Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

I dag har jeg endret mening, og kommer til å skaffe meg flere piratversjoner, med god samvittighet. Hvorfor? Jo, jeg kjøpte Söldner hos EB Games. Den har jeg ennå ikke fått til å fungere.

Hadde du tatt deg bryet med å lese litt anmeldelser og oppfatninger av Söldner hadde du ikke kjøpt spillet. At du ikke gidder orientere deg skikkelig om et produkt gir deg ikke rett til å foreta ulovlig kopiering av det. Jeg sier gidder - i og med at du faktisk klarer å lese og skrive innlegg på et forum som Gamer.no, er du fullt i stand til å ta en titt på usenews eller andre anmeldelser. Spillet har, i beste fall, fått lunkne anmeldelser... Det er faktisk ditt eget problem at du ikke har anstrengt deg for noe for å sjekke ut produktet, ikke utgiverne eller utviklerne.

 

[edit - stavefeil]

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at mange synes det er drøyt å betale 3-500 kr for et nytt spill, men grunnen til dette er nettopp piratkopiering. Hvis folk kjøpte sin lisens på spill (og programvare), ville prisene kunne reduseres kraftig. Nå straffes ærlige kjøpere med et i mange tilfeller overpriset prudukt, og pengene havner rett i piratenes lommer. (de kan bruke pengene p ånoe annet. Produsentene mister også betydelige inntekter som kunne gått til utvikling av bedre spill.

 

Så hvorfor gjøre seg til tyv for et dataspill eller en CD?? (Det er faktisk noens eiendom dere pirater stjeler!!)

Lenke til kommentar
Hadde produsentene lagt kvalitet fremfor kvantitet, så hadde dette også gjort susen. Ta EA foreksempel, mesteparten av det de lager er jo møkk, folk laster ned for å se om de går glipp av noe, men oftest gjør de ikke det.

 

Jeg har syndet, det skal jeg inrømme, men la den skyldfri kaste osv.....

Men jeg kjøper ivertfall de spilla jeg liker,slik at jeg støtter produsenten. Så får jeg meg en cd key til online spilling i tillegg.

EA-games produserer IKKE spill (ihvertfall ikke alle de gir ut). De gir de bare ut. Foreksempel er det ikke EA-games som har laget Battlefield-spillene det er det Dice som har gjort.

 

Ja EA-games gir ut mye møkk.

Lenke til kommentar
Hadde du tatt deg bryet med å lese litt anmeldelser og oppfatninger av Söldner hadde du ikke kjøpt spillet. At du ikke gidder orientere deg skikkelig om et produkt gir deg ikke rett til å foreta ulovlig kopiering av det. Jeg sier gidder - i og med at du faktisk klarer å lese og skrive innlegg på et forum som Gamer.no, er du fullt i stand til å ta en titt på usenews eller andre anmeldelser. Spillet har, i beste fall, fått lunkne anmeldelser...  Det er faktisk ditt eget problem at du ikke har anstrengt deg for noe for å sjekke ut produktet, ikke utgiverne eller utviklerne.

Hvem tror du at du er? Gud? Hva får deg til å inbille deg at du vet hva jeg har gjort eller ikke? Jeg leste en rekke anmeldelser før jeg kjøpte spillet, og det var faktisk bakgrunnen for at jeg kjøpte. Snakk om idiot, som prøver å tilegne andre en virkelighet som ikke eksisterer. Om du gidder selv, så kan du til og med se at jeg skrev et innlegg her i forumet, hvor jeg forhørte meg før jeg kjøpte. Der kommer det også fram at jeg har lest flere anmeldelser, men ønsker flere tilbakemeldinger.

 

Skjerp deg, og ikke vis deg som forumets største fjomp med dine manglende evner :nei:

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Hadde du tatt deg bryet med å lese litt anmeldelser og oppfatninger av Söldner hadde du ikke kjøpt spillet. At du ikke gidder orientere deg skikkelig om et produkt gir deg ikke rett til å foreta ulovlig kopiering av det. Jeg sier gidder - i og med at du faktisk klarer å lese og skrive innlegg på et forum som Gamer.no, er du fullt i stand til å ta en titt på usenews eller andre anmeldelser. Spillet har, i beste fall, fått lunkne anmeldelser...  Det er faktisk ditt eget problem at du ikke har anstrengt deg for noe for å sjekke ut produktet, ikke utgiverne eller utviklerne.

Hvem tror du at du er? Gud? Hva får deg til å inbille deg at du vet hva jeg har gjort eller ikke? Jeg leste en rekke anmeldelser før jeg kjøpte spillet, og det var faktisk bakgrunnen for at jeg kjøpte. Snakk om idiot, som prøver å tilegne andre en virkelighet som ikke eksisterer. Om du gidder selv, så kan du til og med se at jeg skrev et innlegg her i forumet, hvor jeg forhørte meg før jeg kjøpte. Der kommer det også fram at jeg har lest flere anmeldelser, men ønsker flere tilbakemeldinger.

 

Skjerp deg, og ikke vis deg som forumets største fjomp med dine manglende evner :nei:

VERBAL KNOCKOUT! :tease::thumbup:

 

EDIT: Mongo Fury-Bra sagt :thumbup:

Endret av Camron
Lenke til kommentar
I dag har jeg endret mening, og kommer til å skaffe meg flere piratversjoner, med god samvittighet. Hvorfor? Jo, jeg kjøpte Söldner hos EB Games. Den har jeg ennå ikke fått til å fungere.

Hadde du tatt deg bryet med å lese litt anmeldelser og oppfatninger av Söldner hadde du ikke kjøpt spillet. At du ikke gidder orientere deg skikkelig om et produkt gir deg ikke rett til å foreta ulovlig kopiering av det. Jeg sier gidder - i og med at du faktisk klarer å lese og skrive innlegg på et forum som Gamer.no, er du fullt i stand til å ta en titt på usenews eller andre anmeldelser. Spillet har, i beste fall, fått lunkne anmeldelser... Det er faktisk ditt eget problem at du ikke har anstrengt deg for noe for å sjekke ut produktet, ikke utgiverne eller utviklerne.

 

[edit - stavefeil]

Støttes!!! :thumbup:

 

Som ansvarlig kunde er vi nødt til å ta ansvar for våre valg. Velger vi å kjøpe noe uten å sjekke kvaliteten på forhand,ja så er vår egen feil. Vi kan ikke laste våre feilvurderinger over på andre.

 

Når det gjelder deg ak47, har du deaktivert XP sin innebygde firewall? Bruker du norman virus kontroll? Har du minst 512 mb ram? Er systemet ditt fullt oppdatert? Har du åpnet følgende porter:Söldner Ports

Söldner is using the following ports for the playing on the official servers.

*5222

*7458

*7890

*20000-21000?

 

Er du logget inn med administrator rettigheter i XP?

Lenke til kommentar
1-0 Til AK47!

 

EDIT: On-Topic: Det er ikke alle som driter penger... spill er altfor dyrt!

- Synes ikke det. AK47 sitt problem er at han ikke kommer online med spillet. Det gir han ikke noe rett til å bruke piratkopierte spill. Antagelig er det en feil i oppsettet til ak47. Det er min personlige mening. Det var dessuten ca 50% av de som pstet på trådene som ak47 studerte sommente at soldner var et dårlig spil.

 

- Når det gjelder priser, så er det slik i det norske samfunnet at at det å kjøpe og spille spill er en menneskerettighet. Har du ikke råd, synd for deg, men det gir deg ikke lov til å bruke piratkopierte spill. Jeg mener personlig at prisen på sprit er for høyt i Norge, men det gir meg ingen rett til å stjele sprit fra polet, eller å kjøpe smugler sprit! Skaff deg en ekstra jobb eller skjær ned på andre utgifter du har.

Lenke til kommentar

Argumentasjonen om at spill er for dyre er i beste fall tvilsom. Hvis spillet koster for mye for deg, så venter du til det går ned i pris. Jeg har ikke tall på hvor mange gode spill jeg har kjøpt billig, fordi jeg har vært tålmodig. I det siste har jeg kjøpt (bl.a.): Halo, Broken Sword: The Sleeping Dragon, Armed & Dangerous, Deus Ex: Invisible War, Prince of Persia: The Sands of Time, Beyond Good & Evil, Tron 2.0 og sikkert en haug jeg ikke husker. De fleste har kostet meg ca. 100 kroner. Er det for dyrt? Neppe. Det er en pris de aller fleste burde kunne klare å betale for et spill.

Lenke til kommentar
Argumentasjonen om at spill er for dyre er i beste fall tvilsom. Hvis spillet koster for mye for deg, så venter du til det går ned i pris. Jeg har ikke tall på hvor mange gode spill jeg har kjøpt billig, fordi jeg har vært tålmodig. I det siste har jeg kjøpt (bl.a.): Halo, Broken Sword: The Sleeping Dragon, Armed & Dangerous, Deus Ex: Invisible War, Prince of Persia: The Sands of Time, Beyond Good & Evil, Tron 2.0 og sikkert en haug jeg ikke husker. De fleste har kostet meg ca. 100 kroner. Er det for dyrt? Neppe. Det er en pris de aller fleste burde kunne klare å betale for et spill.

Not bad :thumbup:

 

Hadde jeg vært så tolmodig hadde jeg sikkert spart en del penger. Pleier på en måte å kjøpe spill med en gang de kommer (Sånn cirka)

 

Jaja. jeg kjøper ihvertfall spillene. Skulle bare mangle. :yes:

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig. I enhver bransje har man produsenter og konsumenter. (Og gjerne et antall fordyrende mellomledd, men det får så være.) Produsenten lager en vare, og bestemmer en pris. Konsumenten vurderer om han har behov for varen, til den fastsatte pris, og bestemmer seg så for å kjøpe eller ikke. Så lenge varen ikke er en livsnødvendighet, og produsenten ikke har monopol i markedet, er dette enkelt. Er varen for dyr, kjøper du den ikke. Er varen for dårlig, kjøper du den ikke.

 

Spillprodusentene sier at de ikke godtar piratkopier. Det er i bunn og grunn deres valg. Hvorvidt de taper eller tjener penger på dette, er en interessant diskusjon, men rettferdiggjør ikke kopieringen. Man kan ikke ta seg til rette selv om offeret "har godt av det".

 

Det kan for alt jeg vet godt hende at produsentenes strategi er riv ruskende gal, og ville føre til deres undergang om ikke folk kopierte over en lav sko. Kanske har de samme problem som platebransjen med å tilpasse seg en ny tid. Men det får så være. Det er fortsatt deres rett å bestemme vilkårene varen selges under. (Så lenge det ikke bryter med forbrukerlovgivningen selvsagt.)

 

Mange her snakker om "prøvekjøring" av spill. Det har jeg sansen for. Jeg ville neppe kjøpt en bil uten en sving på veien først. Men dersom bilforhandleren ikke vill la meg prøvekjøre, hadde jeg ikke tatt meg til rette og kjørt av gårde allikevel. Jeg hadde antagelig latt være å kjøpe den bilen. Hvilket er den rette måten å vise forbrukermakt på: Ved å la være å kjøpe, ikke ved å stjele.

 

Spill er (for de fleste av oss) ingen livsnødvendighet, så det går helt greit å ikke ha dem alle. Er du usikker på om du vil ha et spill, så la det være. Eller lån av noen som har, det er greit så lenge du låner originalen og dere ikke plutselig har en kopi hver.

 

De fleste her vet hvor grensen går. Så kan vi godt diskutere om den burde gå et annet sted.

 

...twfa

Lenke til kommentar
Hahaha, og du er så mye bedre enn alle andre?

 

Ato,OUT!

 

Faktisk, ja. Jeg har penger til de spill jeg ønsker.

 

Og kutt ut den latterlige formen for forsøk på å gjøre min person til latter, jeg har en "sign out" andre har sin egen. Aksepter det.

 

des,OUT!

Har du mensen eller?, det var ikke meningen å gjøre narr av deg. Og hvis folk vil forklare hvorfor de vil laste ned ting, som må DU akseptere det.

 

EDIT:

Ato,OUT!

Endret av Atomet
Lenke til kommentar

Nå har eg lest gjennom hele denne tråden og er av den oppfatning at folk mener det at hvis "alle" hadde kjøpt spill ville spill prisen sunket? Hva i himmel og hav baserer de disse teoriene på??

 

Etter at dvd ble billigere, nå kan man nesten få helt nye dvd til hundrelappen, ja da steg min samling ihvertfall.

 

EDIT: Dvd filmer :)

Endret av dchwel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Nå har eg lest gjennom hele denne tråden og er av den oppfatning at folk mener det at hvis "alle" hadde kjøpt spill ville spill prisen sunket? Hva i himmel og hav baserer de disse teoriene på??

Hvis alle hadde kjøpt spill så hadde spillprodusentene tjent mere og lagd bedre og billigere spill. Mens nå må de øke prisen for å tjene noe pluss at de må sende de ut fort som mulig for å tjene så mye som mulig.

 

Det trur ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar
Skjerp deg, og ikke vis deg som forumets største fjomp med dine manglende evner :nei:

:p

 

Du tar ikke hele poenget mitt. Jeg har ikke forsøkt å vurdere hva du har gjort eller ikke, kom bare med en generell påstand. Fint at du har benyttet alle mulige kilder før du kjøpte spillet. Men når du leser lunke anmeldelser av et spill - det har jevnt over i beste fall fått (tilnærmet) rundt 50% på anmeldelser, har blitt slaktet av de fleste "store" og seriøse anmeldere - og likevel kjøper spillet, har du valgt å ta en risiko og bør være forberedt på å bli skuffet. Du er i din fulle rett til å bli skuffet, forarget på utviklere etc, men valget om å kjøpe spillet var ditt valg og din risiko. Dette gir deg ikke noen som helst rett til å pirakopiere.

 

For øvrig - en skikkelig flott verbal knock out du kom med! Kalle meg en fjomp med manglende evner. Overlater til andre å vurdere utsagnet ditt og argumentasjonen som fører til at det er OK å drive piratkopiering. Du viser vel heller selv sviktende vurderingsevner i dette tilfellet...

Lenke til kommentar
EDIT: On-Topic: Det er ikke alle som driter penger... spill er altfor dyrt!

Så la være å kjøpe dem da! Ingen har noensidde dødd som en direkte konsekvens av mangel på spill. Hvis du mener du er i fare for dette, bør du ta en prat med en psykolog om avhengighetsproblemet ditt. Jeg har ikke råd til å fly til Praha selv om jeg har fryktelig lyst til det, men det gir meg ikke noen rett til å snike meg ombord i flyet som en blindpassasjer. Jeg har også fryktelig lyst på ny bil, men jeg går ikke og stjeler den.

 

At man ikke har penger er ikke et argument for å stjele ting eller kopiere åndsverk. Ei heller at man utviser sviktende vurderingsevne eller velger å ta en risikofylt beslutning.

Lenke til kommentar

Det er ingen moralsk forsvar ved Pirat"kopiering"!

 

Kopiering, Jeg kopierer hjemme leksene dine, og jeg tjener på det, men du verken taper eller tjener på det...

 

Hva er forskjellen med at en kjøper et spill via av å ha lest en anmeldelse eller lastet ned en pirat"kopi"?

 

Spillet er dyrt, 100 geekere har ikke råd. Men de kan laste den ned.

Og igjen, om de laster ned eller ikke så tjener heller ikke spillprodusenten noe på det og taper heller ingenting.

Så noen kan bare glømme utsagnet med at produsenten taper masse masse massevis av peeng.

 

Holy_Cow, kommer tilbake snart!

Lenke til kommentar
Men når du leser lunke anmeldelser av et spill - det har jevnt over i beste fall fått (tilnærmet) rundt 50% på anmeldelser, har blitt slaktet av de fleste "store" og seriøse anmeldere - og likevel kjøper spillet, har du valgt å ta en risiko og bør være forberedt på å bli skuffet. Du er i din fulle rett til å bli skuffet, forarget på utviklere etc, men valget om å kjøpe spillet var ditt valg og din risiko. Dette gir deg ikke noen som helst rett til å pirakopiere.

Spillet fikk da 7/10 her på gamer.no , det samme som ganske mange andre bra spill.

 

cetram: Ikke twist så jævlig på utsagn! Jeg gir da F i om du kjøper smuglersprit, gjemmer deg på et fly og reiser gratis til Praha eller stjeler en bil. :mad:

Lenke til kommentar
Argumentasjonen om at spill er for dyre er i beste fall tvilsom. Hvis spillet koster for mye for deg, så venter du til det går ned i pris. Jeg har ikke tall på hvor mange gode spill jeg har kjøpt billig, fordi jeg har vært tålmodig. I det siste har jeg kjøpt (bl.a.): Halo, Broken Sword: The Sleeping Dragon, Armed & Dangerous, Deus Ex: Invisible War, Prince of Persia: The Sands of Time, Beyond Good & Evil, Tron 2.0 og sikkert en haug jeg ikke husker. De fleste har kostet meg ca. 100 kroner. Er det for dyrt? Neppe. Det er en pris de aller fleste burde kunne klare å betale for et spill.

Jeg digger den tankegangen. 70% av alle spilla mine er kjøpt under 250kr. De spillene som er kjøpt til full pris har jeg fått. PS: Hvor kjøpte du de spilla til hundrelappen?

Lenke til kommentar
Argumentasjonen om at spill er for dyre er i beste fall tvilsom. Hvis spillet koster for mye for deg, så venter du til det går ned i pris. Jeg har ikke tall på hvor mange gode spill jeg har kjøpt billig, fordi jeg har vært tålmodig. I det siste har jeg kjøpt (bl.a.): Halo, Broken Sword: The Sleeping Dragon, Armed & Dangerous, Deus Ex: Invisible War, Prince of Persia: The Sands of Time, Beyond Good & Evil, Tron 2.0 og sikkert en haug jeg ikke husker. De fleste har kostet meg ca. 100 kroner. Er det for dyrt? Neppe. Det er en pris de aller fleste burde kunne klare å betale for et spill.

Jeg hadde kjøpt flere spill enn deg om jeg fant dem på ca 100 kr...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...