Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal bli gøy å se hvordan vi oppfatter filmen om 30 år. Kanskje ler jeg like mye da som når jeg tok en titt på traileren til Tron (1982) nå nettopp.

 

Vel, nå lo jeg hver gang vi såg den digitale Jeff Bridges. Var pokker så stiv og falsk. De burde ha kontaktet folka bak LOTR Smeagol effektene.

Kan ikke si meg uenig akkurat, spesielt når han viser frem tanngarden ser det litt vel stivt ut.

Lenke til kommentar

Jeg har sett to filmer i det siste:

 

Paranormal Activity (2008)

Jeg har ikke fått sett denne før nå, og må si jeg likte den veldig godt. Det lages etter min mening altfor få skrekkfilmer/thrillere som fokuserer på stemning og subtilitet i stedet for støkkescener, vold og gørr. Sistnevte har jeg ingen interesse av, og jeg kan telle på èn hånd de skrekkfilmer jeg har sett de siste tyve årene som ikke drukner i nettopp dette.

 

Så dette var forfriskende. Jeg satt sammenkrøket i sofaen med hendene foran ansiktet hver gang det ble natt, redd for hva som ville skje denne natten. Heldigvis så vi Director's Cut, som hadde en god slutt. Etter hva jeg har lest, har Spielberg laget en annen slutt som ikke virker på langt så god som denne.

 

Rating: 8/10

 

 

 

The Sky Crawlers (2008)

Vi så denne på kulturkinoen her i byen i dag. De hadde tegneserier og anime som tema i dag. Anime er ikke min sterkeste side, jeg har ikke sett mye av det. Jeg har et ambivalent forhold til anime - på den ene siden synes jeg det er veldig interessant og fascinerende, og jeg ønsker å like det. På den andre siden, hver gang jeg ser noe, så synes jeg enten det blir for absurd eller for latterlig.

 

Jeg har det samme ambivalente forholdet til denne filmen. Jeg synes historien var veldig god og tankevekkende. Filmen er basert på en bok, og tar for seg en alternativ fremtid hvor folk lever i fred. Det foregår en krig som er arrangert av to private selskaper, siden tanken er at fred kan kun opprettholdes om man blir påminnet krigens grusomheter. Filmen følger noen av pilotene og deres hverdag i en slik krig.

 

Premisset er interessant, og det reiser en del interessante filosofiske spørsmål. Men selve filmen må jeg være ærlig og innrømme at jeg fant gudsjammerlig kjedelig. Det er ikke fordi jeg forventet eller ønsket, en actionfilm. Actionfilmer synes jeg er totalt uinteressante, og jeg liker f.eks veldig godt de stille og sakte filmene til Ozu. Men det må da være mulig å lage en god film med en god historie og filosofiske poenger som ikke må være så ufattelig kjedelig og sirupstreg? Finnes det ikke en mellomting?

 

Men i ettertid setter jeg litt pris på den kjedsomheten. Filmen illustrerte veldig godt det ensformige livet til en krigspilot: Livsfarlige oppdrag hvor man ikke vet om man overlever, etterfulgt av dødtid i de mest kjedelige og uinspirerte bygningene jeg har sett, hvor all tid går til å drikke øl, vente, røyke, vente og kanskje spise pai på nærmeste diner som atspredelse. To timers kjedsomhet i en kinosal kan ikke måle seg med det.

 

Rating: 8/10

Lenke til kommentar

Generation Kill Spoiler alert

 

Jeg har venta med å se denne ganske lenge, og har med vilje ikke lest noe om den, jeg trodde egentlig at dette var band of brothers in Iraq.

 

Men serien er så mye mer enn en blek kopi av BOB, i stede får vi en unik serie, som er delvis road movie, delvis krigs serie og delvis persjon drama.

 

Det er ganske rart med en krigsserie der ikke en eneste amerikaner dør, vanligvis handler krigs dramaer og vennskap og tap av venner i krig, men ikke i denne serien.

 

Vi ser den ektreme kjedsomheten "soldater" opplever, 70% av serien er marines i biler som kjører og synger, Marines liker vist å synge, serien står og dør på karakterne og de er veldig gode, alle har sin ting, samtaler mellom karakterne er underholdene og kule.

Serien har veldig lite action det er et par minutter ut av en serie på over 7 timer, serien viser også at marines vil altid finne en tid til å runke på og til å drite, mye av serien går til driting og det man trenger for å drite i felten.

 

Serien handler nesten bare om alt det marines gjør i krig bortsett fra å slåss.

En annen ting man merker i serien er at de faktum at ingen amerikanere døde har mer med flaks enn ledelse, da halvparten av ledrene i battaljonen er inkompitete eller bare gale, det viser hvor mye clusterfuck som skjer i strid hvor lite folk faktisk vet hva som skjer og hvor mye random luck har å si. I denne elite battaljonen er det både proffe og idioter, noen skulle aldri ha fått våpen i hvertfall ikke automatvåpen.

 

Veldig spesiell serie, lingner ikke en eneste annen serie, en ærlig fortelling som viser alt fra hvordan drite, hvordan runke i krig, hvordan holde kjedsomheten borte, og at Marines liker å synge når de er på road trips.

 

9/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Lost Boys (1987)

Dette er etter min mening den beste teenage vampire film som er laget. Twilight kan gå og legge seg, dette er slik det skal gjøres. Kul musikk, kule vampyrer, fantastisk humor, de beste vampyrjegere sett i noen film, og de beste 80-tallsklærne du kan tenke deg. Som en kul vampyrkomedie så kan jeg ikke sette filmen på noe den mangler eller noen kjedelige øyeblikk.

 

Rating: 10/10

Lenke til kommentar

Lett en topp 10 fra fjoråret.

 

Absolutt. Absolutt.

 

Hvis du har noen andre internasjonale titler fra 2010 å anbefale hadde det vært både kos og snacks. Jeg har fått en anmodning om å levere en personlig "topp 10 2010", og for å ha min filmpolitiske korrekthet på plass trenger jeg litt mer multikulturell ballast å vise til (foreløpelig har det vært en del skuffelser fra hypen, les Uncle Boonmee, Better World, Animal Kingdom).

Endret av KjemikerJon
Lenke til kommentar

Nå er jeg generelt helt sykt dårlig på å skrive andmeldelser, så jeg dropper en flott andmeldelse og bare sier hva jeg mener om filmer og score.

 

Big Trouble In Little China

 

Det her er den filmen jeg har sett flest ganger, og den blir bedre for hver gang jeg ser den. Tidenes absolutt kuleste film, og uten tvil min absolutte favorittfilm.

 

10/10

 

 

John Carpenter + Kurt Russell = Legendarisk bra, noe de har vist opptil flere ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lett en topp 10 fra fjoråret.

 

Absolutt. Absolutt.

 

Hvis du har noen andre internasjonale titler fra 2010 å anbefale hadde det vært både kos og snacks. Jeg har fått en anmodning om å levere en personlig "topp 10 2010", og for å ha min filmpolitiske korrekthet på plass trenger jeg litt mer multikulturell ballast å vise til (foreløpelig har det vært en del skuffelser fra hypen, les Uncle Boonmee, Better World, Animal Kingdom).

Har dessverre sett altfor lite ikke-amerikansk film fra dette året, så jeg har få tips. Kan dog trygt anbefale Carlos. Sørg for å se mini-serien på 330min som ble vist under Cannes og ikke filmversjonen. Knapt et kjedelig øyeblikk.

 

http://www.youtube.com/watch?v=H3QkM7uyF10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

A Fistfull of Dollars

 

En klassiker!

Er jo veldig lik the good the bad and the ugly og For a Few Dollars more.

Den store forskjellen på filmene er storyen, som er solid i alle de tre filmene!

 

Jeg gidder ikke gå mer inn på historien i filmen annet at den er bra!

Bra film-musikk og lydeffekter! Digger hvordan skuddene hyler i ørene!

Denne som de to andre filmene ender i en episk duell

 

Dette er den første av de tre filmene.

Konge film, men de to andre er bedre!

 

8/10

Lenke til kommentar

The Thing

(remake)

Originalen er ganske bra, men er en helt annen film fra en helt annen tidsalder enn denne. Begge handler mye om paranoia og romvesener, men der den første har et romvesen vandrende rundt dreier denne seg mer om å være innesperret sammen med folk du er avhengig av, men ikke være i stand til å stole på noen av dem. Greit nok har vi hatt en del av det samme i utallige filmer både før og etter, og spesielt i diverse Body Snatchers-varianter. Selv X-Files hadde en episode som var mistenkelig lik denne filmen.

 

Men det som skiller denne filmen fra andre er at effektene er så vanvittig bra. Nå ser jeg selvsagt ikke en film kun for effektene, men i denne filmer trekker de opp hele kvaliteten og gjør en bra film til en klassiker. Se for eksempel på en viss "håndfast" scene. I våre dager ville det ha blitt gjort med dårlig CGI, men her ble det gjort med å la en fyr som mangler armene fra albuene og ned være stand-in og bruke prostetiske armer fylt med diverse gørr. Det er en helt enkel effekt, men sykt realistisk. Hele filmen er full av slike små, enkle og effektive triks. Selv en viss hund i starten ble gjort på lignende vis. Det var bare å dempe lyset litt, så kunne de gjøre mye tvilsomt med dukken. Hadde man slått på lyset ville det sett usedvanlig idiotisk ut, men med dempet lys ser vi akkurat nok til å skremme vettet av oss. Selv om filmen er fra tidlig 80-tall holder de aller fleste effektene mål selv i flere tiår fremover, og det sier jo sitt.

 

Vurdering: 9.6/10

 

Edit: Og Kurt Russel er jo badass som vanlig. Jeg tror hovedgrunnen til hvorfor han ikke var med i The Expendables var fordi om har hadde vært det hadde vi ikke trengt de andre. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

The Thing

(remake)

Originalen er ganske bra, men er en helt annen film fra en helt annen tidsalder enn denne. Begge handler mye om paranoia og romvesener, men der den første har et romvesen vandrende rundt dreier denne seg mer om å være innesperret sammen med folk du er avhengig av, men ikke være i stand til å stole på noen av dem. Greit nok har vi hatt en del av det samme i utallige filmer både før og etter, og spesielt i diverse Body Snatchers-varianter. Selv X-Files hadde en episode som var mistenkelig lik denne filmen.

 

Men det som skiller denne filmen fra andre er at effektene er så vanvittig bra. Nå ser jeg selvsagt ikke en film kun for effektene, men i denne filmer trekker de opp hele kvaliteten og gjør en bra film til en klassiker. Se for eksempel på en viss "håndfast" scene. I våre dager ville det ha blitt gjort med dårlig CGI, men her ble det gjort med å la en fyr som mangler armene fra albuene og ned være stand-in og bruke prostetiske armer fylt med diverse gørr. Det er en helt enkel effekt, men sykt realistisk. Hele filmen er full av slike små, enkle og effektive triks. Selv en viss hund i starten ble gjort på lignende vis. Det var bare å dempe lyset litt, så kunne de gjøre mye tvilsomt med dukken. Hadde man slått på lyset ville det sett usedvanlig idiotisk ut, men med dempet lys ser vi akkurat nok til å skremme vettet av oss. Selv om filmen er fra tidlig 80-tall holder de aller fleste effektene mål selv i flere tiår fremover, og det sier jo sitt.

 

Vurdering: 9.6/10

 

Kan vi få en IMDB henvisning til hvilken versjon dette er?

 

Det kan vel ikke være denne for den er jo ikke utgitt enda?

Endret av groenn
Lenke til kommentar

The Thing

(remake)

Originalen er ganske bra, men er en helt annen film fra en helt annen tidsalder enn denne. Begge handler mye om paranoia og romvesener, men der den første har et romvesen vandrende rundt dreier denne seg mer om å være innesperret sammen med folk du er avhengig av, men ikke være i stand til å stole på noen av dem. Greit nok har vi hatt en del av det samme i utallige filmer både før og etter, og spesielt i diverse Body Snatchers-varianter. Selv X-Files hadde en episode som var mistenkelig lik denne filmen.

 

Men det som skiller denne filmen fra andre er at effektene er så vanvittig bra. Nå ser jeg selvsagt ikke en film kun for effektene, men i denne filmer trekker de opp hele kvaliteten og gjør en bra film til en klassiker. Se for eksempel på en viss "håndfast" scene. I våre dager ville det ha blitt gjort med dårlig CGI, men her ble det gjort med å la en fyr som mangler armene fra albuene og ned være stand-in og bruke prostetiske armer fylt med diverse gørr. Det er en helt enkel effekt, men sykt realistisk. Hele filmen er full av slike små, enkle og effektive triks. Selv en viss hund i starten ble gjort på lignende vis. Det var bare å dempe lyset litt, så kunne de gjøre mye tvilsomt med dukken. Hadde man slått på lyset ville det sett usedvanlig idiotisk ut, men med dempet lys ser vi akkurat nok til å skremme vettet av oss. Selv om filmen er fra tidlig 80-tall holder de aller fleste effektene mål selv i flere tiår fremover, og det sier jo sitt.

 

Vurdering: 9.6/10

 

Edit: Og Kurt Russel er jo badass som vanlig. Jeg tror hovedgrunnen til hvorfor han ikke var med i The Expendables var fordi om har hadde vært det hadde vi ikke trengt de andre. :p

Oh shit! Er dette basert på en sann historie?

Lenke til kommentar

The Thing

(remake)

Originalen er ganske bra, men er en helt annen film fra en helt annen tidsalder enn denne. Begge handler mye om paranoia og romvesener, men der den første har et romvesen vandrende rundt dreier denne seg mer om å være innesperret sammen med folk du er avhengig av, men ikke være i stand til å stole på noen av dem. Greit nok har vi hatt en del av det samme i utallige filmer både før og etter, og spesielt i diverse Body Snatchers-varianter. Selv X-Files hadde en episode som var mistenkelig lik denne filmen.

 

Men det som skiller denne filmen fra andre er at effektene er så vanvittig bra. Nå ser jeg selvsagt ikke en film kun for effektene, men i denne filmer trekker de opp hele kvaliteten og gjør en bra film til en klassiker. Se for eksempel på en viss "håndfast" scene. I våre dager ville det ha blitt gjort med dårlig CGI, men her ble det gjort med å la en fyr som mangler armene fra albuene og ned være stand-in og bruke prostetiske armer fylt med diverse gørr. Det er en helt enkel effekt, men sykt realistisk. Hele filmen er full av slike små, enkle og effektive triks. Selv en viss hund i starten ble gjort på lignende vis. Det var bare å dempe lyset litt, så kunne de gjøre mye tvilsomt med dukken. Hadde man slått på lyset ville det sett usedvanlig idiotisk ut, men med dempet lys ser vi akkurat nok til å skremme vettet av oss. Selv om filmen er fra tidlig 80-tall holder de aller fleste effektene mål selv i flere tiår fremover, og det sier jo sitt.

 

Vurdering: 9.6/10

 

Kan vi få en IMDB henvisning til hvilken versjon dette er?

 

Det kan vel ikke være denne for den er jo ikke utgitt enda?

 

 

Sikkert denne

 

Glem det, var ett spill :p

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

The Thing

(remake)

 

*snip*

 

Kan vi få en IMDB henvisning til hvilken versjon dette er?

 

Det kan vel ikke være denne for den er jo ikke utgitt enda?

 

Nei, dette er remaken med Kurt Russel fra 1982, laget av John Carpenter. Du visste vel at det var en remake? Den originale heter "The thing from another world" og er fra 1951.

 

Original: http://www.imdb.com/title/tt0044121/

 

Remake: http://www.imdb.com/title/tt0084787/

 

 

Oh shit! Er dette basert på en sann historie?

 

Hva babler du om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...