Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

spn2000

Nå er det ganske stor forskjell på å låne en film av naboen å det å laste ned spill. Og hva prisen på filmer angår så kan du droppe prisen med ihvertfall 100 kroner.

 

Piratkopiering er noe vi ikke kommer utenom da folks tro på rett og galt er så forskjellig som den er. Det er altfor mange egoister her i verden, noe nyhetene bærer store preg av. Det er også hevet over enhver tvil at Norge er en av de få, siste fristedene for piratkopiering i stor stil. Dette vil det bli en slutt på, men ikke med det første.

 

Tilgjengelighet er ikke enstydig med ta så mange du vil.

 

Det vi bør spørre oss om er hva som gir oss rett til å laste ned piratvare, på hvilket grunnlag laster du ned piratvare, tror du på det du selv sier er grunnen og sist men ikke minst, ville du akseptert at noen tilegnet seg ditt arbeid uten å betale for det?

 

Jeg kan med hånden på hjertet si nei, det ville jeg aldri akseptert. Mitt er mitt, og ditt må jeg kjøpe.

 

Dette har ingenting med høye hester å gjøre men forskjellen på rett og galt.

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hallo?

så dersom du har kjøpt en DVD film, og bror din kommer på besøk, og sier; åååh Thomas, kan jeg få låne filmen din og se på den hjemme?

Da må jo du tydligvis si: NEI, du får ikke lov å låne (shareing) noen cd'r eller DVD'r av meg, fordi (f.eks) SONY Inc. sier at jeg ikke får lov!

 

Det er vel f@en ikke Sony som bestemmer hva som gjelder i Norge? I vårt land sier lovene fremdeles at du har lov til å låne bort ting du har kjøpt, I norge har du nemlig lov å ta sikkerhetskopier av dine egne ting!

 

 

kom deg ned av den høye hesten din! hadde musikk industrien/filmindustrien lagd kvalitets-ting vi ville betalt penger for, til en riktig pris hadde folk kjøpt orginalt. Gutta bak LOTR trilogoen tjener jo mer penger på DVD salg enn de gjør på filmbesøk!

Hvorfor? -fordi det er en god film som folk ønsker å ha på DVD, og føler at den den er vært pengene.

Man gidder vel f@en ikke å gulpe opp 300kr for en hvilken som helst dustefilm som blir spydd ut av Hollywood?

 

-and don't even get me started on the music industry!  :realmad:

 

edit: sorry, tok litt av

Du har ikke lov å kopiere til deg selv og så gi bort orginal spillet/filmen til andre.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du absolutt ønsker å ha kopier av dårlige filmer/ musikk. Er det dårlig er det vel ingnen intresse av å laste det ned og kopiere det. Er det noe du ønsker deg så får du finne deg i å betale hva det koster, eller å la være å kjøpe det. Så enkelt er det. Du har ikke noen rett til å bruke piratkopierte musikk/filmer/spill bare fordi du synes at det er for dyrt å kjøpe det eller at du synes at det ikke er verdt pengene. Er det ikke verdt pengeen, hvorfor i allverden skal du ha det?

 

Bruk pengen på det du virkelig vil ha, det har du sikkert råd til. Har du ikke det så får du enten starte å forandre samfunnet eller øke inntektene dine.

 

Hvis det er slik at selskapene tjener på piratkopierte spill, hvorfor i allverden gir ikke selskapene alle sine spill ut som gratis nedlasting? Det skulle virkelig øke salget deres!

Lenke til kommentar
spn2000

Nå er det ganske stor forskjell på å låne en film av naboen å det å laste ned spill. Og hva prisen på filmer angår så kan du droppe prisen med ihvertfall 100 kroner.

 

des,OUT!

 

 

Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed

 

...Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed.

 

dersom jeg ønsker å låne bort min DVD film til min bror via Overnet, så gjør jeg det. fordi jeg eier filmen, den er min, jeg har kjøpt den. og hverken tar eller betaler penger for lånet.

Slik er norsk lov inntil den blir forandret.

ps: legg merke til at jeg ikke nevner noe om "maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram"

 

 

oppsummering= mitt er mitt, og ditt har jeg lov til å låne.

 

 

spn,IN!

Lenke til kommentar

Slenger meg inn i galskapen eg også. Begynner med, som mange andre har sagt før meg : Pirat kopiereing har helt klart en negativ påvirkning på spill produsentenes fortjeneste fra spillene sine. Drar frem ett lite eksempel her. La oss si at Når Doom 3 kommer ut, tar det garantert ikkje lange tiden før det er å finne på nettet.MAnge vil selfølgelig laste det ned, men disse vil jo til gjengjeld gå glipp av en (sikkert) fantastisk multiplayer opplevelse. Da spillet garantert har sin unike cd key, kanskje også en eller annen form for sikring. De vil kanskje få oppleve single player delen, det er kanskje alt de vil ha for den del. Carmac og gjengen vil tape penger på dette, uten tvil. Bare tnek på hvor omfattende produksjonen av dette spillet har vert, på kor mange timer av sitt liv disse folkene har sittet å programert å fikletfor å få spillet ut til oss forbrukere? :) Og takken de får er at spillet havner ute på nettet på lanseringsdagen, eller kanskje før for den saks skyld. Men eg tror nok at nettop Doom 3 er det mange rundt om i verden som sier seg villig å betale for, i hvertfall så er eg det da eg allerede har bestilt det.Eg mener dette spillet er fullstendig verdt å bruke pengeer på, for eg vet at eg kommer til å digge det no så&%¤# :thumbup: Ikkje vil eg gå glipp av MP delene heller, eg SKAL ha min unike kode. Gidder ikkje sitte på ett spil me bare SP del(sjøl om den sikkert er spinn vil) Tipper at det er på netet dette spillet vil leve videre gjennom uttalige mods. Og da kan de rabbagastene som lastet det ned sitte å klø seg ui hodet, om d plutsleg finner ut at MP eg gøy likevel :hmm: Så om de kjøper spillet da likevel til slutt, så vill de ikkje få så mye for pengene da. De har sikkert spilt single player delen til det ugjennkjennlige via pirat versjonen, og er litt lei om mulig. Så mange timer med underholdning er borte allerede. Om du fordeler antall kroner du betaler for ett spill med antall timer du spiller det, så er det ikkje rara greiene azzå :w00t: Mulig eg skriver dette på enn litt krøklete måte, men forstår folk ka eg meiene?

 

Eg har syndet mang en gang før :thumbdown: Og har en masse brente spill :nei:

Og mange av disse syns eg at eg godt burde kjøpt...de ga meg tross alt masse god underholdning da. Meen eg har i hvertfall klarnet litt på samvittigheten da!! Fikk jo Joint Operations i postasse for en stund siden :thumbup: Od der kommer snart Doom 3, tett etterfulg av HL 2 :yes:

Lenke til kommentar
Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

§ 12. Når det ikke skjer i ervervsøyemed, kan enkelte eksemplar av et offentliggjort verk fremstilles til privat bruk. Slike eksemplar må ikke utnyttes i annet øyemed

 

...Gjelder det musikkverk eller filmverk, kan fremstillingen av eksemplar ikke utføres ved fremmed hjelp som medvirker i ervervsøyemed.

 

Riktig, du kan låne bort til din familie, men ikke til din nabo. Det er det loven sier, men denne gjelder ikke for programvare.

 

Piratkopiering som her er diskutert er ikke film, men programvare. Prøv å skill på det.

 

edit: Dersom programvaren er din så kan du legge den inn på så mange maskiner du bare har innenfor husets fire vegger, men kun bruke et eksemplar av gangen.

 

des,OUT!

Endret av Desdichado
Lenke til kommentar
"Piratkopiering som her er diskutert er ikke film, men programvare. Prøv å skill på det."

 

riktig Des, som om jeg skulle sagt det selv (and I quote: "ps: legg merke til at jeg ikke nevner noe om "maskinlesbart eksemplar av datamaskinprogram")

 

men ellers var det jo, som des selv sier: "riktig"

 

Slik er Norsk lov i dag, og det er den jeg forholder meg til. Dersom alle skulle begynne å etterleve alle formodninger, antagelser og hevdelser vi har her i livet vil sammfunnet bryte sammen.

 

FØLG LOVEN så går alt så meget bedre

 

ps: lenge leve Jon Lech Johansen 29026.jpg:thumbup: my man!

 

spn,IN!

Lenke til kommentar

Da skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor du gadd å bry deg spn2000, det har jo her hele tiden vært snakk om programvare og ikke film/musikk.

 

Ingen vits i å dra tråden helt off topic heller... :no:

 

Og du kan forøvrig spare deg for de tåpelige forsøkene på å latterligjøre innholdet i postene mine eller hva du nå prøver på.

 

des,OUT!

Lenke til kommentar

jeg legger meg langflat dersom du synes jeg forsøkte å latterligjøre postene dine.

 

Det var dårlig gjordt av meg. Beklager des, no hard feelings. :blush:

 

fraskriver meg ansvaret for å dra tråden off topic, dersom du synes innlegget mitt var det, kunne du jo bare ignorert meg? jeg svarte bare

Lenke til kommentar

Helt i orden det...

 

Piratkopiering er en hengemyr uten like, men i dag så er vel piratkopiering ikke bare myntet på programvare (se f.eks. nforce.nl), men snarere alt som kan brukes på en data.

 

Uansett så bunner alt ned i enkeltindividets moral. Gjør mot andre som du ønsker at de skal gjøre mot deg.

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Til de som mener at spill ville bli billigere hvis alle kjøpte dem. Det er feil. Hvis alle kjøpte spill så ville spill blitt dyrere. Høy etterspørsel = Høy pris

Stämmer inte.

Priset avspeglar efterfrågan; Med dagens prisnivå är efterfrågan som den är. Sjunker priset ökar efterfrågan på "äkta vara" och andelen piratkopior minskar. Samtidigt kan man misstänka att utbudet av titlar minskar en aning när vinstmarginalerna sjunker.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Det at spillindustrien snart må legge ned er bare tull, de taper riktignok litt på piratkopiering, men de tjener bedre enn de noen gang har gjort før. Spillindustrien er på ei opp mot den største av dem alle, filmindustrien. Det selges spill som aldri før, det er nok fordi det enda er en hel del folk her i verden som ikke har pc enda, eller internett. Kombinert med at folketallet stadig øker, og i et raskere tempo (logiskt nok)

 

I bunn og grunn tror jeg nok spillutviklerne er som folk flest, de vil ha så mye penger de kan få tak i, og dermed tyner de hver bidige krone ut av spillet. Og ikke minst klager de på at de kommer til å gå konkurs fordi de taper så mye penger på piratkopiering. Og kanskje de finner en "stakkars" liten fjortiss som har lastet ned spillet deres og tyner han for et par millioner.

 

Men at de ikke har penger/ikke tjener penger, den skal de lenger ut på landet med for å si det sånn.

Lenke til kommentar

GeCcO: Det du sier stemmer sikkert, men det er jo helt utenfor poenget. Poenget er ikke hvorvidt spillbransjen tjener penger eller ikke - men at folk faktisk stjeler produktene deres.

 

Eller mener du at man bør være fornøyd når man tjener penger, og så la hvem som helst spre det _du_ har jobbet for å produsere? Piratkopiering er bare med på skade for de som spiller.

 

Med mindre piratkopiering ville flere selskaper få plass på scenen, det ville bli mer fristende å satse på PC spill-produksjon, og konkurransen firmaene i mellom ville bli hardere. Hvem tjener på det? Jo, spillerne. :D

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alt her, men jeg er enige med det som jeg har lest.

 

Men piratkopiering gjør på måte omsetningen større, ved at folk laster ned spill de aldri i verden ville ha kjøpt og dermed får sansen for flere spill.

 

Tar meg som et eksempel, Jeg hadde aldri fått sansen for RPG hvis jeg ikke hadde prøvd det, og hvis jeg ikke kunne ha lånt/ lasta ned det, så ville jeg kanskje ikke ha prøvd det i det hele tatt.

Husker ikke mitt første RPG, men jeg husker at det var piratkopi, nå har jeg kjøpt noen gode tittler som jeg faktisk også hadde kopi av ifra før av, og noen nye.

 

Men ellers er jeg enige i at piratkopiering ødelegger også, men der synes jeg ikke vi kan legge skylden på oss "vanlige" folk, men heller legge skylden på store grupper som Deviance, Razor911 og FairLight + + +.

Det blir litt dumt å si at jeg og broren min ødelegger spillsamfunnet med at vi kjøper spill og brenner de til hverandre.

 

Vi må tenke på de som er hakket over som er organiserte!

Det er de som ødelegger, men på den andre siden, uten de ville jeg kanskje ikke ha spilt RPG.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Det blir litt dumt å si at jeg og broren min ødelegger spillsamfunnet med at vi kjøper spill og brenner de til hverandre.

 

Det er vel ikke det han sier, men det at du gjør nettopp dette bidrar til en holdningsendring, og det er den som er skummel. Hele denne "Hvorfor skal jeg gidde å betale når jeg bare kan laste det ned?"-holdningen som barn og unge vokser opp med er skadelig for oss alle, og det er like greit at vi prøver å begrense det så godt som mulig.

 

Vi må tenke på de som er hakket over som er organiserte!

Det er de som ødelegger, men på den andre siden, uten de ville jeg kanskje ikke ha spilt RPG.

 

..men hvis du ikke betaler for spill(et) uansett så kommer det vel egentlig ut på det samme, eller hva? :)

 

..og - til en post lengre oppe: DVD-Jon? Når ble det popp å tilbe folk som skriver dårlige GUI i Visual Basic? :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar

Dere som sier dere skal prøve det først?

 

Er det ikke da lett å tenke sånn:

Jadda... det var nå jeg skulle kjøpe det ja... Men! Jeg har det jo!! hvorfor kjøpe når jeg har? (spille videre, drite i å kjøpe)

 

Jeg synder for min del mye... er ikke stolt av det... Men spiller generelt Veldig lite det jeg laster ned, men vil bare prøve de... som en komplett demo kan du si... De spillene jeg liker, kjøper jeg... F. eks gta SA har jeg forhåndsbestillt... selv om det er ps2, er det ikke noe problem å pirre det.....

 

Har også en del kjøpe pc spill, og det er disse jeg har spillt "ordentlig

Lenke til kommentar

Hadde produsentene lagt kvalitet fremfor kvantitet, så hadde dette også gjort susen. Ta EA foreksempel, mesteparten av det de lager er jo møkk, folk laster ned for å se om de går glipp av noe, men oftest gjør de ikke det.

 

Jeg har syndet, det skal jeg inrømme, men la den skyldfri kaste osv.....

Men jeg kjøper ivertfall de spilla jeg liker,slik at jeg støtter produsenten. Så får jeg meg en cd key til online spilling i tillegg.

Lenke til kommentar
Hadde produsentene lagt kvalitet fremfor kvantitet, så hadde dette også gjort susen. Ta EA foreksempel, mesteparten av det de lager er jo møkk, folk laster ned for å se om de går glipp av noe, men oftest gjør de ikke det.

 

:thumbup:

 

 

kjøp kvalitet, drit gratis

Lenke til kommentar
Hadde produsentene lagt kvalitet fremfor kvantitet, så hadde dette også gjort susen. Ta EA foreksempel, mesteparten av det de lager er jo møkk, folk laster ned for å se om de går glipp av noe, men oftest gjør de ikke det.

 

Jeg har syndet, det skal jeg inrømme, men la den skyldfri kaste osv.....

Men jeg kjøper ivertfall de spilla jeg liker,slik at jeg støtter produsenten. Så får jeg meg en cd key til online spilling i tillegg.

1. Hvis mesteparten av spillene er møkk, hvorfor laste dem ned i det hele tatt?

 

2. Hvis du lurer på om de er møkk så får du lese anmeldelser av spillet, oppsøke forum der spillet blir diskutert, spille demoer hvis det er tilgjengelig. Du kan regne med å bli lurt noen ganger, men det lærer du av.

 

3. Hvis du kan tenke deg spillet, men ikke til den prisen. så får du vente til spillet kommer på tilbud.

 

3. Med andre ord, oppføre deg på samme måte som du gjør med andre ting du ønsker å kjøpe. Finne mest mulig ut, på lovlig måte, før du kjøper varene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...