Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

1. Hvis mesteparten av spillene er møkk, hvorfor laste dem ned i det hele tatt?

 

2. Hvis du lurer på om de er møkk så får du lese anmeldelser av spillet, oppsøke forum der spillet blir diskutert, spille demoer hvis det er tilgjengelig. Du kan regne med å bli lurt noen ganger, men det lærer du av.

 

3. Hvis du kan tenke deg spillet, men ikke til den prisen. så får du vente til spillet kommer på tilbud.

 

3. Med andre ord, oppføre deg på samme måte som du gjør med andre ting du ønsker å kjøpe. Finne mest mulig ut, på lovlig måte, før du kjøper varene.

1. En laster dem ned for å finne ut om de er møkk eller ikke da.

 

2. Demo er jeg enig i, men det er slett ikke alle spill som har demo. Desuten er alle opplevelser av spill ulik, derfor "stoler" jeg ikke på en annmelder, selv om det like ofte kan være at mitt synspungt og hans/hennes er likt.

 

3. Dette er et bullshit argument, og det vet du. Jeg betaler gladelig for kvalitet, og jeg betaler for spill jeg har lyst på.

 

Konklusjon, jeg kjøpar alle spill til min ps2, ca halvparten av pc spillene mine er kopi, og blir aldri brukt. De jeg spiller/har spilt mye , har jeg betalt for.

 

Faktisk laster jeg ikke ned selv, men kopierer- Dog vet jeg at heleren ikke er bedre en stjeleren.

En får ta dem som legger ut, og ikke dem som laster ned. Jeg er sånn 50/50, men jeg kjøper ivertfall spillene jeg liker og spiller. Noen kjøper ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal være ærlig å si at jeg kopierer spill/film/musikk. I dette innlegget vil jeg bare skrive om spill, siden det er det dette forumet handler om ;)

Grunnen til at jeg piratkopierer spill er:

1. Orginale spill er uakseptabelt dyrt.

2. Jeg runner nesten aldri spill uansett, så det vil være å kaste penger uta av vinduet hvis jeg kjøper et spill til 500kr og bare spiller det 5-6timer, det er 100kr timen... dyr morro...

3. Jeg har erfart at mange orginale spill bugger seg. Har flere kamerater som har hatt problemer med dette. Det er litt sykt at en pirat version bugger seg mindre enn en orginal version... Vet dette høres sykt ut, men det er faktisk sant. Har sett mange orginale spill bugge seg utan grunn.

Lenke til kommentar
Det jeg syntes er relativt skremmende er at endel av dere faktisk sitter og forsvarer nedlastning av piratvare. Eier dere ikke mer moral?

 

des,OUT!

Hvorfor skal vi ikke forsvare det...? Du kan ikke ta all piratkopiering under ett. Så jeg regner ditt innlegg som usakelig..

La meg gi deg et eksempel; Jeg har intet problem medd å piratkopiere fra feks EA som driver en pengemaskin uten like som bare lager spill for å tjene penger (haugevis av dårlige og unødvengige expansion packs osv)

 

Men å piratkopiere fra et selskap som har noen få, men gode tittler. Som kanskje til og med står på randen av underskudd vil jeg se på som umoralsk.

 

Som sagt du kan ikke ta all piratkopiering under ett.

 

Tar forbehold om skrivefeil

 

MVH. Det Dvergiske Kaffebord

Lenke til kommentar
Det jeg syntes er relativt skremmende er at endel av dere faktisk sitter og forsvarer nedlastning av piratvare. Eier dere ikke mer moral?

 

des,OUT!

Som jeg har presisert flere ganger, jeg er ikke spesielt stolt av det. Men det skjer mye som er mer alvorlig en piratvare her i verden, jeg er ivertfall ærlig som sier det som det er når det gjelder meg.

Lenke til kommentar
Det jeg syntes er relativt skremmende er at endel av dere faktisk sitter og forsvarer nedlastning av piratvare. Eier dere ikke mer moral?

 

des,OUT!

Helt enig med deg på det punktet der. Ikke bare at de ikke eier noen som helst for for moral, men det er faktisk ULOVLIG! Det går ikke ann å forsvare noe man gjør når det man gjør er i mot loven uansett hvor dårlig spillet er!

Lenke til kommentar
Jeg skal være ærlig å si at jeg kopierer spill/film/musikk. I dette innlegget vil jeg bare skrive om spill, siden det er det dette forumet handler om ;)

Grunnen til at jeg piratkopierer spill er:

1. Orginale spill er uakseptabelt dyrt.

2. Jeg runner nesten aldri spill uansett, så det vil være å kaste penger uta av vinduet hvis jeg kjøper et spill til 500kr og bare spiller det 5-6timer, det er 100kr timen... dyr morro...

3. Jeg har erfart at mange orginale spill bugger seg. Har flere kamerater som har hatt problemer med dette. Det er litt sykt at en pirat version bugger seg mindre enn en orginal version... Vet dette høres sykt ut, men det er faktisk sant. Har sett mange orginale spill bugge seg utan grunn.

Det er faen meg de dårligste grunnene til å laste ned spill jeg noen gang har lest. Fyfaen, nr 3 der, hva faen er det du prater om?

Lenke til kommentar
Jeg skal være ærlig å si at jeg kopierer spill/film/musikk. I dette innlegget vil jeg bare skrive om spill, siden det er det dette forumet handler om ;)

Grunnen til at jeg piratkopierer spill er:

1. Orginale spill er uakseptabelt dyrt.

2. Jeg runner nesten aldri spill uansett, så det vil være å kaste penger uta av vinduet hvis jeg kjøper et spill til 500kr og bare spiller det 5-6timer, det er 100kr timen... dyr morro...

3. Jeg har erfart at mange orginale spill bugger seg. Har flere kamerater som har hatt problemer med dette. Det er litt sykt at en pirat version bugger seg mindre enn en orginal version... Vet dette høres sykt ut, men det er faktisk sant. Har sett mange orginale spill bugge seg utan grunn.

Det er faen meg de dårligste grunnene til å laste ned spill jeg noen gang har lest. Fyfaen, nr 3 der, hva faen er det du prater om?

Hahahahaha.... Heelt enig! Må være en av de mest udugelige grunnene til hvorfor man skal laste ned spill...

Lenke til kommentar

1. En laster dem ned for å finne ut om de er møkk eller ikke da.

 

- Det finnes andre måter. se punkt 2

2. Demo er jeg enig i, men det er slett ikke alle spill som har demo. Desuten er alle opplevelser av spill ulik, derfor "stoler" jeg ikke på en annmelder, selv om det like ofte kan være at mitt synspungt og hans/hennes er likt.

 

- Derfor må du bruke litt tid. Det finnes sider som samler anmeldelser av spill, les de.Les anmeldelser over tid. Se hvem det er some renige med deg. Poeng gi de spillene du allerede har. Se hvordan det ser ut i forhold til diverse anmeldre. Oppsøk forum som diskuterer spill- Oppsøk forumet til de som har laget spillet. Hva sier spillerene der. Som sagt før, diu kan regne m ed å bli lurt noen ganger, men det lærer du av. Husk du trenger ikke å få tak i spillet med engang det kommer ut. Du kan vente et par måneder for å se hva andre folk mener.

3. Dette er et bullshit argument, og det vet du. Jeg betaler gladelig for kvalitet, og jeg betaler for spill jeg har lyst på.

 

- Da kommer spørsmålet, hva er kvalitet og hva er et spill verdt. For meg er det verdt å betale kr 70 for å dra på kino for og se film. En film vare i ca to timer. Overført det på spill så må spillet vare i fjorten timer for at det er verdt det. At jeg får samme verdi igjen for penga. Selv det dårligsgte spilet jeg har spilt de siste årene ( MOO3) varte i lenger en 35 kroner timen. Det er mitt mål på kvalitet. Hva er ditt?

 

- Forslaget mitt med å vente til det kom i lavpris hylla var at da ville du få mer igjen for pengene dine og at det ville være mindre risiko å kaste bort pengene dine.

Konklusjon, jeg kjøpar alle spill til min ps2, ca halvparten av pc spillene mine er kopi, og blir aldri brukt. De jeg spiller/har spilt mye , har jeg betalt for.

 

Faktisk laster jeg ikke ned selv, men kopierer- Dog vet jeg at heleren ikke er bedre en stjeleren.

En får ta dem som legger ut, og ikke dem som laster ned.  Jeg er sånn 50/50, men jeg kjøper ivertfall spillene jeg liker og spiller. Noen kjøper ingenting.

 

 

Gjør du det med alle andre ting du kjøper. Du stjeler bare halvparten av buksene du har? Du sniker deg bare inn på halvparten av kinoforestillingene. Klart du er bedre en de so0m bare stjeler. Men det du gjør kan ikke forsvares. Det finnes andre måter. Men det er bra du er ærlig med deg selv.

Lenke til kommentar
Jeg skal være ærlig å si at jeg kopierer spill/film/musikk. I dette innlegget vil jeg bare skrive om spill, siden det er det dette forumet handler om ;)

Grunnen til at jeg piratkopierer spill er:

1. Orginale spill er uakseptabelt dyrt.

2. Jeg runner nesten aldri spill uansett, så det vil være å kaste penger uta av vinduet hvis jeg kjøper et spill til 500kr og bare spiller det 5-6timer, det er 100kr timen... dyr morro...

3. Jeg har erfart at mange orginale spill bugger seg. Har flere kamerater som har hatt problemer med dette. Det er litt sykt at en pirat version bugger seg mindre enn en orginal version... Vet dette høres sykt ut, men det er faktisk sant. Har sett mange orginale spill bugge seg utan grunn.

 

1. Hvis du synes det er for dyrt så får du la være og spille. Husk å spille dataspill ikke er en menneskerettighet. Se ellers punkt to

 

2. Kjøp spill i lavpris hylla. Mange spill kommer dit etter ett til to år.

 

3. Hvis det er sant så har piratene en stor framtid foran seg i spill bransjen. Kan du nevne hvilke spill som er blitt mindre bugget av en pirat lansering? :hmm:

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta all piratkopiering under ett. Så jeg regner ditt innlegg som usakelig..

 

La meg gi deg et eksempel; Jeg har intet problem medd å piratkopiere fra feks EA som driver en pengemaskin uten like som bare lager spill for å tjene penger (haugevis av dårlige og unødvengige expansion packs osv)

 

Men å piratkopiere fra et selskap som har noen få, men gode tittler. Som kanskje til og med står på randen av underskudd vil jeg se på som umoralsk.

Hvorfor ikke? Bare fordi et selskap har som mål å tjene penger (noe alle i hele verden har) så skal man ha lov til å stjele fra de? Og selskap som lager få men gode spill (i dine øyne) skal man ikke få lov til å kopiere fra?

 

Jeg finner ikke ord for hvor lite gjennomtenkt det utsagnet var... :roll:

 

Kan en av dere gi meg en eneste god grunn til hvorfor det er moralskt forsvarlig å stjele andres verk?

 

Hahaha, og du er så mye bedre enn alle andre?

 

Ato,OUT!

 

Faktisk, ja. Jeg har penger til de spill jeg ønsker.

 

Og kutt ut den latterlige formen for forsøk på å gjøre min person til latter, jeg har en "sign out" andre har sin egen. Aksepter det.

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Har sagt dette 100 ganger før, men sier det likevell igjen.

Hadde leverandørene av spill, og de som drev med piratkopiering møttes på halveien, hadde ting blitt bedre:

De som lager spillene, sier at de er NØDT til å ta den stive prisen for spillene p.g.a å dekke inn tapet med all piratkopiering. De fleste som driver med piratkopiering sier at spillene koster for mye til at man har råd til å kjøpe dem. Ergo: Hadde man satt ned prisene på spillene 50% hadde folk heller kjøpt spillene isteden for å laste dem ned (kopiere dem).

En annen ting er jo det at vi i Norge lever jo i steinalderen når det gjelder å få spillene inn til landet. Hvorfor i pokkers navn og rike kommer spillene ofte flere måneder før i f.eks USA.

Mange som dør av spenning til å gå til anskaffelse av enkelte spill, og som ikke klarer å vente til det kommer i butikkhyllene her i landet.

 

Vil også poengtere at de som lager gode spill faktisk tjener gress med penger til tross for all kopieringen. Det er med andre ord ikke synd på dem.

 

Personlig kjøper jeg spill som jeg mener fortjener den støtten. F.eks CM serien, der det er meget mye research inni bildet med tanke på å lage spill. De har faktisk laget et X antall spill, og alle har vært like forbanna bra. Har kjøpt samtlige versjoner av dette spill p.g.a jeg er meget fornøyd med produktet.

Med tanke på hvor mye dårlige spill som lages, og som gies ut, synes jeg det er greit for de av dere som laster ned for å prøve spillet før du kjøper det.

 

 

 

-z00l-

Lenke til kommentar
En annen ting er jo det at vi i Norge lever jo i steinalderen når det gjelder å få spillene inn til landet. Hvorfor i pokkers navn og rike kommer spillene ofte flere måneder før i f.eks USA.

Mange som dør av spenning til å gå til anskaffelse av enkelte spill, og som ikke klarer å vente til det kommer i butikkhyllene her i landet.

Det skyldes som regel to ting - differensierende utgivere eller krav om lokalisering. En del spill har ulike utgivere for de ulike regionene. Vanligvis gjelder dette produkter som er utviklet i USA (Selv om det har hendt at spill utviklet i Europa kommer tidligere i USA enn her, f eks X2).

 

Så det har ikke noe med Norge å gjøre direkte. Verden suger akkurat der :) Men jeg skulle ønske at flere ville begynne med elektronisk distribusjon, da slipper vi hele greiene med venting, toll ved egenimportering etc. I alle fall som et tilbud :)

Lenke til kommentar

Har hatt piratversjoner et par ganger, men jeg husker spesielt med Amiga 500. Den tiden var det vel de færreste av oss som hadde originalversjoner.

 

MEN!!!

 

I dag har jeg endret mening, og kommer til å skaffe meg flere piratversjoner, med god samvittighet. Hvorfor? Jo, jeg kjøpte Söldner hos EB Games. Den har jeg ennå ikke fått til å fungere. Spill-suport har hjelpet meg med å henvise meg til et forum som aldri har besøk. Jeg har med andre ord kastet bort 400 kroner. Og butikken vil ikke la meg bytte inn spillet til et annet.

 

Med en slik råtten spillindustri, fra ende til annen, vil jeg med god samvittighet skaffe meg piratversjoner i framtiden.

Lenke til kommentar
Har sagt dette 100 ganger før, men sier det likevell igjen.

Hadde leverandørene av spill, og de som drev med piratkopiering møttes på halveien, hadde ting blitt bedre:

De som lager spillene, sier at de er NØDT til å ta den stive prisen for spillene p.g.a å dekke inn tapet med all piratkopiering. De fleste som driver med piratkopiering sier at spillene koster for mye til at man har råd til å kjøpe dem. Ergo: Hadde man satt ned prisene på spillene 50% hadde folk heller kjøpt spillene isteden for å laste dem ned (kopiere dem).

En annen ting er jo det at vi i Norge lever jo i steinalderen når det gjelder å få spillene inn til landet. Hvorfor i pokkers navn og rike kommer spillene ofte flere måneder før i f.eks USA.

Mange som dør av spenning til å gå til anskaffelse av enkelte spill, og som ikke klarer å vente til det kommer i butikkhyllene her i landet.

 

Vil også poengtere at de som lager gode spill faktisk tjener gress med penger til tross for all kopieringen. Det er med andre ord ikke synd på dem.

 

Personlig kjøper jeg spill som jeg mener fortjener den støtten. F.eks CM serien, der det er meget mye research inni bildet med tanke på å lage spill. De har faktisk laget et X antall spill, og alle har vært like forbanna bra. Har kjøpt samtlige versjoner av dette spill p.g.a jeg er meget fornøyd med produktet.

Med tanke på hvor mye dårlige spill som lages, og som gies ut, synes jeg det er greit for de av dere som laster ned for å prøve spillet før du kjøper det.

 

 

 

-z00l-

1. Hvis det er slik at en synes at prisen er for høy, så får en kjøpe de spillene en har råd til. Det vil si har en råd å kjøpe 10 spill i året til fullpris, så får en gjøre det. Er du ikke villig til å betale det det koster, så får du la vær å kjøpe spill, eller vente til de kommer på tilbud. Det er ikke en rettighet en har til å spille spill.

 

2. Det er jo bare en fordel at spill kommer tidligere ut i andre deler av verden. Det fører til at når spillene kommer til Norge er de gjennomtestet og antagelig er det kommet ut en patch eller to. En vil da også vite mer om spillet og om det er verdt å investere penger i.

 

3. Vil du like at noen rapper ting fra deg med den begrunnelsen at du har råd til det og det dermed ikke er noe synd på deg?

 

4. Det beste en kan gjøre med dårlige spill er å ikke kjøpe dem og ikke spille dem. Det finnes andre måter å finne ut om et spill er godt eller ikke. En behøver ikke å laste det ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...