Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elephant(2003)

 

Litt spesielt laget, men bra film om:

 

To elever som planlegger og utfører massakre på en high school.

 

 

Likte kameraføringen. Det fokuseres mye på "jentegutten" som spilles av John Robinson, som har en slags litt mystisk rolle i filmen.

Og det skifter fram og tilbake på tidspunkt og vinkilinger som bygger opp til selve hovedhendelsene.

 

7/10

Lenke til kommentar

Black Swan (2010)

 

Såg Black Swan igår kveld, hadde hørt så mye bra om filmen så jeg tenkte det var på tide å faktis se filmen. Hadde ikke helt fått med meg hva den handlet om, bare hørt mye positivt om filmen.

 

Så da jeg begynte å se forstod jeg ikke så fryktelig mye, utover i filmen ble jeg heller mer 'skremt' over tingene som skjedde. Filmen virket som et stort mindfuck. Jeg sikter til tingene som skjedde med Nina Sayers under filmen.

 

Synes forøvrig at Natalie Portman gjorde en glimrende rolle i filmen, fikk meg til å leve meg inn å føle sympati for henne og sine problemstillinger.

 

Terningkast: 5

Endret av -Léon-
Lenke til kommentar

Nesten det samme som at "alle" biler har uenderlig med gir.

 

De girer og girer, men det ser ut som om de kjører like fort.

 

Ja, ler hver gang det skjer.

Kan huske mange øyeblikker i The Fast and the Furious hvor det virker som de bare girer og girer.

Samme i Gone in Sixty Seconds.

Lattelig for å være ærlig.

Lenke til kommentar

Incpetion

 

Første gjensyns, jeg så denne for bare noen dager siden og ga den 7, men fikk velidg lyst til å se den igjen, og må si den tok seg veldig opp i andre visning, selv om den ble sett under dårlige kondisjoner.

 

Dicaprio er faktisk en veldig fin skuespiller, nå som han har fått noen år på beina, Han har ingen unger i virkligheten, men fy faen som jeg tror at han er en far i denne filmen, litt kult at han greier å fake foreldre rollen så bra. Tom Hardy er kul å se i filmer, han er også god, og håper han blir mer synling i kommende år.

Og vårt lille romvesen Joseph Gordon-Levitt kler også å få noen år på beina, selv om han er ung enda.

 

En film som virklig blir bedre andre gang man ser den.

 

Når det er sagt, var det ikke idielle forhold under film titten, jeg så den hos foreldrene mine, og de er tydligvis for gammle eller for dumme til å ta filmen, de sa de ikke skjønte mye av den. Det hjalp heller ikke at ste faren min drev å fucka med lyden hele tiden, når folk snakket, satte han på høyt, men så fort det ble action dempet han lyden. Han satt med kontrollen i hånda gjennom hele filmen.

 

Også kjipt at vi så den på en gammel 32" tv, som nå virker som en pc skjerm i forhold til min 50"

 

Selv under disse tøffe forholdene nøyt jeg filmen hele tiden.

 

Jeg vil faktisk gi den 8.5, det er en økning med 1.5 poeng, men det er en ekpansjonell linje, så 1.5 betyr at filmen er kanskje dobbelt så bra, det er en stor forskjell, og det var ikke bare selve andre titten som gjorde det, jeg har sittet å fordøyet filmen i flere dager etter jeg så den første gang, og filmen har vokst i mitt hjerte i løpet av de dagene.

Lenke til kommentar

Ikke rart han ikke har unger da, han er jo bare sammen med supermodeller som har kontrakt på å ikke endre kroppen sin de neste 10 årene :p

 

Tja, slike ting stopper jo ikke andre super stjerner fra å adoptere 20 fatting unger fra lugubere steder rundt om på jorda, kanskje han kan adoptere en same unge, for å redde den fra alle de farlige rov dyrene som tydligvis dreper 20 000 regn hvert år, er jo utrolig at same unger overlever barndomme, og at jerv og ørn ikke stikker av med dem alle.

Lenke til kommentar

Ikke rart han ikke har unger da, han er jo bare sammen med supermodeller som har kontrakt på å ikke endre kroppen sin de neste 10 årene :p

 

Tja, slike ting stopper jo ikke andre super stjerner fra å adoptere 20 fatting unger fra lugubere steder rundt om på jorda, kanskje han kan adoptere en same unge, for å redde den fra alle de farlige rov dyrene som tydligvis dreper 20 000 regn hvert år, er jo utrolig at same unger overlever barndomme, og at jerv og ørn ikke stikker av med dem alle.

 

Sant, sant.

post-11520-0-21543600-1300049569_thumb.gif

Lenke til kommentar

Independence Day

 

Kanskje en av film historiens mest cliche fylte filmer, og jeg digger hvert sekund, du har den ikke oppdagete super smarkte geni karen, du har den matcho militær mannen, du har latterlige plotts og fyktlige kule action sener, ja du har til og med en borderline rasistisk karikatur av en gammel jødisk mann. Filmen har alt. Selv verdens mest forglemmlige skuespiller Bill Pullman husker man(eneste filmen med han jeg kan navnet på)

 

Effektene er drit kule, ikke at man ikke ser dem er fake, men de er kule nok og troverdige nom til at man kjøper det, man sier ofte at usa redder verden, men dette er en av de få filmene usa faktisk redder verden. Goldblum og Smith er perfekte som buddies i denne filmen, bare synd de ikke har flere sener sammen, da der er råe.

 

Filmen er også smittsom, uansett hvor mange ganger man ser den, må man smile og kose seg når Aliene får payback(up yours)

 

En hærlig, cliche fyllt, tullete, useriøs fantastisk film.

 

8.3/10

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Catfish (2010) 7/10

 

Jeg husker ikke hvordan jeg kom over denne, men hadde den liggende og husket ikke noe om den. Jeg vil ikke si altfor mye annet enn at det er en slags dokumentar om mennesker som blir kjent via media og internett. Det var en virkelig sterk og merkverdig opplevelse som sitter som en fryktelig tung klump i magen og jeg har sovet elendig etter å ha sett den.

 

Sad stuff. Jeg trenger nok dagen til å få meg justert tilbake til virkeligheten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enter The Void

post-58847-0-32223400-1300112551_thumb.jpg

Perfeksjonisme, på flere plan. Den timen den er for lang er det som virkelig gav den slagkraft for min del. Det blir nok, mer enn nok, og det må til for å skape den tomhetsfølelsen man står igjen med.

 

Visuelt perfekt. Stilistisk perfekt. Den trår den fine linjen imot for mye repetisjen fint. Det er en liten prøvelse å fokusere på filmen etter en stund, men for meg økte det bare den subjektive opplevelsen. Handlingen er... meningsløs og helt for jævlig, og det fungerer til de grader. Settingen er perfekt. Karakterene er troverdige i den lange rekken av tvilsomme valg. Det er forutsigbart i den grad at man vet at det blir verre, men aldri til den graden at det går utover "suspension of disbelief" - dårlige valg, men samtidig kan man forstå logikken bak de.

 

Av og til liker jeg virkelig å se film som er en opplevelse, i negativ forstand. Enter The Void lykkes til gangs med det. Tør jeg anbefale den? Ja. Men vit hva du går til. Den er sterk nok til å gjøre en dårlig dag verre.

 

10/10

 

Loft (2008)

post-58847-0-35520800-1300113111_thumb.jpg

5 Menn deler på en luksuriøs loftsleilighet som holdes skjult fra konene deres. En dag finner de en død kvinne lenket fast til sengen. Et intrikat nett av løgner nøstes opp før man står igjen med sannheten.

 

Utførelsen er god; Mesterlig bruk av flashbacks, både til fortiden, og innad i dagen som ender med politiavhør. Man skjønner fort at en av mennene har klart å skjule et mord, men sannheten avsløres lag for lag, og de første mistenkte blir etterhvert luket bort.

 

Visuelt vakker. Mesterlig fortalt, i 3/4 av filmen, mens historien faller litt sammen mot slutten. At en slik film har flere twister er en selvfølge, men det kunne vært utført litt bedre.

 

Alt i alt en fornøyelig subjektiv filmopplevelse.

 

7/10

 

(Ikke nødvendigvis spesielt relevant, men dette er et av få tilfeller der nødvendigheten av å benytte undertekster virkelig har plaget meg. Det er noe med Flamsk som irriterer, hele setninger er forståelige for meg med min tyskkunnskap, og så plutselig kommer det ut en linje eller to som høres ut som kaudervelsk.)

Das Experiment(2001)

post-58847-0-23338800-1300114146_thumb.jpg

Løst basert på det berømte fengselseksperimentet ved Stanford. Ta 20 forsøkskaniner, gi de roller som fengselsbetjenter og innsatte, og be de følge enkle regler mens det hele overvåkes.

 

Brutaliteten øker relativt fort, og etter et par dager er eksperimentet ute av kontroll. Man ser hvordan og hvorfor forsøkskaninene reagerer slik de gjør. Det kan være lett å bli litt overrasket over hvor fort det går før de er internert i situasjonen og går fra å late som, til å faktisk være fangevoktere og innsatte.

 

Grei nok underholdning, men ikke stort mer.

 

6/10

 

(Sånn btw: tar gjerne imot kommentarer på stilen mini-anmeldelsene mine har. Jeg gjør et forsøk på å legge ned litt arbeid i de, og vil gjerne vite hva som fungerer/ikke fungerer.)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...