Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Og hvis de to neste filmene skal bli like lange som denne så får jeg inderlig håpe de klarer å lage noen bedre actionscener som faktisk inneholder litt blod(Blir for dumt når folk blir kuttet med sverd og ikke der blir antydning til farge). Også kan de godt droppe "humoristiske" scener slik som den med Rabagast.

Blod for realismens del er ok i krigsfilmer eller mørke trillere for voksne. Men for fantasy-filmer basert på en barnebok klarer vi oss uten blod. Halshogginger og snitting av mageflesk holder i massevis ;-)

 

Det at Rabagast har noen "humoristiske" scener regner jeg med er for å vise hvorfor han ikke er med i det hvite rådet sammen med de andre trollmennene Gandalf og Sarumann. Han er tydeligvis ikke like vis som de to andre. Likte også at Gandalf nevnte at det faktisk finnes fem trollmenn til sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Han er tydeligvis ikke like vis som de to andre. Likte også at Gandalf nevnte at det faktisk finnes fem trollmenn til sammen.

 

Nåja, det vet jeg nå ikke. Virker vis som bare det, bare litt spesiell. For en herlig karakter! :)

 

The Curious Case of Benjamin Button

en film som er verdt å se ?

 

Verdt og se ja.

Lenke til kommentar

The Bourne Legacy

 

Bourne-filmene handler om å flykte fra sjefen sin og bli kvitt jobben for å leve et arbeidsløst liv i luksus, på n eksotisk beliggenhet, sammen med en høyt utdannet og fin brunette du har plukket opp på veien. Lengre vekk fra virkeligheten kommer du ikke.

 

Men det er liksom dette som er ekstra tydelig i den fjerde filmen. Som forresten ikke byr på karakteren Bourne i det hele tatt. Som den er navngitt etter. Filmen tar for gitt at vi husker alle de små ubetydelige detaljene om infrastrukturen til forskningsprogrammet for supersoldater osv. Men det blir bare en teit gimmick og mye snakking. Som til tross for å høres avansert ut, egentlig er ren tomprat.

 

Terningkast 2

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg kjøper det at blod ble fjernet for å holde det barnevennlig, det var flere scener som virket verre enn de som var i LOTR :p

Jeg personlig likte den brune magikeren, det er bare en liten scene :)

Slik jeg forsto det, har Peter Jackson valgt å ha med ting fra Silmarrilion eller notater fra andre historier Tolkien skulle skrive ferdig? For å kunne rettferdiggjøre lengden på alle 3 filmene. Jeg er litt spent på hvordan extended versjonen av Hobbiten kommer til å bli :o

 

2D visning av Hobbiten fins kun i 24 fps, de 2 andre filmene skal visst vise 2D versjonen i 48fps.

Lenke til kommentar

For noe tullprat.

 

Peter Jackson said that: “We know how much of the story of Bilbo Baggins, the Wizard Gandalf, the Dwarves of Erebor, the rise of the Necromancer, and the Battle of Dol Guldur will remain untold if we do not take this chance. The richness of the story of The Hobbit, as well as some of the related material in the appendices of The Lord of the Rings, allows us to tell the full story of the adventures of Bilbo Baggins and the part he played in the sometimes dangerous, but at all times exciting, history of Middle-earth.

“So, without further ado and on behalf of New Line Cinema, Warner Bros. Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer, Wingnut Films, and the entire cast and crew of The Hobbit films, I’d like to announce that two films will become three.

 

also noted the story must be drawn from only what is mentioned in The Hobbit and The Lord of the Rings, as they do not have the rights to The Silmarillion and Unfinished Tales.
Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Mansome

 

Denne dokumentaren kunne vært interessant, hadde den gått litt dypere inn i materien. Som å ta for seg trenden med å barbere seg på klassisk vis, gitt oss et mer historisk blikk på mannlig kroppspleie og mer. Men dette er rett og slett bare en film der forskjellige ukjente og urelevante folk snakker overfladisk skjegget sitt. Som om de ikke hadde noe bedre å snakke om, dagen etter fylla.

 

Jason Bateman drar på spa, og av en eller annen grunn er dette en rød tråd i filmen. Han er i mine øyne den mest mislykkede komikeren jeg har sett på lenge. Jeg har vært så uheldig og sett han i en film før, og Zach Galifinakis er like fæl. En taper som har blitt kjent som komiker bare fordi han har skjegg. Det holder nemlig i Hollywoods verden. Og jeg føler meg mer sivilisert som nordmann, når skjegg og mage ikke er nok til å glede meg.

 

Dokumentarer er noe svært få amerikanere får til. Og fra nå av er Morgan Spurlock på min svarteliste, over folk i filmbransjen jeg aldri vil se mer fra.

 

Terningkast 1

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Universal Soldier 4

 

Ja det er riktig - FIRE. Og jeg lurer på hva som skjedde med 90-talls følelsen i den første filmen. Den var jo et av mine gode barndomsminner. Men dersom du ser denne fordi Jean Luc Picard og Ivan Drago er med i filmen, kommer du til å føle deg snytt.

 

Hvorfor de to actionstjernene har valgt å være med i denne er et annet spørsmål. Men de er altså ikke med i filmen, annet enn i den siste kampscenen. Det er som om de ikke gadd å være med på alt det kjedelige, og bare ville være med på selve slosskampen. Handlingen har da aldri telt i en actionfilm?

 

Men seriøst, ble ikke Jean Luc fri i den første filmen, kastet Drago i en kjøttkvern, og fikk dama til slutt? Denne filmen er også et godt eksempel på at actionfilmer fra 2000-tallet mangler et eller annet som 80 og 90-tallet hadde. Det er flere som mener at 80-tallet produserte bedre filmer i denne sjangeren enn det vi gjør i dag. Til tross for at vi har utviklet oss teknologisk. Det blir veldig tydelig i denne filmen, som er en del av en action-arv som ble startet i et annet tiår.

 

Terningkast 1

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

We Bought a Zoo (2011)

 

Hadde forventet en slik teit tullete familiefilm, men dette var faktisk fine greier og jeg ble veldig positivt overasket. Liker når det skjer. :wee: Matt Damon og Scarlett Johansson i hovedrollene. En far tar med seg sine 2 unger, begynner ett nytt liv og kjøper enn zoo, etter moren dør. Savnet og tapet etter henne er ganske tydelig gjennom filmen. Fint fint.

Terningkast fint og se på en søndagskveld.

Lenke til kommentar

Hobbiten 2012

Jeg hadde klart meg uten spoilere om hva som var med/ikke var med helt til i dag og må si jeg ble positivt overrasket. Filmen har i større grad enn Ringenes Herre holdt seg til bøkene, og heller utbrodert. Det er noen småting her og der som kanskje kunne blitt gjort bedre, men i det store og det hele er jeg svært fornøyd.

 

Filmen ble sett i 3D og 48fps, men jeg ble ikke imponert - eller skuffet av hverken 3D-effekter eller 48fps vs 24fps. 3D-effektene var forsiktige utenom et par steder og der synes jeg ikke de gjorde filmen noe bedre eller dårligere, kun anderledes. Samtidig gjorde ikke 3D-effektene filmen dårligere. Kampscener og panoreringer var glatte og fine, så det kan jo være 48fps som hjalp til, men noen stor forskjell var det ikke. Alt i alt funker nok filmen bra i 3d, 2d, 24fps og 48 fps.

Lenke til kommentar

Historien om Pi - Vil gjerne høre dybde anmeldelser om denne. Enkelte sier den slår Avatar på det visuelle.

Sakset fra mitt eget innlegg i Filmprat-tråden der noen lurte på om noen hadde sett den og om den er verdt å se:

 

Jeg hadde ganske høye forventinger, men ble dessverre ganske skuffet. CGI'en er ekstremt bra laget og filmen har noen fantastisk flotte scener. 3D'en bidro ganske lite til det visuelle i filmen og kunne godt vært droppet synes jeg. Det som trekker filmen mest ned er dårlig skuespill av de fleste rollene. Spesielt irriterende er den ekstremt overdrevne indiske aksenten. Jeg tror filmen hadde blitt mye bedre om skuespillerne hadde holdt seg til enten tamilsk/hindu eller engelsk, ikke prøvd å etterlikne Apu fra The Simpsons. Jeg følte at filmen i første halvdel la opp til veldig mye som ikke ble innfridd, noe som gjorde at jeg i etterkant ser på mye av filmens handling som helt irrelevant fyllstoff. Jeg likte heller ikke det religiøse budskapet i filmen, som det forresten hadde vært helt mislykket uten hjelp av et absurd inntreffen av deus ex machina.

Fin film å se på, og jeg vil på ingen måter fraråde folk å se den, jeg skulle bare ønske at jeg selv så den uten lyd så jeg kunne ha konsentrert meg om det visuelle og ignorert handlingen. 5/10.

 

Jeg mener at Life of Pi ikke kan sammenliknes med Avatar engang. Ja, Life of Pi har veldig imponerende CGI og mange flotte visuelle scener, men 3D-delen er en vits sammenliknet med Avatar. Avatar er en ekte 3D-film som for min egen del revolusjonerte hva jeg trodde en filmopplevelse kunne være. Ja, historien i Avatar er oppskriftsmessig og banal, men den er hvertfall gjennomført og emosjonelt gripende. Historien i Life of Pi er bare mongo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Turin Horse (2011)

 

Den ungarske regissøren Bela Tarr's (angivelige) siste film, The Turin Horse, handler i følge han selv om «the heaviness of human existence». Det er fem ord jeg kan være enig i, fordi denne filmen portretterer nettopp dette til det ytterste. The Turin Horse handler om en far og en datter, og deres depressive hverdag og deres ritualske gjøremål i et gammelt steinhus på slutten av 1800-tallet. Gjennom ekstremt lange tagninger (det er 30 stk på 2,5 timer) svever kameraet rundt i huset og viser dagliglivet til den lille familien mens vinden hyler utenfor.

 

Hesten deres, som står i et skjul utenfor, var ifølge en historie det siste filosofen Friedrich Nietzsche så med vettet i behold. Det sies at Nietzsche en vinterdag i 1889 så en hest bli pisket i Torino, stoppet mishandlingen og omfavnet hesten, for deretter å miste forstanden, aldri prate igjen og være mentalt syk frem til 1900 da han døde. Denne filmen tar utgangspunkt i hva som skjedde etter hendelsen, og Tarr har laget en fiksjonsfilm om hesten, far og datter, og deres nokså uinteressante liv i en periode på seks dager.

 

post-121390-0-18045600-1356914697_thumb.png

 

post-121390-0-05161100-1356914725_thumb.png

 

Denne filmen er treig, langsom og repeterende. Musikken er repeterende og gjøremålene til personene er repeterende. De spiser poteter, stirrer ut av vinduet, legger ved i ovnen og vasker klær. Den kraftige vinden akkompagnert med de daglige gjøremålene skaper en trist atmosfære, ensomhet, og plottet er sentralisert rundt hestens plutselige forandring av oppførsel over de seks dagene, og hvor mye dette påvirker familien.

 

De seks kapitlene i The Turin Horse er en slags genesis-historie i revers, en dommedagshistorie med Nietzsches filosofi blandet med det enkle bondelivet og fraværet av virkelig mening i menneskers liv. The heaviness of human existence. Hverdagsritualene er en slags uungåelig syklus som faren og datteren er dømt til å gjennomføre om og om igjen. Hesten, sikkert proppet med metaforer og symboler, setter familiens liv - og ikke minst seeren - på prøve, gjennom Tarrs suggererende filmspråk og skremmende handling. The Turin Horse er en filmopplevelse utenom det vanlige. To tomler opp fra meg.

Endret av CypheroN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...