Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

American Beauty (1999)

 

Dette var den beste filmen jeg har sett på lenge. Den var helt genial og burde sees av alle. Man kan se denne filmen på 2 måter. Enten se det man ser og ikke skjønne noen ting. Eller lese litt imellom linjene. Denne filmen gav meg en del. Jeg så den og begynte å tenke. Den sier veldig mye allt etter som man selv vil.

 

Genial film burde sees av alle! Må sees av alle som kan se filmer og ikke bare ser for å ha sett.

 

10/10 (Hadde gitt den 100/10 om mulig. Det finnes ikke mange sånne filme, men det finnes en del og dette er en av dem! )

Lenke til kommentar

American Beauty (1999)

 

Dette var den beste filmen jeg har sett på lenge. Den var helt genial og burde sees av alle. Man kan se denne filmen på 2 måter. Enten se det man ser og ikke skjønne noen ting. Eller lese litt imellom linjene. Denne filmen gav meg en del. Jeg så den og begynte å tenke. Den sier veldig mye allt etter som man selv vil.

 

Genial film burde sees av alle! Må sees av alle som kan se filmer og ikke bare ser for å ha sett.

 

10/10 (Hadde gitt den 100/10 om mulig. Det finnes ikke mange sånne filme, men det finnes en del og dette er en av dem! )

 

Hva er så spesielt med den har sett den men den er meningsløs..

 

fyr som blir kåt på en vennine av dattera si og som ender opp som en pothead

Lenke til kommentar
Hva er så spesielt med den har sett den men den er meningsløs..

 

fyr som blir kåt på en vennine av dattera si og som ender opp som en pothead

 

Man kan se den på forskjellige måter. Du er kanskje en av dem som bare ser filmer, men som regner alle filmer kjedelige der det ikke er masse action i form av vold eller sex.

 

Prøv å ikke tenk så mye på enkeltpersoner, men mere selve familien. Hele filmen gjenspeiler dagliglivet vårt.

 

 

Veninna: Lyver til seg masse. Skryter om hvor mange ho har pult osv. I slutten får man vite at ho ikke har pult en levende skjel, men løyet på seg et falskt liv for å bli mere viktig, perfekt og uvanelig (i positiv forstand)

 

 

 

Se på hvordan familiene splittes. Hvordan hver enkel person reagerer i situasjonene. Du har ikke sett filmen på den måten du burde ha gjort. Om du prøver å overføre personene og bakgrunnen til dem, situajsonene dem er i og hvordan dem prøver/ har tenkt å takle dem inn i dagliglivet ditt vil du se utrolig mange likheter.

 

Jeg vil anbefale deg kanskje lese noen filmanmeldelser eller lignende om filmen og så se den igjen. Kanskje du da klarer å se likheten fra filmen og dagliglivet.

 

Det kan hende jeg tolker den helt feil selv, men måten jeg tolka den på gav meg utrolig mye og hjalp meg på en måte, og jeg kjente igjen handlingen i filmen og verden i dag. Jeg satt meg in i de forskjellige personenes rolle og tenkte litt på hvordan de følte og hva som får dem til å handle som de gjør. Jeg la da merke til at menesket er fullt av overraskelser.

Endret av Hårek
Spoiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan se den på forskjellige måter. Du er kanskje en av dem som bare ser filmer, men som regner alle filmer kjedelige der det ikke er masse action i form av vold eller sex.

 

Prøv å ikke tenk så mye på enkeltpersoner, men mere selve familien. Hele filmen gjenspeiler dagliglivet vårt.

 

Veninna: Lyver til seg masse. Skryter om hvor mange ho har pult osv. I slutten får man vite at ho ikke har pult en levende skjel, men løyet på seg et falskt liv for å bli mere viktig, perfekt og uvanelig (i positiv forstand)

 

Se på hvordan familiene splittes. Hvordan hver enkel person reagerer i situasjonene. Du har ikke sett filmen på den måten du burde ha gjort. Om du prøver å overføre personene og bakgrunnen til dem, situajsonene dem er i og hvordan dem prøver/ har tenkt å takle dem inn i dagliglivet ditt vil du se utrolig mange likheter.

 

Jeg vil anbefale deg kanskje lese noen filmanmeldelser eller lignende om filmen og så se den igjen. Kanskje du da klarer å se likheten fra filmen og dagliglivet.

 

Det kan hende jeg tolker den helt feil selv, men måten jeg tolka den på gav meg utrolig mye og hjalp meg på en måte, og jeg kjente igjen handlingen i filmen og verden i dag. Jeg satt meg in i de forskjellige personenes rolle og tenkte litt på hvordan de følte og hva som får dem til å handle som de gjør. Jeg la da merke til at menesket er fullt av overraskelser.

 

takka

Lenke til kommentar

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

http://www.imdb.com/title/tt0903624/

 

På Symra hadde de ÉN forestilling av denne filmen i 2D! Jeg er 3D-hater og hadde på forhånd hørt mye om hvor teknisk overlesset denne filmen var og hvor rar den så ut. Samt hvordan settene i filmen så ut som filmsett og ikke naturlige miljø osv. Jeg så ingenting av dette. Kvaliteten var i mine øyne herlig. Jeg la ikke spesifikt merke til 48FPS men synes bildekvaliteten var svært bra så det kan jo være en sammenheng der. De som synes filmen var rar i 3D kan med fordel se den igjen i 2D når den kommer ut på video.

 

Selve filmen gav meg en utrolig koselig følelse. En blanding av deja vu og gode minner ifra tidligere tider (altså cirka 10 år siden). Filmen var igrunn akkurat som forventet av en LOTR-film.

 

Noen synes den var langtekkelig. Det synes ikke jeg. Episke fantasifilmer SKAL bruke lang tid på historiefortelling ellers blir det fort surr. The Hobbit er ikke akkurat noen liten bok, heller. Dersom det virkelig var snakk om å tyne penger ut av LOTR, så kunne studioet ganske sikkert sluppet en film i året. Istedet ventet de ti år for å få bla. script riktig. Tanken var opprinnelig å skvise det inn i én film. Når man ser An Unexpected Journey nå er det vanskelig å tenke seg hvordan det skulle gått til.

 

De tingene andre har hatt å utsette på den er jeg altså meget uenig i. Uten å gi bort noe av plottet må jeg derimot si at jeg syntes det var for lite "nytt" i filmen i form av elementer. Det er mange nye karakterer, men vi lærer egentlig bare å kjenne den unge Bilbo Baggings og folk vi kjente ifra før - bedre. Jeg ville mye heller lært mer om alle de andre spennende figurene som er med på oppdraget. Jeg håper virkelig dette er noe de takler i de neste to filmene, og det tror jeg også. For først må man på en måte "reintrodusere" karakterene ifra LOTR, selv om det er en prequel.

 

Når hele trilogien er gitt ut og dersom den henger godt sammen er det mulig jeg vil gi hele greia et terningkast 6, men i øyeblikket må jeg ta denne filmen for seg selv, og da blir det

 

terningkast5.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Hobbit: An Unexpected Journey (2012)

http://www.imdb.com/title/tt0903624/

 

(...) Dersom det virkelig var snakk om å tyne penger ut av LOTR, så kunne studioet ganske sikkert sluppet en film i året. Istedet ventet de ti år for å få bla. script riktig. Tanken var opprinnelig å skvise det inn i én film.

Seks år, ikke ti.

 

Og jeg er enig i at episke fantasifilmer skal være lange. Det skal være en reise, og en reise på én og en halv time hadde aldri fungert. Karakterer skal introduseres og bygges opp, fiender bli følt på som en trussel, steder skal utforskes grundig og skjært - det skal være et eventyr! At filmen er for lang er bare tull. Det kommer helt an på hvilket sinn og humør man møter filmen med. Er man utålmodig og trøtt, slik jeg var på min første 2D-visning, så føles den alt for lang og tørr. Andre visningen derimot var tilfredsstillende til tusen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@omnomnomnivore:

Hobbiten er en liten bok, snakker rundt 300 sider ,i motsettning til Ringenes herre som blir omlag 1000 sider til sammen. Og hvis de to neste filmene skal bli like lange som denne så får jeg inderlig håpe de klarer å lage noen bedre actionscener som faktisk inneholder litt blod(Blir for dumt når folk blir kuttet med sverd og ikke der blir antydning til farge). Også kan de godt droppe "humoristiske" scener slik som den med Rabagast.

Lenke til kommentar

The Hobbit er ikke akkurat noen liten bok, heller.

 

Min versjon er under 300 sider, dvs etter min mening ikke en lang bok, mens hver av delene av Ringenes Herre er noe lengre (To Tårn, som var den delen jeg hadde tilgjengelig her, er i min versjon på 307 sider).

 

Men glad for at de tar seg tid i filmen, som jeg ennå ikke har sett pga en meget koslig juleforskjølelse.

 

 

God Bless America

 

Filmen starter hysterisk. Den drar hvordan massemedia er langt og setter alt veldig på spissen. Jeg er jo veldig enig i at mye av dette er tomt, hyklersk og baserer seg på oppmerskomhet og dårlige mennesklig oppførsel. Altså er fundamentet for filmen knallgod, men desverre følger ikke filmen helt opp. Den taper seg noe i sin gjennomføring. Kunne tenkt meg noe mer blod, at de hadde dratt på litt. At de hadde drept mer. Høres kanskje makabert ut, men det virker nesten noe halvveis. Greit nok at hovedpersonen kanskje ikke helt vil dette, men føler seg tvunget (kanskje ikke riktig oppfatning av meg), og derfor ikke starter en killing spree, men kunne altså tenkt meg mer av dette.

 

Forholdet mellom Frank og Roxy forblir noe uforløst, og ligner en hel del på forholdet mellom Rainn Wilsons og Ellen Paiges figurer i Super (2010), men sistnevnte synes jeg fungerer bedre enn førstnevnte.

 

Filmen retter et godt lys på massemedias rolle og menneskets oppførsel i dagens samfunn, og førte til mye latter fra min side over hvor håpløst ting er.

 

Jeg er usikker på om filmens avslutning er god og korrekt avslutning, eller om den burde ha vært annerledes. Jeg havner på førstnevnte, og gir filmen en solid 7,5/10, som kan bli høyrere med tiden. En film som anbefales.

Lenke til kommentar

Toystory 1/2/3

 

enern og toern har alle(?) sett, kongefilmer, god (nok kvalitet) god humor, og filmer vært å se.

 

Nr.3 er også god, men absolutt ikke like god.

 

største ting som trekker ned er kvaliteten, den for god, filmen mister en del av sjarmen. den typen filmer trenger ikke så alt for god kvalitet, du mister liksom det barnslige koslige preget. (blir som full HD tetris, med skygger og 3-D)

 

neste så er filmen litt for mange opp og ned turer. De to forrige filmene er det få delopp/ned turer, bygges opp - finale. I NR.3 har de glemt spenningskurvens gang. (en fisk)

 

Gir 1/2 en 5, mens 3 får en svak 4

Lenke til kommentar
(Blir for dumt når folk blir kuttet med sverd og ikke der blir antydning til farge). Også kan de godt droppe "humoristiske" scener slik som den med Rabagast.

 

Det er ikke slik i virkeligheten at blod er knallrødt og spruter når du lopper av noen hodet. Den mengden volum kan ikke flomme ut av årene så raskt, og blodtrykket er ikke høyt nok til å trykke det. Dessuten er det jo snakk om "orcs" og "goblins" og "troll". Hvem vet hvordan blodet deres fungerer? :)

 

Jeg synes humoren er det som i all hovedsak skiller Hobbiten ifra de andre LOTR filmene. Positivt.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik i virkeligheten at blod er knallrødt og spruter når du lopper av noen hodet. Den mengden volum kan ikke flomme ut av årene så raskt, og blodtrykket er ikke høyt nok til å trykke det. Dessuten er det jo snakk om "orcs" og "goblins" og "troll". Hvem vet hvordan blodet deres fungerer? :)

 

Jeg synes humoren er det som i all hovedsak skiller Hobbiten ifra de andre LOTR filmene. Positivt.

Filmen er laget av en barnebok, og har vel rimlig lav aldersgrense.

Så jeg skjønner at det er lite blod.

Men det var litt for lite.

 

Til og med orker har blod, mins det var mørkt og seigt?

litt farge på sverda hadde ikke gjort noe.

 

Jeg har kammerater som ser mer skada ut etter en liten slåsskamp en tussekongen så ut med sverdkutt til tusen.

 

toystory, lol. :wee:

Anbefales, jeg lette etter spillet også, men det fant jeg ikke.

Lenke til kommentar

The Green Mile

 

Andre gang sett, og blir nok lenge til neste gang.

Mye er fint og på BR fine bilder, men det er drøye 3 timer. Det virker som man vil lage film i bokform. Kjenner ikke til romanen, men det er jo i overkant sært. Og sært å lage en slik film om noe så fantasifullt, det skal de ha.

Vil si den er litt overvurdert- Men bare litt

 

7,35

Lenke til kommentar

@omnomnomnivore:

Hobbiten er en liten bok, snakker rundt 300 sider ,i motsettning til Ringenes herre som blir omlag 1000 sider til sammen. Og hvis de to neste filmene skal bli like lange som denne så får jeg inderlig håpe de klarer å lage noen bedre actionscener som faktisk inneholder litt blod(Blir for dumt når folk blir kuttet med sverd og ikke der blir antydning til farge). Også kan de godt droppe "humoristiske" scener slik som den med Rabagast.

 

Manglen på blod er bevist for å holde aldersgrensen nede. Og når det blir "blod" så er det orkeblod som er svart blod, som igjen ikke regnes som "ekte"blod og øker ikke aldersgrensen.

Krig kommer det mer av i de neste filmene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...