Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Det er jo ingenting i veien for å dele opp spill i episoder heller, hvor man kjøper en del om gangen for feks 50,- kroner og har feks 4 deler til sammen. Da ville kostnadene vært svært liten. De hadde trengt gode servere til nedlasting og en betalingstjeneste som var enkel å bruke. Og man kunne betalt en liten sum først for å se om spillet var bra. Men det er nå mer min drøm om hvordan det kan gjøres.

 

EDIT:Telenor tilbyr forøvrig gjennom iCanal (tror det heter det) en mulighet til å laste ned spill som ikke kan kopieres bort fra harddisken, og som krever at du har internett tilgjengelig for å kunne starte spillet

Icanal har bare GAMLE RÅTNE SPILL :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror ikke det er så mange som egentlig laster ned et spill og kjøper det etterpå, tror jeg er ganske sjelden :hrm: . Jeg lastet ned FS2004 fra Imseh, for jeg gadd ikke gi 699 for det i butikken. Dessuten tror jeg microsoft har nok med penger :thumbup:

 

Men hvis jeg leser en annmeldelse av et spill som er skikkelig bra feks. Blitzkrieg som er fra et "ukjent" selskap, laster jeg det ikke ned, for det gikk jeg i butikken og kjøpte, OG DET VAR VERDT HVER KRONE :D

 

Tror heller ikke at PC versjoner kommer til å opphøre, man må jo ha original reg key for å spille på nettet :thumbup::thumbup:

Det skjer faktisk veldig ofte:)

Lenke til kommentar
Piratkopiering eier... gratis og greier  :w00t:

jeg føler at folk som har piratkopier av spill IKKE har fullversjonen... det mangler cover, manual og alt annent man finner i en spill-eske. blir ikke det samme som å kjøpe i butikken..mener nå jeg. men jeg syntes også det burde vært flere butikker som tar imot brukte spill mot en liten penge. da hadde ikke piratatene hatt like stor grunn til å si: jeg har kastet bort penger på så mange ræva spill....gidder ikke det mer..

Enig der, hvis det er BRA spill, som f.eks BF serien, HL, CC etc, men det er ikke noe kult hvis spillet er skikkelig dritt

Lenke til kommentar
Varför har ingen berört den privatekonomiska aspekten?

 

Man måste ju konstatera att om man vill ha stor behållning av de allra nyaste spelen måste man ha väl uppdaterad hårdvara. Denna kostar en hel del pengar, typ 3000kr för grafikkort och 2000 för CPU, plus en hel del till övriga komponenter.

 

Den som har råd med detta har även råd att köpa de nya spelen till fullpris!

 

Alternativet är att nöja sej med något svagare hårdvara och på så vis få pengar över till lite äldre spel som sjunkit i pris och klarar sej med den svagare hårdvaran.

 

/Olle

:thumbdown:

 

ingen vil sitte og vente på at f.eks doom3 faller i pris... vil ha d NÅ, evt 3 august, men har ikke penger. derfor... må jeg.....

 

har vel ikke viljestyrke eller moral til og sitte og vente på sånne godsaker! ja jeg er et svakt menneske, trøster meg med at jeg ikke er d eneste.

 

btw: når tror dere en seriøs anmeldelse er klar? link?

Lenke til kommentar
Spillindustriens problem er "på en måte" det samme som Oslos sporveiers problem.

De har en del problemer med såkalte "snikere".

Og gjett hva! De taper en del HELVE**s mye penger på det. For de må bruke mer penger på sikkerhet og vakter for å forhindre at flere folk "sniker".

Og hvem må lide for det? Oss ærlige folk, skal jeg si deg! Hvem andre har merket at bilettprisene har blitt endel dyrere i desiste åra? Det er sånn vi må gjennomgå hver dag.

 

Det samme gjelder spillindustrien: Jo flere som laster ned "piratkopier" jo dyrere kommer spilla til å koste. Og hvis spilla blir dyrere så vil folk slutte å kjøpe det.

I verste fall vil spillindustrien fået monopol og bli nedlagt.

 

For dere som laster ned spill: Dere ødelegger bare for dere selv

 

Ha det fint!

Kan ikke akkurat si situasjonen er slik på konsollmarkedet ihvertfall. Hvor piratkopiering er (VAR iallefall på tidligere generasjoner som SNES der spillene kostet det dobbelte av pcspill) begrenset til et minimum. Hvorfor koster spill MER der enn på pc. Folisofer deg ut av DEN du. Griske jævler er nok eneste svar.

Lenke til kommentar
ingen vil sitte og vente på at f.eks doom3 faller i pris... vil ha d NÅ, evt 3 august, men har ikke penger. derfor... må jeg...

Som jag förstått det är 90% (eller mer) av poängen med Doom 3 den avancerade grafiken.

För att kunna få vettig behållning av den krävs en kraftfull dator med top-of-the-line grafikkort.

Har du råd med en sådan dator har du råd att köpa spelet omgående.

Har du inte råd med en sådan dator blir du missnöjd med spelet, oavsett om du betalar för det eller inte.

Om du inte har en sådan dator nu, och väntar med att skaffa Doom 3 tills du har den hårdvara som krävs, har du råd med både hård- och mjukvara samtidigt som du får full behållning av spelet.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si situasjonen er slik på konsollmarkedet ihvertfall. Hvor piratkopiering er (VAR iallefall på tidligere generasjoner som SNES der spillene kostet det dobbelte av pcspill) begrenset til et minimum. Hvorfor koster spill MER der enn på pc. Folisofer deg ut av DEN du. Griske jævler er nok eneste svar.

Enkelt.

 

Kostnader for PC-spill:

Utvikler: 25%

Utgiver: 25%

Forhandler: 25%

Moms: 25%

 

Kostnader for konsollspill:

Utvikler: 19%

Utgiver: 19%

Royalty til Sony/Microsoft/Nintendo: 19%

Forhandler: 19%

Moms: 24%

 

For hvert konsollspill som selges skal Microsoft/Nintendo/Sony ha royalties. Ettersom utgiverne ikke vil tjene mindre på konsollspill enn PC-spill, blir prisen høyere.

Lenke til kommentar

men da faller jo selve hovedargumentet i grus... nemlig at spillene ville vært mye billigere dersom det ikke piratkopieres så mye i det hele tatt. hvordan kan dette henge sammen da...? hmmm

 

1. forresten: vet du at royalities er så høye?

2. er det ingen form for støtte som forenkler arbeidet inkludert i den royalitien. får de ingenting igjen for dette? som for eksempel reklameeffekt og innpass i markedet, som forøvrig er mye større og dermed lettere å floppe i enn konsollmarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt dumt å klage på at 4-500 kroner er for dyrt for et spill. Man må se på hvor mye underholdning man får, og i motsetning til filmer får man hvertfall 10 ganger lengre kvalitetsunderholdning (et spill er mye lettere å leve seg inn i enn en film). Dessuten er dette en high-risk business hvor man må ha en god porsjon flaks for å overleve.

Lenke til kommentar

Ok, dette var en veldig lang tråd som jeg ikke gidder å lese gjennom hele av. Det jeg uansett mener er at konsollspill er overpriset i lange baner. Det er absolutt ikke rart at folk modder xboxene sine og laster ned spill.

Spill til PC hender det at det følger med morsomme ting og tang som gjør at en får lyst til å kjøpe spillet (f.eks collectors edition versjoner og sånt), men til konsoll er dette veldig skjeldent. Det er dermed veldig tamt å bruke 600kr på et dvd-cover med en ubrukelig manual og dvd-en.. Nå gir de heldigvis ut Halo 2 som "spesial edition", så kanskje et kjøp der er å vurdere..

BRA spill som faktisk blir spilt en del kjøper jeg uansett. Timesplitters 3 er et eksempel på et spill jeg kommer til å kjøpe på grunn av hvor bra toeren var. Amped 2 er et eksempel på et spill jeg kjøpte på grunn av hvor bra eneren var. Sånn ser i alle fall jeg på det.

Lenke til kommentar
ingen vil sitte og vente på at f.eks doom3 faller i pris... vil ha d NÅ, evt 3 august, men har ikke penger. derfor... må jeg...

Som jag förstått det är 90% (eller mer) av poängen med Doom 3 den avancerade grafiken.

För att kunna få vettig behållning av den krävs en kraftfull dator med top-of-the-line grafikkort.

Har du råd med en sådan dator har du råd att köpa spelet omgående.

Har du inte råd med en sådan dator blir du missnöjd med spelet, oavsett om du betalar för det eller inte.

Om du inte har en sådan dator nu, och väntar med att skaffa Doom 3 tills du har den hårdvara som krävs, har du råd med både hård- och mjukvara samtidigt som du får full behållning av spelet.

 

/Olle

har nettopp sprengt kontoen for og få nettopp d du snakker om, en kanon pc som duger til alt som er på markedet. Kjøpte den nettopp for og spille doom,HL2 og stalker....

 

eier ikke nåla i veggen nå, mener du jeg skulle kjøpt f.eks litt mindre ram eller et annet skjermkort for og få råd til doom, men måtte da ofre litt av spillgleden for dette? tror ikke d du! skal faktisk kjøpe HL2 p.g.a cd-key men siden doom3 bare har 4 player MP så nei. og har dessuten kun råd til et spill, og d må jeg spinke og spare til. Og som sagt venter ikke på og spille doom3! har ventet lenge nok!

Lenke til kommentar
men da faller jo selve hovedargumentet i grus... nemlig at spillene ville vært mye billigere dersom det ikke piratkopieres så mye i det hele tatt. hvordan kan dette henge sammen da...? hmmm

 

1. forresten: vet du at royalities er så høye?

2. er det ingen form for støtte som forenkler arbeidet inkludert i den royalitien. får de ingenting igjen for dette? som for eksempel reklameeffekt og innpass i markedet, som forøvrig er mye større og dermed lettere å floppe i enn konsollmarkedet.

Royalti for å utvikle til en spillkonsoll varierer litt, men pleier å være rundt 100 kroner, såvidt jeg vet. På Super Nintendo-tiden var det enda høyere (derfor kostet som regel Nintendos egne spill 699,- mens tredjepartsspill kostet 799,- fordi de måtte betale så mye i royalty). Platinumspill og spill som relanseres i billigserier er vel også som regel unndratt fra royalties.

 

Royalties er det som betaler for konsollen. Husk at i forkant av en konsoll, ligger det mange år med arbeide, der mange mennesker har jobbet med å utvikle alle mulige aspekter av konsollen. Vi snakker om STORE utgifter. Dette skal tjenes inn igjen, og som de fleste vet så tjener man nesten ingenting på å selge konsoller (Sony og Microsoft har begge solgt sine konsoller med tap i store perioder). Inntektene kommer gjennom royalties og ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Med dagens bredbånd, hvorfor er det ingen som tilbyr spill for nedlasting direkte fra produsent? Da tenker jeg spesielt på online-spill som krever serial for å få utnyttet det noe særlig, slik som de aller fleste nye FPS-spill...

 

Hadde sluppet endel mellomledd da... :roll:

Krever utrolig store og sterke servere, tenk deg 200-300 tusen folk som skal laste ned Half Life 2 samtidig, da snakker vi selvskyldt DDOS Angrep :)

 

Men jeg støtter det, hadde vært fint, og sansynligvis ville det vært billigere, og jeg kjøpt mer spill, hater og måtte gå i butikken og hente cd, installere med cd og stress, jeg vil gjerne ha det i hånda.

Lenke til kommentar
Med dagens bredbånd, hvorfor er det ingen som tilbyr spill for nedlasting direkte fra produsent? Da tenker jeg spesielt på online-spill som krever serial for å få utnyttet det noe særlig, slik som de aller fleste nye FPS-spill...

 

Hadde sluppet endel mellomledd da...  :roll:

Krever utrolig store og sterke servere, tenk deg 200-300 tusen folk som skal laste ned Half Life 2 samtidig, da snakker vi selvskyldt DDOS Angrep :)

 

Men jeg støtter det, hadde vært fint, og sansynligvis ville det vært billigere, og jeg kjøpt mer spill, hater og måtte gå i butikken og hente cd, installere med cd og stress, jeg vil gjerne ha det i hånda.

Gutta bak Anarchy Online klarte det, så må vel det la seg gjøre med andre også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...