Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

BadSmile:

Jeg skjønner at mange liker denne filmen,...... Men vær så snill folk, følg med litt over på hva dere ser på, ikke bli lurt av alt det jævla klassiske musikken ....... Denne filmen ..... lurer folk til å tro at det er noe storlått og bra dem ser på, men i virkeligheten kun er oppkast som en relativt overvurdert regissør har spydd opp fra innerste del av magesekken.

Litt av samme følelsen jeg fikk av "Black Swan" :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blue Velvet (1986)

Blue Velvet er surrealistisk, mystisk, vakker og farlig forførende.

 

Det første filmen gir meg er et navn. David Lynch, regissør og manusforfatter for dette klassiske verket, som gjennom de fire siste tiårene har skapt noen av de merkeligste og bisarre filmene i historien. Med filmer som Eraserhead, The Elephant Man, Wild at Heart, Lost Highway, Mulholland Dr og tv-serien Twin Peaks har han erobret verden med surrealisme og dramatikk. Med tre Oscar-nominasjoner for beste regissør og en for beste manusforfatter representerer Blue Velvet en av hans beste hvor Kyle MacLachlan, Isabella Rossellini, Dennis Hopper og Laura Dern har hovedrollene. Filmen er også kjent for å ha re-startet karrieren til Hopper og gitt Rossellini en av sine første store filmroller. Symbolikk og tematikk brukes aktivt og er et hovedgrunnlag for filmen.

 

Jeffrey Beaumont (MacLachlan) kommer tilbake til hans hjemby Lumberton etter att hans far får hjerneslag. Vandrende tilbake fra sykehuset finner han et avkuttet øre han tar med til politietterforsker John Williams. Utilfredsstilt med farten til politiet tar Jeffrey saken i egne hender sammen med Johns datter, Sandy (Dern), som forteller at en mystisk kvinne ved navn Dorothy Vallens (Rossellini) kan ha noe å gjøre med saken. Når den stadige nysgjerrigheten øker sniker Jeffrey seg inn i leiligheten til Dorothy hvor han til slutt blir avslørt. Det dannes et seksuelt forhold fra der av og når sosiopat Frank Booth (Hopper) kommer inn i bildet venter voldelige og farlige konsekvenser.

 

Som resten av filmene til Lynch strider også denne mot strømmen. Filmspråket, elementene og atmosfæren er langt i fra det normale man ville ha sett i en typisk amerikansk samtidsfilm, men det funker i stor grad positivt. Historien er unik og interessant med særegne og kryssende karakterer. Vi har en ung helt som via en etterforskning dras med ned i den gjemte kriminaliteten, en ung og uskyldig skolejente som danner en forelskelse til denne mannen, en forførende og umoralsk "femme fatale" kvinne som blir seksuelt misbrukt og til slutt en ond og pervers skurk som roper høyt, bruker lystgass maske og er spenna gæren. Her framhever filmens karakterer med helten, skurken, romansen og forførelsen der alt tar plass i den amerikanske drømmen med hvite gjerder og røde roser. Det er slik vi liker å se film, et typisk miljø som senere forvandles til en svart og heller grusom sannhet.

 

Det er gjennom symbolikk det hele presenteres. Går man ned i den underverdenen som Jeffrey gradvis oppdager finner man metaforen i svarte insekter og biller som ligger under alle de hyggelige naboene og den grønne plenen. Insekt-temaet som dukker opp opptil flere ganger i filmen symboliserer grusomheten under paradiset og øret som blir funnet representerer Jeffreys vei til fare. En stor del av filmens vielse er til den kjente sjangeren film noir som særlig vises gjennom oppførsel, leveforhold og den mørke, skyggefulle atmosfæren i bakgrunn. Det er et flott virkemiddel og passer særdeles brukbart her sammen med groteske og vulgære innspill her og der.

 

Jeg har hørt mye om David Lynch og at denne filmen kanskje er hans beste. Jeg har ikke sett alt hans arbeid, men Blue Velvet havner høyt på lista og beviser bare hvorfor Kyle MacLachlan og Lynch ofte jobber sammen og hvorfor hans ideer blir til gull. Filmen er underholdene og høyst nervepirrende.

09/10

http://www.youtube.com/watch?v=UXsY54rY2yQ&feature=related

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser dere ikke at det åpenbart er et spark bak til de som for noen få sider tilbake reagerte så jævla negativt på gunfreak sitt forsøk på å være morsom? Skulle gjerne sett den publisert i går, eller i morgen, for å se om den hadde slått like godt ann.

 

Forøvrig; dere som ikke liker sånn "god" film; slakt ivei, og sats på å skrive godt. Det er faktisk lov å mislike "god" film, man må bare uttrykke meningen sin på rett måte. Skriver man godt nok så kan det mistolkes som en parodi, men det har ingenting å si så lenge man får sagt noe fornuftig om sin egen subjektive opplevelse.

 

.........: Av de siste anmeldelsene jeg har lest fra deg skiller den der seg virkelig ut på positivt vis. Bakgrunnsinfoen føles ikke meningsløs. Du er mer subjektiv enn normalt, og du har mindre rent fyllstoff enn normalt, uten at det går ut over produktet du leverer: en ferdig og god anmeldelse som ikke krever at leseren kjenner deg. :thumbup:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorvidt det var aprilsnarr eller et nikk til gunfreaks "forhatte" anmeldelse er vel i grunn det samme. For all del, det kan da være en kombinasjon noe BadSmile selv kan svare på. Vi venter i spenning! (bazinga). I dag (1.april) er trolling "lov" og ikke minst forventet og det er vel ikke utenkelig at BadSmile hadde dagen i dag i mente. Hadde den kommet i går hadde poenget vært det samme - å slakte en film på helt banale premisser blir alltid seendes rimelig teit ut i tekstform.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

2001: A Space Odyssey

 

 

Denne filmen er egentlig ganske lik Inception, lurer folk til å tro at det er noe storlått og bra dem ser på, men i virkeligheten kun er oppkast som en relativt overvurdert regissør har spydd opp fra innerste del av magesekken.

 

 

[/size][/b]

 

 

Enig. Omtrent akkurat sånn er min opplevelse også.

Var med på at den var "stoslått og bra" fram til nyere tid, da

har jeg skjønt bedre.

 

Mange har slaktet oppfølgeren 2010. Etter min mening er det en

bedre film enn forgjhengeren.

Lenke til kommentar

The Green Hornet er umorsom, kjedelig og alt for lang.

 

Filmen ga først og fremst komiker Seth Rogen (Knocked Up, Pineapple Express, Superbad) muligheten til å følge i fotsporene til Christian Bale, Tobey McGuire og Robert Downey Jr. som superhelt. Den eneste forskjellen er at de gjorde det bra. For etter å ha sett denne filmen havner Rogen dessverre på linje med Ben Afflecks "Daredevil", Edward Nortons "Hulk" og Halle Berrys "Catwoman". Det sier vel sitt.

 

Han portretterer nemlig Britt Reid, en rik superhelt som ved navn Green Hornet vokste fram på 1930-tallet. Den grønne skikkelsen er ikke den mest kjente, men gjorde stor suksess på radio, tv og i tegneserier. Regissøren er Michael Gondry, høres kanskje ukjent ut? Men han lagde faktisk "Eternal Sunshine of the Spootless Mind" sammen med Charlie Kaufman. Han er en god filmskaper, men han viser ikke sine beste evner i denne superheltkatastrofen dekt av grønske. Sammen med Jay Chou, som spiller partneren og "sidekick" Kato, og Cameron Diaz, en journalistansatt og romanse, har "Inglorious Basterds" stjernen Christoph Waltz også landet en rolle. Dog det er dessverre ikke så mye å juble over siden karakteren hans er idiotisk og meningsløs. I tillegg til å spille hovedrollen har Seth Rogen vært med Evan Goldberg (Superbad, Pineapple Express) å skrive manuset som ikke er noe å skryte av spør du meg.

 

Historien utspiller seg i Los Angeles hvor den rike ungkaren Britt Reid (Rogen) lever av pengene til faren James (Tom Wilkinson) som er utgiveren til avisa "The Daily Sentinel". Når han dør av et bie stikk må sønnen selv ta over palasset og avisa. Festingen tar fort slutt og han begynner å tenke mer seriøst. Farens bilmekaniker Kato (Chou), som viser seg å være en kampsport, kjøretøy og våpen ekspert, møter Britt og et litt uvanlig samarbeid er i gang. De bestemmer seg for å gjøre LAs gater mer trygge ved å kle seg ut som skurker og oppføre seg som helter. Samtidig som navnet "Green Hornet" synkes inn dukker den vakre journalisten Lenore (Diaz) opp for å jobbe i avisredaksjonen til Britt og skurken Benjamin Chudnofsky (Waltz) kommer frem i veien for superduoen Reid og Kato.

 

Filmens promotering gjorde at jeg ble interessert å se The Green Hornet. Den så underholdene, morsom og kreativ ut, men den skuffer på flere punkter. Seth Rogen er ført opp som lat og barnslig hvor superhelt rollen ikke kler han i det hele tatt. Jay Chou er ukjent og snakker verre engelsk enn Jackie Chan, men er til tider kul i sine ekstreme kampscener som fenger ved første syn. Cameron Diaz er helt klart vakker, men hvor mange ganger skal hun gjenoppta disse middelmådige jomfru rollene før hun oppdager at han hun kan bedre. Christoph Waltz var alles skurkeyndling i Inglorious Basterds to år tilbake og prøver hardt å få denne karakteren til å funke like bra. Han greier det rett og slett ikke med sin tåpelige væremåte og sitt umodne konkurranseinstinkt. Og angående det å kunne prestere bedre, Michael Gondry lagde en av tiårets mest bakvendte og eksepsjonelle filmer i 2004 hvor Jim Carrey og Kate Winslet rotet frem og tilbake i sin nydelige uvisshet. Det var perfekt, dette er dritt.

 

Joda, 3D teknologien herjer også i 2011, men kan aldri tenke meg at den gjorde noe nytte her heller. The Green Hornet går inn i rekken av dårlige superhelt-filmer med ubrukelig og sjanglete "buddy-cop" fakter som fungerer topp hvis du anser elendig som standard.

2.5/10

http://www.youtube.com/watch?v=9btZIK3Obpg

Lenke til kommentar

The Green Hornet er umorsom, kjedelig og alt for lang.

 

Hmm, den beskrivelsen passer faktisk på mange av dine anmeldelser... :tease:

 

 

Regissøren er Michael Gondry, høres kanskje ukjent ut?

 

Eh...nei? :roll:

 

 

Det er ikke akkurat tidenes beste superheltfilm, men den er nok litt bedre enn 2.5...på 10'er skalaen (som forøvrig er en idiotisk skala) ville jeg muligens ha sagt 5 eller til og med 6 hvis jeg var i veldig godt humør...(noe jeg sjelden er)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...