Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rango

 

Dette er den første animasjonsfilmen jeg rett og slett liker siden jeg var fem og så Løvenes Konge. Hvorfor? Vel, den er morsom uten at det blir påtvunget, den har et underliggende sentimentalt tema og Depp presterer igjen. Blant annet. Kan også nevne mange kule filmreferanser som passer bra inn. Ikke alle animasjonsfilmer får meg til å f. eks. lese om Las Vegas historie. Og det er et pluss for meg.

 

Anbefales.

 

7/10

Lenke til kommentar

Herlig diskusjon, nå føler man ihvertfall ikke et iherdig press på seg for å skrive sin neste anmeldelse... I am scared!

Jeg er ganske så likegyldig til kvaliteten på mine. "Kvaliteten" i "anmeldelsen" er overhodet ikke et fokus for min del og kan bestå av alt fra kun tittel+karakter til flere linjer.

For meg dreier det seg mest om å rapportere noen av filmene jeg har sett som igjen kan være verdt for andre å titte på og regner med at de sjekker flere kilder før de bestemmer seg for å se den. IMDB usereviews etc ++.

 

Jeg rapporterer heller ikke alle filmer jeg ser, selv ikke alle gode filmer, det blir litt når man gidder eller mener filmen trenger en kommentar i kritisk eller rosende retning. Eller rett og slett bare bli gjort oppmerksom på. Har sett mange filmer siste året jeg er imponert over men ikke har orket å skrive noe om.

 

For meg dreier også karakteren seg om hva jeg synes opplevelsen er verdt, ikke en objektiv vurdering av diverse aspekter som en ekte filmanmeldelse nok bør være basert på.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samme her, rett og slett for å få tips om titler jeg kan få stor glede av men ellers gått glipp av. Lange ameldelser i tråden hopper jeg noen ganger over, leser ofte bare karakter og første avsnitt. Sjelden leser jeg hele av en lang anmeldelse. Kort og konsist foretrekkes helt klart og er en kunst få behersker (derav heller ikke meg selv).

 

Det er ikke posterens forfatterverk jeg er ute etter, men filmen. Når det er sagt ser jeg helt klart verdien og treningsaspektet i det. Fornekter heller ikke at jeg noen ganger suges inn i betraktningene.

 

EDIT:

Ellers er jeg en real slurvehøne i teksting og er en flittig bruker av "rediger".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har faktisk ikke tenkt over det, Theo. Du har et godt poeng. Det er jo ikke noveller vi skriver...

 

Jeg merker ihvertfall at enkelte her inne er veldig dyktige til å skrive anmeldelser, mens andre er veldig kortfattet, og noen ser ut til å komme her å skrive noe om en film bare fordi de kjeder seg. Uansett så er jeg av typen som hele tiden vil forbedre meg i de tingene jeg mener at jeg har potensiale i, som bla. filmanmeldelser da jeg er en skikkelig filmentusiast (i en ung alder av 17, da, men en far med et videoskap bestående av VHS og DVD fra 1930-2011). Jeg merket ihvertfall at i begynnelsen holdt det ikke å si at en film søg uten å forklare i detaljer hvorfor. Huff, hahahahaha! Figh Club review anyone?

 

"Denne filmen søg. Ingenting morsomt".

Diskusjon.no: "Det var ikke en komedie..."

"wtf..."

 

Nei, huff, da husker jeg at det var rett til slakteren med god grunn, og at det å skrive en anmeldelse ikke bare var å uttrykke sin mening og så finito, men begrunne det som burde begrunnes, spesielt om du ga filmen en negativ anmeldelse.

 

Som sagt er jo de fleste her ganske dyktige, og om de hadde skrevet lange anmeldelser, så tror jeg at jeg hadde lest hver og en av de. Jeg merker ihvertfall at jeg at jeg selv får lyst til å forbedre meg sånn at de slipper å lese gjennom en anmeldelse man bare finner på noe som en piczo-side, men jeg blir fort veldig usikker på meg selv i denne tråden da jeg hadde en litt kjipt start her. Føler at jeg kanskje er "han derre som vi IKKE leser anmeldelsene til".

 

Eneste jeg savner litt i denne tråden er mer diskusjon, noe jeg merker at plutselig kan dukke opp i perioder. Jeg synes det er herlig å diskutere, eller lese gjennom andres diskusjoner, om de forskjellige filmene i denne tråden, istedenfor de mest mainstreame. Da øker liksom interessen mer til å se filmen enn visst det bare dukker opp én anmeldelse som er kortfattet. "If you've seen the movie, share your point of view"-lizzom. Men for all del, dette er nå Jalla-fyren sin tråd. :p

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Hva? En person på over 35 uten betamax og filmruller i skapet? En skam! Hehe neida. Er ikke uenig i det du sier og jeg tror også at mange av oss litt opp i alderen ikke nødvengvis aspirerer like mye mot det en på 17-25 gjør. Sikkert mange naturlige forklaringer på hva man vektlegger.

 

Jeg synes ikke at hverken du eller andre dyktige her skriver dårlige anmeldelser, på langt nær :). Ambisjoner er viktig og ikke la en trøtt gubbe ødelegge motivasjon og inspirasjon, slik var det ikke ment altså.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Lemmy

 

Uansett om man liker metall eller ikke er det en ting ingen kan nekte for: Lemmy er og blir en legende. De aller fleste store metall-bandene i dag er inspirert av ham og Motorhead på ett eller annet vis. Fyren startet karrieren på begynnelsen av 70-tallet i Hawkwind, fikk sparken, startet sitt eget band kalt Motorhead og har holdt det gående i over tretti år og over tyve album, og selv om han er godt over seksti holder han det gående fortsatt. Mest fordi han føler hele livet hans har bestått av musikk, og han er for gammel til å endre livsstilen nå. Jeg klager selvsagt ikke. :)

 

Denne filmen gir et litt annet bilde av både Lemmy selv og hele heavy metal-bransjen enn de fleste kanskje forventer. Joda, det er (mye) alkohol med i bildet, og han har ikke noe problem med å innrømme at han fortsatt driver en del med narkotika som hasj og amfetamin. Men han er også en ydmyk, ganske vanlig person som ikke er så veldig forskjellig fra deg og meg, og selv om han lever for musikken er han også en helt vanlig familiefar som virkelig bryr seg om sønnen sin og tar seg av ham så bra som mulig. Skjønt helt som oss er han kanskje ikke. (Han advarer sønnen mot å prøve heroin og sier det er svært farlig. I stedet bør han gjøre som faren og prøve amfetamin.) :p Skjønt den egentlige grunnen til hvorfor han ikke driver med heroin er fordi han var sammen med en dame tidlig på 70-tallet og var svært forelsket, men han fant henne død i badekaret etter en overdose av nettopp heroin. Det ble egentlig starten på den Lemmy vi kjenner i dag, på godt og vondt. Det igjen er en av grunnene til hvorfor han aldri har giftet seg. En annen grunn er at han forstår det ikke er mulig å ha et bra forhold til en kjæreste når man er på turne flere måneder i strekk, så han ville blitt nødt til å velge mellom musikken og kjærligheten. Han valgte musikken.

 

Jeg var en fan av Motorhead og Lemmy selv før jeg så filmen, og jeg er ikke blitt en mindre fan akkurat etterpå. Nå aner jeg jo ikke hvor objektiv filmen egentlig er, men jeg likte det jeg så, og han virket svært ærlig om det meste. På godt og vondt.

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Gladiator På Blu Ray

 

Da var denne sett på BD, syns ikke det var så mye bedre enn vanlig dvd, men nok om det og over til filmen.

 

Filmen er jo en slager, swords and sandels er jo en eld gammel hollywood sjanger, og dette er en av de beste hollywood har spyttet ut siden sjangeren ble laget.

Premissen er enkel, makten skal skyves fra keiser til senatet, men den pyokopatiske sønnen av keiseren lar ikke dette skje. I hans planer om å ta makten beorder han drapet på den Loyale generalen Maximus, og på pur faen dreper han familien hans også. Maximus ender opp som slave og gladiator.

 

Det var introen, filmen har flere gode roller Crowe vant Oscar, Pheonix spiller en god rolle som pyokpat, og Nielsen er pen og se på og gjør en undervurdet presatsjon i denne filmen, en presatsjon jeg setter over Phoenix og Crow.

 

Filmen har plente med action og spiller på amerikanske sentiment som demokrati osv. Filmen er rett og slett bare drit godt laget, ikke super orginal eller verdens beste film, men spiller på de riktige notene og gjør egentlig ingen feil.

 

9/10

Lenke til kommentar

127 Hours

 

Drama

 

En hobbyklatrer som havner i trøbbel til fjells, alene...

 

Filmen klarer ved hjelp av handling, tilbakeblikk og monologer å gjøre seeropplevelsen til en engasjerende affære. James Franco stiller storstilt i en soloprestasjon foran kamera. Jeg sympatiserte med fyren hele veien og håpet at ting skulle gå bra. Historien var ganske spennende, samt følte jeg de klarte å skissere sinnet på hovedkarakteren på en bra måte. Lo godt enkelte steder. Kul intro også ! Liker!

 

9/10

 

The Next Three Days (2010)

 

Krimdrama

 

Kona til John Brennan (Russell Crowe) blir arrestert og dømt til fengsel for å angivelig ha drept sjefen sin. Han nekter å akseptere det hele og jobber for å frigjøre henne i flere år etterpå...

 

Nokså standard oppsett egentlig, og filmen virket på meg litt merkelig (får lyst å si dårlig) enkelte steder, som Liam Neesons rolle, i tillegg til flere andre hendelser. Et veldig godt drama scorer filmen bra på (selv om jeg begynner å bli lei bitre og sure bestefedre etter hvert). Jeg trorpå Crowe som en mann fratatt sin store kjærlighet, og jeg tror på valgene han tar. Det er viktig for meg når jeg ser drama. Flott prestasjon av gladiatoren!

 

Vi kan ikke stole på andre enn oss selv når det gjelder å bedømme hvorvidt Lara Brennan (Elizabeth Banks) har drept eller ei, og man holdes på en generisk sett-det-før limpinne på det punktet gjennom filmen. Ingenting å klage på angående hennes opptreden heller.

 

Detaljene i historien tvinner seg godt sammen mot slutten. Dog må jeg innrømme at jeg er svak for slikt, så jeg satt igjen med en god følelse i kroppen etter å ha sett The Next Three Days.

 

7/10

 

The Fighter (2010)

 

Boksedrama

 

En stor familie limt sammen av to bokserbrødre forsøker å lykkes i ringen med den yngste hvor den eldste feilet...

 

Christian Bale (Dicky Eklund) gjør en kanonrolle som knarkis, Mark Wahlberg (Micky Ward) gjør en grei rolle (mangler litt følelser fra han), men kler lillebrorrollen veldig bra. Plottet er ikke noe spesielt, det som redder denne filmen fra pur middelmådighet for min del er Bale og de gode intrigene innad i og utover familien. Annet er det ikke å si. Det er boksefilm, man vet hvor det ender hen.

 

7/10

 

Due Date (2010)

 

Komedie

 

Peter Highman havner i konflikt med en fremmed (Ethan Tremblay - Zach Galifianakis) over en bagatell før letting, noe som nekter han adgang på USA-fly. Derfor må han kjøre hjemover med Ethan til sin høygravide kone...

 

Og for en tur det blir. Situasjonene som oppstår er bare knekkende vittig. Zach leverer som den naive taperen, igjen - jeg hyller mannen! Robert kan til tider bli litt vel obstanasig, men redder seg inn igjen etter litt eksponering for marihuana. Kompisfilm med glimt i øyet!

 

8/10

 

Så så jeg to andre også...

 

The Invention of Lying (2009) - Noe bra humor, men ikke mye å daske ræven i taket for! Ble for mye genfiksering... J. Garner egner seg ikke til komediesjangeren heller... 5/10

 

Kiss Kiss Bang Bang (2005) - Aiai, kjemien mellom Val Kilmer og Robert Downey Jr. er perlebra, situasjonene de havner i og sammenhengen imellom de er noe man føler man bare må komme til bunns i! Herlig stykke! 8/10

Endret av sch0n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Die Hard 4 unrated.

 

Unrated betyr bare at Bruce har loopa inn noen fucks her og der under pusten, filmen er fremdeles en femi dritt film, som ikke fortjener navnet Die hard, det er ikke noe hard med det i det hele tatt.

 

Filmen får også premie for de aller aller veikeste skytelydene i noen action film laget, de har brukt samme lyd på automat våpen som andre filmer bruker på våpen med lyddempere, hver gang jeg ser filmen blir jeg like skuffet. Jeg kan love deg at fyrer du av en UMP inne i en liten leilighet høres det ikke ut som den har lyddemper på.

 

Det er som de prøvde å lage en homsepatrulje version av en action film. Det er nesten så men forventer at skuespilleren skal slippe våpene når de skyter med dem og så "ææær det er så skumelt" Bruce som ellers er så mannelig, får bare være 10% Bruce i denne filmen, 90% av hans mannligdom måtte legges vekk for denne filmen.

 

Die Hard 1 er verdens beste action film, Die hard 4 er muligens den dårligste. Jeg har sett ballet som er mer mannlig og tøffere enn denne filmen.

 

2/10

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan vel linke til en slags anmeldelse jeg la ut på bloggen min for noen dager siden.

 

Mary and Max

 

Ble rett og slett overrasket over hvor mye den gikk inn på meg, samtidig som den var morsom og interessant. Er jo en animasjonsfilm, men en rimelig voksen sådan, og den brakte fram minner og gamle erfaringer.

 

Tror den må få en sterk 5 fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Die Hard 4 unrated.

 

Unrated betyr bare at Bruce har loopa inn noen fucks her og der under pusten, filmen er fremdeles en femi dritt film, som ikke fortjener navnet Die hard, det er ikke noe hard med det i det hele tatt.

 

Filmen får også premie for de aller aller veikeste skytelydene i noen action film laget, de har brukt samme lyd på automat våpen som andre filmer bruker på våpen med lyddempere, hver gang jeg ser filmen blir jeg like skuffet. Jeg kan love deg at fyrer du av en UMP inne i en liten leilighet høres det ikke ut som den har lyddemper på.

 

Det er som de prøvde å lage en homsepatrulje version av en action film. Det er nesten så men forventer at skuespilleren skal slippe våpene når de skyter med dem og så "ææær det er så skumelt" Bruce som ellers er så mannelig, får bare være 10% Bruce i denne filmen, 90% av hans mannligdom måtte legges vekk for denne filmen.

 

Die Hard 1 er verdens beste action film, Die hard 4 er muligens den dårligste. Jeg har sett ballet som er mer mannlig og tøffere enn denne filmen.

 

2/10

 

Ikke noe verdig Die Hard film nei. Grunnen til at jeg liker Die Hard 4 er hvordan de får fram en krisesituasjon med "Firesale". De forrige Die Hard filmene var action, denne var mer... normal.

 

Hadde de brukt et annet navn hadde jeg gitt den 8/10 på grunn av at plottet faller under mine interesser.

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hva som er så dårlig med DH 4.

 

"femi" dritt film? Skjønner ingenting jeg.

Hva ligger det i det ?

 

Det er vel "Live free or die hard" vi snakker om her? Begynner nesten å lure litt.

 

Vel, jeg syns hverfall den er omtrent like underholdende og bra som

forgjengerne.

Den første var nok et hakk over de etter, men ellers vil jeg si det

ganske jevnt.

 

2/10..? Hmm.. jaja , det må jo være øynene som ser.

For meg ligger den og vipper rundt 7.8 deromkring.

En film jeg gjerne ser igjen nå og da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...