Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Them (2006 - French)

 

Dette må være den mest skremmende, spennende og samtidig følelsesladde grøsseren jeg noensinne har sett - det at den er basert på ekte hendelser gjør det hele mer grusomt. Og nei, vi snakker ikke splatter-stil - det er ingenting sånn i det hele tatt. Her snakker vi spenning fra topp til tå! Jeg har sett mange grøssere i mitt liv da jeg og fatter'n nærmest har vokst opp med folk som skriker og hyler fra TV-skjermen, så jeg tørr påstå at om det ihvertfall er én sjanger jeg kan, så er det grøsser-sjangeren.

 

Om du ikke liker denne filmen skal du få pengene mine etter å ha bestått en løgndetektortest! You has been recommended the best horror flick in history!

 

Og om du er slik en tørr sko at du tenker "jei ikke forstå fransk", så glemmer du det før du har fått sukk for deg (om du har undertekst, da, selvfølgelig).

 

10/10

 

____________________________________________________________________

 

Frontiér(s) (2007 - French)

 

Den andre franske filmen jeg har sett denne uken, og denne var også ekstremt god, men ville vært bedre med litt mer handling. Spesielt litt mer bakgrunn til Nazi-faren!

 

Denne filmen begynner som en røverfilm etter et ran, og ender som en blodig slagmark. Skuespillet er troverdig og eksepsjonelt, men jeg hadde håpet på en litt mer troverdig slutt. Filmen ble dessverre litt for american-style etterhvert, og jeg tørr påstå at de tok litt inspirasjon fra amerikanske filmer som SAW. Sett bort fra det, så var filmen et unikum.

 

7/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Mad Max 2.

 

En veldig merkelig historie. Å gå fra en relativt normal verden på 1ærn til 2ærn der verden er helt fucked på bare par år? Jaja det er tidli 80's så jeg kan takle det. Er jo ikke eneste filmen som har tatt en sånn vending.

 

Filmen er god. Litt lite snakking i filmen. Bra laget action til å vare fra 1981.

 

7/10

 

Og nå skal jeg se 3ærn, den har jeg gledet meg til :)

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Anchorman er ikke god fordi den er morsom første gangen, men fordi den er morsom den 20. gangen. Den er, sammen med Big Lebowski og Caddyshack, et eksempel på en film som drives utelukkende av karakterer, og når man først har fått sansen for karakterene så har det ingenting å si hva de sier, alt fungerer bare. Enkelte filmer har dialoger som er morsommere uten at man har sett filmen, men det er også disse dialogene man går litt lei av, fordi humoren er så åpenbar. Ta for eksempel følgende sitat fra It's Always Sunny in Philadelphia:

Dennis: I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care.

 

Det har ingenting å si hvem som sier det eller hvorfor, det er bare en morsom og smart skrevet replikk. Du og jeg kunne sagt det og det ville vært morsomt, men man kan bare høre den replikken så og så mange ganger før man ikke lenger ler av den.

 

Sammenlign med replikker som:

"Shut the fuck up, Donnie!"

"Dorothy Mantooth is a SAINT!"

"IT'S IN THE HOLE."

 

Jeg ler bare av å tenke på replikkene, fordi de er så representative for de knallsterke karakterene i filmene. Det er ikke morsomt når jeg sier det, det er ikke morsomt om andre sier det, men det er noe magisk med karakterene som gjør replikkene morsomme hver gang. Derfor forstår jeg godt at man ikke ler av Anchorman første gangen, da det ikke er de åpenbare "gags"-ene som skiller den ut fra mengden. Det er heller hvordan skuespillerne, som kommer fra improvisasjonsbakgrunner, har skapt ekte karakterer som får utfolde seg.

 

Jeg hater å si det, men det er litt av svakheten til filmene til QT og Kevin Smith - karakterene har så lite sjel og personlighet. Alle høres ut som Quentin eller Kevin, alle er like rappkjeftet, alle er veltalende og alle er krasse. Unntakene er Landa i IB og Blonde i RD, og de bryter begge malen lagt frem i filmer som Pulp Fiction (hvor alle karakterene er identiske (og kule)) og Jackie Brown.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så akkurat att Source Code har fått karakter A fra den anerkjente kritikeren Richard Roeper. Det lover godt altså.

 

Har funnet ut jeg alltid liker de filmene han gir høy score på. Han og Peter Travers er favorittene når det gjelder filmkritikere.

Endret av .........
Lenke til kommentar

Mad Max 2.

 

En veldig merkelig historie. Å gå fra en relativt normal verden på 1ærn til 2ærn der verden er helt fucked på bare par år? Jaja det er tidli 80's så jeg kan takle det. Er jo ikke eneste filmen som har tatt en sånn vending.

 

Filmen er god. Litt lite snakking i filmen. Bra laget action til å vare fra 1981.

 

7/10

 

Og nå skal jeg se 3ærn, den har jeg gledet meg til :)

 

Orka ikke se mer Mad Max etter 1'ern her. Kanskje jeg må tvinge meg til og titte videre allikevel?

Lenke til kommentar

Mad Max 2.

 

En veldig merkelig historie. Å gå fra en relativt normal verden på 1ærn til 2ærn der verden er helt fucked på bare par år? Jaja det er tidli 80's så jeg kan takle det. Er jo ikke eneste filmen som har tatt en sånn vending.

 

Filmen er god. Litt lite snakking i filmen. Bra laget action til å vare fra 1981.

 

7/10

 

Og nå skal jeg se 3ærn, den har jeg gledet meg til :)

 

Orka ikke se mer Mad Max etter 1'ern her. Kanskje jeg må tvinge meg til og titte videre allikevel?

 

Det er STOR forskjell på oppfølgerene. Mad Max 1 er som Rocky 1. Det er veldig stor skalering på oppfølgerene viss du skjønner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...