Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Det verste med amerikanske remakes av gode filmer er at de prøver å gjøre det om til sitt,

 

Det er litt av poenget med remakes.

Og så da? Det går da an å være tro mot det originale verket.

Det "går an" ja, men "må man" være tro mot orignalverket for at det skal være bra (for deg)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste med amerikanske remakes av gode filmer er at de prøver å gjøre det om til sitt,

 

Det er litt av poenget med remakes.

Og så da? Det går da an å være tro mot det originale verket.

Det "går an" ja, men "må man" være tro mot orignalverket for at det skal være bra (for deg)?

Egentlig ja, fordi det å lage en remake av en film er å få tillatelse til å bruke noen andre sitt verk og bygge på det, og da bør man gjøre det med den høyeste form for respekt for materialet man baserer det på, som i dette tilfellet er norske eventyr om troll i våre norske omgivelser.

 

Men selvfølgelig, dette er bare mitt (kanskje til og med naive) syn på en remake og hvordan de bør håndteres, så dere kan være så uenig eller enig som dere bare vil.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Eieren av orginalverket står fritt til å stille slike krav når rettighetene selges.

 

Vi som publikum, kan ikke forlange såpass.

 

Ingenting er hellig.

Eieren(e) av originalverket vet ikke alltid hva de går til når rettighetene selges, det er i hovedsak der problemet ligger. En ting er for eierne å si at sånn og sånn vil de ha det når de er i forhandlinger, en annen ting er når rettighetene har blitt solgt - det er da man har fritt spillerom og kan begynne å seile sin egen sjø som jeg var innpå tidligere.

 

Sist jeg sjekket var rettighetene bare solgt til Columbus, det så ikke ut til å ha vært noen diskusjon rundt krav i det hele tatt. Det er det som får meg til å tvile sånn, at de selger en så god idé som de hadde med Trolljegeren og som er rent og skjært norsk, til en utenlandsk, kjent regissør som nå kan gjøre hva han enn vil med idéen.

 

Det er rett og slett det at her i Norge har vi ikke så mye vi kan ta av til å lage "spektakulære" filmer. Alieninvasjoner og katastrofefilmer generelt sett hører liksom til Amerika, krigsfilmer hører til de fleste store land (hvor mange spennende historier har vi å fortelle der egentlig?), mens troll derimot er liksom "vårt". Det er en av våre få, spektakulære fortellinger (eventyr eller ikke). Derfor synes jeg det er trist at vi selger en så god idé uten visse betingelser, i frykt for at Amerika skal få denne idéen stemplet som "sitt" og at det Norske med det blir bortgjemt i misvisende dialog og endringer i historien.

 

Merker at det kan komme fram veldig kronglete dette her, men håper dere tar poenget mitt.

 

Når det er sagt:

 

Chris Columbus er en veldig respektabel mann i mine øyne, og som vi så med de to første Harry Potter filmene så er han veldig tro mot originalverket. Men om dette var fordi at J.K Rowling hadde full oversikt over prosjektet og en hel hau med krav (takk og lov) om hvordan filmene skulle bli presentert og at det var derfor filmene var så trofast mot bøkene, er dog uvisst. Jeg håper bare at Chris Columbus sentrerer filmen rundt norske troll og norsk natur med en fengende historie, så er jeg mer enn nok fornøyd.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Kjedelig standpunkt, Fredrik. La vær å å se remakes da, og slutt og klag om når du ikke klarer å holde deg unna. Én scene-by-scene, word-by-word remake høres dørgende, trasig, skuffende, tamt og hjerteskjærende trist ut. At du kritiserer i motsatt retning vekker meh-følelsen i meg. Gidd... )=

 

At en norsk film remakes i utgangspunktet, betyr vel penger i kassen for dem som kom opp med originalidéen, og vi kan drømme om nye norske perler.

 

Meh...

Lenke til kommentar

Kjedelig standpunkt, Fredrik. La vær å å se remakes da, og slutt og klag om når du ikke klarer å holde deg unna. Én scene-by-scene, word-by-word remake høres dørgende, trasig, skuffende, tamt og hjerteskjærende trist ut. At du kritiserer i motsatt retning vekker meh-følelsen i meg. Gidd... )=

 

At en norsk film remakes i utgangspunktet, betyr vel penger i kassen for dem som kom opp med originalidéen, og vi kan drømme om nye norske perler.

 

Meh...

Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Jeg sa ingenting om word-by-word og scene-for-scene, og det at jeg vekker meh-følelsen i deg kan jeg ikke være mer likegyldig til.

 

Jeg sier at en remake bør være tro mot verket den baserer seg på (norske troll i dette tilfellet), ikke filmen gjort om igjen på et annet språk. God natt.

Lenke til kommentar

Grave of the Fireflies.

Japansk animasjons film fra slutten av 80-tallet.

 

Jeg har nettopp fullført filmen, og sitter igjen med et stort "wow!".

Filmen handler om en godt voksen tenåring og hans lillesøster på 4 år. Denne historien tar hendelse under 2 verdens krig i Japan. Det filmen gjør så fantastisk er at den spiller på så mye følelser. Filmen er vakker, deprimerende, realitisk og ærlig. Anbefales på det varmeste!

 

9/10

Endret av DrunkRattleHead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Limitless (2011)

 

Artig film om en som får en superpille.

 

Her har man sogar maktet å få en brukbar vri på en lett uhøytidlig rølpete stemning. For filmen var lang fra seriøs, og hadde et klart element av komedie og humor.

Men her har man lykkes med å gi det hele en tilnærmet perfekt balanse. Selv ikke rockemusikk-innslagene i soundtracket hadde så negativ effekt her(som jeg ellers mener det nesten alltid har).

 

R De Niro var blitt så gammel at jeg ikke gjenkjente ham med det første. Men var da heller ikke den som markerte seg mest i denne filmen.

 

Absolutt verd å anbefale. Selv om det er langt mer interessant når en slik film lages helt seriøs og ordentlig.

6,7/10

Lenke til kommentar

The Adjustment Bureau 2011

 

Jeg kan ikke fordra trynet til Matt Damon. I meg fostrer det et grunnleggende hat for det pseudokunstneriske universet Hollywood loffer rundt i, og ja, jeg er klar over ringvirkningene dette har for min selvforherligelse innad og de rasshølimpulsene jeg spyr utad. På min reise mellom fødsel og død blir jeg på en tømmermannsøndag altså tjoret fast i sofaen for å atter an gang konfirmere mine følelser, men til meg og mine venners målløse forbauselse ble resultatet mer lik en omvendelse. The Adjustment Bureau serverer et helvetes kult konsept pakket inn i en klissete Hollywood-romanse og det stygge trynet til Matt Damon. Den er som en mer brukervennlig Kaufman-film, eller en mindre konkretisert Nolan-film. Den er faen så kul, faen så motbydelig, og jeg klarer faen meg ikke å formulere en setning som rettferdiggjør selvmotsigelsene som spretter rundt i meg. Jeg avslutter derfor heller med å skrive: Faen, jeg må se den en dag jeg ikke er fyllesyk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Adjustment Bureau 2011

 

Jeg kan ikke fordra trynet til Matt Damon. I meg fostrer det et grunnleggende hat for det pseudokunstneriske universet Hollywood loffer rundt i, og ja, jeg er klar over ringvirkningene dette har for min selvforherligelse innad og de rasshølimpulsene jeg spyr utad. På min reise mellom fødsel og død blir jeg på en tømmermannsøndag altså tjoret fast i sofaen for å atter an gang konfirmere mine følelser, men til meg og mine venners målløse forbauselse ble resultatet mer lik en omvendelse. The Adjustment Bureau serverer et helvetes kult konsept pakket inn i en klissete Hollywood-romanse og det stygge trynet til Matt Damon. Den er som en mer brukervennlig Kaufman-film, eller en mindre konkretisert Nolan-film. Den er faen så kul, faen så motbydelig, og jeg klarer faen meg ikke å formulere en setning som rettferdiggjør selvmotsigelsene som spretter rundt i meg. Jeg avslutter derfor heller med å skrive: Faen, jeg må se den en dag jeg ikke er fyllesyk.

 

Hva synes du om bestisen hans, Ben Affleck da?

Lenke til kommentar

Hva synes du om bestisen hans, Ben Affleck da?

Foruten å være en parodi på seg selv er han rimelig care.

 

Jeg tror jeg skal se tittelen som ga meg flashbacks til "statens justeringsvesen" etter anmeldelsen. Kanskje de ligner litt på den norske etaten?

Filmen kan vel sees på som en finger innpakket i glanspapir til alle vestlige land som forguder idéen om frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...