Gå til innhold

Våpenlov i USA oppheves


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, du kan spørre først om mat og drikke. Hvis det ikke funker kan du stjele.

Kan jeg få en Mercedes av deg?

Har desverre verken en Mercedes eller økonomiske midler til å oppdrive en. Du får spørre noen andre.

 

EDIT: Hva har det egentlig med saken å gjøre?

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Hva er en automatpistol?

Maskinpistol er vel det korrekte ordet. SMG (Sub Machine Gun) på engelsk. Enkelt forklart, en pistol med muligheten for fullauto, samt ting som større magasinkapasitet og lengre løp.

 

Mp-5, UZI, tec-9, mac-11 er eksempler på maskinpistoler.

Poenget her er at Tec9 er klassifisert som en pistol, ikke en (på norsk)maskinpistol (en betegnelse som jeg synes er litt missvisende ettersom det er pistol størrelse Full auto våpen der ute i tillegg til disse større SMG's (på engelsk skiller de f.eks. mellom en "Machinepistol" og en "SMG - Sub machine gun))

 

Tec9 kunne lett gjøres til en full auto "Machinepistol"...LITT lettere å ta med seg ubemerket enn en (i forhold) stor og klumptet MP5 eller UZI...

 

 

En automat pistol er forøvrig en semiautomatisk pistol, dvs en autoloader uten full auto mulighet (dvs 99% av moderne pistoler)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

jepp, utenom 10 skudd magasin regelen var assault weapons ban loven en liten vits egentlig...

 

det var bare å modifisere en preBAN AK til å ikke ha pistolgrep eller bajonett feste (samt 10skudds magasin, så fremt det ikke var produsert FØR loven tred i kraft), så var den lovlig igjen... (kanskje ikke bare disse kriterinene, men latterlig enkelt var det iallefall)

 

Husker mange våpenselskap tilbød seg å la politiet i USA få gratis vedlikehold av tjenestevåpen mot at de leverte inn de gamle magasinene sine. (De fikk nye, nyproduserte magasiner i bytte ettersom loven om 10skudd bare gjalt det sivile markedet). Da kunne de selge de gamle magasinene sammen med nye våpen til sivile uten å bli rammet av loven....

Lenke til kommentar

Jeg møtte en gang en hyggelig amerikanske dame (på pub) som sa: "I USA heter det: If you outlaw guns, only outlaws will have guns". Og så er det en del som tvilholder på tesen om at "Guns don't kill, people do". Jaja, men går det an å nekte for at økt antall skytevåpen skaper økt antall farlige (og potensielt dødelige) situasjoner? Tydeligvis :ermm:

Lenke til kommentar
uten angrepsvåpen har man vel ikke behov for forsvarsvåpen og da er vel saken grei?

utopi´ m1 (nlat, etter den engelske forfatteren Thomas Mores bok 'Utopia' fra 1516, der en idealstat blir skildret, opph fra gr u 'ikke' og topos 'sted') lykketilstand som ikke kan realiseres, drømmetilværelse, idealstat .

Men det er vel ikke noe i veien for å prøve?

Har du noen forslag på hvordan du har tenkt til å fjerne alle verdens "angrepsvåpen" ?

Lenke til kommentar
Hvor grensen for hva som er forsvars- og angrepsvåpen skal gå, er et vanskelig spørsmål, men foreløpig mener jeg altså at den bør gå ved halvautomatiske våpen. Jeg skal imidlertid gladelig innrømme at jeg ikke har noen spesiell peiling på våpen, så dersom noen kan argumentere rasjonelt for at halvautomatiske våpen bør være lovlig, har jeg ingen problemer med å skifte standpunkt. Det baldviking skriver ovenfor om at det bør skilles mellom jakt- og krigsvåpen synes jeg høres fornuftig ut.

Det du foreslår her er et enda mer ubrukelig påfunn enn AWB. Ta HK SL-8 f.eks, det er i praksis en halvautoversjon av G-36, men med en stygg tommelhullskolbe istedenfor en innfellbar kolbe og pistolgrep. Ved å bytte ut kolben og ta bort flammedemperen så klarte HK å klassifisere våpenet som et jaktvåpen istedenfor en "assault rifle". Mekanisk sett så er det ingen forskjeller mellom de to våpnene, kun kosmetisk.

Lenke til kommentar

Sidetopic:

 

Ifølge gammel, norsk rettstenkning (sen-middelalder) var det legalt å stjele mat om man var døden nær av sult. Såklart skulle man da erstatte maten på et senere tidspunkt. Her skiller vi oss fra de fleste, europeiske land. I England hengte man folk for å stjele brød så sent som på 1700-tallet.

 

Hovedtopic:

 

Norge er av de få landene med like mange skytevåpen pr innbygger som USA, men vi har langt færre drap på mennesker med skytevåpen pr innbygger enn i USA, så deler av våpenkulturen må være grunnleggende forskjellig.

Lenke til kommentar
Norge er av de få landene med like mange skytevåpen pr innbygger som USA, men vi har langt færre drap på mennesker med skytevåpen pr innbygger enn i USA, så deler av våpenkulturen må være grunnleggende forskjellig.

Det kan være slik at dødstallet er proposjonalt med befolkningstallet, selv om våpen pr. inbygger er likt i de to landene.

Lenke til kommentar

Jeg skrev drap på mennesker med skytevåpen pr innbygger...

 

Edit

 

Norge har totalt 40-50 drap årlig. Det skulle gi 2500-3000 drap årlig i USA om man ser på forskjellene i innbyggertall. USA har derimot nærmere ti ganger så mange drap. Hvor mange nøyaktig som utføres med skytevåpen har jeg ikke tid til å slå opp da jeg skal på jobb nå.

Endret av baldviking
Lenke til kommentar
Jeg skrev drap på mennesker med skytevåpen pr innbygger...

Ja, jeg så det. Det kom ikke klart frem i det jeg skrev over.

 

Altså. Selv om tallene pr. inbygger er like i Norge og USA, har USA langt flere inbyggere, og derfor langt flere kriminelle med våpen.

 

Men for all del, du har helt rett i at våpenkulturen i USA og Norge er forskjellig. Kanskje ikke så mye for mannen i gata, men blant kriminelle og hillbillies er den nok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...