Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
Hittil er det ingen som har touchet ved det som faktisk er noe av det mest skumle med den sosiale aksepten for piratokopiering, nemlig -hvor utrolig godtatt det har blitt-! Tenk på alle småsøskene som vokser opp ved å henge over skulderen til storebror eller storesøster og "lærer" at ikke bare er det helt ok å hente ned spill, filmer og musikk uten å betale det, men at det er normalt.

 

DET skremmer meg.

vel..teknisk sett så er det ikke straffbart i norge...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel..teknisk sett så er det ikke straffbart i norge...

Akkurat der har Thomas et godt poeng. Det er ikke ulovelig å laste ned spill, filmer og musikk. Det er ingen lov mot det, FORLØPELIG, så derfor kan du laste ned så mange piratkopier som du bare har lyst til. Men det er ikke å lov å laste opp kopibeskyttede Spill, film og musikk. Det kommer en lov en gang i år, ifølge en kamerat, om å laste ned kopibeskyttet materiale eller hva du nå enn vil kalle det.

 

Men folk burde innse at det er uetisk galt å drive på sånn.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar

Jeg må bare føye meg inn i rekken av folk som er imot piratkopiering. Selvsagt har jeg syndet selv også, men det er ganske lenge siden. I tillegg har jeg aldri piratkopiert spill fra utviklere som jeg støtter. Men i det siste har jeg innsett at piratkopiering bare fører oss inn i en uheldig sirkel:

Mange piratkopierer -> Mindre penger til utviklerene -> Dårligere spill fra utviklerene pga dårlig økonomi -> Folk piratkopierer pga dårlige spill de ikke vil bruke penger på

Never ending story... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Til alle som sier at PC-spill koppes fordi de er for dyre

 

Spill til konsoll, f.eks Zelda:TWW, koster 599,-

Det er svært få som kopierer GC spill, men de er nesten dobbelt så dyre! Et PC-spill til 349,- er da ikke veldig dyrt?

I dag har man tilgang til så mye warez at det flyter ut gjenneom ørene, det er kanskje det som er problemet, og ikke prisen?

Lenke til kommentar
Hittil er det ingen som har touchet ved det som faktisk er noe av det mest skumle med den sosiale aksepten for piratokopiering, nemlig -hvor utrolig godtatt det har blitt-! Tenk på alle småsøskene som vokser opp ved å henge over skulderen til storebror eller storesøster og "lærer" at ikke bare er det helt ok å hente ned spill, filmer og musikk uten å betale det, men at det er normalt.

 

DET skremmer meg.

vel..teknisk sett så er det ikke straffbart i norge...

Dette er sprøyt. Det er lov å laste ned musikk og film, men det er _ikke_, lov å laste ned (eller kopiere av andre) spill og annen programvare.

Lenke til kommentar

Når "tapene" til spillindustrien beregnes, så tar de nok ikke med det faktum at mesteparten av det en person skaffer seg ulovlig ville han ikke kjøpt for penger uansett.

 

Det er nok derfor spillindustrien klager over at tapene er så store mens den samme industrien blomstrer som aldri før. (Til sammenligning: ville det blitt nyhetsoppslag på TV om noen stjal koden til Half-Life 1?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hittil er det ingen som har touchet ved det som faktisk er noe av det mest skumle med den sosiale aksepten for piratokopiering, nemlig -hvor utrolig godtatt det har blitt-! Tenk på alle småsøskene som vokser opp ved å henge over skulderen til storebror eller storesøster og "lærer" at ikke bare er det helt ok å hente ned spill, filmer og musikk uten å betale det, men at det er normalt.

 

DET skremmer meg.

vel..teknisk sett så er det ikke straffbart i norge...

Dette er sprøyt. Det er lov å laste ned musikk og film, men det er _ikke_, lov å laste ned (eller kopiere av andre) spill og annen programvare.

hvorfor legger du plutselig til programvare ? har da ikke påstått at det er lov til å laste ned programvare.

har heller ikke påstått at det er lov til å kopiere f.eks musikk,film,spill og programvare av andre, men det er lov til å laste ned film og musikk ja, trodde at spill foreløpig var fredet as well, men der tok jeg visst feil.

Lenke til kommentar
hvorfor legger du plutselig til programvare ? har da ikke påstått at det er lov til å laste ned programvare.

har heller ikke påstått at det er lov til å kopiere f.eks musikk,film,spill og programvare av andre, men det er lov til å laste ned film og musikk ja, trodde at spill foreløpig var fredet as well, men der tok jeg visst feil.

Om du kopierer av noen eller laster ned blir ett fett, og spill _er_ programvare. :)

Lenke til kommentar

Det som virkelig ødelegger for "ærlige" folk er disse nye "u-crackbare" piratkopierings-beskyttelsesprogrammene *pust inn*...

Ta Starforce for eksempel, det er et anti-crackings program som følger med bl.a. Soldiers: Heroes of WWII.

 

Dette programmet installerer faktisk enhetsdrivere på maskinen din, uten at du vet det eller gir samtykke for det.

Disse driverene overvåker CD-romene dine, og passer på at du bruker lovlig kjøpte cd-er for å bruke spillet.

 

Her er en liste over spill som bruker Starforce

 

Hvis du har lagt inn en av disse spillene, kan du gå i Enhets behandling, trykke på Vis, og Vis skjulte enheter. Bla så ned på listen, hvor du vil finne Starforce driverne.

Starforce installeres til og med av demoer...

 

Men poenget mitt er, at dette er kun en ulempe for brukerne av spillene, ikke for crackerne. Sant nok, det tar en cracker cirka en uke å cracke Starforce, mens det vanligvis tar 30 sec. med andre spill.

 

*For det første sender enkelte versjoner av Starforce, informasjon om PCen din, og bruken av den tilbake til utgiverne.

 

*CD-ene må verifiseres hver bidige gang du vil spille spillet, dette kan ta opptil et minutt, og blir utrolig irriterende i lengden.

 

*Starforce driverne blir IKKE avinstallert hvis du avinstallerer spillet.

 

*Manuell fjerning kan føre til alvorlig systemskade, og anbefales ikke.

 

*Spill utgiverne gir bare ut programvare for å fjerne disse driverne hvis du sender dem en e-mail...

 

*Driverne blir ikke nevnt en eneste gang i dokumentasjon som følger med spillene.

 

Så hva er da vitsen?? Det eneste slike programmer vil forårsake, er færre salg, og masse ulemper for folk som har kjøpt spillet "lovlig".

Alle disse spillene kan lastes ned like greit uannsett...

Idiotisk spør du meg. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke imot piratkopiering hvis det ikke fører til at folk slutter å kjøpe spill/filmer/musikk etc. Selv er jeg av den typen som laster ned noen spill, men kjøper de spillene som er gode. De spillene jeg har lastet ned (og ikke har kjøpt) er Full Throttle (som jeg aldri har spilt engang! ), Postal 2 og Falcon 4.0. De to første er "tullespill", altså spill jeg ikke synes er så veldig bra. Falcon 4.0 var *helt* umulig å få tak i butikken uten å måtte kjøpe det i utlandet. I tillegg hjar jeg lastet ned gamle spill som X Games Pro Boarder og Commandos: Beyond the Call of Duty - begge spill jeg har kjøpt men hvor CD'ene er "FUBAR"(les:ubrukelige). Har også lastet ned noen nye nye spill som Thief 3 fordi jeg har DVD-versjonen og ønsker en sikkerhetskopi til utlån.

 

Jeg synes med andre ord at nedlasting av copyright-materiale er helt OK med visse forbehold. Rettighetene til utvikleren skal bevares (noe jeg selv hadde ønsket hvis jeg hadde laget noe med slike lisenser), og det er bare rimelig at spillutviklere skal få betalt for et produkt de selv har lagt ned mye arbeid og penger på.

 

De som sier at de ikke kjøper spill, men laster ned alt burde være litt mer forsiktige med hva de sier; Det er nemlig ikke så veldig "tøft" å innrømme (med en stolt klang) at man er en softwaretyv, som av pure faen unnlater å betale for programmer han/hun bruker. Saken blir litt annerledes når det dreier seg om ekstremt dyre programmer som 3ds max og Maya. I slike tilfeller er prisen for programmet urimelig for en amatør som ønsker å bruke programmet innenfor husets fire vegger. Heldigvis så har flere softwareutviklere forstått dette, deriblant Corel og Aliaswavefront(Maya), og tilbyr det samme produktet også i en fullgod "studentversjon"/"Personal Edition"

Lenke til kommentar

Vi er kommet til en ny verden hvor spill, musikk, og filmer

er gratis.

 

 

Å ikke benytte seg av dette er "stupid"

så enkelt er det.

 

 

Om et spill er virkelig bra, kjøper jeg det i ettertid, for JEG ØNSKER Å HA DET.

At jeg støtter noe i det hele tatt ved å kjøpe driter jeg i.

 

Du som kjøper må huske på at det er du som skal tjene på kjøpet du selv gjør med dine penger. Om et spill til en verdi til 400-500 kroner ikke er verdt pengene, er det DU som har tapt de 400-500 kronene.

 

så igjen:

 

"

Å ikke benytte seg av dette er "stupid"

så enkelt er det."

 

 

Før så kjøpte jeg CD'er for en låt... for jeg ikke hadde noe valg.

Når man har valget, er det ikke bedre å skyte alle andre, enn å skyte seg selv i foten...

 

think about it.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar
Vi er kommet til en ny verden hvor spill, musikk, og filmer

er gratis.

 

 

Å ikke benytte seg av dette er "stupid"

så enkelt er det.

 

 

Om et spill er virkelig bra, kjøper jeg det i ettertid, for JEG ØNSKER Å HA DET.

At jeg støtter noe i det hele tatt ved å kjøpe driter jeg i.

 

Du som kjøper må huske på at det er du som skal tjene på kjøpet du selv gjør med dine penger. Om et spill til en verdi til 400-500 kroner ikke er verdt pengene, er det DU som har tapt de 400-500 kronene.

 

så igjen:

 

"

Å ikke benytte seg av dette er "stupid"

så enkelt er det."

 

 

Før så kjøpte jeg CD'er for en låt... for jeg ikke hadde noe valg.

Når man har valget, er det ikke bedre å skyte alle andre, enn å skyte seg selv i foten...

 

think about it.

Det er ikke gratis. Det koster penger å utvikle spill/filmer/musikk. Hvis alle "stjal", så ville ingen gidde å lage f.eks spill.

 

Det er heller ikke stupid og ikke laste ned ting, det er et valg man tar. Hvis man er på en butikk, er det ok og stjele? Er det gratis på Rimi hvis man ikke blir tatt for nasking?

 

Og tror faktisk jeg ville skutt meg selv i foten framfor å skyte alle andre

Lenke til kommentar

Flott innlegg ThomasM. Er stort sett enig med deg i det du sier. Jeg er også imot piratkopiering. Det går bare utover oss selv til slutt. Men for å være 100% ærlig, så tror jeg de færreste har en hardisk som er fri for ett eller annet som er piratkopiert. Personlig biter jeg meg selv litt i halen. Jeg må innrømme det, selv om jeg er "flink" til å kjøpe spill. Men jammen er det mange spill som ikke kan forsvare den prisen de koster. Men det er vel ikke riktig å kopiere for det...

Lenke til kommentar
For og si det sånn...

Jeg kjøper de spill jeg vil kjøpe, resten laster jeg ned, simpelt,

jeg ville ikke kjøpt de spilla jeg laster ned uansett om jeg ikke hadde

lastet dem ned.

100% enig. Hadde aldrig kjøpt spillet uansett så da ser jeg ikke noe veldig ulovligt i dette. Samme med filmer, da hadde jeg heller venta til de kom på kiosk på tv, som også er gratis :p . Skulle jeg da vært helt lovlig måtte jeg jo venta til den kom på NRK etter 4 år...

 

Likt med programmer, hadde funnet en erstatning som var freeware istedet for å kjøpe.

 

 

Synes at når jeg først har 2Mb linje er det idiotisk å ikke bruke den til noe fornuftig

Lenke til kommentar
Dessuten er vi ikke intresert i og vente ... i værstefall 1-2 måneder eller mer.

Vad är problemet? Jag köper sällan spel som är nyare än 2-3 månader. På den tiden hinner det komma mer nyanserade recensioner och patchar till de värsta buggarna.

Ett spel som du inte vill köpa om det är tre månader gammalt är inte värt att köpa alls.

 

/Olle

Lenke til kommentar
jeg føler at folk som har piratkopier av spill IKKE har fullversjonen... det mangler cover, manual og alt annent man finner i en spill-eske.

Hmm...

En tjock, fet, härligt djuplodande manual att bläddra i och läsa några kvällar... :dribble: ... när såg du en sådan senast?

 

Samtliga spel jag köpt på senare tid har levererats med en tunn installationsmanual och den riktiga manualen i form av en icke-tryckt manual i PDF-format.

Kräver att jag gör en drygt 100-sidig utskrift för att bli läsbar. Det är ca 100kr extra på inköpspriset!

 

Tacka vet jag de distributörer som vågar lämna hypen med DVD-askar och återgå till större kartonger med en rejäl manual!

 

/Olle

Lenke til kommentar
For og si det sånn...

Jeg kjøper de spill jeg vil kjøpe, resten laster jeg ned, simpelt,

jeg ville ikke kjøpt de spilla jeg laster ned uansett om jeg ikke hadde

lastet dem ned.

Varför överhuvudtaget slösa bandbredd på att ladda ner program du inte vill ha (dvs betala för)? Det är ju bara dumheter.

 

/Olle

Lenke til kommentar

En annen ting; er det ikke rimelig obvious at man glemmer at spill og programutviklere faktisk budsjetterer med å tjene penger på personer som ikke synes spillet/programmet er kjempebra? Dere som sier dere "henter ned for å teste først" - hvis dere ikke synes det er utrolig bra så betaler dere vel heller ikke for det? Right? Om dere hadde betalt for det kanskje dere ville ha gitt det en sjanse til og/eller fortsatt å bruke det nettopp fordi dere hadde betalt for det.

 

Man kan ikke drive med utvikling med den tanken at kun de som er eksepsjonelt fornøyd med produktet betaler for det - slikt er det rett og slett ikke penger i.

 

..og til alle dere som sier "synes jeg det er bra så kjøper jeg det" - nei, det gjør dere ikke, og slutt å lur dere selv til å tro det. :) Ja, kanskje 1-5% av dere er såpass lojale, men de aller aller fleste spiller spillet eller bruker programmet en stund, så slutter man med det. Og; om man spiller gjennom et spill fordi det er så utrolig bra så kjøper man det ikke etterpå, slik er det bare. Det samme gjelder med musikk - hvorfor skal man kjøpe en CD når man har albumet fra før av? Når man har hørt på det i noen uker blir man kanskje litt lei, så hvorfor skal man betale for det da, selv om det er bra? Da må man jo atpåtil styre med å rippe det for å få det inn på PC'en.

 

Nei - slutt å tro at dere er mer moralske enn dere er. Noen veldig få er nok ærlige nok, men den gemene hop er ikke det, enkelt og greit.

 

Vi er igjen tilbake til dette med at det blir sosialt akseptert (og ikke bare det, man er jo, tydeligvis "stupid" hvis man "ikke benytter seg av muligheten), og da, gutter og jenter, da har man kommet til et punkt som er skremmende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...