Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt grei, litt vel tullete, bedre enn V i hvertfall som er helt elendig, jeg vil også sette den over motion picute, kanskje også search for spock, men ikke over kahn og undiscoverd country, av TNG vil jeg sette den over Nemesis og Generations, men ikke over Insurrecion, og ikke i nærheten av first contact.

 

Helt grei, litt vel tullete, bedre enn V i hvertfall som er helt elendig, jeg vil også sette den over motion picute, kanskje også search for spock, men ikke over kahn og undiscoverd country, av TNG vil jeg sette den over Nemesis og Generations, men ikke over Insurrecion, og ikke i nærheten av first contact.

Lenke til kommentar

House(1977)

post-58847-0-41907500-1301385569_thumb.jpg

Snublet tilfeldigvis over denne. Blottet for forventninger, og med lite forhåndsinformasjon så startet jeg filmen. Den starter sakte, og jeg spekulerer en stund på om dette blir mer enn langdrygt tidsfordriv. Så kommer bøttescenen fra klar himmel, og showet i gang.

 

Premisset er enkelt; plasser 7 jenter i et gammelt hjemsøkt hus ute på landet. La overnaturlige makter ta hånd om de en etter en. De overnaturlige maktene manifesterer seg i form av tanten til den ene jenten / en nydelig hvit katt. Denne hvite katten orkestrerte turen, og introduseres tidlig som et overnaturlig vesen. Dette blir sterkt poengtert mange ganger, til tider er det nesten på kanten til å være plagsomt. Men jeg forventer ikke subtilitet fra en japansk film beregnet på å treffe bredt, ei heller kan jeg holde datidens tekniske begrensninger imot filmen, så det må jeg nesten bare overse.

 

Tar man filmen på dens premisser så er gjennomføringen god. Lettbent underholdning, til tider litt over the top, men det er akseptabelt. Realiteten som etableres blir aldri brutt på brutalt vis, når det eskalerer så skjer det på mesterlig vis som føles "rett." Soundtracket gjør akkurat det det skal; setter litt stemning uten at det markerer seg på noe som helst vis. Effektene reagerer man litt på, men kun fordi tidens tann har satt sine spor på de. Såklart kunne man latt et piano svelge en jente og fått det til å se bedre ut i dag, men scenen er fornøyelig og god nok selv med de effektene filmen har å tilby.

 

Man kan si mye om moderne CGI-bruk. Det er utvilsomt et kraftig verktøy, og kan løfte en god film. Samtidig har vi sett filmer i nyere tid som forsøker å bruke flott CGI som ryggrad. Det ville ikke vært mulig i denne filmen, og derfor er de til tider elendige effektene akseptable. Selv med de midler man hadde til rådighet kunne det vært mulig å gjøre ting annerledes, men det er tatt et valg som fungerer. Stiliserte effekter passer i atmosfæren til filmen. Helt fra man forlater realiteten der man blir introdusert til jentene så er det meste polarisert og stilisert.

 

Karakterene er med vilje gjort smale, og lett gjenkjennelige. Det gjøres ikke noe forsøk på å la oss bli virkelig kjent med de før de myrdes på brutalt vis en etter en, men allikevel så er det karakterer vi kjenner igjen. På et vis er de litt mindre generiske enn mange av de karatkterene vi finner som offre i dagens skrekkfilmer - men dette kan også være det at de er så klart definerte. Hver av de syv har klare roller, den musikalske, den forfengelige, den sultne, etc.

I slike skrekkfilmer der offrene plukkes etter hverandre i radig tempo har utførelsen mye å si. Her bygges det opp spenning, og det varierer hvor mye som blir latt være opp til fantasien, og det fungerer godt. Man har nok å se etter om man ikke nøyer seg med å være en passiv observatør, uten at det er lagt opp til å forlange for mye av publikum. Alt i alt en god opplevelse, men ikke stort mer enn det. 7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Moon

Star Trek the Motion Picture

 

Denne er liksom en stand alone sak i star trek, den har helt annet feel og bare helt anderldes, man føler at filmen liksom er en kunst film, filmen bruker ca. 20 minutter bare på paning av effekt shots, der man ser romskip i rommet med bombastisk musikk ved siden av.

 

Det er også noe veldig fint med effektene i disse 6 første ST filmene, det er ikke bare nostalgi, men effektene virker virklige og har sin helt egen feel.

 

Filmen er fin, og veldig kunstnerisk, men også treig og veldig matematisk.

En fin film, ikke ST værste film men langt fra ST beste.

 

7.4/10

 

Version såg du? Extended?

Lenke til kommentar

Moon

Star Trek the Motion Picture

 

Denne er liksom en stand alone sak i star trek, den har helt annet feel og bare helt anderldes, man føler at filmen liksom er en kunst film, filmen bruker ca. 20 minutter bare på paning av effekt shots, der man ser romskip i rommet med bombastisk musikk ved siden av.

 

Det er også noe veldig fint med effektene i disse 6 første ST filmene, det er ikke bare nostalgi, men effektene virker virklige og har sin helt egen feel.

 

Filmen er fin, og veldig kunstnerisk, men også treig og veldig matematisk.

En fin film, ikke ST værste film men langt fra ST beste.

 

7.4/10

 

 

Version såg du? Extended?

 

Er ikke sikker, det er den som var i BD versjonen, men forbedrede effekter og alt det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...