Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ja jeg vet ikke. Tenker en kost med kylling og ris, kjøttdeig, osv.

Kanskje nøtter for kaloriene? Men det er så dyrt... Spiser dere brødskive? Føler god og sunn mat er så dyrt

 

Jeg er 181 høy og veier 81kg. Fettprosent rundt 20-24%. Føler progresjon går så sakte når jeg skal spise sunt. Hva om jeg kjøper en cheeseburger og spiser dette hver dag? Resten av dagen er mat med en ingrediens. Da får jeg jo gjerne kalorier og fett og sånt.

 

Burde jeg prøve en diett eller bare trene normalt og spise normalt?

Du er på kanten til overvekt i BMI. Du trenger nok ikke å legge til cheeseburgere eller noe annet i dietten din. Den YT drikken din er 235 kalorier, en cheeseburger er 240 kalorier, da er du oppe i 500 kalorier allerede og du har ikke begynt med frokost/lunsj/middag enda. Du har ca 2150 i budsjett per dag. https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=male&age=23&kg=81&cm=181&act=1.2&bf=20&f=1

Kyllingfilet får du kjøpt til 100 kr kg og ris får du 20 kg sekker av for en liten investering.

Frosne grønnsaker er veldig billig og næringsrikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være djevelens advokat, men når det kommer til etterlevelse av et ketogent kost, så er den lav sammenlignet med andre kostmønstre - dvs at deltagerne over tid ikke klarer å følge et ketogent kost.

 

 

Jeg veit du generelt er imot keto som en metode, men tilbakefall har man jo også i andre typer dietter, men som default så er «balansert kosthold» liksom det man faller tilbake til - og da ser man også at uvanene kommer også, fordi restriksjonene keto gir deg ikke lenger er en faktor. Mange bruker også keto som en målrettet metode for vekt-tap og planlegger og gå tilbake etter endt «kur» - er det da å anse som at keto ikke greier å holde folk i ketose? Det blir jo også keto vs alt annet, og hele samfunnet er jo lagt opp til «alt annet». Det er jo komplett umulig (nesten) å gå ut på byen å spise keto, men det er ikke vanskelig å finne McDonald’s. Men du foretrekker alternativet?

 

Så jeg ser ikke dette som at det er «keto sin skyld», slik du vinkler det. For de (få tydeligvis) som holder seg til keto, de har derimot en god suksess-rate når det kommer til vekt - det trenger ikke den «standard western diett» å ha. Eksempelvis så har 95% av deltagerne i The Biggest Loser falt tilbake etter endt program. Det er ikke akkurat en knall god reklame for det «balanserte kostholdet»

 

Man må bare finne det som funker for seg selv, ikke alt MÅ sees fra et makro perspektiv. Ikke sikkert jeg greier å holde meg fra øl og pizza jeg heller, men det er ikke «keto sin feil» for det om :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Har ingenting imot ketogent kosthold, for enkelte grupper (de med høy etterlevelse) så er det et godt verktøy for å gå ned i vekt. Samtidig er keto slik media fronter det preget av et usunt kostmønster (mye kjøtt og lite frukt/grønt). Det er gjort studier på et lavkarbo-kosthold som sammenligner lavkarbo fra animalske fettkilder med lavkarbo fra plantekilder. Både med og uten vekttap så observerer man at på relevante risikomarkører, så kommer sistnevnte mer gunstig ut. 

 

Det ble elegant påpekt her nylig: Det kostmønsteret en klarer å følge over tid er det som gir varig vekttap aka det er flere veier til Roma, men det vil være av fordel at det nye kostmønsteret bør basere seg på gode matvaregrupper. Det er som du nevner, det er absolutt tilbakefall på grupper man setter på lavkalori også, og ofte ser man at lavkarbo hvor en kan spise "hvor mye en vil", av og til går ned mer sammenlignet med grupper som har kalori-budsjett. Å gå ned i vekt oppleves som "lett" i forskningslitteraturen, det som er utfordrende er å vedlikeholde det nye kostmønsteret. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar angående mat.

 

Jeg tenker jeg prøver keto diett, siden jeg tydeligvis er på kanten til overvektig med mine 181cm og 81kg.

 

Hva slags grønnsaker er bra å spise og som metter?

Mister man ikke energi ila dagen når man skal ha så lite karbohydrater?

Lenke til kommentar

Du vil ha nok ha lite/mindre energi de første 1-4 ukene mens kropper øker ketoneproduksjonen når karbolagrene forsvinner.

 

Grønne grønnsaker har generelt sett mindre sukker enn andre farger, samtidig inneholder grønnsaker med andre farger gjerne andre næringsstoffer som kan være nyttige. Brokkoli, paprika, asparegris, spinat, grønnkål etc etc..

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar angående mat.

 

Jeg tenker jeg prøver keto diett, siden jeg tydeligvis er på kanten til overvektig med mine 181cm og 81kg.

 

Hva slags grønnsaker er bra å spise og som metter?

Mister man ikke energi ila dagen når man skal ha så lite karbohydrater?

Vil ikke kalle deg overvektig på noen måte.. Er selv 1.78cm høy, jeg føler meg skinny på 82-84kg?‍♂️

Lenke til kommentar

Klarer folk å gjennomføre keto diett? Maks 50g carbs om dagen virker sykt vanskelig allerede første dagen ...

 

Er dette eneste måten å kutte vekt kjapt? Kan jeg gå maks 100g carbs?

Mange klarer keto. Har selv gjort det et par ganger med stort hell. Veldig enkelt og jeg føler meg faktisk bedre når jeg gjør det, men velger å ikke spise slik til vanlig da jeg verdsetter pasta for høyt.

 

Og skal du kutte raskt og hardt så er PSMF enda bedre. Mye vanskeligere å gjennomføre da så tenk godt over før du gir et forsøk. Les gjerne boken også.

 

Det er igjen kalorier ut mot kalorier inn, men proteiner og fett (fra gode matvarer) metter som regel mer så derfor har mange suksess. Venner seg fort til få kalorier.

Lenke til kommentar

Klarer folk å gjennomføre keto diett? Maks 50g carbs om dagen virker sykt vanskelig allerede første dagen ...

 

Er dette eneste måten å kutte vekt kjapt? Kan jeg gå maks 100g carbs?

Jeg hadde ikke klart det å leve uten havregrøten min, så nei :ninja: Men fra spøk til alvor, det spørs vel hva du legger i ordet gjennomføre. Er det mange som klarer å holde seg til en keto diett i en periode fordi de f.eks vil gå ned i vekt før sommeren eller bli ordentlig shredded før et bodybuilding show? Ja. Er det mange som klarer å opprettholde den livsstilen for resten av livet? Mest sannsynlig ikke, som med så mange andre dietter.

 

Det er så absolutt ikke den eneste måten, nei. Grunnen til at det går fort i startfasen er at du mister mye vannvekt som følge av at glykogen lagrene dine blir tømt. Nå skal ikke jeg sitte her å fraråde deg på å gå på en hvilken som helst diett, du må jo egentlig bare teste dette ut selv. Personlig føler jeg problemet med dietter er ordet "nei", samt alle restriksjonene som følger med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer folk å gjennomføre keto diett? Maks 50g carbs om dagen virker sykt vanskelig allerede første dagen ...

 

Er dette eneste måten å kutte vekt kjapt? Kan jeg gå maks 100g carbs?

Nei det er ikke eneste måten. Det handler i hovedsak kun om å ligge i kaloriunderskudd over tid. Resten er mer eller mindre bare personlige preferanser. Men hvorfor har du det egentlig så travelt?

 

Finn deg heller kosthold og treningsrutiner som du klarer opprettholde over tid. Så vil du sitte igjen med ekstremt mye bedre resultater.

Endret av phax
  • Liker 2
Lenke til kommentar

PSMF høres jo greit ut. virker som at det var basically proteiner, fett og grønnsaker.

 

Men har så utrolig mange fristelser i hus at det er til å daue av.

 

 

Hm travelt. Fordi jeg ønsker fortgang. Jeg ser ingenting resultat i form av slankere når jeg trener styrketrening i tillegg.

 

 

MEN DERE:

 

Funker det å legge inn mål i myfitnesspal-appen og følge den?

 

Der har jeg lagt inn at jeg vil ned 0,5kg i uken og målvekt 77kg. Aktivitetsnivå «lettere aktiv».

Den vil jeg skal spise 2030kalorier, 104g protein, 258g karbohydrater, 77g sukker, 69g fett. Hva tenker dere om dette? Hvis jeg kan bruke slik app som gir meg oversikt er det mye lettere og få til tenker jeg.

Men 258g karbo høres dritmye ut???

 

Hva burde ratioen være?:

A66-DA814-E1-D2-4-EB3-8780-DDC881716-D71

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Appen fungerer så lenge du klarer å følge den, og justere underveis.

Hvilken ratio har ikke så mye å si for de fleste, med mindre du skal optimalisere rundt trening. Der er du ikke ennå :)

 

Det var litt lite proteiner du var tildelt om du trener. Du kan safe rundt 140-150g proteiner, 40-80 gram fett og resten karbo.

Drit i å skille ut sukker som en egen del, og fokuser på å spis majoriteten av karboene fra sunne kilder som ris, pasta, poteter osv osv, helst fullkornsvarianter om du takler det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Da har jeg lagt inn slik:

35296230-5-A80-4006-9785-D4-E0-A2-BF9-B9

 

1840 kalorier. Er det greit?

 

Hvis jeg følger disse målene, vil jeg gå ned i vekt da? Ifølge appen så er dette oppskriften for å gå ned 1kg i uka.

 

Edit: hva mener du med justere underveis?

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Hm travelt. Fordi jeg ønsker fortgang. Jeg ser ingenting resultat i form av slankere når jeg trener styrketrening i tillegg.

 

Hva betyr egentlig dette? Mener du at du ikke kan slanke deg samtidig som du trener styrke? Det stemmer i så fall ikke. Det er anbefalt å trene styrke samtidig for å bevare mest mulig muskelmasse, så vekttapet i hovedsak kommer fra fett og ikke muskler. 

 

Ja du ønsker fortgang, alle skulle selvsagt ønske de kunne knipse i fingrene og nå målet sitt i morgen. Men det er ikke slik verden fungerer. 

 

Så hva er det langsiktige målet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå ned til ihvertfall 77kg. Kanskje 75kg. Veier i dag 81,2kg. Greia er bare når jeg trente i fler måneder før sommeren var vektet min dønn den samme. Kroppen har ikke forandret seg på år for svarte. Er så lei. Øker ikke i benkpress og alt bare går shitfuck.

 

 

Har spist 430kalorier i dag. 21g protein, 58g karbo og 13g fett.

 

Tenkte å ta en 400g wokmix pose sammen med sånn 2-300g kylling nå til middag. Er dette greit? Jeg har cashnewnøtter og youghurtnøtter og tilgjengelig. Kan og ta en laktosetablett og lage meg en proteinshake fra pulver.

 

Edit: mangler nesten 900 cals selv med wokmix og kylling jo. Slang på 50g nøtter og fullkornris. 400cals igjen.

 

Hva tenker dere om 1840cals om dagen? Burde jeg gå lavere? 1987 cals sier underskuddskalkulatoren: https://damnripped.com/deficit-calculator/ den var ganske nice

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Gå ned til ihvertfall 77kg. Kanskje 75kg. Veier i dag 81,2kg. Greia er bare når jeg trente i fler måneder før sommeren var vektet min dønn den samme. Kroppen har ikke forandret seg på år for svarte. Er så lei. Øker ikke i benkpress og alt bare går shitfuck.

 

 

Har spist 430kalorier i dag. 21g protein, 58g karbo og 13g fett.

 

Tenkte å ta en 400g wokmix pose sammen med sånn 2-300g kylling nå til middag. Er dette greit? Jeg har cashnewnøtter og youghurtnøtter og tilgjengelig. Kan og ta en laktosetablett og lage meg en proteinshake fra pulver.

 

Edit: mangler nesten 900 cals selv med wokmix og kylling jo. Slang på 50g nøtter og fullkornris. 400cals igjen.

 

Hva tenker dere om 1840cals om dagen? Burde jeg gå lavere? 1987 cals sier underskuddskalkulatoren: https://damnripped.com/deficit-calculator/ den var ganske nice

Anbefaler deg å lese teksten til Moritz, se linken....

 

https://www.instagram.com/p/B1OD8oQDaMJ/?utm_source=ig_web_options_share_sheet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...