppstartstid med raptoren, men økning skyldes nok mer at du fikk en fresh Win install.

Søker du etter raskere oppstart tider, så tjener du mer på å tweake windows (kjøre bootvis, fjerne prosesser etc.) enn å invistere i raskere hardisk.

Jeg fikk f.eks en 5400 rpm disk til å starte på under 30 sek uten mye problem ;)

 

Når det gjelder ytelsen på raptor 36,7 i forhold til 7200 rpm disker, så kommer det veldig ann på hva man driver med. Ved lasting av operativsystem, så merkes godt at raptoren er raskere, men i andre oppgaver som overføring, så kan det være helt motsatt. ;)

Har en 36 gb raprot selv, så prøver å forsvare den litt.. :D

Men må nok innrømme at å kjøpe en 36,7 gb raptor i dag, er ikke mye forsvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...