Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Spillindustriens problem er "på en måte" det samme som Oslos sporveiers problem.

De har en del problemer med såkalte "snikere".

Og gjett hva! De taper en del HELVE**s mye penger på det. For de må bruke mer penger på sikkerhet og vakter for å forhindre at flere folk "sniker".

Og hvem må lide for det? Oss ærlige folk, skal jeg si deg! Hvem andre har merket at bilettprisene har blitt endel dyrere i desiste åra? Det er sånn vi må gjennomgå hver dag.

 

Det samme gjelder spillindustrien: Jo flere som laster ned "piratkopier" jo dyrere kommer spilla til å koste. Og hvis spilla blir dyrere så vil folk slutte å kjøpe det.

I verste fall vil spillindustrien fået monopol og bli nedlagt.

 

For dere som laster ned spill: Dere ødelegger bare for dere selv

 

Ha det fint!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spillindustriens problem er "på en måte" det samme som Oslos sporveiers problem.

De har en del problemer med såkalte "snikere".

Og gjett hva! De taper en del HELVE**s mye penger på det. For de må bruke mer penger på sikkerhet og vakter for å forhindre at flere folk "sniker".

Og hvem må lide for det? Oss ærlige folk, skal jeg si deg! Hvem andre har merket at bilettprisene har blitt endel dyrere i desiste åra? Det er sånn vi må gjennomgå hver dag.

 

Det samme gjelder spillindustrien: Jo flere som laster ned "piratkopier" jo dyrere kommer spilla til å koste. Og hvis spilla blir dyrere så vil folk slutte å kjøpe det.

I verste fall vil spillindustrien fået monopol og bli nedlagt.

 

For dere som laster ned spill: Dere ødelegger bare for dere selv

 

Ha det fint!

Jøss jeg tenkte på det samme...

Lenke til kommentar

Et godt selskap er blizzard det. De både lager og gir ut spillene sine selv. :yes:

Og vi vet jo hvor forsinket warcraft 3 var. Tok jo noe inn i hampen lang tid før det kom ut i forhold til det de hadde sagt. De drev jo å finn pusset spillet så det skulle være utgivbart.

 

Edit: Offtopic

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Artig å se at også i denne "piratkopieingsdebatten" kom EA fort på banen.

EA er vel spillverdenes svar på Microsoft og Telenor.

Jeg vil nå si at det er vel drøyt å kalle EA for "den store stygge ulven". Ser at både C&C Generals og Battlefield har blitt nevnt i denne diskusjonen. Westwood (Produsent av Generals) gikk jo konkurs etter mindre bra spill som bl.a. Tiberian Sun.

Spillbransjen er såpass "ny" at ingen til nå har blitt store nok til å overleve dårlige tider. EA ser ut som å være løsningen på dette. Westwood lagde virkelige gode spill, men så kom et lusent spill, og goodbye Westwood. EA kjøpte "heldigvis" opp Westwood, og pga det kom Generals ut i det hele tatt.

Alle bransjer trenger å ha kapital i bakhånd for dårlige tider. Tror ingen her klarer å nevne en eneste bransje der ikke større firma med masse kapital er de som er marketsledende. Slik er verden, og jeg tror neppe den kommer til å forandre seg stort.

Det uannsett morsomt å se at at ingen egentlig liker de "store stygge firmaene", men de er de eneste som overlever.

Skal nok ikke se bort ifra at Blizzard kan kanskje komme til å slite om de lager et dårlig spill som ingen kjøper heller.

 

Jeg nevnte Battlefield også. Kommer nok en gang til å forsvare EA her. Tror virkelig noen her at "lille" Dice hadde klart å marketsføre Battlefield på samme måte som EA? Uten EA hadde nok Battlefield blitt et spill for spesielt interesserte, på lik linje som Trackmania. Små spill som ikke appellerer til den store "mainstream" gruppen.

 

Problemet med EA (Må jo angripe også :D ) er som alle andre store firma i andre bransjer nettopp at de har en DIGER kapital i ryggen og kan levere ut mindre bra spill og ikke-ferdige produkter (Les: Spill som trenger 2-3 patcher før det blir bra.)

Skrekk eksempler på dette er jo nettopp Battlefield serien. Ting som definitivt burde vært på plass ved release kommer ikke før 3-4 måneder etterpå.

Nok en referanse til Blizzard, som trenger å levere gode spill får å overleve. Deres spill blir ofte ganske forskinket, men tilgjengjeld såogsi "bugfri".

 

Noen kommer GARANTERT til å angripe meg nå ved å si at Blizzard har masse penger, og ikke trenger å levere gode spill. For disse er det bare å hendvise til Westwood. For oss som har levd noen ti-år, var Westwood for 10 år siden like stor som Blizzard er nå. Leverte kvalitetsspill over ei lav fjøl. Well, jeg har sagt det før i denne posten, men de gikk som kjent konkurs, og lever nå under EAs pengesekk.

 

 

Ontopic ja...

Piratkopiering. Skummelt diskusjonstema. Jeg skal iallefall ikke komme med svære påstander om gull og glitrende skoger for min del. Har vel en andel med kopierte spill jeg som mange andre. Derimot ser jeg nå fordelen i kjøpte spill. Som nevnt tidligere kan flere produsenter slippe spill som er håpløse under release, og derfor har jeg sett meg lei på "installere-cracke-reinstallere-patche-cracke-reinstallere-patche-cracke" rutinen. Jeg har derfor kanskje for første gang flere lovlige installerte spill enn piratkopier. Mye av dette kommer også selvsagt av at jeg har blitt såpass gammel at jeg har en jobb som gir meg nok penger til å kjøpe et spill nå og da. Noe som ikke var en selvfølge før.

Kanskje dette blir "redningen" for alle spillprodusenter? Pushe ut spill som langt ifra er ferdige?

La oss for guds skyld håpe det kan forhindres! Hadde også vært kjipt å kjøpt en bil for å så høre at bremseveske kommer neste måned.

 

Piratkopiering vil kun skade små firma, som ikke kan overleve uten å selge spilla sine. Blizzard har der gjort det mest geniale trekket ever. Skal du spille multiplayer online, må du inn på Blizzard sitt egent BattleNet. (Som også forøvrig inneholder en kjempesnasen auto-update feature.)

Battlefield er vel det stikk motsatte. Alle kan sette opp server, og derfor kommer det opp servere som godtar piratkopierte versjoner. I tillegg til en ikke auto-update funksjon som ikke fungerer. (Du får beskjed om at du har annen versjon, og blir sendt til EAs hjemmesider).

 

Etter min mening vil online spill der produsenten selv styrer serverne bli det som tar knekken på piratkopiering. Det samme ser vi jo også hos Microsoft. Jeg vil derfor tro at fremtiden vil inneholde at alle PC-spill blir online basert, mens singel-player vil bli på konsoll... Trist, men det tror iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Skal si meg enig i hva du har skrevet der,

men spillprodusentene taper ikke penger på at spillene deres lastes ned.

 

Men de tjener bare ikke pengene. :)

Det er noe av det dummeste jeg har hørt på en stund. (Selv om jeg logisk sett skjønner poenget) gir det i praksis ikke mening. La oss si EA bruker 30 millioner kroner på utvikling, markedsføring, distribusjon osv av et spill. Ingen kjøper spillet, alle laster ned. ==> EA TAPER 30 MILL.

Nei! De taper ikke en dritt!

 

Trenger du forklaring? :)

Lenke til kommentar
  La oss si EA bruker 30 millioner kroner på utvikling, markedsføring, distribusjon osv av et spill. Ingen kjøper spillet, alle laster ned. ==> EA TAPER 30 MILL.

Nei! De taper ikke en dritt!

 

Trenger du forklaring? :)

Du har helt rett. De taper ikke en dritt. Bortsett fra de 30 millionene, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som forventer at man selger alt man utgir...

 

EA har lagd 100 spill, men ingen kjøper dem, og de står fortsatt på hylla... ===> EA har fortsatt varene sine der.

 

Og de 30 millionene som ble brukt under produksjonen er det EA som har brukt dem.

 

Om jeg ikke har råd til å kjøpe spillet, blir det vel det samme om je ikke kjøper den eller laster den ned fra nettet...

 

Å reprise: Jeg støtter ikke piratkopiering og heller ser ingen moralsk forsvar i det.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som forventer at man selger alt man utgir...

 

EA har lagd 100 spill, men ingen kjøper dem, og de står fortsatt på hylla... ===> EA har fortsatt varene sine der.

 

Og de 30 millionene som ble brukt under produksjonen er det EA som har brukt dem.

 

Om jeg ikke har råd til å kjøpe spillet, blir det vel det samme om je ikke kjøper den eller laster den ned fra nettet...

 

Å reprise: Jeg støtter ikke piratkopiering og heller ser ingen moralsk forsvar i det.

 

 

1. De pengene en spille utvikler bruker på å lage et spill ønsker de selvsagt å få tilbake ved hjelp av salg av spillet.

 

2. At du laster ned spillet og ikke kjøper det, fører til at de har mistet en kunde.

 

3. De har dermed ikke tjent penger på deg.

 

4. Har du ikke råd til å kjøpe spillet, så får du foreta deg noe med det.

 

5. Det du bør foreta deg er enten å øke dine intekter eller minske dine utgifter.

 

6. Da kan du kanskje kjøpe spillet om et halvt års tid. Noe du aldri ville gjøre hvis du allerede har spilt spillet ulovlig.

 

Derfor taper spilleprodusenten penger på deg ved at du laster ned spillet.

Lenke til kommentar
Spillindustriens problem er "på en måte" det samme som Oslos sporveiers problem.

De har en del problemer med såkalte "snikere".

Og gjett hva! De taper en del HELVE**s mye penger på det. For de må bruke mer penger på sikkerhet og vakter for å forhindre at flere folk "sniker".

Og hvem må lide for det? Oss ærlige folk, skal jeg si deg! Hvem andre har merket at bilettprisene har blitt endel dyrere i desiste åra? Det er sånn vi må gjennomgå hver dag.

Du kan da vel ikke mene at billettprisene stiger fordi folk sniker på busser og trikker!

Lenke til kommentar
Du har brukt mange uker på noen hjemmeoppgaver, og jeg bare plutselig kopierer dem rett fra deg uten at du har tillat det. Selvfølgelig blir du sur og sånn, men du taper ingenintg på det?

Selvfølgelig taper jeg noe på det.

 

- Jeg taper min kreavitet , siden du stjeler mitt verk.

 

- Jeg taper min arbeidsinnsats, som du vurdere til ingenting, siden du stjeler mitt arbeid.

 

- Jeg taper mine refleksjoner, mine tanker om emnet, siden du stjeler det.

 

- Jeg taper mange timers arbeid på det som jeg har skapt, siden du stjeler det.

 

- Jeg blir kanskje vurdert å jukse av lærere siden vi to lever samme oppgave, med andre ord du har stjelt min anseelse.

 

- Du har stjelt fra meg det jeg har forsaket for å skrive en god oppgave. ( Jeg har ikke dratt på kino, ikke spilt spill, ikke sett på tv)

 

-Ting kan ikke bare måles i penger, Intellektuelt tyveri er tyveri .

Lenke til kommentar
det jeg gjør og mange andre jeg kjenner er at vi først prøver spillet "ulovelig". hvis vi liker det godt kjøper vi det.

blir vel det samme som med musikk

1. Hvor mange spill prøver du i løpet av ett år.

 

2. Hvor mange av de spillene har du kjøpt i etterkant. Se bort i fra spill der du trenger unik cd key for å kunne spille online.

Lenke til kommentar
Spillindustriens problem er "på en måte" det samme som Oslos sporveiers problem.

De har en del problemer med såkalte "snikere".

Og gjett hva! De taper en del HELVE**s mye penger på det. For de må bruke mer penger på sikkerhet og vakter for å forhindre at flere folk "sniker".

Og hvem må lide for det? Oss ærlige folk, skal jeg si deg! Hvem andre har merket at bilettprisene har blitt endel dyrere i desiste åra? Det er sånn vi må gjennomgå hver dag.

Du kan da vel ikke mene at billettprisene stiger fordi folk sniker på busser og trikker!

La oss ta et enkelt eksempel.

 

Det koster sporveiene 100 millioner å drive sporveieen hvert år.

 

De har ti millioner reisende hvert år.

 

Bare halvparten betaler, og de må betael 2o kroner hver.

 

Hvis alle betalte ville sporveien gå med et overskudd på 100 millioner.

 

Med et slikt overskudd kunne de planlegge nye traseer, investere i nytt materiell og tilogmed sette ned prisen.

 

Siden sporveien vet at halvparten sniker må de sette prisen så høyt for å få inn pengene sine.

Lenke til kommentar
  La oss si EA bruker 30 millioner kroner på utvikling, markedsføring, distribusjon osv av et spill. Ingen kjøper spillet, alle laster ned. ==> EA TAPER 30 MILL.

Nei! De taper ikke en dritt!

 

Trenger du forklaring? :)

Du har helt rett. De taper ikke en dritt. Bortsett fra de 30 millionene, selvfølgelig.

Har aldri hørt om et spill som ikke selger et eneste eksemplar :p

Lenke til kommentar
det jeg gjør og mange andre jeg kjenner er at vi først prøver spillet "ulovelig". hvis vi liker det godt kjøper vi det.

blir vel det samme som med musikk

1. Hvor mange spill prøver du i løpet av ett år.

 

2. Hvor mange av de spillene har du kjøpt i etterkant. Se bort i fra spill der du trenger unik cd key for å kunne spille online.

Jeg kan svare på dette spørsmålet for meg selv hvertfall :)

 

Jeg prøver kanskje en 30-40(50?) spill i året, men kjøper også en 5-10 spill, kommer helt ann på hva som blir gitt ut av kvalitet.

 

Og si jeg kjøpte 10 spill, så ville jeg sikkert ikke kjøpt mer enn 2 spill om jeg ikke hadde prøvd dem først, ergo på meg har da spilleutviklere tjent 8x400kr i salg, noe de ikke ville hatt om jeg ikke prøvde spilla, og dette gjelder ikke bare meg, men mange mange andre også, og si at det ikke er en god ting, blir for dumt.

 

For jeg kjøper ikke 30-40(50?) spill bare for og prøve dem og forkaste dem.

Lenke til kommentar
Du har brukt mange uker på noen hjemmeoppgaver, og jeg bare plutselig kopierer dem rett fra deg uten at du har tillat det. Selvfølgelig blir du sur og sånn, men du taper ingenintg på det?

Selvfølgelig taper jeg noe på det.

 

- Jeg taper min kreavitet , siden du stjeler mitt verk.

 

- Jeg taper min arbeidsinnsats, som du vurdere til ingenting, siden du stjeler mitt arbeid.

 

- Jeg taper mine refleksjoner, mine tanker om emnet, siden du stjeler det.

 

- Jeg taper mange timers arbeid på det som jeg har skapt, siden du stjeler det.

 

- Jeg blir kanskje vurdert å jukse av lærere siden vi to lever samme oppgave, med andre ord du har stjelt min anseelse.

 

- Du har stjelt fra meg det jeg har forsaket for å skrive en god oppgave. ( Jeg har ikke dratt på kino, ikke spilt spill, ikke sett på tv)

 

-Ting kan ikke bare måles i penger, Intellektuelt tyveri er tyveri .

Dette er faktisk den smarteste "forklaringen" på spørsmålet om hvorfor vi IKKE skal piratkopiere jeg har sett på dette forumet noensinne.

 

/me går opp i rett og hilser til lua for Gaute... :salute smiley:

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...