Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Ok, da tror jeg vi tolker adventure sjangeren forskjellig :!:

Jeg tenker på "utforske og løse gåter" spill der man ikke nødvendigvis har fiender i spillene, men du tenker på action-adventure som metal gear solid.

 

Jeg tror vi lar diskusjonen ligge der..

Eg er ikkje nødvendigs uenig. Eg berre meiner at sjølv om det er action i nokre av spelene er dei nærmast som adventurespel å rekna viss ein ser på dei på ein måte. Ein løyser oppgåver/gåter, snakkar med folk, spelet har ein grundig historie osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sånne som deg som er til å spy av, hva tror du du er?, og den gode gamle "stjele fra butikken" sammenligningen er så latterlig dum at den avslører vel ganske greit ditt perspektiv på ting :roll:

Kanskje du får litt mer moral og forståelse og omtanke for andre når du blir litt eldre. For det er det dette handler om. Man stjeler ikke noe, bare fordi det er enkelt :roll:

Du kan bare spare deg for den bedreviter mentaliteten der!, du kjenner ikke meg, er ingen pirat selv, men i motsetning til sånne wannabe moralister som deg så skjønner jeg godt at folk ikke unner griske spill utviklere 500,- for buggete og ræva spill til blodpriser!.

 

Spill er kanskje hele livet ditt, men ikke for alle, og de som piratkopier kan være både mer moralsk og veloppdratt enn deg for eksempel i viktigere ting her i verden, tenk på det!.

Og den stjele fra en butikk sammenligningen begynner å bli temmelig slitt nå, men det er sikkert for avansert for deg å skjønne at den er helt bak mål uansett.

Du bør lære deg hva ordet moral faktisk betyr før du sitter her og fremstiller deg selv som noe jeg ikke engang skal forsøke å beskrive med ord.

Lenke til kommentar
Unskyld meg, men det er superidiotisk å sammenligne piratkopiering med stjeling fra butikken.

 

Stjeler du i butikken så har noen fakta faen tapt penger.

 

Piratkopierer du så har INGEN tapt penger, de har kun tapt en potensiell inntjening.

 

Forskjellen? I det ene tilfellet så snakker vi om ekte penger, og i det andre uekte penger. Som om du hadde en sjokoladeklonemaskin, går på narvesen og kloner en sjokolade, du får sjokolade, narvesen taper ingenting ... bortsettfra et potensielt salg, men de har sjokoladen sin enda...

 

...og ps: slutt å rakke ned på hverandre public, latterlig å lese en fjortiskrangel.

Helt feil, og dette er flere ganger blitt forklart i denne tråden.

 

Enten har du ikke lest hele tråden, eller så vil du rett og slett ikke forstå det.

Lenke til kommentar
Stjeler du i butikk så har de et tap, laster du ned et spill så taper produsenten, dette pga at har du først lastet det ned så har du jo produktet.

 

Selv piratkopierer jeg, jeg bryter loven og er kriminell på lik linje med en butikk tyv.

Det er opp til hver enkelt hva som er moralsk forkastelig.

Ikke helt sant.

 

Det er ikke det enkelte invdivid som bestemmer hva som er moral eller ikke.

 

Siden ordet moral ofte benyttes i denne tråden hadde det vært fint om folk i hvertfall lærte seg hva moral faktisk er. Samme med etikk.

Lenke til kommentar
Stjeler du i butikk så har de et tap, laster du ned et spill så taper produsenten, dette pga at har du først lastet det ned så har du jo produktet.

 

Selv piratkopierer jeg, jeg bryter loven og er kriminell på lik linje med en butikk tyv.

Det er opp til hver enkelt hva som er moralsk forkastelig.

Ikke helt sant.

 

Det er ikke det enkelte invdivid som bestemmer hva som er moral eller ikke.

 

Siden ordet moral ofte benyttes i denne tråden hadde det vært fint om folk i hvertfall lærte seg hva moral faktisk er. Samme med etikk.

Det er jo opp til hver enkelt å deffinere moral, dette pga at noen synes det er greit og andre ikke. Man kan også si det slik at jeg synes det er greit å laste ned, men anen synes det er for drøyt men igjenn nasker i butikker, vi har alle våre grenser og moral kan diskuteres i det uendelige. Denne tråden blir nok stengt så fort noen finner ut av det samme.

Lenke til kommentar
Men stakkars deg da. Har du ikke råd til alt du har lyst på du. Så da er løsningen bare å forsyne seg skjønner jeg.

 

Så når man har lyst på noe man ikke har råd til skal man bare sette i gang med å forsyne seg vilt og uhemmet?

 

Så når jeg ser at du har mobil og jeg ikke har...da kan jeg bare forsyne meg fordi jeg har så dårlig råd?

 

Holdningene dine henger jo ikke på greip i det hele tatt. Du snakker om at spill burde være billigere for da ville du kjøpe, og i neste omgang skriver du at du uansett ikke har penger til alt du har lyst på.

 

Dobbeltmoral vil noen kalle det.

 

Ulogisk vil anndre kalle det.

 

Ekstremt holdningsløst vil jeg kalle det.

Altså, å laste ned piratkopiert materiale ER IKKE TYVERI! I norge er det LOVLIG (såfremt det er til privat bruk) piratkopiERING derimot, er ulovlig i norge, som overalt andre steder...

 

Og selvfølgelig, hadde et pc spill kostet 50-100 spenn, istedenfor 500, så ville jeg jo selvfølgelig hatt anledning til å kjøpe fler spill! det burde være GANSKE logisk... samme med filmer og musikk, hadde en plate kostet meg 20 kr, skulle jeg gladelig kjøpt ti plater i uka... prisen på slikt er så høyt, at jeg har for min EGEN del, funnet ut at å laste ned er mye billigere... da slipper jeg å betale en dritt! Å stjele en mobil i en butikk er ganske vanskelig, uten å bli oppdaget på stedet, eller å måtte slå ned en person... du blir også mest sannynlig bli videoovervåket, og det er noe HELT annet å stjele noe i en butikk, enn det er å laste ned noe fra internett... kanskje det i prinsippet er likt, men ikke i praksis...

 

pris og piratkopiering har en sammenheng, det er fakta... hvorfor skulle folk ellers ha gjort det? fordi de ikke gidder å dra til butikken?

 

En annen ting er at selv om jeg laster ned "ørten hundre" spill, så er jo sjansen for å bli tatt så å si ikke eksisterende...

 

Visste du også at staten betaler 32 MILLIONER kroner i året for at nordmenn skal få laste ned hva de vil? Det er kompensasjon til forskjellige selskaper som distribuerer musikk/film osv... (kilde: itavisen.no)

Joda, det er tyveri. Men for deg er vel begrepet "Tyveri av åndsverk" noe du enten ikke har hørt om eller ikke forstår - velg selv.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=66591

 

http://efn.no/paragraf262-2000.html

 

http://www.farsund2000.com/PRISER_INFO/priser_info.html

 

http://www.propaganda-as.no/php/art.php?id=101555

 

Dette er bare noen eksempler på tyveri av åndsverk. For mer lesing kan du eventuelt sjekke Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

 

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...itt=%c5ndsverk&

 

Siden research tydeligvis ikke er det du behersker best kan du med fordel gjøre en del søk selv på nettet.

Lenke til kommentar
Stjeler du i butikk så har de et tap, laster du ned et spill så taper produsenten, dette pga at har du først lastet det ned så har du jo produktet.

 

Selv piratkopierer jeg, jeg bryter loven og er kriminell på lik linje med en butikk tyv.

Det er opp til hver enkelt hva som er moralsk forkastelig.

Ikke helt sant.

 

Det er ikke det enkelte invdivid som bestemmer hva som er moral eller ikke.

 

Siden ordet moral ofte benyttes i denne tråden hadde det vært fint om folk i hvertfall lærte seg hva moral faktisk er. Samme med etikk.

Det er jo opp til hver enkelt å deffinere moral, dette pga at noen synes det er greit og andre ikke. Man kan også si det slik at jeg synes det er greit å laste ned, men anen synes det er for drøyt men igjenn nasker i butikker, vi har alle våre grenser og moral kan diskuteres i det uendelige. Denne tråden blir nok stengt så fort noen finner ut av det samme.

Neida, moral er et begrep med en klar definisjon.

 

Problemet er bare at de færreste aner hva ordet betyr.

 

Sjekk selv på nettet så blir du overrasket :-)

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at prisnedgangen ikke har vært stor, og det er mulig de spillene jeg fikk da, ikke var så dyre som andre, men likevel, jeg har IKKE råd til å betale, selv om spill hadde kostet 200 kr pr. stk., å kjøpe et spill hver uke... pluss filmer og musikk.

 

Sammenligningen mellom priatkopiert data på en pc og forbruksvarer i real-life er bare latterlig. Som sagt tidligere, Å LASTE NED PIRATKOPIERT MATERIALE ER IKKE TYVERI. Jeg kan ikke se noen annen måte enn å stjele besin og mat hvis man ikke vil betale for det... og det ER faktisk folk som stjeler mat og klær fordi det er for dyrt... ikke glem det :) men det er mye lettere å oppdage, det er en risikosport, så derfor er ikke det så lukrativt...

 

For min del er det hvertfall kun pris som er den avgjørende faktoren for at jeg laster ned ting... jeg har ikke råd til å kunne kjøpe alt jeg laster ned, så derfor gjr jeg det, og det er ikke sånn at min mening, og min situasjon er gjedlende for alle, så jeg synes vi burde tenke litt på det, at ikke ALLE er i samme situasjon, og at de aller fleste innleggene i denne tråden er subjektive... jeg har sett mange eksempler på at folk sier "nei dette er feil" etc. når en har forklart sin egen situasjon og mening om en ting.

Men stakkars deg da. Har du ikke råd til alt du har lyst på du. Så da er løsningen bare å forsyne seg skjønner jeg.

 

Så når man har lyst på noe man ikke har råd til skal man bare sette i gang med å forsyne seg vilt og uhemmet?

 

Så når jeg ser at du har mobil og jeg ikke har...da kan jeg bare forsyne meg fordi jeg har så dårlig råd?

 

Holdningene dine henger jo ikke på greip i det hele tatt. Du snakker om at spill burde være billigere for da ville du kjøpe, og i neste omgang skriver du at du uansett ikke har penger til alt du har lyst på.

 

Dobbeltmoral vil noen kalle det.

 

Ulogisk vil anndre kalle det.

 

Ekstremt holdningsløst vil jeg kalle det.

Word! :thumbup:

Lenke til kommentar

kan være flere grunner til at de blir utviklet(eller solgt i butikken vertfall) mer spill til konsoll en til pc.

 

1. Konsollen passer til ditt 7.1 Dolby digital surround anlegg og din 42" tv widescreen

2. De som har konsoll har nødvendig vis ikke PC til å handle spill på webshops osv.

3. Konsoll er KUN til spill, pc er til så masse annet.

Jeg gikk ned på pc-sjappa en dag og spurte hvorfor de hadde så dårlig utvalg på pc-spill, da fikk jeg svar om at viss jeg likte å spille så måtte jeg bare kjøpe xbox eller ps2, pc er ikke til å spille med.

 

Ellers til w2k:

 

Du sier selv at jallaspill til 500 kr ikke fortener penger.. Hva med de spilla som faktisk er utrolig bra da? Har flere titler i hylla som er kjøpt og betalt og jeg (er stolt over å) eier. Ikke fordi at jeg er en moralfreak, men nettop fordi at jeg liker spillet.. Det er derfor jeg kjøper spill, fordi jeg liker det.. Og da er det jo ganske greit å kunne laste det ned å finne ut om det er noe å ha..

Lenke til kommentar
' date='02/11/2004 : 16:07'] Ellers til w2k:

 

Du sier selv at jallaspill til 500 kr ikke fortener penger.. Hva med de spilla som faktisk er utrolig bra da? Har flere titler i hylla som er kjøpt og betalt og jeg (er stolt over å) eier. Ikke fordi at jeg er en moralfreak, men nettop fordi at jeg liker spillet.. Det er derfor jeg kjøper spill, fordi jeg liker det.. Og da er det jo ganske greit å kunne laste det ned å finne ut om det er noe å ha..

Veldig enig, og blåser man 500.- på et jalla spill har man igrunnen seg selv å takke. Det er som regel en demo som gir et ok inntrykk av spillet, samt venter man en liten uke (MAX!) etter releasen foreligger det utallige reviews av spillet, og som nevnt tidligere, er ikke det skrevne ord godt nok for deg, finnes det video-reviews...

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så selvsagt? Ting endrer seg, nettet blir arene for mye mer enn før. Synes ikke jeg er vrang i det hele tatt. Forøvrig har du til gode å vise til at utvalget av kjøpespill er lavere enn før også.

 

AtW

Har du vore i ein spelbutikk i det siste? Ofta finn ein at meir enn 1 av 2 pc titlar i butikkhyllene er type "realisme fps", enten det er Tom Clancy's blablabla eller Call of Duty, på sida av dei fem siste ekspansjonspakkane til the Sims. Berre for få år sidan var sjangrar som til dømes adventure eller simulator mykje større enn dei er no.

 

Eg har sett enkelte butikkar gå ifrå å ha veggane fulle av pc-spel, mens konsollspelene av type PSX og N64 var gøymt borti ein krok. No er det omvendt. Til dømes PS2-spelene har fått plassen som PC-spelene hadde før, mens PC-spelene er gøymt borti ein krok. Bruk augene da man!

Så du mener det er dårlig utvalg i pc-spill fordi din lokale sjappe har få PC-spill i sitt sortiment? Den er tynn. Veldig tynn. Bare fordi distribusjonskanalene har endret seg, så forsvinner ikke spillene.

 

AtW

Der finnes gode tall over antall pc-spill lansert hvert år de siste 10 årene.

 

De fleste bør være i stand til å bruke www.google.com

 

Du burde prøve selv en dag. Kan faktisk være sabla lærerikt.

Jasså? hvis meg en lenke da, hvis du er så god, prøvde litt småsøking for en stund siden, men fant ikke noen "skikkelige" lister. I tillegg ligger neppe bevisbyrden på meg, jeg har ikke påstått noe som helst. "Jeg har rett, søk på google" er ikke akkurat spesielt overbevisende argumantasjon. Forøvrig kan jeg ikke huske at antallet titler har blitt dokumentert tidligere i tråden heller, bare antallet solgte enheter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan du mener piratkopiering har skyld i få adventurespill på markedet..

No var heile den debatten der berre eit sidesprang fordi ATWindsor skulle kverulera på småting. Hovudpoenget var at det er mindre utvalg av gode PC-spel (over eit breiare spekter) no enn for kun få år tilbake sidan. Eg og mange andre meiner at dette er fordi spelutviklarane heller vil satsa på å utvikla spel til konsoll enn PC, og at ein av grunnane til det er at PC-formatet er forpesta av piratkopiering.

Kverrulere på småting? Sånne smpting som at du fremstiller din egen synsing som fakta hogd i stein, og småting som at fokuset er på andre sjangre nå en før, og småting som at det faktisk lanserers masse spill i kategorier du mener det knapt nok lanseres noen i?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jaja, du meiner jo at flashspel eller søplespel som ikkje får butikkhylleplass i norske butikkar beviser at pc-plattformen er lika stor og bra som den var før (då det blei selt langt fleire pc-spel).

Nei, det mener jeg ikke, jeg mener at du slenger ut en påstand som du ikke har belegg for, mulig det lanserers færre spill en før, men du overbeviser meg ikke ved å bare påstå at det er slik. At det selges færre titler "på hjørnet" sier ikke så mye synes jeg. Man må nesten se på alle distribusjonskanalene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei, det mener jeg ikke, jeg mener at du slenger ut en påstand som du ikke har belegg for, mulig det lanserers færre spill en før, men du overbeviser meg ikke ved å bare påstå at det er slik. At det selges færre titler "på hjørnet" sier ikke så mye synes jeg. Man må nesten se på alle distribusjonskanalene.

 

AtW

Du meinte jo det tidlegare i tråden.

 

Tall på at salget av pc-spel går nedover har blitt presentert i denne tråden. Du nektar fortsatt å vedkjenna deg dette?

Lenke til kommentar
Nei, det mener jeg ikke, jeg mener at du slenger ut en påstand som du ikke har belegg for, mulig det lanserers færre spill en før, men du overbeviser meg ikke ved å bare påstå at det er slik. At det selges færre titler "på hjørnet" sier ikke så mye synes jeg. Man må nesten se på alle distribusjonskanalene.

 

AtW

Du meinte jo det tidlegare i tråden.

 

Tall på at salget av pc-spel går nedover har blitt presentert i denne tråden. Du nektar fortsatt å vedkjenna deg dette?

"Det kommer kanskje ut 2-3 spill om dagen i disse tider, jeg vet ærlig talt ikke om dette er mer eller mindre komersielle releases en det som var vanlig før. Men når man slenger en slik påstand ut, så bør man kunne bakke den opp med litt dokumentasjon."

 

Ett sitat fra med selv som summerer opp hva jeg mener.

 

Har jeg sagt det ikke selges færre spill nå en før? Nei

Har jeg sagt at det ikke er færre komersielle releases nå en før? Nei.

Har jeg sagt at det antakelig er flere "småspill" nå en før (i kraft av flash) Ja.

 

Skal vi se bort ifra flash? Greit for meg.

 

Ja det selges færre spill, men er det færre titler? Du påstår, ikke bare det, du framstiller det som et ubestridt faktum. Må viser det seg at det bare er synsing, ett tips, synser du, så skriv "jeg tror", eller "mitt inntrykk".

 

Ja alle gjør feil på denne fronten, men jeg prøver i det minste å innrømme det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Fenris: At det ikke selges så mange spill der du bor, betyr ikke at det generelt lages/selges færre Pc-spill.

Bergen er berre neststørste by då. Eg blei ikkje noko imponert over utvalget i Oslo-butikkar heller. Det er jo ganske naturleg då det kjem ut færre store pc-spel dei siste 2-3 årene enn det gjorde før.

Vel, har du noensinne vært på EBGames? Eller hva med Ram&Rom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...