Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja storken, hold den ene armen rett ut på enten en ball eller en sånn stepping boks de har på gymmene, og den andre rundt en liten hantel på gulvet som du kjører pushups fra, så kan du variere tyngden litt med støttearmen du holder rett ut på boksen. Ved å hjelpe til mer eller mindre på den støttearmen.

 

Fant en video som viser bedre enn jeg klarer forklare, fra 0:54:

 

http://www.youtube.com/watch?v=F9prmumc4XU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

120kg bøy 5*5 i dag, fuck yeah. Og 120kg mark, 1*5.

Sterkt!! Har du prøvd å sjekke 1RM? Hvor dypt går du? Litt uvanlig at markløften ikke er høyere enn knebøy, men det er jo ikke alle som er "pullers". :)

 

Vondt i venstre skulder. Kutte shoulder dislocations? Arnold press? Noe annet?

Hvordan vondt, og hvor? Vondt under trening? Lokal smerte?

 

 

Hjelp. Jeg har skadet korsryggen så jeg kommer til å trene frontbøy en stund fremover. Det jeg lurer på er om det kan forekomme skader i knærne over tid pga ujevnheter mellom muskler på forside og bakside av lår? Leste noe om det en gang på en eller annen ganske troverdig side, men har glemt det helt.

Olympiske løftere trener jo en del frontbøy, men trener de noe mer for å belaste baksiden mer enn frontbøy gjør? Hva sier du wingeer?

Skadet den under trening? Frontbøy er ikke dumt det, altså. Jeg lurer på om jeg har hørt noe lignende, men tror det er ganske ekstreme tilfeller. Frontbøy trener jo litt bakside, også. Spørs hvor dypt du går.

De fleste olympiske løftere trener også mye drag (markløftvarianter, så og si). Vet også om mange som trener good mornings eller hyperextensions (mest for rygg, egentlig).

Lenke til kommentar

Markløften har masse potensiale, men jeg er redd for korsryggen så holder igjen litt. Dessuten sliter jeg med grepet. Noe av grunnen er nok også at jeg elsker knebøy, mens markløft er en "få det unnagjort"-øvelse.

 

Går rett under godkjent dybde. Har jobbet mye med dybden, og er ganske fornøyd med teknikken nå. Pain free :)

Lenke til kommentar

Ja, det var det jeg tenkte. For meg virker det faktisk som om knebøy er verre for korsryggen enn markløft, vet ikke om jeg er alene om dette, men. Synes hvertfall knebøy er helt konge. Gleder meg til å kjøre knebøy/frontbøy hver gang.

 

Digg. Er litt usikker, pluss at jeg har hatt en betennelse i kneet jeg ikke vil slå opp igjen, så jeg har holdt litt tilbake. Jobber også med å holde spennet. Du strammer magen godt gjennom hele løftet, ja?

Har litt lyst til å kjøre Smolov jr. i sommer. Både på knebøy og skulderpress. Ser slik ut:

Week 1 (SETSxREPSxWEIGHT)

Mon - 6x6x70%

Wed - 7x5x75%

Fri - 8x4x80%

Sat - 10x3x85%

Week 2

Mon - 6x6x70%+10-20 lbs (bigger increase for bigger lift like squats)

Wed - 7x5x75%+10-20 lbs

Fri - 8x4x80%+10-20 lbs

Sat - 10x3x85%+10-20 lbs

Week 3

Mon - 6x6x70%+15-25 lbs

Wed - 7x5x75%+15-25 lbs

Fri - 8x4x80%+15-25 lbs

Sat - 10x3x85%+15-25 lbs

 

Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Eg synest knebøy er tøffare for korsryggen enn markløft ja. :p

 

Får spøk til revolver så høyrest det fornuftig ut. Hoftene går lengre ned i knebøy. Det er i området der ein nærmar seg parallell at korsryggen fort kan koma i ein uheldig posisjon.

Eg klarte greit å ta markløft med skaden i korsryggen, men knebøy gjekk ikkje.

 

Du kan sjølvsagt skade den i markløft og, men eg har inntrykk av at det er "lettare" i knebøy.

Lenke til kommentar

Har vært regn og vind i hele dag, så jeg bestemtemeg for å utsette treningen. Lagde middag og i det sekunder jeg hadde spist ferdig så klarner det opp og blir solskinn og vindstille! Men jeg har nettopp spist en stor middag!

 

Satser alt jeg har på at om 2 timer er regnet tilbake igjen :hrm:

Lenke til kommentar

hjerte feil ja. så har du noen tips eller?

Ta 3 scoops med jack3d så trenger du ikke å bekymre deg om hjerteproblemer.

 

Viktig å påpeke at du heller ikke bør tilføre andre koffein-holdige substanser når du først er på Jack3d (kaffe/burn/red bull etc..) da det er dette som har ført til flest dødsfall, i tillegg til alkohol.

 

@Broseph:

 

Etter jeg begynte med lett oppvarming med Rotator Cuff så har jeg nesten ingen smerter i skulderen overhodet. Anbefales :)

 

Har vært regn og vind i hele dag, så jeg bestemtemeg for å utsette treningen. Lagde middag og i det sekunder jeg hadde spist ferdig så klarner det opp og blir solskinn og vindstille! Men jeg har nettopp spist en stor middag!

 

Satser alt jeg har på at om 2 timer er regnet tilbake igjen :hrm:

 

Slutt å whine som ei kjerring å kom deg ut å tren ffs!

Endret av Corey
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gamlinger på senteret, ass. Hver gang jeg er der så er det en eller annen mann i alderen 60-80 år, som sitter på AB PRO CRUNCH MACHINE FROM HELL og gynger frem og tilbake, vi snakker 30+ reps. Problemet er at jeg aldri vet om han har sinnsyke smerter, holder på å dø eller bare er jævla sliten.

Så likt som du kommer: 1186151.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan vondt, og hvor? Vondt under trening? Lokal smerte?

Tja, er ikke helt sikker, desverre, bortsett fra at det er i venstre skulder. Under trening, ja, og hvis du med "lokal" mener at det bare er i skulderen, så ja.

 

@Broseph:

 

Etter jeg begynte med lett oppvarming med Rotator Cuff så har jeg nesten ingen smerter i skulderen overhodet. Anbefales :)

Takk! Slik som

? Har lest at man bør løfte med tomlene pekende oppover, ikke til siden som i videoen. Stemmer det?
Lenke til kommentar
@Broseph: Etter jeg begynte med lett oppvarming med Rotator Cuff så har jeg nesten ingen smerter i skulderen overhodet. Anbefales :)
Takk! Slik som
? Har lest at man bør løfte med tomlene pekende oppover, ikke til siden som i videoen. Stemmer det?

 

Nja, den videoen tok det jo et steg videre i forhold til hva jeg gjør, men hvorfor ikke! Det er vel ingenting som heter for mye oppvarming ;) Personlig gjør jeg kun den første han viser, bare i et kabel-apparat (se figur øverst til venstre).

 

shoulderexercises.gif

 

Det med tommelen har jeg ikke snøring på, tror ikke tommelen påvirker skulderen så mye?! Eller snakker vi om noe annet nå??

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Hvordan vondt, og hvor? Vondt under trening? Lokal smerte?

Tja, er ikke helt sikker, desverre, bortsett fra at det er i venstre skulder. Under trening, ja, og hvis du med "lokal" mener at det bare er i skulderen, så ja.

 

@Broseph:

 

Etter jeg begynte med lett oppvarming med Rotator Cuff så har jeg nesten ingen smerter i skulderen overhodet. Anbefales :)

Takk! Slik som

? Har lest at man bør løfte med tomlene pekende oppover, ikke til siden som i videoen. Stemmer det?

 

Skrev et innlegg for litt siden.

 

 

Det som ofte skjer er at du blir sterkere i skuldrene en de musklene som holder skuldrene dine på plass (rotatorcuff, støttemusklatur). Det som da kan skje da er det det kan føre til strekk skader som gjør utrolig vondt, når det gjør vondt og bevege armene rundt er det et typisk tegn på vondt rotator.cuff. Skuldrene dine trenger derfor hvile, og det er viktig at du starter opp treningen av rotator.cuff - som en del av oppvarmingen din. Eller tips dersom du har skade, eller om du vil gjøre det skadeforebyggende:

1) Dersom du kjenner noe er vondt, stopp treningen til du er sikker på hva som er galt, øvelser som gjøre vondt skal man alltid holde seg unna. Ergo: ikke gjør noe du ikke er sikker på.

2) Varm opp bra, dette gjelder resten av kroppen også en god oppvarming kan være en nøkkel til slippe unna masse unødvendige skader. Oppvarming for skuldre/overkropp:

Her er det noen fine du kan legge til som oppvarming: Disse sørger også for og mobilisere overkroppen som igjen vil funke som skadeforebyggende. også noen rotator.cuff øvelser: http://www.kiroprakt...spx?itemID=1058 http://www.kiroprakt...spx?itemID=1059 Husk på og kjør disse lette, og kjøre tungt der kan fort gjøre ting være. Flere reps der - 15-30reps.

3) Husk på og ha fin balanse mellom: Bryst/lats og Framside skuldre/baksideskuldre (øvrerygg)

4) Husk på og spenn deg opp godt på press øvelser, F.eks benkpress: kortest mulig mellomrom mellom glutes og øvre rygg, kjøre skuldrene godt nedi benken. Ikke la stanga sprette nedi brystet, og ikke la skuldrene gli opp mellom hver reps. Ergo: HOLD SPENNET.

5) tøying og type egenmassasje ( Foam Roller) vil også være og anbefale.

Liten oppsummering:

- Varm opp bra

- Husk teknikk, hold spenn!

- God balanse mellom rygg og framside

- Lytt til kroppen

- ikke vær ego med vektene

Det er iallefall det jeg gjør for og holde kroppen min skadefri, noen skader vil jo skje uansett - men det er veldig sjeldent og ikke så store.

 

 

Endret av joakimz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...