Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Enelig klart og komme meg inn i treningsrutinene igjen. Nå tikker akkurat vekta 80kg, fordelt på 183cm er jo ikke dette imponerende akkurat. Men usikker på hva "målet" før sommeren bør være? 1kg i mnd bør vel gå, men håper på litt mer. Kan gjerne heller legge på meg litt fett i tilegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enelig klart og komme meg inn i treningsrutinene igjen. Nå tikker akkurat vekta 80kg, fordelt på 183cm er jo ikke dette imponerende akkurat. Men usikker på hva "målet" før sommeren bør være? 1kg i mnd bør vel gå, men håper på litt mer. Kan gjerne heller legge på meg litt fett i tilegg.

Bra jobba!

 

Ikke så mange som ønsker å gå opp i fett mens man går ned i vekt. Sikker på at du ikke mente omvendt? ;)

 

1 kg i måneden er veldig overkommelig. Si du MÅ spise mer grønnsaker, før du kan spise karbene dine, så vil du naturligvis bli god og mett samtidig som du spiser færre kcal. Grøntfor kan gjøres snaxy, bare å prøve litt forskjellig ut av boksen. Bare et tips. Kjedelig å sulte. :)

 

Edit: gikk ut i fra du mente ned i vekt. Men 80kg/183cm er ikke gærnt i det hele tatt spør du meg.

Endret av Lærevillig
Lenke til kommentar

Enelig klart og komme meg inn i treningsrutinene igjen. Nå tikker akkurat vekta 80kg, fordelt på 183cm er jo ikke dette imponerende akkurat. Men usikker på hva "målet" før sommeren bør være? 1kg i mnd bør vel gå, men håper på litt mer. Kan gjerne heller legge på meg litt fett i tilegg.

Du bør veie det du trives med selv. 

 

Fett legger man på seg uansett, ingenting å henge seg opp i. 1kg i måneden er plenty. Hvis man øker 1kg per måned, er det minst 50/50 fett/muskelmasse, med mindre man har muligheten til å utnytte nybegynnerøkninger, eller er genetisk disponert.

 

Men kjør på, blir heftig det!

Lenke til kommentar

Er det War som alltid snakker om -40% på volum og -10% på styrke? Hva med øvelser der man bruker sin egen kroppsvekt + vekter som f.eks. chins/dips. Skal man trekke fra kun på vektene?

 

Tror han pleier å si -30% på volumet - eventuelt 30% på styrke om du har deloadet ved å ta en uke treningsfri :)

 

Når man tenker i de baner bør man se på antall totale kg. løftet pr. repetisjon - altså kroppsvekten + vektskiva som dingler mellom beina slik at man har noe å kjøre progresjon på. En 20kg`s vektskive  mellom beina i din tyngste uke minus 30% vil gi deg en reduksjon på 6kg...hvilket ikke vil gi deg noe å leke med. Tenkt at du kjører disse øvelsene som volum, ikke lavrep/styrke med 3reppere vel og merke.

 

Tanken vil bli litt annerledes enn for de "normale" isolasjonsøvelsene siden den totale vekten pr. repetisjon blir så høy og vil da gjøre bindevevet veldig sterkt veldig tidlig kontra kontrollen man har med de "mindre isolasjonsøvelsene".

Kjører man dips med triceps-fokus (rett, vertikal kropp) med 90kg kropp den ene dagen vil ikke effekten av 20kg på ez-stanga (franskpress) få den samme nedbrytningsprosessen 3 dager senere som muligens ville vært ønskelig.

Dette om man skal sette det litt på spissen - pirk for folk flest.

 

Bare en tanke - selv dropper jeg EKV-øvelser av den enkle grunn :)...+dips o.l. ække bra for skuldrene mine..

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen bra linker med lesestoff om high bar og low bar? Så at noen av dere har diskutert det i noen sider tilbake, og det har fått meg til å teste det ut.

 

Så jeg har testet det ut for første gang på fredag, veldig uvant og fikk det ikke helt til. Så prøvde jeg igjen idag og teknikken satt mye bedre idag, jeg har merket at det føles litt lettere å løfte i low bar. Eller er det bare innbilsk av meg?

Lenke til kommentar

Har noen bra linker med lesestoff om high bar og low bar? Så at noen av dere har diskutert det i noen sider tilbake, og det har fått meg til å teste det ut.

 

Så jeg har testet det ut for første gang på fredag, veldig uvant og fikk det ikke helt til. Så prøvde jeg igjen idag og teknikken satt mye bedre idag, jeg har merket at det føles litt lettere å løfte i low bar. Eller er det bare innbilsk av meg?

 

Lese litt her eventuelt også her

 

Er smak og behag egentlig, low krever kanskje dog litt mer mobilitet i skuldre samt følelsen av at du setter deg mer bak kontra high.

 

Allan Thrall har også mange gode videoer innen temaet pluss mer:  

Denne er high/low bar squat

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skyt meg om det er feil å poste her, men det er jo relatert til trening, om ikke annet, da..

 

Har begynt å trene på et lokalt treningssenter, og hadde en god første økt her om dagen.. Problemet mitt er sko, rett og slett. Jeg har et par meget gode Nike Air som jeg er fornøyd med, men de har vært brukt ute.. Er ikke noen form for grus eller noe som sitter i sporene, men de er "møkkete".. Altså, jeg har tørket av osv osv, men man ser fortsatt en "gråtone" på det hvite på sålene.. 

 

Noen som har noe tips til å gjøre de skinnende rene? Vaskemaskin var visstnok ikke noe godt tips, leste jeg.. Trenger ikke bruke de ute lenger, så vil jeg konvertere de til "innesko", som ser ut som om de har vært innesko hele tiden.. 

Lenke til kommentar

Skyt meg om det er feil å poste her, men det er jo relatert til trening, om ikke annet, da..

 

Har begynt å trene på et lokalt treningssenter, og hadde en god første økt her om dagen.. Problemet mitt er sko, rett og slett. Jeg har et par meget gode Nike Air som jeg er fornøyd med, men de har vært brukt ute.. Er ikke noen form for grus eller noe som sitter i sporene, men de er "møkkete".. Altså, jeg har tørket av osv osv, men man ser fortsatt en "gråtone" på det hvite på sålene.. 

 

Noen som har noe tips til å gjøre de skinnende rene? Vaskemaskin var visstnok ikke noe godt tips, leste jeg.. Trenger ikke bruke de ute lenger, så vil jeg konvertere de til "innesko", som ser ut som om de har vært innesko hele tiden.. 

Har ikke testet disse, men det skader sikkert ikke å prøve de:

Ville dog testet første med Tannkost/Tannkrem før du peiser på med klorin  :tease: 

http://www.klikk.no/mote/stil/article1524349.ece

 

http://www.klikk.no/mote/detnye/shopping/article821519.ece

 

http://danu.blogg.no/1434029888_snn_fr_du_skoene_dine.html

Lenke til kommentar

Skyt meg om det er feil å poste her, men det er jo relatert til trening, om ikke annet, da..

 

Har begynt å trene på et lokalt treningssenter, og hadde en god første økt her om dagen.. Problemet mitt er sko, rett og slett. Jeg har et par meget gode Nike Air som jeg er fornøyd med, men de har vært brukt ute.. Er ikke noen form for grus eller noe som sitter i sporene, men de er "møkkete".. Altså, jeg har tørket av osv osv, men man ser fortsatt en "gråtone" på det hvite på sålene.. 

 

Noen som har noe tips til å gjøre de skinnende rene? Vaskemaskin var visstnok ikke noe godt tips, leste jeg.. Trenger ikke bruke de ute lenger, så vil jeg konvertere de til "innesko", som ser ut som om de har vært innesko hele tiden.. 

Tren i sokkelesten! Har ikke brukt sko på treningssenter på mange år. Du står stødigere (hvert fall om du har sko med mye demping) og slipper å bli så fryktelig varm på føttene.

Lenke til kommentar

Skyt meg om det er feil å poste her, men det er jo relatert til trening, om ikke annet, da..

 

Har begynt å trene på et lokalt treningssenter, og hadde en god første økt her om dagen.. Problemet mitt er sko, rett og slett. Jeg har et par meget gode Nike Air som jeg er fornøyd med, men de har vært brukt ute.. Er ikke noen form for grus eller noe som sitter i sporene, men de er "møkkete".. Altså, jeg har tørket av osv osv, men man ser fortsatt en "gråtone" på det hvite på sålene.. 

 

Noen som har noe tips til å gjøre de skinnende rene? Vaskemaskin var visstnok ikke noe godt tips, leste jeg.. Trenger ikke bruke de ute lenger, så vil jeg konvertere de til "innesko", som ser ut som om de har vært innesko hele tiden.. 

Ikke bruk Nike Air til styrketrening, er vel den beste løsningen. Alt for mye hæl og demping. Kjøp sko med flate, tynne, harde såler. Eller gå uten sko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...