Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Spillet fikk da 7/10 her på gamer.no , det samme som ganske mange andre bra spill.

 

cetram: Ikke twist så jævlig på utsagn! Jeg gir da F i om du kjøper smuglersprit, gjemmer deg på et fly og reiser gratis til Praha eller stjeler en bil. :mad:

Gamer er vel det stedet som har vært mest positiv til Söldner, at en anmelder gir det OK kritikk gjør ikke hans valg noe bedre.

 

IGN - 5.0

Gamespot - 5.0

Avault - 1.5 / 5

 

For øvrig - skjønner ikke hva du mener med siste avsnittet ditt? Hvilke utsagn har jeg "twista" på?

 

[Edit - noen kalde fakta]

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kanskje spillbransjen vinner kopieringskampen?

DVD-versjonen av Starforce 3.3 er ennå ikke cracket.

Ikke mange spill som bruker det, men TOCA Race Driver 2 bruker f.eks. denne beskyttelsen og er ikke å finne som piratkopi. CD-versjonen er cracket, (brukes blant annet til Trackmania) men det tok ca 3 mnd, og etter min mening er mye gjort når det går så lang tid før man greier å cracke spillet. Sikkert endel her på forumet som ikke vil vente ytterligere 3mnd på HL2 for å spare 350-400 kr.

 

Flere av det aller beste crackerne i verden er også arrestert. Mange vil argumentere med at dette ikke er noe problem siden det alltid vil være andre klare til å ta over. Men etter hvert som kopibeskyttelsene blir vanskeligere å cracke, må kompetansen til crakcerne også øke. Det vil da etter min mening ikke være uendelig tilgang på så gode crackere...

 

Synspunkter?

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
Vel jeg er temmelig lei av alle som driver på å piratkopierer. Det ødelegger for oss ærlige folk.......

 

.....Piratkopiering er vel blitt et større problem de siste årene og jeg ville tippe at spillprodusentene begynner å bli temmelig leie. Når folk piratkopierer spill taper de jo trosallt penger på det.

 

Skal si meg enig i hva du har skrevet der,

men spillprodusentene taper ikke penger på at spillene deres lastes ned.

 

Men de tjener bare ikke pengene. :)

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i hva du har skrevet der,

men spillprodusentene taper ikke penger på at spillene deres lastes ned.

 

Men de tjener bare ikke pengene. :)

Så sant så sant. De taper jo selvfølgelig ikke penger, men de tjener ikke så mye som de kunne tjent. Hadde blitt slutt på piratkopiering hadde jo de tjent dobbelt så mye som betyr at spillene kunne vært dobblet så billige.

 

Og ingen kan si at ikke Pc-spill er dyre idag, selv om prisen har kommet seg på en femtilapp.

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i hva du har skrevet der,

men spillprodusentene taper ikke penger på at spillene deres lastes ned.

 

Men de tjener bare ikke pengene. :)

Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. (Selv om jeg logisk sett skjønner poenget) gir det i praksis ikke mening. La oss si EA bruker 30 millioner kroner på utvikling, markedsføring, distribusjon osv av et spill. Ingen kjøper spillet, alle laster ned. ==> EA TAPER 30 MILL.

Lenke til kommentar
Og ingen kan si at ikke Pc-spill er dyre idag, selv om prisen har kommet seg på en femtilapp.

Folk ser ikke ut til å ha problemer med å betale en hundrings for en DVD, selv om man kan laste den ned. En god DVD gir vel en 2-3 timer morro. Et godt PC-spill bør i hvert fall gi 20 timer morro. Etter min mening er det ikke noe å si på at et PC-spill koster 399kr.

 

Problemet er vel at en films kvalitet stort sett er best når man kjøper den. Nå kan man riktignok laste ned DVDer på nettet også, men da ofte uten ekstramaterialet, norsk teksting og med litt mindre bitrate. Med PC-spill er som oftest piratkopiene akkurat like gode som originalene.

 

Jeg tror derfor eneste mulighet til å stoppe piratene er å utvikle så gode beskyttelser at piratene enten ikke greier å knekke dem, eller at de bruker så lang tid på å knekke dem, at den vanlige mann i gata ikke gidder å vente. Da blir piratkopier igjen noe bare nerder driver med, og det går da ikke ut over utviklerne fordi omfanget blir såpass lite. Hovedproblemet nå er at kopiene er så lett tilgjengelig, samt at det er blitt akseptert av de fleste å piratkopiere. De fleste har nok problemer med å stikke til by´n å ta med seg et spill fra en butikk uten å betale, mens de samme folka ikke tenker seg om 2 ganger engang før man laster ned en piratkopi. (inkl. undertegnede).

Lenke til kommentar
Jeg tror derfor eneste mulighet til å stoppe piratene er å utvikle så gode beskyttelser at piratene enten ikke greier å knekke dem, eller at de bruker så lang tid på å knekke dem, at den vanlige mann i gata ikke gidder å vente. Da blir piratkopier igjen noe bare nerder driver med, og det går da ikke ut over utviklerne fordi omfanget blir såpass lite. Hovedproblemet nå er at kopiene er så lett tilgjengelig, samt at det er blitt akseptert av de fleste å piratkopiere. De fleste har nok problemer med å stikke til by´n å ta med seg et spill fra en butikk uten å betale, mens de samme folka ikke tenker seg om 2 ganger engang før man laster ned en piratkopi. (inkl. undertegnede).

I så fall er jeg nødt til å ty til "ulovlige" midler for å kunne ta kopier av mine LOVLIG innkjøpte spill.

 

Kopibeskyttelsene vil alltid bli knekt av kunnskapsrike crackere. I verste fall blir det umulig å lage en 1:1 (helt perfekt kopi, hvor man ikke trenger crack) kopi av originalplatene.

Lenke til kommentar
Flere av det aller beste crackerne i verden er også arrestert. Mange vil argumentere med at dette ikke er noe problem siden det alltid vil være andre klare til å ta over. Men etter hvert som kopibeskyttelsene blir vanskeligere å cracke, må kompetansen til crakcerne også øke. Det vil da etter min mening ikke være uendelig tilgang på så gode crackere...

 

Synspunkter?

off topic: Hva er starforce 3.3?

 

 

Så lenge det er mennesker som lager sikkerheten, vil det være andre mennesker som er i stand til å bryte den.

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i hva du har skrevet der,

men spillprodusentene taper ikke penger på at spillene deres lastes ned.

 

Men de tjener bare ikke pengene. :)

Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. (Selv om jeg logisk sett skjønner poenget) gir det i praksis ikke mening. La oss si EA bruker 30 millioner kroner på utvikling, markedsføring, distribusjon osv av et spill. Ingen kjøper spillet, alle laster ned. ==> EA TAPER 30 MILL.

Hvorfor trur du folk laster ned spill?

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i hva du har skrevet der,

men spillprodusentene taper ikke penger på at spillene deres lastes ned.

 

Men de tjener bare ikke pengene. :)

Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. (Selv om jeg logisk sett skjønner poenget) gir det i praksis ikke mening. La oss si EA bruker 30 millioner kroner på utvikling, markedsføring, distribusjon osv av et spill. Ingen kjøper spillet, alle laster ned. ==> EA TAPER 30 MILL.

Hvorfor trur du folk laster ned spill?

Dårlig moral, fordi de ikke har penger, fordi de ikke gidder eller fordi de ikke tenker så langt sopm at spill har utviklingskostnader?

Lenke til kommentar
Jeg digger den tankegangen. 70% av alle spilla mine er kjøpt under 250kr. De spillene som er kjøpt til full pris har jeg fått. PS: Hvor kjøpte du de spilla til hundrelappen?

Litt forskjellige steder, men det stedet jeg kjøper flest spill er www.play.com . Enkelte av disse spillene betalte jeg mer for, enkelte betalte jeg mindre for (enkelte helt ned i 50 kroner, ingen over 200 kroner). Naturligvis kjøper jeg spill til fullpris også, men dette er eksempler på at det er fullstendig mulig å få masse gode spill uten å måtte betale for mye penger. Derfor blir det litt teit å si en ikke har råd til å kjøpe spill. 100 kroner er ikke akkurat mye penger.

Lenke til kommentar
Synspunkter?

off topic: Hva er starforce 3.3?

 

 

Så lenge det er mennesker som lager sikkerheten, vil det være andre mennesker som er i stand til å bryte den.

1) Starforce 3.3 er en kopibeskyttelse.

 

2) Ikke helt enig med deg der. Poenget er at så lenge det fins mennesker som lager kodene så må det finnes KRIMINELLE mennesker som kan bryte dem. Og jeg er ikke sikker på at det er uendelig tilgang på så dyktige folk (som crackere faktisk er) i slike miljø. Og om det er slik at jeg tar feil, var litt av poenget mitt at etter hvert som beskyttelsene blir bedre og bedre, vil det mest sannsynlig ta lengre tid å cracke spillene. Da vil ikke den gjennomsnittlige spiller ville vente i månedsvis for å spare noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

dobbeltmoral og atter dobbeltmoral... har sagt d før og sir d igjen...

 

og brenne spill blir som svart arbeid, alle vet hvor galt d er. Men alle gjør d uansett...

 

og hvis noen "stjeler" et spill fra f.eks EA gir jeg dem gladlig et klapp på ryggen. For større pengemaskin fins ikke, se bare på Generals! brukte 400kr på spillet, kan spille d i ca 1 min også kræsjer d. Men har de tenkte og fikse d med en patch, nei d driter de i for de har fått pengene sine og selger ikke særli mer av d spillet. Samme med BF:V, spillet fungerte jo ikke i d hele tatt før 1.02 kom. Så EA har vel svindlet meg for 800 da, men har jeg bytterett? nei.

Lenke til kommentar
dobbeltmoral og atter dobbeltmoral... har sagt d før og sir d igjen...

 

og brenne spill blir som svart arbeid, alle vet hvor galt d er. Men alle gjør d uansett...

 

og hvis noen "stjeler" et spill fra f.eks EA gir jeg dem gladlig et klapp på ryggen. For større pengemaskin fins ikke, se bare på Generals! brukte 400kr på spillet, kan spille d i ca 1 min også kræsjer d. Men har de tenkte og fikse d med en patch, nei d driter de i for de har fått pengene sine og selger ikke særli mer av d spillet. Samme med BF:V, spillet fungerte jo ikke i d hele tatt før 1.02 kom. Så EA har vel svindlet meg for 800 da, men har jeg bytterett? nei.

Nå skal det sies at Battlefield Vietnam har fungert utmerket, spesielt etter at patch 1.02 kom. Kan fortsatt være litt ubalansert men det er jo et bra spill. Noe Generals IKKE er.

 

Dessuten er EA-games bare en utgiver. Så det er ikke de som lager patchene og følger opp spillene.

 

Det er for eksempel Dice som har laget BF:V og Westwood som har laget Generals (ihvertfall red Alert og alle de spillene der). så det blir helt feil å si at EA-games har svindlet deg.

 

Hvis det er noen som har Svindlet deg så må det være Dice eller Westwood. :yes:

 

Men ellers skal det sies at BF:V var et godt kjøp. :tease:

Lenke til kommentar
dobbeltmoral og atter dobbeltmoral... har sagt d før og sir d igjen...

 

og brenne spill blir som svart arbeid, alle vet hvor galt d er. Men alle gjør d uansett...

 

og hvis noen "stjeler" et spill fra f.eks EA gir jeg dem gladlig et klapp på ryggen. For større pengemaskin fins ikke, se bare på Generals! brukte 400kr på spillet, kan spille d i ca 1 min også kræsjer d. Men har de tenkte og fikse d med en patch, nei d driter de i for de har fått pengene sine og selger ikke særli mer av d spillet. Samme med BF:V, spillet fungerte jo ikke i d hele tatt før 1.02 kom. Så EA har vel svindlet meg for 800 da, men har jeg bytterett? nei.

Nå skal det sies at Battlefield Vietnam har fungert utmerket, spesielt etter at patch 1.02 kom. Kan fortsatt være litt ubalansert men det er jo et bra spill. Noe Generals IKKE er.

 

Dessuten er EA-games bare en utgiver. Så det er ikke de som lager patchene og følger opp spillene.

 

Det er for eksempel Dice som har laget BF:V og Westwood som har laget Generals (ihvertfall red Alert og alle de spillene der). så det blir helt feil å si at EA-games har svindlet deg.

 

Hvis det er noen som har Svindlet deg så må det være Dice eller Westwood. :yes:

 

Men ellers skal det sies at BF:V var et godt kjøp. :tease:

tror du skal gå inn på forumet til BF og se litt. folk med ATi kort hadde store problemer med spillet!

 

Er nok EA som presser dice/westwood til og slippe spillet før d er helt ferdig og testet ut. Og hvis EA vil at programmererne til westwood skal konsentrere seg om andre ting enn generals, så må nok de det.

 

btw: gråter ikke så veldi over at jeg ikke får spille generals, for som du sier spillet suger... men kunne gått fått mine 400 tilbake.

 

edit: hadde ingen problemer med westwood før EA tok over.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Nei jeg liker ikke EA, men jeg har ikke hatt noe problem med BF:V og mitt 9800 kort. Jeg har derimot hatt problemer med EA Sports såpass mye at jeg ser bort når folk kopierer deres møkka spill. Deres en oppgradering i året løsning til 399 kr er horribel. Og de har slukt 13-14 selskaper for mye.

Endret av rivaldo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...