Gå til innhold

Filmprat - vårt lille tilholdssted.


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Rockna, du snakker vel ikke om Pearl Harbor? Den foregår i allefall ikke i første verdenskrig. Tror ikke det finnes så mange fly-filmer fra WW1, egentlig. Det var WW2 som revolusjonerte måten fly ble brukt i krig.

6832212[/snapback]

Mot slutten av første verdenskrig hadde luftkamp utviklet seg fra å primært bestå av rekognosering og etterhvert bombing (i begrenset grad; Det var ikke allverdens kapasitet til "nyttelast" i flyene, særlig til å begynne med) til utstrakt kamp fly mot fly, jagere mot bombefly (og zeppelinere, bemannede luftballonger), og dogfights mellom jagerfly, både mann mot mann, og hele skvadroner mot hverandre.

Baron Manfred von Richthofen, også kjent som Den røde baron (pga sin knallrøde Fokker Dr. 1 Triplane), var første verdenskrigs største flygeress, og regnes stort sett som det største esset noensinne.

Og det er lagd noen filmer om jagerflyskvadroner og luftkamp under WWI.

6833150[/snapback]

 

...And ze point was....?

 

Uansett, flykamp ble fortsatt revolusjonert under WW2. WW1 var jo omtrent første storkrig hvor fly ble brukt, så sånn sett var jo flykamp også revolusjonerende der, men måten fly ble brukt på i WW2 (veldig mye i motsetning til WW1) går igjen i dag også. Hangarskip med mulighet for fly å ta av, samt fallskjermjegere er bare få av mange nye elementer som ikke ble brukt i Første Verdenskrig.

 

Om det ikke er Pearl Harbor fyren spør etter, hvilken tror du det er? Det høres ikke ut som om han leter etter en eller annen 1950-tallsfilm. Han har nok bare bommet litt (kraftig) på "årstallene". Er temmelig sikker på at Pearl Harbor er den han ser etter. :)

Lenke til kommentar

 

...And ze point was....?

 

Uansett, flykamp ble fortsatt revolusjonert under WW2. WW1 var jo omtrent første storkrig hvor fly ble brukt, så sånn sett var jo flykamp også revolusjonerende der, men måten fly ble brukt på i WW2 (veldig mye i motsetning til WW1) går igjen i dag også. Hangarskip med mulighet for fly å ta av, samt fallskjermjegere er bare få av mange nye elementer som ikke ble brukt i Første Verdenskrig.

 

Om det ikke er Pearl Harbor fyren spør etter, hvilken tror du det er? Det høres ikke ut som om han leter etter en eller annen 1950-tallsfilm. Han har nok bare bommet litt (kraftig) på "årstallene". Er temmelig sikker på at Pearl Harbor er den han ser etter. :)

6833575[/snapback]

Ze point was.......

Han spurte etter en film fra første verdenskrig, og de tingene han spør etter fantes under første verdenskrig, og i filmer (delvis eller helt) om jagerflyskvadroner under første verdenskrig. Han har ikke nevnt hangarskip, fallskjermjegere eller revolusjonering av luftkamp med et ord, det er det du som gjør.

 

Siden de opplysningene han kommer med (jagerflyvere som konkurrerer om flest nedskutte tyske fly, og vist på nrk) kan passe på filmer om begge verdenskriger ser jeg ingen grunn til å tro han er forvirret om hvilken krig han mener.

 

Og ja, jeg har, som sagt i forrige svar, et par forslag, en jeg vet og en jeg tror har vært vist på nrk. Men jeg mener det hører hjemme i Film ID-tråden.

Lenke til kommentar
Kveldens program er unnagjort, Mulholland Drive og Eternal Sunshine Of The Spotless mind. Sistnevnte var merkeleg, men til ein grad forståeleg.

Mulholland drive derimot:

 

Når rulleteksten kom skjønte eg ikkje ein dritt. :D

Enlighten me someone!

 

6834342[/snapback]

 

Står det ikke på det heftet som følger med filmen hva man skal holde øye med igjennom filmen for skjønne filmen bedre, mener at det gjorde det på R1 versjonen som min bror har...

 

Eternal Sunshine Of The Spotless Mind er jo en utrolig fet film...

Lenke til kommentar

Zeph, ikke prøv å skjønn Lynch-filmer, ikke på en fasti-aktig måte i allefall. Lynch mener at folk skal gjøre opp sine egne meninger angående hans filmer. Så bare tenk helt fritt. Bestem selv hva filmen handler om. :)

 

 

 

Om du ikke klarer å bestemme deg for hva du synes filmen handler om, så er du ikke den eneste - Jeg skjønner heller ikke en dritt, samme hvor subjektiv jeg prøver å holde meg. ^^

 

 

 

@ Njål: Joda, jeg skjønner jo hva du mener (og jeg snakker bare vås egentlig), men det jeg mente, var... bah, glem det. Saken har uansett ikke, som du sier, noe å gjøre her. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Jeg synes i allefall den er helt utrolig artig. Av og til blir den kanskje litt vel overdreven, men det driter vi i. Parker og Stone gjør som i South Park, de har ingen frykt for å uttale seg om sine meninger, og de bryr seg ikke om det går utover visse kjente fjes (og amerikanske ideologier). :D

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Jeg har oppdatert min YMDb top 20 liste:

http://www.ymdb.com/faceface/l38899_ukuk.html

Hva synes DU?

Jeg har tengt å lage DVD samlingen min på nettet, slik som her: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Arepus (Listen til master air). Hvordan registrere seg og lage en slik liste?

6836224[/snapback]

 

Først så må du laste ned programet: DVD Profiler

 

Så må du registrere deg for å på en produktnøkkel som du kan bruke: Åpne en konto...

Du kan også kjøpe en for et par andre "goder", bedre bilder, reklame fri osv, lisensen betaler man kun en gang og alle oppdateringer etter det er gratis...

 

Så må du legge inn filmene dine i databasen som du oppretter, letteste er å bruke upc/ean nr på baksiden av filmen. Laste ned profilen av filmen også laste listen opp på nettet også vil du få en liste sånn som Master Air har og mange andre som henger i denne delen av forumet har :)

Lenke til kommentar
Hva synes DU?

6836224[/snapback]

1. 2001: A Space Odyssey - 7/10.

2. Apocalypse Now - 9/10.

3. A Clockwork Orange - 10/10.

4. Scarface - 9/10.

5. One Flew Over the Cuckoo's Nest - 10/10.

6. Full Metal Jacket - 10/10.

7. Il buono, il brutto, il cattivo - 7/10.

8. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - 9/10.

9. Fight Club - 10/10.

10. Pulp Fiction - 8/10.

Lenke til kommentar
Hva synes DU?

6836224[/snapback]

1. 2001: A Space Odyssey - 7/10.

2. Apocalypse Now - 9/10.

3. A Clockwork Orange - 10/10.

4. Scarface - 9/10.

5. One Flew Over the Cuckoo's Nest - 10/10.

6. Full Metal Jacket - 10/10.

7. Il buono, il brutto, il cattivo - 7/10.

8. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - 9/10.

9. Fight Club - 10/10.

10. Pulp Fiction - 8/10.

6836406[/snapback]

kult

Lenke til kommentar

Så "Volver - Å Vende Tilbake" i går. Visste på forhånd at det var en meget god regissør som sto bak denne filmen. Men hadde vel egentlig regnet med at det var en jentefilm. Vel, jeg tok feil, for dette er virkelig en utrolig fin film. Det skader heller ikke at Penelope Cruz er STRÅLENDE vakker i denne filmen :w00t:

Hun gjør forøvrig sin beste rolle noensinne!

Lenke til kommentar

2001; A Space Odyssey kom for tredje gang i min postkasse fra www.brafilm.com. De forrige gangene jeg har prøvd å se denne har jeg bare måttet slå den av, min mening har bare vært at det er noe søppel, rett og slett.

 

Skal nå prøve å se den nå, mitt gamle "empty the mind" trikset skal virkelig få kjørt seg nå.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...