Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Thing

(remake)

Vurdering: 9.6/10

 

Edit: Og Kurt Russel er jo badass som vanlig. Jeg tror hovedgrunnen til hvorfor han ikke var med i The Expendables var fordi om har hadde vært det hadde vi ikke trengt de andre. :p

Quoter meg selv fra forrige side:t

John Carpenter + Kurt Russell = Legendarisk bra, noe de har vist opptil flere ganger.

 

Jeg er selvfølgelig helt enig. Massiv fet film! Lett 10/10!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man on Wire [Dokumentar. 2008]

 

Datoen er 7 august, 1974, franskmannen Philippe Petit har forberedt seg til denne dagen i svært lang tid. På en line spent opp mellom toppen av Tvillingtårnene i New York; går, danser, kneler og ligger han i tilsammen 45 minutter.

 

I en kombinasjon av intervjuer, arkivfilm og gjenskapelser av scener, bygger dokumentarer opp og frem til denne fantastiske vakre og avsluttende scenen hvor han beveger seg mellom tvillingtårnene. I stor grad består det av at vi får se og oppleve Philippe Petits tidligere linedansing mellom andre byggverk. Men det beste med denne dokumentarer var hvordan den også klarte å vise forholdet mellom de menneskene som var involvert med Philippe Petits, og hvor vanskelig det tidvis kunne være.

 

88/100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man on Wire [Dokumentar. 2008]

 

Datoen er 7 august, 1974, franskmannen Philippe Petit har forberedt seg til denne dagen i svært lang tid. På en line spent opp mellom toppen av Tvillingtårnene i New York; går, danser, kneler og ligger han i tilsammen 45 minutter.

 

I en kombinasjon av intervjuer, arkivfilm og gjenskapelser av scener, bygger dokumentarer opp og frem til denne fantastiske vakre og avsluttende scenen hvor han beveger seg mellom tvillingtårnene. I stor grad består det av at vi får se og oppleve Philippe Petits tidligere linedansing mellom andre byggverk. Men det beste med denne dokumentarer var hvordan den også klarte å vise forholdet mellom de menneskene som var involvert med Philippe Petits, og hvor vanskelig det tidvis kunne være.

 

88/100

Hehe! "I knew he was a nut... or a con-man... or something!"

Lenke til kommentar
Oh shit! Er dette basert på en sann historie?

 

Hva babler du om?

Jeg bare lurte på om filmen var basert på en sann historie. Altså noe som har skjedd her i verden! Heftig shit du ikke kan forstå!

 

La meg si det sånn: "Det er ikke en bikkje! Det er en ting som imiterer en bikkje!" :p Nei, det er ikke basert på en sann historie. Hvor fikk du det ifra?

 

The Thing er forresten mer en ny innspilling av 'Who Goes There?' enn en remake.

 

Who goes there? ble senere filmatisert somThe thing from another world. ;) Carpenter's The Thing er løst basaert på The thing from another world, men er en helt annen film fra en helt annen tidsalder, som jeg sa. For å gjøre forvirringen komplett er den nye The Thing en prequel til Carpenters versjon.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Who goes there? ble senere filmatisert somThe thing from another world. ;) Carpenter's The Thing er løst basaert på The thing from another world, men er en helt annen film fra en helt annen tidsalder, som jeg sa. For å gjøre forvirringen komplett er den nye The Thing en prequel til Carpenters versjon.

Nei. The Thing er nærmere 'Who goes there?' enn 'The Thing From Another World'.

Lenke til kommentar

Man on Wire [Dokumentar. 2008]

 

Datoen er 7 august, 1974, franskmannen Philippe Petit har forberedt seg til denne dagen i svært lang tid. På en line spent opp mellom toppen av Tvillingtårnene i New York; går, danser, kneler og ligger han i tilsammen 45 minutter.

 

I en kombinasjon av intervjuer, arkivfilm og gjenskapelser av scener, bygger dokumentarer opp og frem til denne fantastiske vakre og avsluttende scenen hvor han beveger seg mellom tvillingtårnene. I stor grad består det av at vi får se og oppleve Philippe Petits tidligere linedansing mellom andre byggverk. Men det beste med denne dokumentarer var hvordan den også klarte å vise forholdet mellom de menneskene som var involvert med Philippe Petits, og hvor vanskelig det tidvis kunne være.

 

88/100

En veldig god dokumentar. Noe jeg la merke til var at 9/11 ikke var nevnt med et ord, noe jeg synes var veldig bra. Det er umulig å ikke tenke på det faktumet at tårnene ikke står der lenger, men jeg tror det fort kunne blitt litt intetsigende om Petit skulle kommentert hvor mye han evt. savner tårnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zodiac (2007)

Zodiac er en mørk og besittende thriller som griper en av Amerikas mest fryktede seriemordere med storm, mystikk og glans.

 

Det er gjennom David Finchers dype øyne vi blir fortalt historien om "Zodiac", en drapsmann som herjet i Nord-California på 60- og 70-tallet. Hans mystiske væremåte besto av å leke med politiet med bokstaver og sifre han sendte til pressen. Saken er fortsatt en av San Franciscos mest beryktede uløste forbrytelser og filmen er basert på Robert Graysmiths bok ved samme navn. Vi følger blant annet Graysmith i filmen og hans trang til å finne ut hvem morderen er. Skuespillerpanelet er rått og mesterlig med Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo og Robert Downey Jr. i front. Regissør Fincher, manusforfatter James Vanderbilt og produsent Brad Fisher brukte 18 måneder på å gjennomføre deres egen etterforskning på Zodiac mordene.

 

Filmen er over to og en halv time lang og breier seg over 22 år fra slutten på 60-tallet til begynnelsen av 90-tallet. En seriemorder ved navn Zodiac erter politiet ved San Francisco Bay med kryptiske brev og beskjeder. Vi følger unge Robert Graysmith (Gyllenhaal), en tegneserieskaper for San Francisco Chronicle, som blir involvert i drapssaken og som etterhvert blir mer opptatt av Zodiac enn sin familie. Den kyniske og drikkeglade journalisten Paul Avery (Downey Jr.) blir en god kollega og venn som også blir opphengt i saken. Disse, sammen med etterforsker David Toschi (Ruffalo), blir besatt av drapsmannen og ofrer liv og lemmer for å komme til bunn av saken. Gyllenhaals karakter skriver til slutt boken som filmen er basert på.

 

Filmen har tidligere blitt filmatisert. Den første i 1971 og den andre i 2005. 2007 versjonen er adskillig bedre, får man i det minste tro. Ser man forbi Finchers svarte, forførende og særegne atmosfære er det først og fremst den sanne historien om den forferdelige morderen som er interessant og spennende. De politiske elementene og den "hippie"-kulturen som tilføyes i filmen er et underliggende tema som brukes relaterende og symboliserende. Karakterene er uten tvil verdt spilletiden og de utgjør et stort pluss i fortellingen. Jake Gyllenhaal som den besatte tegneren gir oss den gravende følelsen som ikke vil gi opp, Mark Ruffalo er den litt radikale etterforskeren, mens Robert Downey Jr. drysser filmen med akkurat perfekte doser humor via rappkjefta replikker og sarkasme. De er alle fremdragende og dynamiske hvor filmfortellingen er omfattende og overbevisende nok til at jeg ikke kan røre på en finger under hele filmen.

 

Zodiac bygges på et uhyggelig virkelig premiss og viser både engasjerende og dyktig formidlet skuespillere som gjør underholdningen forrykende og skrekkelig flott. Fincher briljerer også her.

08/10

http://www.youtube.com/watch?v=8dWgRfb17-M&feature=related

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unreiled

 

Huff og huff... denne filmen var så forutsigbar og kronglete at det ikke var gøy en gang. Ikke så veldig bra skuespill at det gjorde noe, en datter og en kone man ikke brydde seg om - også var det denne sideaffæren, da.

 

Konklusjon: Dårlig skuespill, dårlige karakterer, dårlig historie og verst av alt: forutsigbar! Dette skulle liksom være en thriller you dumbfucks!

 

3/10

 

The Prestige

 

Greit, jeg må innrømme at jeg har blitt veldig fascinert av Christopher Nolan. Han er en meget dyktig manusforfatter og regissør, men akkurat i denne filmen prøver han litt for hardt.

 

Filmen prøver konstant å overraske med nye vendinger, hopper frem og tilbake i tid og oppstår til tider som veldig forvirrende. I tillegg synes jeg det var en god del opplagte ting, slik som at

filmen sluttet med begynnelsen, ingen av magikerne var egentlig daue i den forstand annet enn at de hadde klonet seg selv og greier ++.

 

 

I tillegg fant jeg en viss karakter meget kjedelig, en karakter som viste seg å være

Bordens dobbeltalias,

noe som til syvende og sist forklarte det hele.

 

Når alt det negative er sagt, må jeg si at jeg likte filmen også. Den var spennende, det var dypt å se karakterene bli så fiksert på å bli den beste magikeren og det var noen gode vendepunkter til historien jeg virkelig ble fascinert av.

 

Også tidig hvordan Christopher Nolan alltid velger seg favoritter til filmene sine!

 

6/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

TRON: Legacy [2010]

 

Så filmen for første gang på kino i desember, og valgte å ta et gjensyn med den i natt. Historien i seg selv er ikke akkurat så veldig mye skryte av, men den funker. Det samme gjør replikkene, akkurat passe cheesy for en film som dette. Dette akkompagnert til Daft Punk sitt svært så gode musikalske bidrag gjør at TRON: Legacy alt i alt er en film jeg storkoser meg med.

 

75/100. "It's bio-digital jazz, man."

 

Det skal bli gøy å se hvordan vi oppfatter filmen om 30 år. Kanskje ler jeg like mye da som når jeg tok en titt på traileren til Tron (1982) nå nettopp. Rent visuelt oppfatter jeg ihvertfall TRON: Legacy som svært imponerende, så får vi se i tiden som kommer.

En meget god betraktning og er fullstendig enig. :thumbup:.

 

Of Gods and Men

 

Forundelig at en film om tro og tvil skal gi meg tilbake troen på 2010's tvilsomme internasjonale filmår. 5/5

Gleder meg til å få sett denne, men skal ha litt støy ute av veien først så man får gitt den oppmerksomheten den fortjener.

Lenke til kommentar

Det betyr at The Thing ikke er 'løst basert på The Thing From Another World', men heller basert på Who Goes There?.

 

Jo, The Thing er en remake av The thing from another world, og The thing from another world er en filmatisering av Who goes there?. Det betyr ikke at The Thing remaken ikke har elementer fra Who goes there?.

Lenke til kommentar

post-94305-0-82134200-1301325406_thumb.jpg

 

Filmen var en positiv overraskelse for min del, syntes den fortjener bedre score enn det den har på imdb hvertfall. Kiefer Sutherland er forteller , Chace Crawford som drug dealer.

Følger livet til White Mike ( Chace Crawford ) og får mye intrykk fra drugis miljøet.

Spennende film , jeg likte den.

 

7/10

Lenke til kommentar

 

50421866.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=E41C9FE5C4AA0A14858D0DDF64866ABBF36F6C39F19A4215AB38FC2AA8D4233BB01E70F2B3269972

 

Det ble et gjensyn med Sailor, Lula og gode gamle Bobby Peru i kveld. Ikke overraskende, men veldig betryggende følte jeg fort at filmen holdt seg like godt som første gang jeg så den. Jeg har fortsatt et par gjensyn til gode med andre Lynch-filmer, men for øyeblikket er det denne filmen jeg liker best.

 

Det er kanskje mer style enn substance i denne filmen, men er det noe jeg har lært av David Lynch er det å sette pris på følelsen og stemningen en film gir. Wild At Heart oser av inntrykk og følelser, man blir bombardert fra begynnelsen til slutten av rulleteksten. Sjokk, frykt, grenseløs kjærlighet, humor, rock'n'roll. I tillegg er budskapet i filmens aller siste del utrolig sterkt, og bidrar til en av de mest tilfredsstillende og fullkomne avslutninger jeg noengang har opplevd på film.

 

"But I'm wild at heart!" overspiller Nicolas Cage, uten at det blir halvparten så teit som de fleste av hans mer seriøse roller fra det siste tiåret, tvert i mot.

 

Willem Dafoe som Bobby Peru er grunn nok til å se denne filmen alene, og jeg kunne nevnt mange andre minneverdige biroller eller sitater, men velger å la være. De som har sett filmen vet hva jeg snakker om, og de som ennå har denne godbiten å glede seg til fortjener å få den servert direkte fra David Lynch.

 

Lenke til kommentar

Moon

 

For en sær og vakker film, veldig rar, utrolig hva de har fått til for penga, Rockwell er altid rå selv når han bare spiller mot seg selv og stemmen til Spacy.

 

Filmen er skikkelig sci-fi, ikke action eventyr eller noe slikt, bare en enkel sci-fi gåte, mysterium og problem som må løses.

 

Veldig kul og unik film 8.7/10

 

 

Star Trek the Motion Picture

 

Denne er liksom en stand alone sak i star trek, den har helt annet feel og bare helt anderldes, man føler at filmen liksom er en kunst film, filmen bruker ca. 20 minutter bare på paning av effekt shots, der man ser romskip i rommet med bombastisk musikk ved siden av.

 

Det er også noe veldig fint med effektene i disse 6 første ST filmene, det er ikke bare nostalgi, men effektene virker virklige og har sin helt egen feel.

 

Filmen er fin, og veldig kunstnerisk, men også treig og veldig matematisk.

En fin film, ikke ST værste film men langt fra ST beste.

 

7.4/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...