Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulholland Drive (2001)

 

Rare greier, ganske typisk David Lynch-film, noe jeg setter pris på. :thumbup: Begynner med en naiv landsens jente som kommer til Hollywood med store drømmer samtidig som at en annen ulykkelig jente blir utsatt for mordforsøk (med bilulykke, typisk Hollywood-død). Disse går sammen og begynner å nøste opp i ting og omstendigheter. Dette er en film man sitter igjen med en del spørsmål og nesten må tolke den selv. Jeg likte den veldig godt, ville gitt den 5/6 hvis jeg skulle gitt en karakter.

 

 

Jeg tolket det som at de to jentene er en og samme jente men forskellige personligheter, den blonde er landsbyjenta, og brunetten er "kjendis-personligheten", og hun ender opp med å ta livet av først "kjendisen" og så seg selv

 

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Mulholland Drive (2001)

 

Rare greier, ganske typisk David Lynch-film, noe jeg setter pris på. :thumbup: Begynner med en naiv landsens jente som kommer til Hollywood med store drømmer samtidig som at en annen ulykkelig jente blir utsatt for mordforsøk (med bilulykke, typisk Hollywood-død). Disse går sammen og begynner å nøste opp i ting og omstendigheter. Dette er en film man sitter igjen med en del spørsmål og nesten må tolke den selv. Jeg likte den veldig godt, ville gitt den 5/6 hvis jeg skulle gitt en karakter.

 

 

Jeg tolket det som at de to jentene er en og samme jente men forskellige personligheter, den blonde er landsbyjenta, og brunetten er "kjendis-personligheten", og hun ender opp med å ta livet av først "kjendisen" og så seg selv

 

Mitt inntrykk av filmen var at den var direkte kjedelig. På mange måter så virker det som manuset var halvferdig når de lagde filmen, men det var ikke så farlig, for da kunne folk tolke den som de ville.

 

Det er vel en av de filmene som har fått best kritikk som jeg synes er helt forferdelig. ;)

Lenke til kommentar

Filmen kan vel sees på som en finger innpakket i glanspapir til alle vestlige land som forguder idéen om frihet.

Alt dette snakket om "inbilt frihet" begynner å bli kjedsommelig. Etthvert oppegående menneske vet at vi ikke er fri til å gjøre som vi vil innenfor systemer og lover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mulholland Drive (2001)

 

Rare greier, ganske typisk David Lynch-film, noe jeg setter pris på. :thumbup: Begynner med en naiv landsens jente som kommer til Hollywood med store drømmer samtidig som at en annen ulykkelig jente blir utsatt for mordforsøk (med bilulykke, typisk Hollywood-død). Disse går sammen og begynner å nøste opp i ting og omstendigheter. Dette er en film man sitter igjen med en del spørsmål og nesten må tolke den selv. Jeg likte den veldig godt, ville gitt den 5/6 hvis jeg skulle gitt en karakter.

 

 

Jeg tolket det som at de to jentene er en og samme jente men forskellige personligheter, den blonde er landsbyjenta, og brunetten er "kjendis-personligheten", og hun ender opp med å ta livet av først "kjendisen" og så seg selv

 

Mitt inntrykk av filmen var at den var direkte kjedelig. På mange måter så virker det som manuset var halvferdig når de lagde filmen, men det var ikke så farlig, for da kunne folk tolke den som de ville.

 

Det er vel en av de filmene som har fått best kritikk som jeg synes er helt forferdelig. ;)

 

Det skulle egentlig være en TV serie, ala Twin Peaks, men så gikk ikke selskapet med på det og da lagde ble en del av manus forandret og David Lynch lagde heller en film :) Var noe sånt jeg hørte i ekstramaterialet.

Lenke til kommentar

Syv Samuraier / Shichinin no samurai

 

For andre gang er nå denne 3t 20m lange filmen sett. Sist jeg så den var i Juli 2008, da jeg begynte å bli interessert i film på et dypere plan. Da synes jeg den var bra, men ikke så mye mer. Etter å ha tenkt på denne filmen ganske mye siden den gang, fikk jeg endelig prioritert og sett den i kveld. Jeg kan konkludere med at jeg forstår the fuss, 100%, dette er absolutt en av tidenes alle beste filmer. Den levde utrolig mye opp til forventningene jeg har bygget de siste årene, og rørte meg mye mer enn den gjorde første gang. Jeg kan skrive litt mer senere, men nå må jeg legge meg. Eksamenstrekk i morra, lol. Filmen får (så klart) full pott, 6/6, 10/10. God natt.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg si? Hva som er bra med filmen? Det er isåfall sagt hundre ganger før. Og er ikke 13.plass på IMDb top 250 bra nok? Hehe. Sett bortsett fra hvor påvirkingsfull den har vært (som har null med min personlige erfaring med filmen å gjøre), er det mange faktorer som spiller inn.

 

Det er mye som må være selvfølge for å like filmen. Liker du japansk film i det hele tatt? Så klart kan ikke filmen nå opp om du ikke liker landet, stilen osv. Den japanske stilen kan sammenlignes med Bergmans stil. Det kan oppleves som meget stivt og teatralsk; ikke ekte følelser. Dette er jeg veldig uenig i. Først og fremst fordi det humane og menneskelige trenger frem så bra gjennom skuespillerne. Det er en snart 60 år gammel film, og det er klart at mye ikke vil appellere. For mange vil skuespillet være noe av dette. Jeg så det humane skinne så ufattelig bra igjennom på andre visning, dette er en av de mest levende og menneskelige filmene jeg har sett. Spesielt den siste timen. En annen ting er jo temaet. Samuraier. Krigere som setter ære over noe annet. Er dette et tema som ikke interesserer deg, kan det hende du finner filmen møkkdårlig, eller kanskje du blir interessert i temaet når filmen er over.

 

Når jeg ser film, er dette faktisk akkurat det som jeg setter høyest. Å bli berørt på en eller annen måte. Og det er lenge, lenge siden jeg har fått en så god, men samtidig vond (grunnet selve plottet i filmen, som ikke bare er happy times), som jeg hadde med denne nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Super 8(2011)

 

Totalt skuff kort og godt. Dårligste "alien" film jeg har sett på det jeg kan huske. (ja ja Battle L A var vel omtrent like dårlig)

 

Her var det bare blaff og skrik og støy og mørkt og svart og ingenting som engasjerte.

 

Denne filmen må være overoppskrytt på forhånd. Med Speilberg og bla blabla..

 

Konklusjon: Bortkastet tid

 

2/10

Lenke til kommentar

Singing in the Rain

 

Det er bare noe feil med denne filmen, klimakset er ca. 30 minutter før slutten med sang numeret med samme navn som filmen, etter det faller filmene betraktlig i interesse, den beste sangen bør spares til slutten. Det er også en spoiler når hele filmen begynner med en kort intro som har sagen. Pacinga og timinga er bare feil i denne filmen. Jeg vet dette man greier å bli skuffet hver gang jeg ser den.

 

5/10

Lenke til kommentar

Paul (2011)

 

En underholdende film, artig humor og dyktige skuespillere.

 

Terningkast: 4

 

Priest

 

Hadde faktis store forhåpninger til denne filmen, men ble litt skuffet da jeg faktis fikk sett filmen.

Animasjonen var ikke så bra som jeg trodde, litt tynn plott og selve skuespillerene kunne vel ha gjort en bedre jobb.

 

Terningkast: 2

 

The Tourist

 

Jeg trodde dette skulle være en action film men så langt er dette en tålig komedie/action i mine øyne.

Noe som trekker ned hele filmen. Har ikke sett ferdig hele filmen enda men om den ikke blir noe bedre så får den terningkast 1 eller 2.

Synes ikke at Jonny Depp passer i den rollen han spiller i filmen, Jolie som vanlig gjør en bra jobb.

Dårlig film.

 

Terningkast: 2

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

The Messenger: The Story of Joan of Arc

 

Filmen er ikke så veldig bra, den er til tider treig, og Mila er ikke en spesielt god skuepsiller, hun bær holde seg til zombie filmer.

Filmen bruker også alt for mye musikk, slag sene er mer musikk vidoer enn slag sener, når man ser et middelalder slag, skal man høre skrik og sverd klang, ikke musikk, i hvertfall ikke middlemådig film musikk. Filmen er også like scitso som Joan, den vil både være middelalder krigsfilm og religiøs fantasi film. Det er spesielt komisk når joan bare stormer frem og franskmenne vinner slag av ren rus på henne. En krigsfilm om Joan of arcs kampanjer under 100 års krigen kunne vært intresang, men dette blir for tullete.

 

4/10

Lenke til kommentar

Sucker Punch

 

Hva i helvete var jeg det jeg nettopp så?

 

"La oss bare lage en film hvor vi blander alle disse kule spillreklamene sammen, og slenger litt jenter inn her og der. Og forresten, den slutten på Shutter Island var fet as!".

 

Dette må ha vært pitchen til Zack Snyder, som skaffet han hundrevis av millioner dollar til spesialeffekter.

 

Dette er en sånn nymotens tullefilm som prøver å være smart og tøff, men som seer ender du bare opp og tenker "WTF", fordi du ikke gidder ta deg bryet til å tolke alt mulig piss som presenteres i denne filmen.

 

Terningkast ÉN

Lenke til kommentar

Er det virkelig rom for tolkning i filmen? Selv synes jeg den var så hysterisk drøy, kompromissløs søplete og tvers i gjennom gjennomført med et så kraftig glimt i øyet, at jeg utelukkende koste meg.

Søplete ja. Komprissløs ja, men i så stor grad at det blir usammenhengende og uforsvarlig abstrakt.

 

Glimt i øyet? Absolutt ikke. Hva med denne filmen har glimt i øyet for deg? Hvis du aldri har sett denne visuelle stilen, eller måten å lage film på, så kanskje du lettere lar deg selge. Dette er en Grindhouse film på lik linje med nyere hyllester til sjangeren som Planet Terror, Death Proof og helt nye Machete. DE hadde glimt i øyet, men også fordi de minte oss om sjarmen gamle effekter i slike filmer hadde.

 

Og med effekter mener jeg ikke bare spesialeffekter, men måter å skape dramaturgiske vendinger og overraskelser på og ha en underbyggende historie som oppfordrer seeren til å reflektere litt utenom selve filmen.

 

Men Sucker Punch tar vekk ALL sjarmen/glimtet i øyet, som skapte denne sjangeren, med sitt høye budsjett. Og at de prøver å ta opp seriøse temaer som barnemishandling og psykiatrisk behandling fra fortiden, prostitusjon og mer. Filmen spiller på for mange tangenter om gangen.

 

Og å bruke en slik film til å referere til Ringenes Herre, Kill Bill og flere andre storfilmer, blir feil for denne sjangeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...