Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unstoppable (2010)

Unstoppable er som en tom ketchup flaske. Man prøver å få ut restene, men hverken pressing eller risting hjelper. Det er dessverre tomt.

 

Filmens kaptein er Tony Scott som har hatt regien på filmer som Top Gun, Days of Thunder, True Romance, Enemy of The State, Spy Game, Man on Fire og Deja Vu. Hovedrollene spilles av Chris Pine, Denzel Washington og Rosario Dawson. Dette er Tonys tredje samarbeid med Denzel og filmen er ikke ulik deres forrige samarbeid i 2009s Talking of Pelham 123 hvor handlingen er på et tbanetog. Kreativ sier du? Dog historien er inspirerende med tanke på at den er basert på en virkelig handling som tok plass i 2001, men mer positiv kritikk? Nei, det får den ikke.

 

Handlingen tar for seg et såkalt "runaway" tog som er lastet med giftige kjemikaler som, enkelt sagt, er på auto-pilot. Det er nå opp til ingeniøren Frank (Washington) og hans konduktør Will (Pine) å redde dagen. Dette sammen med hjelp av navigasjonen fra styringsrommet med Connie (Dawson). Et tog er altså på ville veier og de må stoppe det før den sporer av å sprer de giftige kjemikalene over byen.

 

Her tenker man med en gang oppbrukt, småkjedelig, lite overbevisende og middelmådig. For ja, vi har sett akkurat slike filmer opptil flere ganger før. Husker du Runaway Train eller Speed? Disse er bare en av mange som viser hvordan kjøretøy har nådd høy fart av en eller annen slags feil og må ty til de hverdagslige heltene for å stoppe det. Slik er også Unstoppable, enda en film som går inn i tog-historiens såkalt runaway-filmer. Dette er et drama som skal ha spenning, men likevel er det ganske lite av det. Skal jeg være ærlig bør hvertfall Washington gå for bedre roller enn dette. Hvor ble det av de kule og inspirerende karakterene fra filmer som Training Day eller The Hurricane? Jeg likte godt The Book Of Eli, American Gangster og Inside Man, men resten av de som har kommet i nyere tid er ikke så veldig imponerende fra Oscar-vinneren sin side. Chris Pine og Rosario Dawson er som alltid bare middelmådige og småkjedelige hvor plottet ikke holder mål med skuespillerne. Filmen er laber og stjernene fortjener mer.

 

Unstoppable er delvis underholdene med mye fart, lite spenning, gode skuespillere, oppbrukt materiale og dessverre klisjefylte hendelser som er alt for forutsigbare og kjedelige.

05/10

http://www.youtube.com/watch?v=JA63glohLhg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde betalt penger for et blad full av gunfreak-anmeldelser.

Ssssj, snart oppretter han en paysite for oss fans. Ja, jeg er fan.

 

Nei da, alle mine tullete, ufrivillige komiske og dårlige stavete utspill vil altid være gratis.

 

Ontopic

 

The Way of The Gun

 

Måtte se en skikkelig film etter tullballet som er Die hard 4.

 

Filmen har blitt sammenlignet med Heat, og jeg kan se likheten, action i heat er korigrafiert av en tidlige SAS soldat, action in Way of the gun er korigrafiert av en tidlige Navy SEAL.

 

Action har en helt distinkt feel og look, mye trening har godt inn i skuepespilleren for riktig våpean handeling. Lyden er også hærlig, jeg misstenker at de har brukt den ekte lyden tatt opp på location, samme de gjorde i Heat, ikke noe over pressesert skytelyd for å høre fancy og kul ut. Reslutatet blir slående lyd, overdøvende lyd.

 

Både coltene og USPene bruk i filmen har en tynn høy lyd, jeg trodde først coltene var .45 og fikk ikke lyden til å stemme, den skal være mørkere mer drønn, men ved å sjekke IMFDB, viser det seg at coltene er 9mm, og lyden høres riktig ut, noe som igjen tyder på at de faktisk har brukt rå lyden fra sets og locations.

 

Filmen er også litt spesiell i et slutt senen, slåss "heltene" mot gammle menn med henge mave, ikke akurrat muskelbunder av action helter de møter.

 

Action er veldig enkel, det er for det meste pistoler og hagler, med untakt av Galien Del toro bruker. Det er ikke kast deg idelengs med to pistoler i hånda osv, med masse eksplosjoner, det er en liten enkel action film og det er det, selv handlinga er noe overkoplisert for filmen selv, litt mye vi lurer dem og de lurer oss osv. Alle har en agenda og ingen er spesielt snille.

 

Filmen har også en veldig ekkel sene som inkludere glass og en underarm.

 

En flott liten action film, men veldig distinkt og unik action. Flott lyd, noe over koplisert plott.

 

8.5/10

Lenke til kommentar

Bra å se at du ikke lar deg skremme og ikke minst lar ordorgasmen strømme ut til folket uten å kreve en krone. Du skal ellers vite at jeg hadde ansatt deg på flekken om jeg hadde trengt en technical advisor i en norsk actionfilm jeg hadde lagd.

Endret av tjalla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra å se at du ikke lar deg skremme og ikke minst lar ordorgasmen strømme ut til folket uten å kreve en krone. Du skal ellers vite at jeg hadde ansatt deg på flekken om jeg hadde trengt en technical advisor i en norsk actionfilm jeg hadde lagd.

At man er i stand til å kritisere andres arbeid må ikke forveksles med at man kan utføre noe bedre selv.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg kjenner så forferdelig mange "homser" men de er neppe feigere enn den jevne hetrofile.

 

Sosse gutta på vgs er vel noe av det mest feminene som finnes av "hetrofile Gutter" her på jord spør du meg. Selv om dem sikkert ikke alle er homser.

 

Jaws 1975

 

Må takke for et gledelig gjensyn, jeg trudde ikke jeg likte filmen. Men fillern om jeg gjorde, synd den ikke er utgitt og remastered på blu-ray enda. (eller er den?) ettersom jeg har startet og samlet på dette nu, og forelsket meg helt. :love: En av de bedre skrekk/thrillerne jeg har sett, og uten tvil den beste hai filmen.

Plottet er orginalt (var, hvertfall i sin tid) og bra reggisert. Det meste klaffet her av plot, skuespill, 70 tals sjarm og oppbygning. :thumbup: Denne trak opp fra 7 til 8 etter second watchh man.. ^^ Som sagt før, jeg suger ballemos til å skrive anmeldelser, dere får bare ta dem som de er. ^^

 

08/10

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hva som er så dårlig med DH 4.

 

Se for deg at du får en sønn som skammer seg over å bære Groenn-etternavnet du og bygda er så inderlig stolt av. Avkommet din er en umoralsk jypling og avskyr alt Groenn måtte stå for av verdier og tradisjoner, men han er slu og dyktig og ser de økonomiske fordelene av beholde navnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke at jeg kjenner så forferdelig mange "homser" men de er neppe feigere enn den jevne hetrofile.

 

 

Jeg sa ikke homser jeg sa femier og homsepatrulien.(som ikke er det samme som å være homofil)

 

Det er ikke noe feil å være homse, ei eller femi, men en femi action film blir feil.

 

Grunnen til at jeg sa at de ville være redde for våpen var en referanse til en reklame jeg så for lenge siden på TVN, der typiske overdrevne femi homofile var i forsvaret, og da var det en som skøyt med rilfe og da kastet den fra seg og hylte fordi dette var skumle saker, og det er slik jeg følte action var i DH4.

 

Når det er sagt, kunne jeg godt tenkt meg en film, hvor en hau med ektremt femi gutter må redde presidenten av usa fra maskuline terrorister, men dette ville da være en action komedie og ikke en hard action film

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg koser meg hver gang jeg ser på Die Hard 4. Burde få sett nummer 2 og 3 snart..

Hvilken film er det hvor Alan Rickman er med i?

Det er nok enern. Selv synes jeg 2'ern er noe undervurdert spesielt i forhold til 3'ern som jeg synes blir kjipere for hver gang. En episk actionfilm, men den mangler thriller-elementet jeg elsker ved den første og som toern forsåvidt innehar litt av.

Lenke til kommentar

Gunfreak: 2/10 er da litt i underkant? Fordi skytelydene ikke er realistiske nok (for deg) og filmen ikke lever opp til sine forgjengere, kan den da umulig bli dratt helt ned til 2/10... Det er liksom... ikke en karakter. Men om du gir den 2/10 som en Die Hard-film, og ikke som en generell film, så gir ihvertfall det mer mening. Filmen hadde jo gode skuespillere, et relativt interessant plott og Timothy var nå tøff som skurk.

Endret av FredrikH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi skytelydene ikke er realistiske nok (for deg)

Skulle han tatt hensyn til at de var realistiske nok for andre? Dette er en av de viktigste tingene han ser i en film, 5p hviler på skytelydene. Heat er en grei film, kanskje 7/10 hvis man er kompis, men den er den mest realistiske skytefilmen og derfor får den 10 av gunfreak. Alle har sin grunn til å anmelde filmer, og hans er skytelydene. Det er lov.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gunfreak: 2/10 er da litt i underkant? Fordi skytelydene ikke er realistiske nok (for deg) og filmen ikke lever opp til sine forgjengere, kan den da umulig bli dratt helt ned til 2/10... Det er liksom... ikke en karakter. Men om du gir den 2/10 som en Die Hard-film, og ikke som en generell film, så gir ihvertfall det mer mening. Filmen hadde jo gode skuespillere, et relativt interessant plott og Timothy var nå tøff som skurk.

 

Filmen er veik, den er veik i lyder, den er veik i action, den er tullete, den har enorme plottholes, og alle data filmer blir komiske viss man faktisk kan litt data.

Olyphant er en elendig skurk, Justin Long er en dritt sekk, og ektremt usmaklig kar.

 

Verst av alt, filmen våget å fucke med CCR noe som er utilgivelig.

Lenke til kommentar

Fordi skytelydene ikke er realistiske nok (for deg)

Skulle han tatt hensyn til at de var realistiske nok for andre? Dette er en av de viktigste tingene han ser i en film, 5p hviler på skytelydene. Heat er en grei film, kanskje 7/10 hvis man er kompis, men den er den mest realistiske skytefilmen og derfor får den 10 av gunfreak. Alle har sin grunn til å anmelde filmer, og hans er skytelydene. Det er lov.

Okei, da sier jeg meg enig i at Die Hard 4 var en meget dårlig film. Begrunnelsen min er at noen statister smilte i bakgrunnen, og slikt tøv holder jeg meg for god til. Det var som å se homsepatruljen virre rundt i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Gunfreak: 2/10 er da litt i underkant? Fordi skytelydene ikke er realistiske nok (for deg) og filmen ikke lever opp til sine forgjengere, kan den da umulig bli dratt helt ned til 2/10... Det er liksom... ikke en karakter. Men om du gir den 2/10 som en Die Hard-film, og ikke som en generell film, så gir ihvertfall det mer mening. Filmen hadde jo gode skuespillere, et relativt interessant plott og Timothy var nå tøff som skurk.

 

Filmen er veik, den er veik i lyder, den er veik i action, den er tullete, den har enorme plottholes, og alle data filmer blir komiske viss man faktisk kan litt data.

Olyphant er en elendig skurk, Justin Long er en dritt sekk, og ektremt usmaklig kar.

 

Verst av alt, filmen våget å fucke med CCR noe som er utilgivelig.

Og disse enorme plotthullene er? De fleste actionfilmer tar noen friheter, så om det er det du sikter til, så er ikke det plottholes.

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

The Reader (2008) 8.5/10

post-38451-0-47256500-1300516792_thumb.png

 

Dette må være en av de sterkere prestasjonene jeg har sett av Kate Winslet. Ralph Fiennes spiller også glimrende. Dette var også en film jeg hadde liggende og hadde glemt hva handlet om. Jeg gjorde tabben å sette den på sent i natt fordi jeg håpet den kanskje ville få meg til å sovne, men så feil kan man ta. Den overasket meg virkelig med karakterene, historien og kvaliteten på det hele og det var umulig å slå den av. Virkelig en nydelig skildring.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...