Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
Et annet problem med piratkopieringen er at mange spill faktisk blir dårligere innholdsmessig.  Produsentene velger å satse på multiplayer over nettet som er vanskelig uten en original cd-key. Spill som Battlefield: Vietnam har ikke singleplayer i det hele tatt. God singleplayer/story i spill er på vei ut på PC. Er glad jeg har et par konsoller så jeg slipper å bare spille online fps de neste årene.

piratkopiering fører ikke til at man satser på mindre single player innhold.

battlefield serien er eid av EA, det sier vel det meste.

battlefield serien er ment som å være pur online spilling hvor single player ikke er noe annet enn litt øvelse. forøvrig kan jeg legge til at det er null problemer å spille bf vietnam online med warez "versjonen",

det samme gjelder unreal tournament 2004, likevel selger de enormt bra.

 

god singleplayer\story er neppe på vei ut da dette er grunnlaget for et bra spill.

se nå bare på hva vi har i vente, doom3, half life 2, half life 3, s.t.a.l.k.e.r, hitman 4, alle ligger an til å bli virkelig gode single player opplevelser.

det som er viktig er at multiplayer delen må være spennende ettersom det er hovedsaklig denne delen som skal gi lengre levetid til spillet.

de fleste av oss orker ikke spille igjennom samme fps 3-4 ganger

 

problemet er jo at det eksisterer flere drittspill enn gode spill, men det kommer vel ikke som et sjokk.

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piratkopieringsproblemet er jo langt mer nyansert enn som så. Det er helt klart ulovelig, og det hadde selvsagt vært flott for bransjen om alle kjøpte de spillene som i dag blir piratkopiert, men at det ikke kan skje skjønner alle. Det er heller ikke helt utenkelig at en viss piratkopiering faktisk er nødvendig for å holde markedet for PC-spill levende. Det er inngangsportalen for veldig mange unge, som ikke har råd til å kjøpe særlig med spill. Har du ikke råd til å kjøpe spill (og ikke kommer til å piratkopiere) er det rimelig uaktuelt å kjøpe en spill-PC i det hele tatt (tross alt en ganske stor investering for mange unge). Kjøper de ikke en spill-PC vil de heller ikke kjøpe spill når de får penger til det senere.

 

Jeg tror nok mange er veldig klare over at markedet kan fungere slik, men samtidig vil selvsagt alle utviklere/utgivere at nettopp deres spill ikke skal piratkopieres, fordi de er redd for underskudd eller vil ha optimal fortjeneste på sitt produkt (naturligvis).

 

Dette gjør det heller ikke moralsk (eller juridisk) riktig å laste ned spill for noen gruppe, men jeg tror det er for enkelt å gi piratkopieringen direkte skyld for all elendighet. Piratkopiering har vært veldig utbredt så lenge vi har spilt på datamaskiner. Spørsmålet er om PC-spill har livets rett i det hele tatt nå. Når hver enkelt utgiver/utvikler selvsagt ikke vil at nettopp deres produkt skal bli piratkopiert kan det føre til at de satser på konsoll i stedet, på tross av at piratkopieringen som finner sted kan være noe av selve grunnen til at vi i dag spiller spill på PC i stor stil i det hele tatt. Hvis det fungerer slik vil man se at spill forsvinner over til konsoll ett om gangen, ikke fordi PC-spillmarkedet ikke er mulig å tjene penger på, men fordi man ikke tar sjansen på å bli et "offer for at andre skal overleve" på den fronten.

 

Det største problemet med piratkopiering tror jeg faktisk er at det rammer skjevt. De store spillene for "folk flest" selger i bøtter og spann, og er ikke i risikosonen hva lønnsommhet angår. Dette gjelder stort sett de store utgiverne med store reklamebusjetter. De små er langt mer avhengige av at flest mulig kjøper spillene deres for å gå i overskudd, og samtidig vil jeg faktisk tro at disse spillene (som ofte ikke treffer mainstream) blir piratkopiert i større grad, fordi de appellerer til folk med litt mer kompetanse, samtidig som folk (dessverre) er mer skeptisk til ukjente titler.

 

Moralen må derfor være å støtte PC-spillene så mye som bare mulig, være ekstra nøye med å plukke opp små, gode, men ukjente spill, men samtidig ikke gjøre piratkopierende småungers på PC-spillfronten til syndebukker for at vi andre ikke får spillene vi ønsker. En viss andel piratkopiering er kanskje direkte bra for markedet. Det er mange nok av oss som kjøper våre spill til at vi kan holde gode spill oppe. Det vil det fortsette med så lenge folk som har råd kjøper spill, og ikke minst riktige spill.

Lenke til kommentar

Jeg tror spillprodusentene er nødt til å angripe problemet fra den andre siden. Hvorfor piratkopieres spill? Jo, ganske enkelt fordi det er for dyrt å kjøpe alle spill man har lyst til å spille. Og - fordi det er mye enklere å laste ned enn å busse til byen og kjøpe spillet.

 

Hvis spill hadde kostet hundre kroner - ville du kjøpt dem da? Det kunne de ha gjort - jeg tviler på at utviklerne får så mye mer enn det pr. spill. Pengene forsvinner til trykking av plater/cover/manualer, frakt av disse, distributørene tar sin del av kaka, de fraktes til butikkene som igjen skal ha sin del av kaka osv.

 

Teknologien er der. "Alle" har fastlinje. Det finnes betalingsløsninger i bøtter og spann og båndbredde nok. Det er ingen grunn til at vi ikke kunne kjøpt spillene online og lastet dem ned med manual i .pdf-format som vi kunne ha skrevet ut hvis vi ville.

 

Se på Apple Music Store, som allerede har solgt 10.000.000 sanger til en dollar pr. stk. Et eksempel til etterfølgelse.

 

Hvem blir førstemann?

Lenke til kommentar
Se på Apple Music Store, som allerede har solgt 10.000.000 sanger til en dollar pr. stk. Et eksempel til etterfølgelse.

 

Hvem blir førstemann?

De finnes (Live for Speed) for eksempel, men det er nok noe vi får se mer av i fremtiden vil jeg tro. Spørsmålet er imidlertid om folk virkelig ønsker det i stedet for å kjøpe et spill med cover og det hele. Jeg liker i alle fall å ha mer enn ei installasjonsfil på harddisken. ;)

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting i veien for å dele opp spill i episoder heller, hvor man kjøper en del om gangen for feks 50,- kroner og har feks 4 deler til sammen. Da ville kostnadene vært svært liten. De hadde trengt gode servere til nedlasting og en betalingstjeneste som var enkel å bruke. Og man kunne betalt en liten sum først for å se om spillet var bra. Men det er nå mer min drøm om hvordan det kan gjøres.

 

EDIT:Telenor tilbyr forøvrig gjennom iCanal (tror det heter det) en mulighet til å laste ned spill som ikke kan kopieres bort fra harddisken, og som krever at du har internett tilgjengelig for å kunne starte spillet

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Piratkopiering kommer IKKE til å stoppe før prisene senkes så ALLE har råd til orginaler, eller det blir UMULIG å kopiere...

 

EOD

Tja, litt av problemet kan ligge i prisen. Synes selv at det har blitt mye billigere den siste tiden. Etter at Elkjøp skjerpet seg for noen år siden har PC-spill-prisen stupt. Kjøpte f.eks Far Cry for 349,- samme dag som det kom ut. Før ville et slikt spill garantert kostet 499,- eller mer. 349,- synes jeg er akkurat passe for et nytt spill.

 

Det som jeg synes er teit er at samme spill kan ha forskjellig pris etter hvilken konsoll det er på. Eksempel fra Gamesmix.com:

 

Spider-Man 2 PC: 429,- PS2: 519,- Xbox: 549,- og GameCube: 589,-

Her er det jo noe som ikke rimer helt. Kan godt skjønne at GameCube-eiere vurderer å piratkopiere spillet. Du blir jo egentlig lurt for penger hvis du kjøper det orginalt.

Lenke til kommentar
Piratkopiering kommer IKKE til å stoppe før prisene senkes så ALLE har råd til orginaler, eller det blir UMULIG å kopiere...

 

EOD

At piratkopi blir umulig er vel noe som neppe kommer til å skje, folk finner stadig opp nye måter å komme forbi sperrene på, og de fleste liker utfordringen.

 

At enkelte spill skal koste mellom 400-500,- er ganske dyrt, hadde de senket prisene på spill ville nok disse piratkopiene sunket, for er man er skikkelig "gamer" blir 400,- for et PC/Konsoll spill fort mye penger.

Lenke til kommentar
Det er jo ingenting i veien for å dele opp spill i episoder heller, hvor man kjøper en del om gangen for feks 50,- kroner og har feks 4 deler til sammen. Da ville kostnadene vært svært liten. De hadde trengt gode servere til nedlasting og en betalingstjeneste som var enkel å bruke. Og man kunne betalt en liten sum først for å se om spillet var bra. Men det er nå mer min drøm om hvordan det kan gjøres.

Det er et vesentlig problem med dette, og det er at den første delen vil være den som er dyr å lage (grafikkmotorer, fysikk, animasjoner osv), og at de følgende delene gjerne blir relativt billige. Skal man sikre seg mot å gå med underskudd må derfor den første delen bli ganske dyr. Jeg snakket med David Fox (tidligere spillutvikler hos LucasArts) om denne løsningen, og han påpekte også at dette var et betydelig problem.

Lenke til kommentar
Det er et vesentlig problem med dette, og det er at den første delen vil være den som er dyr å lage (grafikkmotorer, fysikk, animasjoner osv), og at de følgende delene gjerne blir relativt billige. Skal man sikre seg mot å gå med underskudd må derfor den første delen bli ganske dyr. Jeg snakket med David Fox (tidligere spillutvikler hos LucasArts) om denne løsningen, og han påpekte også at dette var et betydelig problem.

Det kan nå så være at de taper penger på den første delen, men er det et bra spill og folk vil kjøpe hele. Så problemet vil da være størst for de som lager dårlige spill. Og med en lav introduksjonspris ville folk kjøpe introduksjonspakka istedenfor å laste ned spillet som en piratkopi. Som mange andre sier er prisen en av grunnen til at mange er skeptiske til å kjøpe spill.

I tilleg ville prisen på spillet gå vesentlig ned siden man slipper alle mellomleddene. Antagelig ville distribusjonskostnadene bli nesten borte. I tilleg til at den avansen mellomleddene tar seg ville bli borte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

apple music store har vel solgt 100mill sanger, ikke "bare" 10.

 

er det så mye mer penger å hente i konsoll avdelingen da ?

man kan ikke akkurat hoppe over det faktum at det er et temmelig stort marked for piratkopiering der,samt at det vokser raskt.

den eneste konsollen hvor man på sett og vis slipper unna piratkopiering er på gamecube, men den er heller ikke helt trygg.

 

jeg tror ikke fremtiden ligger i det å selge spill over nett ala det de har tenkt til å gjøre med half life 2.

tror det kommer til å bli mer ala det et par utviklere har gjort hittil, du laster ned en "trial" versjon som er av hele spillet og kan spilles i et par timer, etter det så må du kjøpe spillet for å spille videre.

 

prisen er ikke årsaken til at jeg er skeptisk til å kjøpe spill, det er kvaliteten på spillet som gjør meg skeptisk..

 

men for all del, skal man få en 100% full stopp i piratkopiering så får alle produsentene gå over til starforge 3, sist gang jeg sjekket så hadde det enda ikke kommet en crack som fungerer til toca race driver 2, og det ble vel sluppet i tidlig mai.

dog tror jeg ikke noen er tjent med dette, selv om visse utviklere selvsagt ønsker å bruke piratkopiering som en unnskyldning for at prosjektene gikk adundas.

Lenke til kommentar

Så lenge det finnes spill kommer disse til å bli cracket. Det finnes masse mennesker som ser på det å bryte koder som en så stor utfordring at de aldri kommer til å stoppe.

 

Det kan virke som om at mange her mener at cracking på PS2 og X-box ikke eksisterer, men det gjør det i HØYESTE grad. De fleste jeg kjenner besitter en ekstra hd i X-boxen sin med utallige spill, og spillhyllen hos dem med PS2 bugner det heller ikke av originalvare. Forskjellen er vel at spill til konsoll selger så bra at det ikke merkes like godt.

Når det gjelder "våpenet" multiplayer, er det enkelt å omgå det meste av key`s, dette kommer også til å komme mer på banen når/hvis spill kun satser på MP. Da kommer også bedre programmer som fikser dette.

 

Gamecube har foreløpig en fordel siden disse bruker ukurante "cd`er", dette kan også omgås, og hvis Sony eller Microsoft prøver seg med samme eller lignende system kan dette også enkelt omgås, når den tid kommer.

 

Så kommer det til å finnes et idiotsikkert system?, nei, det kommer ikke til å skje. Mulig at det i framtiden blir slik at man må være litt nerd for og kunne håndere fremgangsmåter på cracking, men jeg vil påstå at data er til for å crackes, for noen :cool: . Mange gjør det vel kun til eget bruk bare for å se om de kan klarer det, men sitter man med en egenprodusert ISO er ikke steget langt fram til at man legger denne i shared-mappen til DC++, så får man noen ekstra gigabyte.

Lenke til kommentar
Du kan ikke vite om et spill er verdt pengene uten å spille det, det er derfor vi laster det ned for og teste. Om det er bra, kjøper vi det, hvis ikke, så får de ikke

en krone.

Nei, men du har da fått spilt det gratis. Hvorfor skal du "tjene" på andres arbeid uavhengig om det er dårlig eller ikke?

 

Dessuten er vi ikke intresert i og vente 2-3 uker for at spill skal komme til Norge, og i værstefall 1-2 måneder eller mer.

Dette argumentet holder ikke vann. Releasedatoer er noe vi alle må forholde oss til, amerikanere som europeere. Det hender faktisk at vi får spill før de der borte også (f.eks. Söldner - Secret Wars)

 

des,OUT!

Jeg bryr meg ikke om release datoer, er det ute skal jeg ha det, jeg gidder ikke vente, og om Amerikanere venter 2 år på et spill hadde det ikke gjort meg noenting, fordi det som teller for meg, er at jeg får spillet.

 

Dessuten tjener jeg ikke på anders arbeid, annet enn og spare pengene på og kjøpe det.

Lenke til kommentar
Piratkopiering eier... gratis og greier :w00t:

jeg føler at folk som har piratkopier av spill IKKE har fullversjonen... det mangler cover, manual og alt annent man finner i en spill-eske. blir ikke det samme som å kjøpe i butikken..mener nå jeg. men jeg syntes også det burde vært flere butikker som tar imot brukte spill mot en liten penge. da hadde ikke piratatene hatt like stor grunn til å si: jeg har kastet bort penger på så mange ræva spill....gidder ikke det mer..

Lenke til kommentar

Hittil er det ingen som har touchet ved det som faktisk er noe av det mest skumle med den sosiale aksepten for piratokopiering, nemlig -hvor utrolig godtatt det har blitt-! Tenk på alle småsøskene som vokser opp ved å henge over skulderen til storebror eller storesøster og "lærer" at ikke bare er det helt ok å hente ned spill, filmer og musikk uten å betale det, men at det er normalt.

 

DET skremmer meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...