Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Shoot Em Up

 

En enkel tullete og morsom tulle action film, ikke verdens beste action film, men helt kurrant og kul, det kuleste med filmen er rett og slett Paul Giamatti sin prestasjon, etter å ha sett John Adams, er det helt sykt å se forskjellen, at dette er samme mann som spiller disse rollene er sykt. Og gjør filmen severdig for seg selv bare det.

 

7.5/10

Lenke til kommentar

Leon

 

 

Dette er bare en så drit bra film på alle punkter, Portman og Reno er briljante, Portman er en veldig veldig god skuespiller, selv når hun var 12, hun er hjertet i filmen og hun gjør aldri en dårlig jobb i denne filmen, Så har du Oldman som spiller i min mening den jævligste badguyen på film, han er så jævlig, Oldman er kjent for å spille badguys og dette det den badeste av de bad.

 

Filmen er også overaskende effektiv i volden, når familien til Portman blir drept, legger du bare merke til volden så mye mer enn du vanligvis gjør, den virker liksom mer brutal og kald og jævlig enn i andre filmer, uten at den på noe måte er den blodgiste filmen laget, volden er bare mer in your face enn i andre filmer.

 

En annen ting er at denne filmen er en vakker film, flott musikk og bilde.

 

Bare en flott film på alle måter, Bessons mesterverk.

 

10/10

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leon og The Usual Suspects er vel blant de mest oppskrytte filmene jeg kommer på i farta. Sistnevnte har virkelig ikke noe å by på den andre gangen. Leon er forsåvidt langt bedre enn TUS, men jeg ble umåtelig skuffet etter at jeg så den igjen for et par uker siden.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

NOKAS (2010)

 

En utrolig direkte og virkelighetsnær film, så nær du kan komme en dokumentar. FIlmen tar utelukkende for seg de minuttene ranet pågår, og noen få timer umiddelbart før. Du får ingen bakgrunn, ingen motiver og ingen "character development" - og det er nettopp derfor den funker! Filmen ber deg ikke om å tenke på hva som skjer, men rett og slett om å følge med. Alt utspiller seg på litt over en time, og det er aldri et tregt øyeblikk.

 

8/10, anbefaler alle om å se Heat hvis de liker denne.

Lenke til kommentar

Les miniomtalen på nytt og spar deg for det plasspisende "morro"-bildet. Jeg leste meg opp på Uncle Boonme i ettertid for å få en bedre forståelse av virrvarret, og filmen er stappfull av referanser til obskur thailandsk kultur- og politisk historie som de færreste fra et sosialdemokratisk møblert hjem har sjans til å gripe fatt i.

 

Nå er ikke forståelse noe krav for at jeg skal like en film, men da må jeg bli tilbudt noe annet som kan engasjere meg. Det ble jeg ikke her.

Lenke til kommentar

Uncle Boonmee som kan erindre sine tidligere liv (Palmevinner, 2010)

 

Jeg skulle ønske regissøren kunne erindre hvordan man lagde en litt mer tilgjengelig film. Her må man ha en master i thailandsk kulturhistorie for å få et grep på den massive metaforbruken. Sært og ganske kjedelig. 2/5

 

Jeg vil anbefale Tropical Malady, av samme regissør, på det varmeste. Uten tvil en av mine favorittfilmer. Deler av filmen er basert på en thailandsk legende, men den blir fortalt på forhånd slik at også vi kan forstå hva som foregår (til en viss grad!). DVD-en har dessuten en fin booklet som utdyper ytterligere.

 

På den andre siden, dersom særheten i Boonme var et stort problem bør du kanskje styre unna. Hver sin smak.

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

Inception

 

Da var første "oscar" film sett fra 2010.

 

Først må jeg si, ja den er bra, jeg ville ikke like den, men jeg gjorde det.

Jeg hadde ikke spesielt lyst til å se den på kino, og den har vært i BD hylla uten at jeg har hatt speiselt lyst til å se den, men i dag ga jeg inn og kjøpte den, til horrible 199.50kr.

 

Jeg viste hva slags film det var uten å vite nøyaktig handlinga, men en typisk mind fuck film.

Filmen er på ingen måte så fantastisk folk skal ha det til, men den har flott effekter, kule sener, veldig bra skuespill osv.

 

Slutten var cliche som faen, typisk, oh hva mener de med den slutten, jeg valge min versjon av avsluittingen som alle andre også gjør, akurrat som de gjorde med pans labyrinth, noen velger en andre velger en annen.

 

Jeg valgte vel den "lykkelige" versjonen.

 

En fin film på mange måter, men ikke noe briljant super film. 7/10

Lenke til kommentar

Titanic 1997

 

Da var det på tide med et gjensyn av denne klassikeren! Selv om filmen kunne vært kortet ned med sikkert en time, er denne filmen magisk fra start til slutt. Gode dialoger, godt skuespill og karakterer som er lett å bli glad i!

 

Når det er sagt, synes jeg at filmen er en smule oppskrytt. I typisk James Cameron stil, er karakterene veldig ensidig. De er rett og slett ganske rett frem.

 

"Jeg er en rik jente som ikke opplever sann lykke og kjærlighet".

"Jeg er en fattig gutt som blir sammen med en prinsesse".

 

Slikk barten min! Dette er for dumt! James Cameron tar aldri sjanser, allikevel faller fortsatt folk for de gamle kjærlighetshistoriene han innvikler i sine filmer - til og med når de ikke en gang har en vri. Om James Cameron skulle ha laget en komedie ville det vært old school prompevitser og folk som flyr sørvestover idet de sklir på et bananskall. Ser allerede for meg tittelen: "Tarzan i Manhattan".

 

Uansett! Titanic ender i et tåredryppende farvel med både skip og mannskap som fester seg til minnet for alltid, og den tragiske skjebnen til Titanic blir fortalt på en måte som er skipet verdig.

 

7/10

Lenke til kommentar

Uncle Boonmee som kan erindre sine tidligere liv (Palmevinner, 2010)

 

Jeg skulle ønske regissøren kunne erindre hvordan man lagde en litt mer tilgjengelig film. Her må man ha en master i thailandsk kulturhistorie for å få et grep på den massive metaforbruken. Sært og ganske kjedelig. 2/5

 

Jeg vil anbefale Tropical Malady, av samme regissør, på det varmeste. Uten tvil en av mine favorittfilmer. Deler av filmen er basert på en thailandsk legende, men den blir fortalt på forhånd slik at også vi kan forstå hva som foregår (til en viss grad!). DVD-en har dessuten en fin booklet som utdyper ytterligere.

 

På den andre siden, dersom særheten i Boonme var et stort problem bør du kanskje styre unna. Hver sin smak.

Hvordan er Syndromes and a Century (om du har sett den)? God introduksjon og litt mer lettyggelig enn hva Boonmee skal være?

Lenke til kommentar

CRASH(1974)

 

Gjensyn med en Norsk ungdomsfilm som ble sett på kino da den var aktuell.

 

En ung yndig Hanne Krogh, Henki Kolstad og Ragnhild Michelsen. Ellers

lite kjente skuespillere.

Opplevdes temmelig primitiv å se nå, og det må sikkert ha vært en lavbudsjett-film selv etter Norsk målestokk dengang.

Rart å se mikrofoner som kom inn i bildet over hodet på dem av og til :roll:

 

post-12139-0-52411000-1299613139_thumb.jpg

 

Enkel film. Men gir et artig inntrykk av Norsk kultur og væremåte midt på 70 tallet

 

5/10

Lenke til kommentar

Så du vil si Tropical Malady er bedre enn Uncle Boonmee? Isåfall har jeg lyst til å sjekke den ut :)

 

Skal jeg være ærlig er jeg usikker, kroppen min fordøyer Boonmee enda. FOR EN FILM! Weerasethakuls filmer er så utenomjordisk suggerende at det transcenderer hva jeg ellers assosierer med "en filmopplevelse". Enormt! Uansett, jeg anbefaler deg å se TM.

 

Hvordan er Syndromes and a Century (om du har sett den)? God introduksjon og litt mer lettyggelig enn hva Boonmee skal være?

 

Ikke sett, men jeg våger å anta at Syndromes er mer tilgjengelig.

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

BATMAN FILMENE TIL CHRISTOPHER NOLAN

 

Jeg vil bare begynne med å si at jeg aldri har visst noe om Batman annet enn at noen sa navnet hans på barneskolen i ny og ne, og at filmene har blitt veldig omtalt i det siste. Etter at jeg ble invitert til et filmmaraton med Batman filmene (Batman Begins og The Dark Knight) forrige ukes Lørdag, fikk jeg endelig et innblikk i noe mer enn bare Spider-Man og Daredevil.

 

Batman Begins handler vel mer eller mindre om Bruce Wayne den første timen. Har sett tre filmer med hovedrolleinnehaveren Christian Bale, og det var "Rescue Dawn", "American Psycho" og "Terminator Salvation". Gledet meg til å se han i en ny film, men i Batman Begins syntes jeg bokstavelig talt at han var ganske dårlig. Karakterene føltes ganske tomme i denne filmen, bortsett fra Ras'All Ghol(eller hva hunen) og Bruce Wayne's familievenn, Alfred, hvor begge to stjelte showet. Så, nok om den elendig kjedelige karakteren Bruce Wayne...

 

Batman er badass! Elsket at han var en realistisk superhelt som bare hadde de riktige hjelpemidlene og folkene til hans bruk. Den der *tanksen* hans er også meget tøff!

 

Uansett, den siste timen og en halv er stappet med elskverdig scenografi og action. Bare synd filmen ikke eier så mye historie som jeg skulle ønsket, nok en gang takket være Bruce Wayne karakteren. Elsket også Dr. Crane, da jeg er stor fan av skuespilleren!

 

The Dark Knight

Wohoo, ikke så mye Bruce Wayne, og når han er med driver han faktisk plottet videre i en interessant retning!

 

Denne filmen er mye bedre enn forgjengeren på så mange måter at det er skremmende. The Joker er fenomenal, Harvey Dent er fenomenal og Batman er fenomenal! Action er på plass, historie er på plass og - alt er på plass! Dette var den ultimate superhelt film!

 

Om noe skal trekkes ned på i denne filmen, må det være når Joker fyren snakket med Harvey Dent på sykehuset. Det virket ganske idiotisk at Harvey Dent gikk fra elskverdig advokat som ville byen og folkene rundt seg det beste, til en brutal seriemorder etter en samtale på fem minutter!

 

Uansett, filmens to skurker (om Harvey Dent kan sies å være en) hadde utrolig tøffe karaktertrekk. Joker som alltid ville sprenge ting og virket litt i sin egen verden, mens Harvey som lot en mynts tosidige bilder bestemme folks skjebne. "One... You die... Two... you live..."

 

Nå gleder jeg meg bare til neste Batman-film!

 

9/10

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...