Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trolljegeren

 

Litt skuffet egentlig med tanke på hvor mye bra jeg har hørt om den, men det er en av de beste Norske filmene jeg har sett allikevel. Effektene og atmosfæren var det ingenting gale med, det var mer mangelen på flyt gjennom historien. Jeg satt ofte under filmen og irriterte meg over hvordan jeg bare VISSTE at jeg kunne ha laget en mye bedre historie.

 

Uansett, filmen hadde mye fart og spenning og god humor, og jeg er stolt over at Norsk film har klart å begynne å drite ut litt penger til å lage gode filmer nå istedenfor å lage nye lavbudsjetts grøssere i hytt og pine hele tiden.

 

Jeg elsket idéen med de tre geitene oppe på broen (så snart jeg så broen tenkte jeg at trollet var under, hehe) og det at filmen var så trofast mot våre norske eventyr og ikke prøvde å amerikanisere det eller noe slikt står det stor respekt over; det ga filmen særegenhet og oss noe å være stolt over, altså våre egne fortellinger.

 

Som sagt, hadde historien hatt bedre flyt og litt mer mål og mening i seg så ville dette her ha kunnet blitt en suksess uten tvil. Ikke bare i Norden, men over hele verden.

 

6+/10

Endret av FredrikH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut som Trolljegeren har slått til hos amerikanerne. Ser den ligger som nummer 3 under "now playing" uten at jeg vet om det betyr noenting.

Snodig egentlig. Syntes heller ikke filmen er så bra mange vil ha det til.

Chris Columbus kjøpte rettighetene til å kunne lage en amerikansk remake av Trolljegeren for bare noen få dager siden. Håper bare han er trofast til våre eventyr og lager en spektakulær film ut av materialet. Om han velger å seile sin egen sjø med mer Tolkien-inspirerte troll og ingen Norsk natur (som skapte hele filmens atmosfære og gjorde trollene mer levende) så blir jeg rett og slett forbanna.

 

Det verste med amerikanske remakes av gode filmer er at de prøver å gjøre det om til sitt, og da blir vi sittende igjen med en dårlig etterlikning av en film med mye potensiale, også blir den aldri rørt igjen.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Ser ut som Trolljegeren har slått til hos amerikanerne. Ser den ligger som nummer 3 under "now playing" uten at jeg vet om det betyr noenting.

Snodig egentlig. Syntes heller ikke filmen er så bra mange vil ha det til.

 

Betyr egentlig ikke en dritt, for det eneste som er oversatt til Engelsk foreløpig er tittelen på coveret Troll Hunter. Men det er jo mulig de liker å se den på norsk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ser ut som Trolljegeren har slått til hos amerikanerne. Ser den ligger som nummer 3 under "now playing" uten at jeg vet om det betyr noenting.

Snodig egentlig. Syntes heller ikke filmen er så bra mange vil ha det til.

 

Betyr egentlig ikke en dritt, for det eneste som er oversatt til Engelsk foreløpig er tittelen på coveret Troll Hunter. Men det er jo mulig de liker å se den på norsk.

Hehe, det er jo undertekster, da. Sundance Movie hadde nå undertekster (kino), og det har alle de utenlandske Blu-Ray utgivelsene også.

Lenke til kommentar

Ser ut som Trolljegeren har slått til hos amerikanerne. Ser den ligger som nummer 3 under "now playing" uten at jeg vet om det betyr noenting.

Snodig egentlig. Syntes heller ikke filmen er så bra mange vil ha det til.

 

Mine lokale kinoer i USA gadd ikke ta den inn engang :(

Lenke til kommentar

Om han velger å seile sin egen sjø med mer Tolkien-inspirerte troll og ingen Norsk natur (som skapte hele filmens atmosfære og gjorde trollene mer levende) så blir jeg rett og slett forbanna.

 

Det verste med amerikanske remakes av gode filmer er at de prøver å gjøre det om til sitt, og da blir vi sittende igjen med en dårlig etterlikning av en film med mye potensiale, også blir den aldri rørt igjen.

Du vet at alt det der kommer til å skje. Og likevel, isolert sett kan det bli en bra film ut av det.

Lenke til kommentar

Om han velger å seile sin egen sjø med mer Tolkien-inspirerte troll og ingen Norsk natur (som skapte hele filmens atmosfære og gjorde trollene mer levende) så blir jeg rett og slett forbanna.

 

Det verste med amerikanske remakes av gode filmer er at de prøver å gjøre det om til sitt, og da blir vi sittende igjen med en dårlig etterlikning av en film med mye potensiale, også blir den aldri rørt igjen.

Du vet at alt det der kommer til å skje. Og likevel, isolert sett kan det bli en bra film ut av det.

Nåja, vi får nå se.

Lenke til kommentar

Biutiful

En deprimerende og vakker film som viser hvor elendig og kaotisk alt kan være. Hørte at Iñarritu brukte 14 måneder på å redigere materialet, og det betalte godt - spesielt én scene var helt utrolig sterk, når Javier Bardems karakter går på en bro over en travel motorvei, en spansk kveld og ser fugleflokker svirre i himmelen. Jeg overdriver ikke når jeg sier at denne relativt korte scenen ga meg tidenes klump i halsen.

Helhetlig er den fantastisk. Ikke like kjip som eksempelvis Lilja 4-Ever og Irreversible, men fortsatt RIMELIG mørk. Lyspunktene er få mellom de utallige ballesparkene.

Audiovisuelt er den lik Babel. Å se Uxbal (Bardem) sliten vandre gjennom en het og våt nattklubb i Barcelona med dundrende techno og nakne piker ga assosiasjoner til noen liknende scener fra Babel. Fokus er på Bardems karakter, men vi får korte innblikk i livene til de som sliter med sitt i Barcelonas underverden. Altså er det ikke flere ulike fortellinger som bindes sammen.

Terningkast 6, uten tvil.

 

22b3no.png

Endret av Bunnskrap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Limitless

 

Jeg må si at jeg synes dette var en veldig bra film. God spenning, underholdende, og man skulle nesten ønske det fantes en slik tabelett i virkeligheten! Jeg vil anbefale at dere ser denne filmen.

post-230335-0-80114100-1307929471_thumb.jpg

Endret av datating
Fjernet siste setning som bidro i OT.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...