Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Blade Runner - the final cut (1982)

 

Det er vel ikke så mye som kan sies om denne filmen som allerede er sagt. Jeg har sett den en gang før, men det var mye jeg hadde glemt. Så jeg så den igjen, og falt fullstendig. Jeg er ikke en sci-fi fan overhodet, men for meg har denne filmen alt som er bra med sci-fi uten å ha det som er dårlig. Den har en helt utrolig atmosfære og et vakkert estetisk uttrykk med interessante, men ikke overtydlige, etiske dilemmaer. Men den mangler - heldigvis - teknobabbel og "rubberhead aliens".

 

For ikke å snakke om den fantastiske musikken, den er legendarisk. En utrolig vakker og kompakt film.

 

Rating: 10/10

 

Edit: Er det bare meg som synes Rutger Hauer minner meg om Anthony Hopkins her?

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filmen føles som et kunstverk og på mange måter er den akkurat det.

Blant Stanley Kubricks storfilmer er "A Clockwork Orange" kanskje hans mest forstyrrende verk. Det via grafiske elementer av sex, vold, klassisk musikk og eksprimentielle forsøk på å forandre samfunnet. Lykkes "mesteren" med å underholde oss? Ja, og så fryktelig mye mer.

 

Med en sjokkerende og humoristisk stemning har den berømte filmen fra 1971, som på den tiden ble ansett som høyst uanstendig, en kultfilm. Det er en av Kubriks mest historiske og imponerende og den krysser mange grenser sjangermessig. Den er forstyrrende, og samtidig gripende og dypt interessant. Framgangsmåten er, mildt sagt, spesiell. Jeg måtte opptil flere ganger stoppe opp å virkelig åpne øynene for å se hva som foregikk. Alt er gjort med så bragd og fantasi der kreativiteten gjør det en smule vanskelig for meg å plassere filmen. Men det er altså både science-fiction, skrekk og drama som spiller de største rollene. Der Kubrick sto alene med regi og produsering, hadde han Anthony Burgess, forfatteren av boken ved samme navn, med seg på å skrive manuset.

 

Temaene som dukker opp underveis er definitivt relevante, men utført på en veldig grotesk måte der spesielt sosialitet, politikk, vold og kriminalitet er i sentrum. I et framtidig Storbritannia består mye av forbrytelsene av voldtekt og slossing som hovedrolleinnhaveren og gjengen hans er aktive brukere av. Alex DeLarge (Malcolm McDowell) er nemlig en umoralsk og frittalende ung mann som bruker såkalt ultravold for å representere og definere seg selv. Dette består av å banke opp hjemløse, voldta rikmannskoner og høre på hans idol Beethoven. Han har en bestittelse for disse tre tingene og med sin lovløse gjeng drar de det så langt til at Alex til syvende og sist ender opp i fengsel. Inneblant murene vrimler ryktene om et beryktet forsøksprogram som skal minske voldeligheten i samfunnet. Alex blir forsøkskanin hvor denne "terapien" reduserer årene han har i fengslet og samtidig skal gjøre han til en god person som frastøter vold. Det blir en ubehagelig opplevelse, både for oss og Alex, spesielt når han slipper ut og ettervirkningene slår til.

 

I klangen av høylytt musikk fra Beethoven, samt filmens eget soundtrack av Wendy Carlos, blir filmen bedre enn forventet med en svær dose av magi. Å høre Malcolm McDowell synge "Singin in the rain" igjen og igjen gir et særegent og, igjen, forstyrrende preg på filmen som gir følelsen av at man ser på en musikal. Jeg har aldri sett eller hørt veldig mye av McDowell, men i en alder av 68 har han hele 202 titler på sin CV av filmer som, for å være ærlig, gjør meg enda mere priviligert til å se på. Det jeg visste var at han var mest kjent for sin rolle i "A Clockwork Orange" og nå vet jeg at han er briljant i den. Det er ingen andre enn han som eier akkurat denne historien. Retter vi blikket mot bestyreren av det hele er det er lett å kjenne igjen Kubrick-følelsen blant filmens flere vanvittige scener i bruken av stemning, musikk og karakterer. Akkurat som den store "2001: A Space Odyssey" har "A Clockwork Orange" musikken å takke. Den gir følelsen av redsel, mystikk og bizarrhet med en kjempestor verdi underveis som gir meg de ekstra frysningene jeg trenger for å nyte fortellingen til det fulle.

 

Filmen er på mange måter en mørk satire som framstiller framtiden med uhyggelig og morsom fantasi, men den inneholder så mye mer enn det jeg klarer å fortelle. For guds skyld, se den!

9.5/10

http://www.youtube.com/watch?v=5n2NXuQ5ako

Endret av .........
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Death at a Funeral (British version) er en koselig, sær komedie!

 

Thor er en epic film med litt herlig humor og grei handling =)

 

Tron Legacy er en effektfilm som virkelig leverer!

 

Hangover 2 falt i god smak hos meg. Eneren har staket retningen ut, og det ser ut til å ødelegge for de fleste som ser den, men det gjør meg ingenting. Latterterning 5.

 

Pirates OTC 4. Sparrow presterer litt under hva man kan forvente, men handlingen har tatt seg opp fra de to siste. Godkjent!

 

5 fornøyelige dette!

Lenke til kommentar

Maborosi (1995)

 

Jeg var på let etter en god film i kveld. Jeg tok en runde på Mubi og leste gjennom de japanske filmene de hadde der. Denne hørtes interessant ut, og uten å vite noe mer enn det lille jeg leste på "vaskeseddelen", så bestemte jeg meg for å se denne. Det er je svært glad for at jeg gjorde. Filmen handler om en ung japansk kvinne som blir enke da hennes mann plutselig og uforståelig tar selvmord. Hun ender opp med å gifte seg på ny, flytter til en liten japansk fiskelandsby, og forsøker å finne igjen meningen med livet.

 

Dette er en meditativ og minimalistisk filmene, den kan minne litt om Ozu i uttrykket. Interessant nok har regissøren valgt å fortelle det meste av filmen på en betrakters avstand, det er svært få close-ups, noe som fører til at jeg knapt vet hvordan hovedrollene faktisk ser ut. Noe av det som fascinerte og imponerte meg mest med filmen var at den delen jeg anså som best, hvor så mye ble uttrykt og fortalt om hovedpersonen, var den delen hvor hun knapt hadde noen dialog og ofte ikke var i bildet en gang. Lite dialog, ingen close-ups - men det er den delen av filmen som uttrykker mest. Slikt gjør meg så utrolig glad.

 

Dette er en flott film, den forteller mye om aksept av det man ikke kan forstå, om å finne menigen i de små ting, om å gå videre. På en fantastisk subtil og berikende måte.

 

Rating: 9/10

Lenke til kommentar

New Jack City

 

Så denne nettopp på den obskure kanalen FOX CRIME (Kanalplass 99 hos Canal Digital).

 

Filmen regnes som en kultklassiker og banet vei for "gangsterfilmer" på 90-tallet med svarte hovedrolleinnehavere - I dette tilfellet Wesley Snipes, Ice-T og Chris Rock for å nevne noen.

 

 

Filmen handler kort å godt om crack epidimien som regjerte i USA under Reagan-perioden på 80-tallet/starten av 90-tallet. I et nedslitt strøk i New York finner Nino Brown (Wesley Snipes) hans bror, og medsammensvorne ut at crack er en ny vei til rikdom. De lager sitt eget lille crew som de kaller CMB (Cash Money Brothers) og overtar et stort boligkompleks kalt "The Carter". Her holder de leietakerne som gisler, mens de bruker store deler av komplekset til produksjon av crack.

 

Ice-T (politimann) får nyss i dette og jobber med sin hvite partner (Judd Nelson) og overordnede (Mario Van Peebles) om å få Nino og gjengen hans bak lås og slå, og de får blant annet med seg dophodet Pookie (Chris Rock) på laget for å innflitrere.

 

 

 

Filmen er av et ganske rett frem format og er egentlig litt for kort. Nino Brown går fra småkjeltring til narkoboss på 15 minutter, og dette gjør at innsatsen han legger i for å nå toppen virker veil enkel. Samtidig er skuespillerpresentasjonene til flere i filmen rimelig laber, da spesielt Ice-T. Så man kunne tjent en god del på å caste en bedre mann for den rollen. Ice-Ts hvite partner (spilt av Judd Nelson) kunne egentlig også vært utelatt, for han fungerer bare som fyllmasse, og ingen ville nok savne han om han forsvant fra filmen uten grunn eller forvarsel.

 

Samtidig har plottet endel logiske brister, men det er ikke sikkert man merker seg det når man ser den første gang.

 

Det tekniske er helt OK, med noen kule skytescener i slow-motion, og det fungerer egentlig helt greit.

 

Når det gjelder filmens kulturelle impact kan jeg ikke se helt hypen. Om noen av dere har hørt hip-hop fra 90-tallet, og forøvrig fra den dag i dag vil man ofte høre refferanser fra denne filmen. Faktisk er plateselskapet til Lil Wayne m. fl oppkalt etter Nino og gjengen - nemlig Cash Money Records, og Lil Waynes kritikerroste album The Carter er oppkalt etter boligkomplekset filmen sentreres rundt.

 

Er også litt artig å bite seg merke i klesstilene i denne filmen som er fra tidlig 90-tall. Folk går rundt med store gullsmykker og fargerike dresser i str. XL. For ikke å snakke om Kangool hatter bakfram. (Ser ut en sixpence) Det var tydeligvis det som var "Bling" istedenfor Louie Vuitton og store hjul på Maybachen. Det som var kult da, er snarere komisk i 2011.

 

Alt i alt en ganske OK film som mange rangerer med klassikere som Scarface. Personlig synes jeg ikke denne er i samme liga i det hele tatt, men med sin kultstatus og nostaligske preg er den fortsatt underholdene. Om du ikke har annet å gjøre er den ikke dum å sette på.

 

7/10

Lenke til kommentar

Battle Los Angeles

 

nææh, denne blir fort glemt

 

4/10

 

Kill the irishman

 

Denne filmen var AWESOME!

 

9/10

 

 

Trodde meningen var at man skulle si litt mer enn bare "nææh" og "filmen var AWSOME" :roll:

 

Det sier oss lite og ingenting. Det skal jo være anmeldelse av filmene (selv om den er mini)

Lenke til kommentar

Battle Los Angeles

 

nææh, denne blir fort glemt

 

4/10

 

Kill the irishman

 

Denne filmen var AWESOME!

 

9/10

 

 

Trodde meningen var at man skulle si litt mer enn bare "nææh" og "filmen var AWSOME" :roll:

 

Det sier oss lite og ingenting. Det skal jo være anmeldelse av filmene (selv om den er mini)

 

Vell det blir vell en smaksak, jeg fortrekker like så godt korte anmeldelser som beskriver en film med en setning, enn å lese 200 ord der 150 av ordene intreserer meg nada.

 

Men som sagt, noen ganger skriver jeg korte, andre ganger lange anmeldelser, kommer an på filmen og hva jeg føler å si.

 

Men for å forklare den anmeldelsen:

 

"nææh/fort glemt" = Hvis du ikke har noe annet å bruke 2 timer av livet ditt kan du se denne, hvis ikke kan jeg si deg at du ikke går glipp av en dritt.

 

"AWESOME" = Trenger ingen ytteligere forklaring, ALT er bra, bør sees.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det er da på ingen måte en anmeldelse. "Bør sees" og "ikke verdt å se" skjønner man av karakteren alene.

 

Fin kort anmeldelse:

Road House 8/10

 

Konge underholdning! Meg og en kompis satt å lo oss i hjel under de villeste bar slosse scenene. Det blir så komisk når det konstant er slossing og bråk i baren.

Family Guy fikk meg til å se denne filmen, og nå skjønner jeg mottoet: "everything in life can be solved by kicking" :D

En klassiker!

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Det er da på ingen måte en anmeldelse. "Bør sees" og "ikke verdt å se" skjønner man av karakteren alene.

 

Fin kort anmeldelse:

Road House 8/10

 

Konge underholdning! Meg og en kompis satt å lo oss i hjel under de villeste bar slosse scenene. Det blir så komisk når det konstant er slossing og bråk i baren.

Family Guy fikk meg til å se denne filmen, og nå skjønner jeg mottoet: "everything in life can be solved by kicking" :D

En klassiker!

 

Okei, får egentlig lyst til å si "LOL" her men, bortsett fra at vi i denne anmeldelsen fikk vite at det er bar slosse scener(YEEY!) kunne det likesågodt for min del erstattet all den teksten med AWSOME i dette tilfellet også. Men greit, etter AWESOME skal jeg herifra begynne å legge inn ord som "underholdning" og "klassiker", og muligens annet irrelevant piss om hvorfor jeg så filmen.

 

Men for all del, jeg er enig at den var for kort, men alikevell synes jeg det er alt for mange her inne som skriver en novelle om filmen med innhold som egentlig er irrelevant for en anmeldelse.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Anmeldelse er betegnelse på en sakprosatekst som omtaler og vurderer en utgivelse (bok, spill, film,plate etc.), film eller TV-program, framføring(konsert, opera, teater), eller annen kulturbegivenhet.

 

Anmeldelsen gir gjerne en kritisk, helhetlig vurdering, gjerne i personlig form. I de senere årene er det blitt vanlig å oppsummere vurderingen med poengverdi («terningkast» o.l.). I mange tilfeller reduseres anmeldelsen til et rent handlingsreferat med poengverdi.

 

Det tradisjonelle medium for anmeldelser er avisen, men anmeldelser trykkes også i magasiner og ukeblader, eller leses opp i radio- og TV-programmer. Det er flytende overganger mellom anmeldelse og kritikk – generelt kan man si at kritikk betegner lengre, grundigere og teoretisk begrunnede vurderinger, som fortrinnsvis publiseres i tidsskrifter. Grundigere former for anmeldelse betegnes ofte som «dagskritikk».

 

Moderne media kan også bruke anmeldelseskonseptet på andre områder enn den snevert kulturelle; for eksempel til vurdering av politikk og politikere eller spisesteder. Michelin-guiden bruker en skala med en til tre stjerner for de beste spisestedene i verden.

 

Anmeldelse er også den formelle handling som gjøres når en juridisk person fremmer en sak for politiet vedrørende lovbrudd. Dokumentet som blir fremmet kalles også anmeldelse.

 

 

 

Så skriv... ellers kommer æ å paiperkøtte ballsteinan dine

Lenke til kommentar

Okei, får egentlig lyst til å si "LOL" her men, bortsett fra at vi i denne anmeldelsen fikk vite at det er bar slosse scener(YEEY!) kunne det likesågodt for min del erstattet all den teksten med AWSOME i dette tilfellet også.

Nei, det kunne man like så godt ikke. "konstant slossing og bråk i baren" beskriver praktisk talt filmen perfekt, mens "awesome" er komplett intetsigende.

 

Men greit, etter AWESOME skal jeg herifra begynne å legge inn ord som "underholdning" og "klassiker", og muligens annet irrelevant piss om hvorfor jeg så filmen.

Nei, det er det ingen som vil at du skal gjøre.

Endret av Lord Britishface
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Okei, får egentlig lyst til å si "LOL" her men, bortsett fra at vi i denne anmeldelsen fikk vite at det er bar slosse scener(YEEY!) kunne det likesågodt for min del erstattet all den teksten med AWSOME i dette tilfellet også.

Nei, det kunne man like så godt ikke. "konstant slossing og bråk i baren" beskriver praktisk talt filmen perfekt, mens "awesome" er komplett intetsigende.

 

 

"konstant slossing og bråk i baren" beskriver overhodet ikke om filmen er bra eller dårlig, hvorfor i helvete skal man beskrive handlingen i en film, det kan jeg fint google meg fram til. Jeg vil vite om den er bra eller dårlig, hva som skjer i filmen trenger ikke å spoiles, grunnen til at du så filmen driter jeg langt i, og også om du falt av stolen midt i filmen.

 

 

Nei, det er det ingen som vil at du skal gjøre.

 

Vell det er jo motsigende, for du sa jo nettopp at du likte anmeldelsen til han andre som nettopp fulgte oppskriften min.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Sludder og pølsevev. Christofferaa skrev første hvorfor han likte filmen og hva slags film det var, så konkluderte han med "klassiker". Oppskriften din var "etter AWESOME skal jeg herifra begynne å legge inn ord som "underholdning" og "klassiker", og muligens annet irrelevant piss om hvorfor jeg så filmen", noe jeg tror vi alle kan være enige i at er en direkte tåpelig mal.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sludder og pølsevev. Christofferaa skrev første hvorfor han likte filmen og hva slags film det var, så konkluderte han med "klassiker". Oppskriften din var "etter AWESOME skal jeg herifra begynne å legge inn ord som "underholdning" og "klassiker", og muligens annet irrelevant piss om hvorfor jeg så filmen", noe jeg tror vi alle kan være enige i at er en direkte tåpelig mal.

 

Egentlig ikke pølsevev nei, la meg analysere anmeldelsen:

 

Road House 8/10

 

Konge underholdning! Meg og en kompis satt å lo oss i hjel under de villeste bar slosse scenene. Det blir så komisk når det konstant er slossing og bråk i baren.

Family Guy fikk meg til å se denne filmen, og nå skjønner jeg mottoet: "everything in life can be solved by kicking" :D

En klassiker!

 

1. Konge underholdning! - Joda, på lik linje med awesome.

 

2. Meg og en kompis satt å lo oss i hjel under de villeste bar slosse scenene. Det blir så komisk når det konstant er slossing og bråk i baren. - 29 irrelevante ord som kunne blitt beskrivd med to: komisk film. Hva som skjer i baren er handling, og det kan jeg google meg til.

 

3. Family Guy fikk meg til å se denne filmen - Ingenting å gjøre med om en film er bra eller dårlig.

 

4. og nå skjønner jeg mottoet: "everything in life can be solved by kicking" - Joda, den kan jeg kanskje godta.

 

5. En klassiker! - Ok

 

Oppsumering

 

Konge underholdning, svært morsom, og antakligvis en klassiker!

 

Sånn, en fin anmeldelse med noen flere ord enn jeg hadde, men forsatt en setning.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Det ville ikke passert som en fin anmeldelse på Twitter engang. I den originale omtalen får man vite at filmen er utilsiktet morsom og kanskje noe cheesy, og det som gjør det er ville slåsskamper.

Alt du har prestert er et par adjektiv som kan beskrive alt fra Dumb and Dumber til Kung Fu Hustle.

 

Mener du oppriktig at "mini-anmeldelser" burde bestå nesten utelukkende av noen få adjektiv?

Endret av Lord Britishface
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ville ikke passert som en fin anmeldelse på Twitter engang. I den originale omtalen får man vite at filmen er utilsiktet morsom og kanskje noe cheesy, og det som gjør det er ville slåsskamper.

Alt du har prestert er et par adjektiv som kan beskrive alt fra Dumb and Dumber til Kung Fu Hustle.

 

Mener du oppriktig at "mini-anmeldelser" burde bestå nesten utelukkende av noen få adjektiv?

 

Jeg mener at av og til kan det være like greit å bruke noen få adjektiv isdenfor 200 ord med mye irrelevant tekst. Jeg mener man fint, i noen tilfeller, kan beskrive det viktigste i en film med en setning.

 

Jeg trenger f.eks bare "svært morsom", isdenfor 200 ord om hvorfor.

 

Nødvendigvis gjelder ikke dette alle filmer, for noen trenger man en ytteligere forklaring, men i mange tilfeller kan det enkle også være det beste ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...