Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flere tester har vist at 4x4 (og lignende intervallformer) kan ha en effekt hos enkelte som tilsvarer en forbedring på opptil 0.5% per økt. Det viktigste er ikke at du bastant kjører på 4x4, det som betyr noe er pulsen. Om det passer bedre for deg med 3 5-minuttersintervaller o.l. så fungerer det også. Det viktigste er at du har en puls på ca. 85-90% av maks og at du faktisk klarer å holde tempoet. Personelig mener jeg at det er mye bedre å senke tempoet litt (dersom du bruker mølle) og heller ta øktene i en bakke. Den bør ikke være for bratt, men mellom 5- og 10% burde holde. Intervalløkter i bakker er veldig gunstig for å få pulsen opp i det optimale sjiktet, samtidig som det vil styrke musklene dine i både legger og lår, samt styrke akillesen.

 

Om tempoet blir så hardt at du kjører deg helt tom vil det ikke ha en optimal effekt på kondisjonen, det vil heller bare påføre melkesyre. Uansett hvor mange intervaller du har er det anbefalt at de bør være på minst 3-4 minutter, det er fordi kroppen bruker ca. 4 minutter på å oppnå en full og optimal blodsirkulasjon.

 

Visse forskere har funnet ut at det kan være stor forskjell på det du gjør mellom intervallene også. Enkelte mener du får et bedre resultat dersom du småjogger mellom intervallene enn om du stopper helt, men hvor stor forskjellen er kan jeg ikke si helt sikkert. Det er uansett anbefalt at du har litt bevegelse i beina og at du unngår å stå helt i ro, da fordi ved å stå i ro vil du lettere stivne til mellom intervallene.

Men det går jo også på andre ting enn berre blodsirkulasjon da. Eg liker å kjøre intervaler på alt frå 200m til 1600. Syns det fungerer best for meg.

Naturlig nokk, på 200m så springer eg raskare og det blir mindre pause mellom og eg gjør fleire av dei:)

Lenke til kommentar

Finnes det noe drikke med mye kcal i, eller? Som kan drikkes til maten på skolen? Noe ala juice, nektar, iste osv. Er kanskje bare sukker i alt som er og ligner dette, uansett faen?

 

Helmelk! YAY.

 

Jaja, melk går det mye av hjemme. Det er jævlig godt! Men varm melk, nei... Og termos høres for mye ut. Vrang ja, noen andre forslag? :):):)

Lenke til kommentar

Ville bare stoppe innom emnet og si at idag har jeg spist trippel mcdonald (3 burgere, 1 is og pommes fries )hvor sistnevnte i størrelse liten er SVÆR, så dro jeg på kino og fylte smågodtposen for 150kr med pure sjokolade og ble litt kvalm og så kjøpte jeg italiensk pizza på vei hjem som jeg akkurat fullførte, er jeg heldig klarer jeg å vippe fettprosenten over 4-5% før sommern og ikke mer pepper ifra skole og OT.

 

En paradoks at at jeg har vært såpass matlei de siste ukene at jeg må ty til sånne verk og merker det på treningen, men pure sugargjør underhverker - er i perlehumør og gleder meg skikkelig til å trene imorgen. :D

Lenke til kommentar

Er det noen her som tar preworkout?

ACG3. Eg får lite bedre trening ta den, men syns ikkje den er verdt pengane egentleg.

Skal også prøve C4 og jack3d og se om dei "hjelper" meg...

 

 

Jeg trenger bare noe man kan få kjøpt i norge jeg, har ikke muligheten til å kjøpe på nett/dra til sverige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...