Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter og ha erfart vennskap med uttallige personer som sliter med det. Jeg sier det rett ut kovalevskaja, nesten alle dine innlegg i denne tråden tyder på at du lider av spiseforstyrrelser. Sorry at jeg sier det så rett ut, men jeg føler jeg må det nå.

 

Du tar aldri til deg at folk mener du burde spise mer, du nekter og faktisk logge maten du spiser, du kommer alltid opp med unnskyldninger om hvorfor du spist så lite eller at du kanskje spiste litt for lite.

 

Kroppen er avhengig av og få nok energi, mat er energi, så enkelt er det. Det er stadig oppe at du spiser for lite og derpå er like mye, dvs med ditt energiinntak, i altfor mye bevegelse.

 

Kan være jeg absolutt ikke burde skrive dette inlegget her, men jeg klarer ikke og ikke gjøre det.

 

Nok mat og drikke er livsnødvendig for at kroppen skal fungere optimalt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Burde ihvertfall opplyse bedre om alternativene. Ikke et sted sto det noe om stevia, sukrin eller aspartam. Det er disse mange velger å bytte ut sukker med, det gjør ihvertfall jeg. Totalt unødvendig å lage f.eks vafler med farin, da det finnes kalorifattige alternativer. Da blir det søtt og godt men man slipper alle de tomme kaloriene og energikrasjet sukkeret bringer med seg. Har så og si 0 gram tilsatt sukker i kosten min, og det føles så mye bedre enn før jeg kuttet det ut.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Så episoden nå.. Så vidt jeg kunne se av en konklusjon kom de frem til at sukker ikke har negative egenskaper andre enn tannråte når man er normalvektig, at kunstig søtning i form av aspartam ikke er farlig ved inntak opptil 400l lettbrus om dagen, og at det som kalles "naturlige sukkeralternativer" som honning, agave o.l. = sukker næring og helsemessig.

 

Artikkelen valgte å ikke nevne kunstig/nullkalorisøtning, det kunne de godt ha gjort..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde ihvertfall opplyse bedre om alternativene. Ikke et sted sto det noe om stevia, sukrin eller aspartam. Det er disse mange velger å bytte ut sukker med, det gjør ihvertfall jeg. Totalt unødvendig å lage f.eks vafler med farin, da det finnes kalorifattige alternativer. Da blir det søtt og godt men man slipper alle de tomme kaloriene og energikrasjet sukkeret bringer med seg. Har så og si 0 gram tilsatt sukker i kosten min, og det føles så mye bedre enn før jeg kuttet det ut.

 

Hvor får man kjøpt aspartam? 

Bortsett på Ebay osv... 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Var det den du reagerte på?

 

Jeg synes det hørtes veldig rart ut. så: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15987666

Jeg synes diskusjonen og emnet rundt overspising i seg selv er interessant. For uten tvil er det flere som rett og slett ikke klarer å stoppe å spise søtsaker.

 

Med det sagt, denne studien er langt ifra å demonstrere noe i nærheten av sukkeravhengighet, den viser at enkelte cellulære likheter (ikke i alle rottene) i belønningsystemet som blir *tvangsforet etter *tvunget faste* på sukker også skjer hos rusmisbrukere. Ikke akkurat overførbart til det frie mennesket. For lysten på ren sukker hos mennesket er svært sjeldent, men trangen til energitett mat rikt på fett og sukker er noe annet: Vi spiser junkfood, ikke raffinert sukker.

 

All mat skiller ut både homeostatiske og hedoniske komponenter i varierende mengde (primære og sekundære). Den hedonske responsen kan variere avhengig av hvor sulten/mett man er, men også av andre ting. For eksempel kan man se i hjernen hos rotter at de "liker" sukker mindre etter at de har fått lov til å spise masse av det. Rusavhengige opplever en kompulsiv lyst på stoffet, til tross for at de ikke opplever nytelse av å innta det - for mens rusmidler som kokain gir struktruelle endringer i hjernen, er ikke dette tilfelle med sukker: 

https://www.nature.com/articles/nrn1539

 

En mer plausibel forklaring er at vi alle har en medfødt lyst på søtt, men evnen til å kontrollere kan variere ganske stort, og som påvirkes av andre faktorer utover det biologiske, som sosioøkonomisk status. Sukkeravhengighet, slik den har blitt fremstilt og definert i media, støttes ikke av forskningen.

 

Jeg var for øvrig ikke fornøyd med episode 1 av Folkeopplysningen, hvor den gamle fagsjefen min ble intervjuet. Jeg snakket med Andreas like etter intervjuet, så har jo ventet et langt ett år på å se vinklingen. :) Dog, episode 2 synes jeg faktisk evner å vise et mer korrekt bilde. Spesielt poenget med enkelstudier er relevant, for systematiske oversikter peker ikke mot dette:

https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00394-016-1229-6

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0028390814001865?via%3Dihub

 

Diskusjonen i denne tar opp mekanismene i lenken din:

https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(09)00239-8/fulltext

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Sukkeravhengighet vil ikke kunne gis en klinisk diagnose all den tid sukker er et næringsmiddel i matforstand.
Men å si bastant at sukker absolutt ikke kan være en kilde til avhengighet blir heller ikke rett.

 

Egen empiri er i utgangspunktet ubrukelig, men jeg ser "overalt" at folk som har fått fri tilgang på søtsaker velger disse oftere enn de sunne alternativene. Eksempelvis frukt, selv om den er posjonert og lett spiselig uten tilberedning.

Å lage et program som det de viste i går ufarliggjør raffinert sukker. Før denne påstanden avvises vil jeg påpeke at dette programmet er for folk generelt som kanskje ikke har kunnskaper om mat i det hele tatt. De som ble intervjuet i programmet er et godt eksempel. Disse VIL nå ikke se på raffinert sukker som ugunstig men heller som et ok middel. 
"Bare det er i moderasjon" argumentet holder ikke i denne sammenhengen, da det er så vagt.

Jeg kunne med litt tid på meg fått kokain til å fremstilles som helt trygt (hvilket det forsåvidt er, rent fysiologisk) og presentert det i folkeopplysningen som et helt legitimt alternativ til alkohol. Om kokain hadde vært lovlig vel og merke.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at definisjonen må brukes mer riktig, faglig sett så blir utrykket "avhengighet" feil. Men vi vet som også at en rekke faktorer utover det biologiske spiller en rolle. Om vi rett og slett lever i en fedmestimulerende miljø og om globaliseringen i seg seg har gått for fort for mennesket. Det er som du påpeker, empiri er i  utgangspunktet ubrukelig, men gir grunnlag for å utforske hypoteser. Subjektivt så kjenner vi nok alle noen som sier de er "sukkeravhengige" og sliter med vekten. Og det bør absolutt tas seriøst. Jeg følger tanktegangen  din, muligens så kom det noe bastant ut på Folkeopplysningen. Det er uten tvil kompleks og nevrologien bak dette er heller ikke fullstendig kartlagt. Av det jeg har lest så ser det ut til å ha multifaktorielle årsaker, alt fra et fedmestimulerende samfunn til psykologiske fysiologiske. 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg også synes det er litt rart å reflektere over det. Vi tilbringer mye mer tid på treningsenteret enn noensinne. Fokuset på kropp, helse og ernæring har aldri vært større. Alikavel er vi totalt sett mindre aktive, spiser mindre sukker og spiser mer kalorier, sammenlignet med tidligere. 

Så kan vi fundere over vår stadig mer moderne og raskere utvikling som samfunn. Går det for raskt til at mennesket helt klarer å adaptere seg? Jeg er født 21 Desember 1985 og husker slutten av 80-tallet, du som også er en gammel mann kan relatere: En verden uten den digitale revolusjonen og lokale matbutikker med et mindre utvalg. Mindre konkurranse om fritidsaktiviteter, mindre eksponering for matreklame via digitale "duppeditter" og mer fysisk harde jobber samt fritidsaktiviteter: Klinkekuler, hallo!?  :w00t: 
 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...