Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og takk for svar. Har en nokså aktiv livsstil så regner med at rundt 2500-3000kcal pr dag er noe i området jeg ligger på (dagene jeg trener er 2 timer, en time vekter og en time kardio fordelt på 30 min sykling og 30 min jogging). Det jeg ikke skjønner er at jeg burde (etter min mening) gå ned da kcal inntak er nokså mye lavere enn kcal forbruk, men ingenting skjer?!? I hvert fall i forhold til vekt. 

 

Har i alle år veid rundt 72-75kg men gått opp mye siste 2 år grunnet div ting som har skjedd. Normalvekt for meg vil jeg si er rundt 75-76 +/- og det er dit jeg vil ned igjen, før jeg evt begynner å fokusere på muskler/spenst/hurtighet/etc. Ikke krise å veie 79, jeg bare irriterer meg over at ingenting skjer og skjønner ikke hvorfor. Altså vekten har stått helt stille, Burde ha gått noe ned på 3-3,5 uker..?

 

Begynn å mål midje område. Måler selv på det største og minste. Jeg hadde over en mnd i fjor med nedgang der, men ikke vekt. Det er hvordan man ser ut som teller. Kunne godt veid 90 kg, så lenge det var muskler som økte vekta.

 

Skjønner at det er frustrerende! Vektnedgang er iallefall ikke alltid lineært og lett å forstå seg på hele tiden. Noen ganger så virker alt så logisk og etter planen, plutselig butter det. Er vel noe med metabolske tilpassninger også. Derfor anbefales det å gjøre ting sakte med så høyt kalori inntak som mulig fra starten og gradvis redusere.. 

 

Uansett ikke stress og heng deg opp mye i dette, det fører skjeldent med seg noe bra. 

Enten fortsetter du å grinde slik du gjør og ser om noe skjer innen en viss tid. Du har mulighet til å resette, slik jeg skrev. Du har også mulighet til å spise enda mindre, men det er ganske drøyt og kan ha uheldige konsekvenser på sikt! Man har jo lyst til å opprettholde det man har fått til uten å måtte ha viljestyrke som en madman.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg ble litt forkjølet etter å ha vært ute i kald vind i helga.

Snufsete og litt redusert/slapp, men ingen feber eller direkte smerter.

 

Så hva med trening?

Ingen, rolig/moderat eller beinhard? Hva med kardio?

Hadde trent normalt, men ikke kjørt kardio til jeg fikk blodsmak i kjeften. Jeg er stadig forkjølet (små barn), så skulle jeg latt være å trene hver gang jeg var snufsete så hadde det blitt lite kontinuitet.
Lenke til kommentar

Jeg har en samboer som jeg endelig har fått med å løfte litt fast etter noen år siden sist, men jeg er litt usikker på hvordan det er mtp. kalorier for henne (jeg kjenner bare min egen kropp på slikt). Hun er 162 cm, 50 kg, slutten av 20-årene. Målet er å bygge muskler så må vel ligge ca 500 kcal i overskudd om dagen? Løfter vekter 3 ganger i uken. Er vel flere her som har mer erfaringer rundt kvinnfolk og løfting enn det jeg har. Har sagt at hun så lenge hun får i seg nok proteiner så kan hun bare kjøre på. Større sjanse for at hun spiser for lite enn for mye, men hun vil telle litt så må ha et mål å nå.

Lenke til kommentar

Jeg har en samboer som jeg endelig har fått med å løfte litt fast etter noen år siden sist, men jeg er litt usikker på hvordan det er mtp. kalorier for henne (jeg kjenner bare min egen kropp på slikt). Hun er 162 cm, 50 kg, slutten av 20-årene. Målet er å bygge muskler så må vel ligge ca 500 kcal i overskudd om dagen? Løfter vekter 3 ganger i uken. Er vel flere her som har mer erfaringer rundt kvinnfolk og løfting enn det jeg har. Har sagt at hun så lenge hun får i seg nok proteiner så kan hun bare kjøre på. Større sjanse for at hun spiser for lite enn for mye, men hun vil telle litt så må ha et mål å nå.

Ikke dra inn kalorier når hun akkurat har begynt å trene. La henne komme til det selv, skulle det gå dit. Spis normalt godt, og om hun ønsker det, følger hun med på at hun går opp 5-6kg på et år.

Endret av Akse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke dra inn kalorier når hun akkurat har begynt å trene. La henne komme til det selv, skulle det gå dit. Spis normalt godt, og om hun ønsker det, følger hun med på at hun går opp 5-6kg på et år.

Er i grunn det jeg har sagt. Bare hjelper henne å passe på at det er litt proteinrik mat så kan hun spise så mye hun føler for. Men hun ser at jeg logger hver dag så hadde vel lyst til å få litt oversikt selv. Får se etterhvert hva det blir til da! 

 

 

Lenke til kommentar

Har kommet til et stadie hvor knebøy er bly tungt, men etter 2-3 sett, hvor jeg virkelig sliter, begynner det plutselig å føles lettere. 

Dårlig oppvarming eller bare nervesystemet som blir mer vant til belastningen? Har forsåvidt aldri løftet så tungt før. 

Nevrologisk momentær tilpasning. En lengre oppvarming kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Har kommet til et stadie hvor knebøy er bly tungt, men etter 2-3 sett, hvor jeg virkelig sliter, begynner det plutselig å føles lettere. 

Dårlig oppvarming eller bare nervesystemet som blir mer vant til belastningen? Har forsåvidt aldri løftet så tungt før. 

 

Som allerede nevnt. Helt normalt dette.

 

Jeg mistenker at mange tror de sliter seg ut under oppvarming når de skal makse i hovedøkten. Kan så være for mange, men hvis du føler det som du gjør er du ikke en av de.

Ikke jeg heller.

 

Når 3RM skal settes opplever jeg god fyring i muskelatur ved å kjøre 2-3 enkle repetisjoner på arbeidsvekten, eller rett under - først da er det full fyring.

Lenke til kommentar

Har aldri trent fast i noe før, men de periodene jeg har prøvd har jeg alltid vært utslitt dagen etter som oftes.

Men nå for et par uker siden da jeg starten seriøst (vi sier det :p) så har jeg startet å trene annen hver dag. Og nå kjenner jeg ikke noe etter dagen etter. Altså det føles som jeg er vant til det.

 

https://www.muscleandfitness.com/training/build-muscle/skinny-guy-rules-gaining-muscle

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp av dere :)

 

Jeg skal kjøpe et Eleiko hantelsett og har en del valg. Jeg vet selv hva jeg ville kjøpt, men er ute etter litt meninger fra forskjellig typer gymråtter før jeg bestemmer meg.

 

Jeg kjøper mest sannsynlig dette settet - Når det i fremtiden blir behov for tyngre hantler kan man kjøpe de enkeltvis i denne varianten.

 

Spørsmålet er hva dere trives å trene med. Personlig ville uten tvil jeg gått for fat-grip på hantlere og ikke-roterende håndtak.

Forslag til helt andre hantelsett enn de jeg har linket til?

Alle forslag og meninger er velkomne :)

Lenke til kommentar

Noen som har + for denne?

https://www.dagbladet.no/tema/paul-39-viser-fingeren-til-kostholdsekspertene/70843329

Bare nysjerrig på hva den handler om egentlig.

Tror dere forresten han har en 6% bf? Særdeles lite vaskulær til å ligge så lavt, ikke spesiellt definert heller. Og hvis han veier 86 kilo med 6% fett burde han være rimelig muskeløs (eller sabla høy)

 

 

så har jeg startet å trene annen hver dag. Og nå kjenner jeg ikke noe etter dagen etter. Altså det føles som jeg er vant til det.

Et vellkjent fenomen. Trenger du ofte så blir du mindre støl, eller ikke støl i det heletatt.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Progresjonen har begynt å gå mange hakk saktere i det siste. I tillegg, går jeg rundt og kjenner på alt fra forholdsvis tung, til lettere utmattelse i kroppen. Sjeldent jeg føler meg helt pigg og uthvilt.

 

I dag, feks, er jeg fortsatt litt segen de fleste stedene i kroppen. Selv om jeg ikke har løfta siden lørdag.

 

Er dette et hint om at jeg burde ta en deload?

 

Hvis ja; burde jeg roe den en hel uke, eller holder det med én-to lettere treninger, før jeg gradvis trapper opp igjen? Leser så mye på nettet.. Alt fra at deload er superviktig, til at deloaden er død. Det holder å autoregulere, og feks ta en rolig økt om man kjenner at formen er ræv.

 

Edit: har nylig starta et løperegime med tre-fire intensive økter i uka, på toppen av regulær helkropp tre ganger/uka. Har kjent mest på utmattelsen etter dette.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg er på bulk :D Men, ja, jeg besvarer vel eget spørsmål. Ta 60% av rm i dag og på torsdag da, også starter jeg opptrappinga igjen på lørdag. Det får søren meg holde :p

 

Er for øvrig ganske nøyaktig tre mnd siden forrige gang jeg tok det rolig. Det intervallet ser jeg gå igjen flere steder på nettet.

Lenke til kommentar

Noen som har + for denne?

https://www.dagbladet.no/tema/paul-39-viser-fingeren-til-kostholdsekspertene/70843329

Bare nysjerrig på hva den handler om egentlig.

Tror dere forresten han har en 6% bf? Særdeles lite vaskulær til å ligge så lavt, ikke spesiellt definert heller. Og hvis han veier 86 kilo med 6% fett burde han være rimelig muskeløs (eller sabla høy)

 

Enig, 6 %, er ikke det kroppsbyggerne har på scena? Ikke snakk om at han er sceneklar, men tilgjengjeld viser han ikke bein og rygg (?) så kan jo være at han har relativt lavt totalt sett. Tipper 10-13%

 

E:

 

Handler visst om Carnivore diett - kjøttdiett.

 

Han spiste ca 90 % grisekjøtt av kjøtt i fjor, 2 kg om dagen og 300g egg eller noe sånt. Han vil nok ha spist minimum ca 2500 kalorier, evnt mer om han spiser kjøtt med fett. Han står opp kl 01:30 for å trene kardio frem til kl 06:00 (!!) og har 1 time på gymmet. 

Endret av cuberen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg er på bulk :D Men, ja, jeg besvarer vel eget spørsmål. Ta 60% av rm i dag og på torsdag da, også starter jeg opptrappinga igjen på lørdag. Det får søren meg holde :p

 

Er for øvrig ganske nøyaktig tre mnd siden forrige gang jeg tok det rolig. Det intervallet ser jeg gå igjen flere steder på nettet.

 

Lykke til :)  Mye man kan lære på nett, men mange ganger best å finne ut av ting selv. Vi er ikke alle like og tåler ikke like mye "bank" heller :p

Endret av cuberen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...