Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er lite politisk korrekt her inne å like en fantasyactionfilm med Nicholas Cage og Ron Pearlman i hovedrollene. Når jeg skriver "ta filmen for det den er" mener jeg at du må skru ned forventningene dine og ikke forvente en ny Apokalypse Nå! eller A Clockwork Orange. Den er rett og slett ikke lagd for å innfri de samme forventningene. Den er lagt med et mål i øyet; tjene penger og skape lett hjernedød, underholdning. Du lyver hvis du sier skuespillere, regissør, sjanger, budsjett etc. ikke skaper forskjellige forventninger til filmen. Jeg anmelder ut ifra hvilke forventninger jeg (og antatt folk flest) har.

Kall meg gjerne politisk korrekt, men det finnes da vitterlig bra, hjernedød underholdning og jeg velger nå å tro nevnte film ikke føyer seg inn i den rekken. Det er en selvfølge at man ikke kan forvente en klassiker på lik linje med Apocalypse og Clockwork, men den må likevel bedømmes i forhold til sine fantasybrødre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

High School [Dokumentar. 1968]

 

"High School is a 1968 direct cinema documentary which follows the typical day of a group of students at Northeast High School in Philadelphia, Pennsylvania. It was one of the first direct cinema (or cinéma vérité) documentaries. The movie was directed by Frederick Wiseman and was selected in 1991 for preservation in the National Film Registry."

 

Dette er første gang jeg ser en dokumentar av typen cinéma vérité. Filmen består ganske enkelt av ulike opptak fra en amerikansk skole; ingen profesjonelle intervjuer, ingen kommentarer, bare det kameraet fanger opp av hendelser på skolen. Og der har en antakelig også årsaken til at filmen har holdt seg såpass godt som dokumentar:

 

frederick wiseman, i et intervju med boston phoenix, der han diskuterer en av filmens første offentlige visninger (23 mars, 1998):

"When it was first shown in Boston, in 1969, one of the people who saw it was Louise Day Hicks, a very conservative member of the Boston School Committee. I thought she'd hate the movie. But she came up and said, 'Mr. Wiseman, that was a wonderful high school!' I thought she was kidding me – until I realized she was on the other side from me on all the value questions. Everything I thought I was parodying, she thought was great. I don't think her reaction represents a failure of the film. Instead, we have an illustration that reality is ambiguous, a complex mirror – that the 'real' film takes place where the mind of the viewer meets the screen. It's how the viewer interprets the events."

 

Anbefales på det sterkeste. Ble virkelig gira på å se flere dokumentarer nå, det er en sjanger jeg har sett alt for lite på. Neste ut er: Inside Job.

 

Edit. Legger ved et lite klipp fra filmen.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0lrdBMR2IEQ

Endret av blured
Lenke til kommentar

blured: Du har havnet i en veldig spennende undersjanger. Ta en titt på Salesman, hvor vi følger en gruppe med dør-til-dør-selgere som forsøker å prakke på (fattige) folk bibler. Rimelig skarp i sine observasjoner.

 

Ellers har dette klippet fra Hospital vært fast inventar på dokumentarfaget på HiL.

 

http://www.youtube.com/watch?v=rMK7JqovSko

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Black Swan

 

Black%20Swan%20movie%20stills-3.jpg?m=1280303726

 

På forhånd hadde jeg forventet en solid film. At jeg skulle beundre Aronfonskys regissørevner, og alle de tekniske aspektene ved filmen tok jeg nærmest for gitt etter den enorme mottakelsen denne filmen har fått. Jeg tenkte imidlertid som så at det er grenser for hvor interessant en film om ballett egentlig kan bli for min del. Jeg har alltid ansett ballett, og andre former for kunstnerisk dans, for å være en lavere form for pretensiøs kunst som blir opphøyet til noe mer prisverdig enn det egentlig er, og det synes jeg egentlig fortsatt. Da skal det mye til for at en film der dette er så sentralt virkelig skal treffe meg emosjonelt. For forventningene til det tekniske var som sagt absolutt til stede. Disse ble forøvrig så til de grader innfridd. Portman gjør som forventet en fantastisk hovedrolle, Vincent Cassell er god som alltid og Mila Kunis overrasket meg i positiv retning med sitt bidrag. Lyssettingen, bilde, lyden, filmmusikken, tempoet også videre, alt dette er perfekt, faktisk enda litt bedre enn forventet. Men det var som sagt ingen spesiell overraskelse.

 

Den positive overraskelsen bestod i at filmen også traff meg emosjonelt. Jeg trodde at dette kom til å bli en film der jeg hadde lite å sette fingeren på, en film jeg ville like, men ikke elske. Slik ble det ikke. Nå er det vanskelig å si nøyaktig hvorfor det er slik. Hva det er som skiller bunnsolide tekniske mesterverk fra filmer som også treffer i den mer irrasjonelle emosjonelle delen av hjernen. For meg er det ofte stemningen. Stemningen i denne filmen er helt rå. Filmen er mystisk, ekkel, skummel, og ubehagelig på en måte som føles utrolig ekte. Horror-elementene i filmen treffer meg virkelig. Selv skvette-scenene, som sjeldent er et imponerende virkemiddel for min del, fungerer i denne filmen. Jeg identifiserer meg på ingen måte med noen av personene i filmen, jeg liker ikke ballett, jeg liker ikke kunstnerisk dans, eller dans mer generelt for den saks skyld, men denne filmen elsker jeg.

 

10/10

Endret av Geir M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Superman 2: The Richard Donner Cut

 

Først og fremst må jeg innrømme det er lenge siden jeg så den vanlige versjonen av Superman 2 (men jeg har den liggende, så tar den kanskje til helga), så jeg aner ikke hvor mye som er forskjellig i de to versjonene. Men uansett. Da Superman 2 ble filmet var regissøren (Richard Donner) ikke fornøyd med manuset, så han bestemte seg for å lage sin egen versjon i stedet. Begge versjonene ble filmet samtidig, men har en del vesentlige forskjeller. Dessverre ble filmen han laget rotet bort i mange år, før den etterhvert ble funnet igjen, restaurert og gitt ut på DVD.

 

Denne filmen begynner en liten stund før Krypton ble ødelagt. Tre skurker blir dømt og sendt til The Phantom Zone og skal lide der i all evighet. Men det gjør jo selvsagt ikke etter planen, og de ender opp på planeten Houston. (ikke spør...) :p Her prøver de å ta over verden, og den eneste som kan stoppe dem er Superman. Men siden de også er fra Krypton har de fått de samme kreftene som ham, og de er tre mot en... (fire om man regner med Lex Luthor.)

 

Selv om det er en stund siden jeg så Superman 2 i originalversjon nøler jeg ikke med å si denne er en god del bedre. Det er relativt få dødpunkter, og historien blir fortalt på en meget bra måte. Selvsagt blir det litt romantikk og følelser involvert, både fra Clark og Lois. Men i stedet for å bli kjedelig føler man med Clark og forstår hva han går gjennom. Han vil gjerne være sammen med Lois, men så lenge han har krefter kan han ikke ofre hele verden for en person. Men skal han i stedet ofre seg selv for å beskytte verden som Superman? Clark eller Superman må bort, men hvem?

 

Egentlig er det ikke så mye mer å si om denne. Vi har superskurker, Superman, Lex Luthor, en bra historie og så videre. Selv Lois gjør en bra jobb, kanskje fordi hun ikke gjør så mye ut av seg. Selvsagt er det enkelte scener som er ganske latterlige (spole tiden tilbake. feks), men alt i alt er det en klassiker. Noen vil si Superman 1 er den beste filmen, kanskje mest fordi den var først. Men for meg er dette den beste superheltfilmen siden Tim Burton's Batman. (ja, jeg setter den på topp langt, langt over Batman Begins og The Dork Knight.)

 

Vurdering: 9/10

Lenke til kommentar

blured: Du har havnet i en veldig spennende undersjanger. Ta en titt på Salesman, hvor vi følger en gruppe med dør-til-dør-selgere som forsøker å prakke på (fattige) folk bibler. Rimelig skarp i sine observasjoner.

Jeg ble anbefalt den i samme slengen som High School, så skal prøve å få sett den også. Historien/det regissøren følger og filmer virker interessant.

Lenke til kommentar

(bilde er ikke fra filmen)

Justice League: Secret Origins

 

Som tittelen antyder er dette basert på Justice League, og tar oss med tilbake til starten av hele greia. Dvs de droppet alt vi vet om JLA og startet på ny igjen. Men det skader jo selvsagt ingen. Den klassiske line-upen er selvsasgt tilbake, mer eller mindre (Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash, Green Lantern osv), men med enkelte små modifikasjoner. For eksempel er Green Lantern denne gang John Steward, kanskje best kjent som den første sorte Green Lantern'en. Han var også en av de aller første Green Lanterns som ikke bruker maske.

 

For å ta historien kort blir jorden angrept av noen rare monstre fra rommet, men Batman har ikke sjanse til å stoppe dem alene. Han får hjelp fra Superman, men selv om de samarbeider er de ikke i stand til å gjøre noe. Resultatet blir å samle en rekke helter og stå sammen mot de invaderende tingene.

 

Interessant nok er dette helt tydelig den aller første filmen med flere av heltene, så selv om Superman og Batman kjenner hverandre fra før er veldig mange av dem ukjente for hverandre. ("Who's the rookie in the tiara?") :p I en film med så mange superhelter er det lett å la dem bli for like, men jeg vil påstå de har klart å la dem være ganske unike denne gangen. Hver av dem har en egen personlighet og føles som en hel karakter, og ikke bare som en tom pappfigur som bare er med for å øke antall helter.

 

Det eneste som kan være litt negativt for enkelte er at selve stilen de har brukt kan se litt rar ut, men jeg har ingenting å utsette på det personlig. Faktisk vil jeg si det motsatte. Selv om stilen er litt rar er animasjonene svært bra, det er nok cliffhangers til å holde spenningen og skuespillerne svært gode.

 

Strengt tatt er det en meget bra film fra før, men jeg svært fristet til å gi bonuspoeng for en rimelig badass Wonder Woman. :p

 

Vurdering: 8.5/10

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

 

Justice League: Secret Origins

 

Har de laget enda en origins serie? For kort stund siden så jeg Justice League: The new frontier, som forteller hvordan de møttes og teamet ble samlet. Blir litt vanskelig å holde følge når de forandrer bakgrunnshistorien hele tiden.

 

Sjekket traileren til JL:SO og ser veldig bra ut den også. Skal se på den så fort jeg får mulighet.

Lenke til kommentar

Apocalypse now

 

Må være den kjedeligste opplevelsen jeg har hatt i mitt liv...

 

Da har du faen meg hatt tidenes mest spennende liv.

 

Haha ja :p

Jeg vet det er en bra film, men syns den var grusomt kjedelig!

 

Black Swan

Utrolig bra film, og Oscar verdig skuespill av Portman, helt rått!

Ikke helt min type film, men den var fin!

 

8/10

Endret av bfplayer
Lenke til kommentar

Justice League: Secret Origins

 

Har de laget enda en origins serie? For kort stund siden så jeg Justice League: The new frontier, som forteller hvordan de møttes og teamet ble samlet. Blir litt vanskelig å holde følge når de forandrer bakgrunnshistorien hele tiden.

 

Sjekket traileren til JL:SO og ser veldig bra ut den også. Skal se på den så fort jeg får mulighet.

 

Denne er fra 2001, om jeg ikke husker helt feil. Men ja, er enig i at det begynner å bli litt vel mange varianter av ting. Kanskje derfor de satte igang Infinite Crisis og de der. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...