Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, ein finn få eller ingen titlar under desse sjangrane no:

 

- flysimulator

- båtsimulator

- sci-fi-/romsimulator

- adventure

- rpg

- beat 'em up

- shoot 'em up

- racing

- interactive fiction

Asså, se på spillene som ble laget for 10 år siden, hva var det? Lemmings og Ducktales etc. Og hva spiller vi i dag? jo Doom 3, Age of Mythology, NFSU etc. (for å ta noen ytterst få eksempler). Spillbransjen endrer seg, nye spillmetoder blir funnet opp, noen slår igjennom, og noen faller bort. Slik er det bare, det er jo tåpelig å forvente at spillprodusentene skal fortsette å lage spill i alle slags sjangre, før eller siden vil de jo prøve noen nytt.

 

Skal være enig med deg at det i stor grad er FPS det går i om dagen, men det blir også solgt veldig gode strategi, adventure og racing spill (for å nevne noen sjangre)

 

Adventure/Strategi (for å nevne noen få):

Rome - Total war

World of Warcraft

Age of Mythology - The Titans

Axis & Allies

Hidden & Dangerous 2

Leisure Suit Larry (:p)

Ringenes Herre - Atter en Konge

Ringenes Herre: Kampen om midgard

Armies of Exigo

Port Royale 2

Warhammer 40000 Dawn og War

Evil Genius

Codename Panzers

Knights of Honor

Ground Control 2 Operation Exodus

Europa Universalis II

Tortuga - Pirates of the New World

Sudden Strike 3

Warlords Battlecry 3

Victoria

Thief - Deadly Shadow

Spellforce; The order of dawn

Soldner - Secret Wars

Soldiers - Heroes of WW2

Railroad Pioneer

Perimeter

Empires - Dawn of the Modern World

Star Wars - KOTOR

Harry Potter & Fangen fra Azkaban

CSI 2 Dark Movies

Myst IV Revelation

Syberia 2

Cypher - Traitors gate 2

 

Fighting:

Fant kun ett spill :p: Glatiator

 

Simulator/Racing/bil:

Need For Speed Underground (2)

Ford Racing 3 (dette er qlt :p litt nostalgisk også kanskje...)

Flight Simulator 2004

Colin McRae Rally 04 (05)

Xpand Rally

Richard Burns Rally

Toca Race driver 2

Total Club Manager 2005

Deer Hunter 2005

X2 - The Threat

Chessmaster 9000

The Sims 2

Cycling Manager 4

Locomotion

Train Simulator 1.0

IL2 - Sturmovik

Anno 1503: Treasures, Monsters And Pirates

 

så vær så snill å ikke kom her å si meg at det ikke finnes spill, hvis du bare titter litt så finner du dem...

Lenke til kommentar
Det å bruke argumenter som det er fro dyrt å kjøpe, derfor piratkopierer jeg for meg til å le... HA HA HA.

 

Det er jeg en kjempe god grunn for å gjøre noe krimmenelt.

 

Bensin er for dyrt, mat er for dyrt, bil er for dyrt, med den innstillingen kan jeg nå bare forsyne meg.... Jeg blir kvalm.

Å stjele bensin påfører faktisk noen utgifter i form av rent tap.

Å kopiere musikk/film osv man faktisk ikke har råd til, påfører verken spillutgiverene eller distributørene tap.

 

Dette kan altså ikke sammenlignes.

Saken er at veldig mange som kopierer faktisk har råd til å kjøpe, men siden de kan laste ned gratis velger de å bruke pengene på ting som ikke lar seg piratkopiere.

 

Det selges færre spill totalt som et resultat av kopieringen og det betyr et klart økonomisk tap for de som utvikler spill.

Jeg er enig i at mange har råd til å kjøpe spill, men velger å piratkopiere istedet.

Man må derimot vær litt realistisk. En kar som laster ned 50 spill på en måned, hadde aldri hatt råd til eller tatt seg råd til alle spillene.

Det er helt klart at de færreste kjøper 50 spill i måneden, men saken er at så lenge man faktisk laster ned så blir ofte resultatet at de samme personene kjapt nok kjøper spill. Så der hvor vedkommende på årsbasis muligens ville kjøpt en 4-6 spill og kanskje fått noen få til som bursdags- og julegave blir resultatet ingen solgte spill.

 

Underholdningsindustrien lever ikke av de mest ekstreme fansene. De virkelig store pengene ligger i å treffe de som kjøper 1-4 titler i året. Når disse kopierer og ikke kjøper noe er resultatet ille for industrien.

Lenke til kommentar
,29/10/2004 : 18:10]
Hvis du vil sløse bort hundrelapper på dårlige og sikkert noen gode spill også, så må du gjærne gjøre det for alt jeg bryr meg, men kom ikke med noen moralsk pekefinger, piratkopiering er ikke skyld i at prisene er så høye, piratkopiering er et resultat av de høye prisene, det er fakta!.

Og nei, det er ikke et fakta.

 

Tvert i mot tar du totalt feil, noe som det flere ganger er informert om tidligere i denne tråden.

 

Prisene har gått drastisk ned siden 1994 og piratkopieringen har økt ekstremt, så slutt med gale påstander som ikke henger på greip.

BS var like masse piratkopiering før i gamledager som det er nå, bare nå er det mye lettere å få øye på det pga internett.. før var det hånd til hånd, nå er det p2p

 

Edit: latterlig trykkfeil :)

Og det er også totalt feil igjen.

 

Bransjen har rimelig gode tall på hvordan piratkopieringen slår ut på salg av spill.

mhm...på samme måte som at RIA hadde rimelig gode tall på hvordan musikknedlastning påvirket cd salget, helt til det viste seg at det var stikk motsatt.

Du kan selv sjekke salget av PC-spill de siste 10 årene så ser du et marked hvor antall solgte PC'er har eksplodert og antall solgte spill har gått ned de siste årene.

 

Dette har ikke noe med synsing å gjøre. Tallene finnes og er helt reelle uansett hva du måtte mene. Når det gjelder musikkindustrien er det en helt annen debatt, og som jeg har sagt før mener jeg at musikkindustrien i stor grad kan takke seg selv for det som har skjedd de siste årene.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan du mener piratkopiering har skyld i få adventurespill på markedet..

No var heile den debatten der berre eit sidesprang fordi ATWindsor skulle kverulera på småting. Hovudpoenget var at det er mindre utvalg av gode PC-spel (over eit breiare spekter) no enn for kun få år tilbake sidan. Eg og mange andre meiner at dette er fordi spelutviklarane heller vil satsa på å utvikla spel til konsoll enn PC, og at ein av grunnane til det er at PC-formatet er forpesta av piratkopiering.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sagt at prisnedgangen ikke har vært stor, og det er mulig de spillene jeg fikk da, ikke var så dyre som andre, men likevel, jeg har IKKE råd til å betale, selv om spill hadde kostet 200 kr pr. stk., å kjøpe et spill hver uke... pluss filmer og musikk.

 

Sammenligningen mellom priatkopiert data på en pc og forbruksvarer i real-life er bare latterlig. Som sagt tidligere, Å LASTE NED PIRATKOPIERT MATERIALE ER IKKE TYVERI. Jeg kan ikke se noen annen måte enn å stjele besin og mat hvis man ikke vil betale for det... og det ER faktisk folk som stjeler mat og klær fordi det er for dyrt... ikke glem det :) men det er mye lettere å oppdage, det er en risikosport, så derfor er ikke det så lukrativt...

 

For min del er det hvertfall kun pris som er den avgjørende faktoren for at jeg laster ned ting... jeg har ikke råd til å kunne kjøpe alt jeg laster ned, så derfor gjr jeg det, og det er ikke sånn at min mening, og min situasjon er gjedlende for alle, så jeg synes vi burde tenke litt på det, at ikke ALLE er i samme situasjon, og at de aller fleste innleggene i denne tråden er subjektive... jeg har sett mange eksempler på at folk sier "nei dette er feil" etc. når en har forklart sin egen situasjon og mening om en ting.

Men stakkars deg da. Har du ikke råd til alt du har lyst på du. Så da er løsningen bare å forsyne seg skjønner jeg.

 

Så når man har lyst på noe man ikke har råd til skal man bare sette i gang med å forsyne seg vilt og uhemmet?

 

Så når jeg ser at du har mobil og jeg ikke har...da kan jeg bare forsyne meg fordi jeg har så dårlig råd?

 

Holdningene dine henger jo ikke på greip i det hele tatt. Du snakker om at spill burde være billigere for da ville du kjøpe, og i neste omgang skriver du at du uansett ikke har penger til alt du har lyst på.

 

Dobbeltmoral vil noen kalle det.

 

Ulogisk vil anndre kalle det.

 

Ekstremt holdningsløst vil jeg kalle det.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt skjønner er hvordan du mener piratkopiering har skyld i få adventurespill på markedet..

No var heile den debatten der berre eit sidesprang fordi ATWindsor skulle kverulera på småting. Hovudpoenget var at det er mindre utvalg av gode PC-spel (over eit breiare spekter) no enn for kun få år tilbake sidan. Eg og mange andre meiner at dette er fordi spelutviklarane heller vil satsa på å utvikla spel til konsoll enn PC, og at ein av grunnane til det er at PC-formatet er forpesta av piratkopiering.

Hvorfor finnes det like få gode adventurespill til konsoller da? :hmm:

Lenke til kommentar

 

Jeg ville ikke stjelt spill eller noe annet i en butikk, da hadde jeg ikke hatt god samvittighet, men laste ned spill og spille piratkopierte spill har jeg gjort siden broren min ga meg disketter til 486.

Jeg antar at jeg bare er vant til det, og derfor ikke får dårlig samvittighet.

Fordi det er to helt forskjellige ting, sneversynte mennesker som ikke skjønner at det er verre å stjele et spill fra en butikk (som da blir taperen $) og det å laste ned et spill som du aldri hadde kjøpt om du ikke hadde lastet det ned alikevel, er bare latterlige!.

Du mener vel sneversynte personer som kun evner å se ting fra en side? Du snakkero m spill man ellers ikke ville kjøpt, og klart det skjer det, men sannheten er også at det i løpet av et år er mange spill man også VILLE kjøpt.

 

Ensidig argumentasjon som det du forsøker deg på er poengløst.

Lenke til kommentar
Du har ingen kompetanse til å kalle det en "utbredt løgn". Det er bare logisk at folk som driver med slikt vil laste ned flere spill enn det de ellers ville kjøpt.. Ville du kanskje si at en person med 20 piratkopierte spill ellers ville kjøpe alle disse i butikken?

 

Dette blir gratis reklame for spillbransjen...Piratkopiering har funnet sted helt siden folk kunne koble kassettspilleren til radioen. Det opptrer bare i andre former nå til dags.

Salgstallene viser at du tar feil.

 

Selvsagt vil ikke alt som lastes ned føre til like stort fravær av salg, men det er heller ikke poenget.

 

Piratkopiering fører til redusert salg, og det fører igjen til økonomisk tap.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med trådstarter, men vil legge til at store spill titler nå for tiden tjener inn opptil flere milion Dollar(feks GTA:SA)....Syntes ikke spill burde bli for god buisnes, kan bli for store selvskaper på market og fort bli for lite nyskaping.

Men jeg syntes situsjonen nå er grei, pirat kopiering er et problem men spill utgiverne/produsentene tjener penger...

For hver GTA tittel er der 100-200 spill som går med tap.

 

Så poenget ditt er?

Lenke til kommentar
PC utvalget var mykje større berre 5 år tilbake. Salget like så.

 

Ein ser det at med framveksten av breiband og P2P dei siste årene så har salget og utvalget av PC-spel i samme periode berre gått ned. Coincidence? I think not.

Javel, har du tall på at antallet pc-spill har gått ned?

 

AtW

Tallene finnes på nettet.

 

Er man interessert i denne debatten finnes det bøtter og lass av informasjon på nettet...og forøvrig tidligere i denne tråden. Er jo greit å lese alle innleggene i tråden.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det like få gode adventurespill til konsoller da?

Du henger deg fortsatt opp i adventure sjangeren. Mitt inntrykk er at det er mange spel på konsoll som har meir element av adventure sjangeren enn det er på PC. Enten det er Metal Gear Solid, Jak & Daxter eller Disgaea.

Ok, da tror jeg vi tolker adventure sjangeren forskjellig :!:

Jeg tenker på "utforske og løse gåter" spill der man ikke nødvendigvis har fiender i spillene, men du tenker på action-adventure som metal gear solid.

 

Jeg tror vi lar diskusjonen ligge der..

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så selvsagt? Ting endrer seg, nettet blir arene for mye mer enn før. Synes ikke jeg er vrang i det hele tatt. Forøvrig har du til gode å vise til at utvalget av kjøpespill er lavere enn før også.

 

AtW

Har du vore i ein spelbutikk i det siste? Ofta finn ein at meir enn 1 av 2 pc titlar i butikkhyllene er type "realisme fps", enten det er Tom Clancy's blablabla eller Call of Duty, på sida av dei fem siste ekspansjonspakkane til the Sims. Berre for få år sidan var sjangrar som til dømes adventure eller simulator mykje større enn dei er no.

 

Eg har sett enkelte butikkar gå ifrå å ha veggane fulle av pc-spel, mens konsollspelene av type PSX og N64 var gøymt borti ein krok. No er det omvendt. Til dømes PS2-spelene har fått plassen som PC-spelene hadde før, mens PC-spelene er gøymt borti ein krok. Bruk augene da man!

Så du mener det er dårlig utvalg i pc-spill fordi din lokale sjappe har få PC-spill i sitt sortiment? Den er tynn. Veldig tynn. Bare fordi distribusjonskanalene har endret seg, så forsvinner ikke spillene.

 

AtW

Der finnes gode tall over antall pc-spill lansert hvert år de siste 10 årene.

 

De fleste bør være i stand til å bruke www.google.com

 

Du burde prøve selv en dag. Kan faktisk være sabla lærerikt.

Lenke til kommentar
Men stakkars deg da. Har du ikke råd til alt du har lyst på du. Så da er løsningen bare å forsyne seg skjønner jeg.

 

Så når man har lyst på noe man ikke har råd til skal man bare sette i gang med å forsyne seg vilt og uhemmet?

 

Så når jeg ser at du har mobil og jeg ikke har...da kan jeg bare forsyne meg fordi jeg har så dårlig råd?

 

Holdningene dine henger jo ikke på greip i det hele tatt. Du snakker om at spill burde være billigere for da ville du kjøpe, og i neste omgang skriver du at du uansett ikke har penger til alt du har lyst på.

 

Dobbeltmoral vil noen kalle det.

 

Ulogisk vil anndre kalle det.

 

Ekstremt holdningsløst vil jeg kalle det.

Altså, å laste ned piratkopiert materiale ER IKKE TYVERI! I norge er det LOVLIG (såfremt det er til privat bruk) piratkopiERING derimot, er ulovlig i norge, som overalt andre steder...

 

Og selvfølgelig, hadde et pc spill kostet 50-100 spenn, istedenfor 500, så ville jeg jo selvfølgelig hatt anledning til å kjøpe fler spill! det burde være GANSKE logisk... samme med filmer og musikk, hadde en plate kostet meg 20 kr, skulle jeg gladelig kjøpt ti plater i uka... prisen på slikt er så høyt, at jeg har for min EGEN del, funnet ut at å laste ned er mye billigere... da slipper jeg å betale en dritt! Å stjele en mobil i en butikk er ganske vanskelig, uten å bli oppdaget på stedet, eller å måtte slå ned en person... du blir også mest sannynlig bli videoovervåket, og det er noe HELT annet å stjele noe i en butikk, enn det er å laste ned noe fra internett... kanskje det i prinsippet er likt, men ikke i praksis...

 

pris og piratkopiering har en sammenheng, det er fakta... hvorfor skulle folk ellers ha gjort det? fordi de ikke gidder å dra til butikken?

 

En annen ting er at selv om jeg laster ned "ørten hundre" spill, så er jo sjansen for å bli tatt så å si ikke eksisterende...

 

Visste du også at staten betaler 32 MILLIONER kroner i året for at nordmenn skal få laste ned hva de vil? Det er kompensasjon til forskjellige selskaper som distribuerer musikk/film osv... (kilde: itavisen.no)

Lenke til kommentar
Hvem er virkelig så dum at man handler et spill over nettet når det kan lastes ned ferdig før en ordre hadde rukket å blitt pakket engang?!, da må man virkelig være dum!.

Eller tror dere at dere er bedre mennesker ved å være så "lissom" moralske?...

Ikke mer moralsk enn at neste gang du opplever at noen gjør noe ulovlig med deg eller tingene dine sitter du i et glasshus og bør ikke åpne kjeften din i det hele tatt om ordet moral.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...