Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

synes det hele er ganske latterlig, forstår ikke hvorfor enkelte faktisk misliker at man ønsker å kvalitetssjekke et spill før man går til innkjøp.

en kvalitetssjekk er helt normalt når man går til innkjøp av noe som koster over

3-400kroner, for det er mye annet man kan få for de pengene og som man sikkert hadde foretrukket hvis spillet man kjøpte ikke helt var som man trodde.

 

spill hypen begynner å bli et problem, det er allerede for mange som kjøper et spill basert på det produsenten mater oss med av reklame.

 

er det virkelig noen her som ønsker å labbe ut med over 400kroner for en cd+cover som man ikke kommer til å røre mer etter 1time med spilling ?

bruker dere det som pynt i etterkant ?

 

men la oss nå skille litt mellom hva det er snakk om og hva som er fyfy.

jeg er helt i mot det å laste ned spill for så å selge de i etterkant, men jeg er ikke imot det å laste ned et spill for at man kan finne ut om man liker det.

 

det hele er jo ganske enkelt, liker jeg ikke spillet så sletter jeg det bare med en eneste gang, jeg har jo ikke et behov for å ha et spill hvis jeg ikke liker det, og da har jeg nettopp spart over 400kr.

liker jeg spillet etter 1time så spiller jeg det en liten stund til, liker jeg det enda så har produsenten gjort seg fortjent til pengene mine.

 

jeg misliker dårlige kjøp, derfor er det ekstra irriterende å ha en spillsamling som består av flere titler som jeg aldri spilte mer enn noen timer før jeg ikke orket mer. det er noe jeg ønsker å forhindre, warez er et utmerket verktøy i den sammenhengen.

 

forøvrig er det da helt klinkende klart at div magasiner osv bruker informasjon fra offentlig hold for å fortelle hvor skandaløst piratkopiering er, og at pc-spill kommer til å gå dukken pga dette, whats new ?

riaa påstår jo enda at nedlasting av musikk ødelegger cd-markedet, selv om salget av musikk er sterkere enn noensinne.

enkelte nekter å innse at den ene tingen leder til den andre, folk som laster ned musikk,spill,filmer osv er ikke onde gjerrige gnomer, vi er bare onde gnomer som ønsker å finne ut om produktet man er ute etter er verdt pengene, hvis det er det, så går man til innkjøp av det.

riaa lever i en drømmeverden hvor det er så enkelt at hvis ikke de 3 millionene med kazaa brukere hadde lastet ned det siste metallica albumet, så hadde de kjøpt det i butikken, jeg finner det ikke usannsynlig at det er tankegangen innen spillverdenen.

 

 

det hele er jo ganske rettferdig, for mange produsenter tjener penger på hypen, det de egentlig skal tjene penger på er det fullstendige produktet.

er produktet bra, så kjøper man det.

Helt enig der! :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med dagens bredbånd, hvorfor er det ingen som tilbyr spill for nedlasting direkte fra produsent? Da tenker jeg spesielt på online-spill som krever serial for å få utnyttet det noe særlig, slik som de aller fleste nye FPS-spill...

 

Hadde sluppet endel mellomledd da...  :roll:

Krever utrolig store og sterke servere, tenk deg 200-300 tusen folk som skal laste ned Half Life 2 samtidig, da snakker vi selvskyldt DDOS Angrep :)

 

Men jeg støtter det, hadde vært fint, og sansynligvis ville det vært billigere, og jeg kjøpt mer spill, hater og måtte gå i butikken og hente cd, installere med cd og stress, jeg vil gjerne ha det i hånda.

Gutta bak Anarchy Online klarte det, så må vel det la seg gjøre med andre også..

ehem,

Klarte og klarte...

De slapp det ikke online med engang såvidt jeg husker, og anarchy online er ikke på langt nær så populært som Doom 3...

 

Uansett så slet AO 3måneder etter releasen med dårlig server stabilitet, og i starten kunne du ikke bevege deg.

Lenke til kommentar

Skal ikke prøve å glorifisere warez alt for mye her. Men, til og med de som releaser piratkopier skriver i 99% av tilfellene i NFO fila at liker du spillet, så kjøp det. Så i teorien så er faktisk piratkopier ment som en test, før man gjør en endelig besluttning om man vil ha et spill.. *Puh*

 

Håper dette ga litt mening.

Lenke til kommentar
Skal ikke prøve å glorifisere warez alt for mye her. Men, til og med de som releaser piratkopier skriver i 99% av tilfellene i NFO fila at liker du spillet, så kjøp det. Så i teorien så er faktisk piratkopier ment som en test, før man gjør en endelig besluttning om man vil ha et spill.. *Puh*

 

Håper dette ga litt mening.

Selv om de skriver det i nfo fila så betyr ikke det at det er ok. Man kan laste ned demoer på spill, kan man ikke? Kun et fåtall som faktisk kjøper et spill de har lasta ned, enten de liker det eller ikke.

 

Du må ikke forveksle softwarecrackere med Robin Hood. De gjør det ikke av sitt gode hjerte hvis det er det du tror. Hva det står i readme fila er irrelevant. Blir som å stjele noe med tanke på at hvis man liker det så skal man gå tilbake til butikken å betale for det

Lenke til kommentar
Skal ikke prøve å glorifisere warez alt for mye her. Men, til og med de som releaser piratkopier skriver i 99% av tilfellene i NFO fila at liker du spillet, så kjøp det. Så i teorien så er faktisk piratkopier ment som en test, før man gjør en endelig besluttning om man vil ha et spill.. *Puh*

 

Håper dette ga litt mening.

Selv om de skriver det i nfo fila så betyr ikke det at det er ok. Man kan laste ned demoer på spill, kan man ikke? Kun et fåtall som faktisk kjøper et spill de har lasta ned, enten de liker det eller ikke.

 

Du må ikke forveksle softwarecrackere med Robin Hood. De gjør det ikke av sitt gode hjerte hvis det er det du tror. Hva det står i readme fila er irrelevant. Blir som å stjele noe med tanke på at hvis man liker det så skal man gå tilbake til butikken å betale for det

Og du og resten av gjengen må snart slutte og bruke Demoer som et elendig argument i denne krigen, demoer ødelegger spillet og gir ingen helhets intrykk i det heletatt.

Lenke til kommentar

At du ikke liker å teste en begrenset versjon er ditt problem, en demo er for at du skal kunne teste et spill, ikke noe annet. Dersom du ikke liker det så gir ikke det deg rett til å begå en kriminell handling for det.

 

Se forøvrig dagens vg.nett hvor tidligere gamer.no skribent Erling Ellingsen har skrevet følgende artikkel...

 

Spillpirat fikk tre års fengsel

 

Det er ikke forbrukeren de må ta, men piratene i seg selv.

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Skal ikke prøve å glorifisere warez alt for mye her. Men, til og med de som releaser piratkopier skriver i 99% av tilfellene i NFO fila at liker du spillet, så kjøp det. Så i teorien så er faktisk piratkopier ment som en test, før man gjør en endelig besluttning om man vil ha et spill.. *Puh*

 

Håper dette ga litt mening.

Selv om de skriver det i nfo fila så betyr ikke det at det er ok. Man kan laste ned demoer på spill, kan man ikke? Kun et fåtall som faktisk kjøper et spill de har lasta ned, enten de liker det eller ikke.

 

Du må ikke forveksle softwarecrackere med Robin Hood. De gjør det ikke av sitt gode hjerte hvis det er det du tror. Hva det står i readme fila er irrelevant. Blir som å stjele noe med tanke på at hvis man liker det så skal man gå tilbake til butikken å betale for det

Og du og resten av gjengen må snart slutte og bruke Demoer som et elendig argument i denne krigen, demoer ødelegger spillet og gir ingen helhets intrykk i det heletatt.

Siden en demo begrenser seg til et par brett så er det jo ganske klart at det ikke gir et helhetlig inntrykk :)

 

Forskjellen er at demoen er lovlig, det er ikke de spillene man laster ned.

 

Det er for øvrig bare tull å i det heletatt diskutere piratkopiering. Det er ulovlig, ferdig med det. Det er ingen måte å forsvare det på. Man må ikke lure seg selv med å tro at det er ok med piratkopier fordi orginalen koster for mye/ikke kommer ut før om 1mnd/demoen ikke gir et bra inntrykk. Det er ULOVLIG.

 

Jeg skal på ingen måte påstå at jeg ikke laster ned spill osv. Men jeg går ikke rundt og innbiller meg selv at det er ok for det

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
At du ikke liker å teste en begrenset versjon er ditt problem, en demo er for at du skal kunne teste et spill, ikke noe annet. Dersom du ikke liker det så gir ikke det deg rett til å begå en kriminell handling for det.

 

Se forøvrig dagens vg.nett hvor tidligere gamer.no skribent Erling Ellingsen har skrevet følgende artikkel...

 

Spillpirat fikk tre års fengsel

 

Det er ikke forbrukeren de må ta, men piratene i seg selv.

 

des,OUT!

Og dersom du ikke liker piratkopiering, er det også ditt problem.

 

 

 

Edit:

C4STOR:

Vel.. vi tolker loven på forskjellige måter:)

Endret av Snabben
Lenke til kommentar
At du ikke liker å teste en begrenset versjon er ditt problem, en demo er for at du skal kunne teste et spill, ikke noe annet. Dersom du ikke liker det så gir ikke det deg rett til å begå en kriminell handling for det.

 

Se forøvrig dagens vg.nett hvor tidligere gamer.no skribent Erling Ellingsen har skrevet følgende artikkel...

 

Spillpirat fikk tre års fengsel

 

Det er ikke forbrukeren de må ta, men piratene i seg selv.

 

des,OUT!

Og dersom du ikke liker piratkopiering, er det også ditt problem.

 

 

 

Edit:

C4STOR:

Vel.. vi tolker loven på forskjellige måter:)

Har vel ikke noe med lovtolkning å gjøre dette.

Nedlasting av warez er ulovlig...

Tror ikke du finner en dommer som sier noe annet.

Lenke til kommentar
Og du og resten av gjengen må snart slutte og bruke Demoer som et elendig argument i denne krigen, demoer ødelegger spillet og gir ingen helhets intrykk i det heletatt.

Helt enig! Jeg begynner å bli dritlei folk som bruker det som argument mot piratkopiering :mad:

Folk må da få lov til å teste spillet før de kjøper, og det er ikke alltid at utviklerne har tatt seg tid til å lage en skikkelig bra demo. Ingen kan blame dem for det, de har da trossalt nok med å få ut spillet til deadline. Noen spill har ikke en gang demo. Hva skal man gjøre da? Satse på magefølelsen? Det kan også hende at demoene er buggete og langt fra feilfri, "Juiced" demoen hadde ikke lyd hos meg, og "Gangland" klikka. At det finnes demoer av spill er det dårligste argumentet som finnes! Hadde noen av dere kjøpt en ny bil bare ved å se på den?

Lenke til kommentar

Om en spillprodusent går konkurs så har dem bare seg selv å takke, mange av dagens spill har en produksjonskostnad på titalls millioner, men allikevel holder de ikke mål. Se for eksempel Driver 3, takk og lov at jeg fikk testet det før jeg kjøpte det, hvis ikke ville det vært som å kaste pengene i dass.

 

Jeg tror spillbransjen må tenke seg litt om når de sier at de taper penger, RIAA har sagt det samme og det har vist seg å være stikk motsatt. Har du hørt id eller valve si at de snart går konkurs, eller noe andre for den saks skyld? Og selv om et selskap går konkurs betyr det ikke at de har hatt liten inntekt pga dårlig salg, her kan ting som dårlig håndtering av økonomien også spille inn.

 

"Gratisspill" er det man må satse på, singleplayer = warezversjon som ingen gidder å kjøpe, dvs alle som ikke trenger kjøper det vil nok ikke gjøre det om de ikke får samvittighetskvaler ;) Med gratisspill mener jeg spill som Counter-Strike og i den kategorien, her er det turneringer og masse annet som gjør at de kan tjene penger.

 

En annen ting kan være å gjøre det til et krav å være på nett mens man spiller, slik at man også her vil bruke en cdkey bare for å spille singleplayer.

 

Spill til PS2 og Xbox blir lastet enda mer enn til PC etter hva jeg har sett og hørt, spesielt Xbox er utsatt fordi det er så lett å bare slenge et spill over på harddisken via FTP om man har en moddet Xbox. Men her har noen spill støtte for Xbox Live og disse blir ikke piratkopiert i så stor grad, fordi folk kjøper seg spillet for å spille mot andre etc.

 

Jeg støtter ikke de som sier at piratkopiering er dårlig for industrien, det fører til at de som lager spillene må tenke i nye baner og få presset inn nye ideer, som er mer "moderne" og gjør at man synes spillet er morsomt nok til å spille en god stund. Et spill man kommer seg gjennom på et par timer er ikke noe man vil betale i dyre dommer for...

Lenke til kommentar

Dere burde lese denne artikkelen: http://www.fortune.com/fortune/smallbusine...,654770,00.html

 

Vil kanskje gi noen av dere en pekepinn på hvor vanskelig det er i denne bransjen, hvor vanskelig det er for små uavhengige firmaer som for eksempel id Software å klare seg i denne bransjen.

 

Jeg sier ikke piratkopiering er en direkte årsak, men at det ikke hjelper er klart.

 

Lite utdrag fra artikkelen:

 

Today's games, with their complex graphics and realistic effects, have become extremely expensive to produce—in some cases costing as much as $30 million. That's a hefty sum for a small firm such as id.
Lenke til kommentar
Dere burde lese denne artikkelen: http://www.fortune.com/fortune/smallbusine...,654770,00.html

 

Vil kanskje gi noen av dere en pekepinn på hvor vanskelig det er i denne bransjen, hvor vanskelig det er for små uavhengige firmaer som for eksempel id Software å klare seg i denne bransjen.

 

Jeg sier ikke piratkopiering er en direkte årsak, men at det ikke hjelper er klart.

 

Lite utdrag fra artikkelen:

 

Today's games, with their complex graphics and realistic effects, have become extremely expensive to produce—in some cases costing as much as $30 million. That's a hefty sum for a small firm such as id.

Joda, men det er svært mange som klarer å lage en meget bra grafikkmotor, uten å komme opp mot slike sinnsyke summer. Her har det mye å gjøre med hvor nyskapende man skal være, hvor rått det skal være etc. Er jo klart at id vil ha det råeste av det råe og "alle" vil kjøpe rettigheter for å kunne bruke deres motor. Det er en rimelig sikker investering av id, de kommer til å tjene penger på det gitt ;)

 

Det blir litt som filmindustrien, små filmer gjør det noen ganger kjempebra og andre ganger gjør kjempefilmer det veldig dårlig. Den romfilmen med Eddie Murphy kan klassifiseres som en dårlig investering, mens "Big fat greek wedding" dro inn 40 ganger så mye penger som hadde blitt brukt på å lage den.

 

Om et spill er BRA så spiller det liten rolle om det har kostet 30 mill eller 300,000 å lage, folk vil kjøpe det uansett og spille gjennom det. Prisen på et spill betyr ikke automatisk at det vil være bra eller gjøre det bra, om folk tror det så er det nesten som med media på 1900-40 tallet, da man trodde leserne trodde alt som stod i avisene.

 

Her kommer det også andre ting inn i bildet, økonomisk styring etc. Sjekk norske RazorWax som lager Darkfall. De har en solid økonomi fordi de flyttet til Hellas, å lage et spill her i Norge ble for dyrt, så alle i firmaet flyttet ned og er nå snart ferdig med et spill som kommer til å bli en suksess. Enda bedre er det at fordi dette er en "liten" produksjon, så trenger de ikke 100 millioner solgte kopier for at det skal gå rundt...

Lenke til kommentar
Jeg støtter ikke de som sier at piratkopiering er dårlig for industrien, det fører til at de som lager spillene må tenke i nye baner og få presset inn nye ideer, som er mer "moderne" og gjør at man synes spillet er morsomt nok til å spille en god stund. Et spill man kommer seg gjennom på et par timer er ikke noe man vil betale i dyre dommer for...

En film som ikke varer lengre enn 2 timer er det ingen som vil kjøpe.... Stiller vi ikke mye, mye, mye høyere krav til dataspill. Hva med kvaliteten på underholdningen? Max Payne var et spill som var verdt 450 kr selv om det varte i mindre enn 10 timer.

Lenke til kommentar

jesus christ... dette tar jo helt av.

 

Bare for å få sagt det..

 

Jeg piratkopierte Warcraft III

Jeg piratkopierte Morrowind

Jeg piratkopierte Generals

Jeg piratkopierte Heroes III

Jeg så på at en kompis spilte Diablo 2

 

Jeg kjøpte senere Warcraft III og expansion

Jeg kjøpte senere Morrowind, og 2x expansions

Jeg kastet senere Generals ( testet det i 2 uker. Westwood, r.i.p )

Jeg kjøpte senere Heroes III complete edition

Jeg kjøpte senere Diablo 2 og exp.

 

Betaler nå mnd avgift til CCP for deres spill EvE: Online

som er uber bra.. Var egentlig deilig å bli avrusa fra Diablo 2, for det holdte nesten på å ta over livet mitt.

 

Så dette er mitt rulleblad 2002-2004 spillmessig, og jeg er stolt av det.

 

 

 

Når du hører en sang, og VIRKELIG liker den, kjøper du gjerne CD'en. 60 kroner for en singel.

Med spill, så må vi VIRKELIG få lov å høre sangen, før vi kjøper CDen, yes? 400-500 kroner for et spill.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
Jeg støtter ikke de som sier at piratkopiering er dårlig for industrien, det fører til at de som lager spillene må tenke i nye baner og få presset inn nye ideer, som er mer "moderne" og gjør at man synes spillet er morsomt nok til å spille en god stund. Et spill man kommer seg gjennom på et par timer er ikke noe man vil betale i dyre dommer for...

En film som ikke varer lengre enn 2 timer er det ingen som vil kjøpe.... Stiller vi ikke mye, mye, mye høyere krav til dataspill. Hva med kvaliteten på underholdningen? Max Payne var et spill som var verdt 450 kr selv om det varte i mindre enn 10 timer.

Du har helt rett, jeg glemte å nevne dette med kvalitet. Max Payne er et godt eksempel på et spill som er for kort, men fordi det er så sabla bra gjør det ikke noe at det er kort. Man sitter igjen med en følelse av at man vil ha mer, samtidig som man er fornøyd over x antall timer med rå skyting etc. Som du sier; kvaliteten på produktet er det viktigste, og dette fikk jeg ikke med i posten min lenger opp, gikk kanskje litt fort i svingen =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...