Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dette som gjør black metal til en litt vag og vanskelig sjanger. Det er helt klart at det er de antikristne tekstene som er viktigst, men det black metal utviklet seg til, der (som Glint sier) black metal virkelig ble definert som en sjanger, har jo en gaske fast form (true/ old school black metal)

Lenke til kommentar

Altså den ekte Black Metalen(ja jeg vet dette høres dumt ut, og jeg er ikke en av disse som har hørt på black metal et halvt år og skal ha det tr00 og ingenting annet, men likavell) må ha et antikristelig innhold, uten det så er det ikke "ekte" Black Metal, å kalle Windir "ekte" Black Metal blir dumt, Men føler ei heller at Now Diabolical av Satyricon er "ekte" Black Metal(igrunn ikke Black Metal i det heletatt), men de har de antikristelige tekstene tilstede. Rart og vanskelig...

Endret av Eyvindr
Lenke til kommentar
Edit: F.eks krig og natur er jo vanlige temaer innen black metal. Sier du f.eks at siste Keep of Kalession, eller Emperor - Anthems to the Welkin Dusk ikke er black metal?

5976495[/snapback]

Det ene utelukker ikke det andre. Det er ikke noe problem å ha tekster om natur/krig/elitisme eller hva det nå skulle være, men det antikristne budskapet må være på plass. Ihsahn var/er selverklært satanist og sosialdarwinist og man kan trygt si at Kalessin-gjengen ikke er av den fromme typen. Om du ikke finner sataniske/antikristne tekster i Anthems-plata så bør du jammen lese de en gang til. Har ikke lest tekstene til Armada, men hører da enkelte utbrudd av typen "CHRISTIAN BLOODAARGH!11"

 

Satyricon har gått fra å ha et rent ideologisk uttrykk og mening med musikken sin til til et populistisk og kommersiellt mål. Dette strider så imot black metal sin ideologi at de har omtrent fjernet seg selv fra sjangeren...også musikalsk sett.

Endret av Glint
Lenke til kommentar

Det finnes flere black metal band som nå til dags ikke har satanistiske og antikristlige tekster. Men de er alikvel black metal. Det er ikke lenger imaget som bestemmer sjangeren, slik som det var før.

 

edit:

Satyricon har gått fra å ha et rent ideologisk uttrykk og mening med musikken sin til til et populistisk og kommersiellt mål. Dette strider så imot black metal sin ideologi at de har omtrent fjernet seg selv fra sjangeren...

Så om et black metal band blir relativt populært så er det ikke black metal lenger?

Satyricon har nok flyttet ut av klassisk black metal-stil fordi musikken deres ikke lenger har de samme black metal-elementene, ikke fordi de er "populære"

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Så om et black metal band blir relativt populært så er det ikke black metal lenger?

Satyricon har nok flyttet ut av klassisk black metal-stil fordi musikken deres ikke lenger har de samme black metal-elementene, ikke fordi de er "populære"

5977113[/snapback]

 

At de er populære betyr ikke at de ikke er black metal, men når salgstall er målet med musikken, istedet for å lage det på rent ideologisk grunnlag, har man distansert seg fra black metal-ideologien. Black metalen i Satyricon er redusert til en gimmick.

Lenke til kommentar

Er omtrent ikke nevnt noen band utenom at jeg nevnte Darkthrone. Da er det lettere og spinne videre på diskusjonen med å bruke samme band.

 

Norsk Black Metal er forsatt best, men har ikke kommet mange nye band på en stund som jeg har likt, disse "Hordene" fra Øst europa er som oftest ganske kjedelig synes jeg.

 

Elite var til tider ganske bra, tror jeg må få hørt mer av de.

Lenke til kommentar
Norsk Black Metal er forsatt best, men har ikke kommet mange nye band på en stund som jeg har likt, disse "Hordene" fra Øst europa er som oftest ganske kjedelig synes jeg.

5977751[/snapback]

Enig. Black metal er det eneste Norge og normenn virkelig klarer

5977901[/snapback]

Etter hva jeg "hører" var Norge mye bedre før, og utlandet bedre nå om dagen.

Lenke til kommentar
Immortal, er de black metal? De har vel ikke så mye anti-kristent så vidt jeg vet? :hmm:

5978008[/snapback]

 

De spiller fort og gale, med hovedvekt på dobbel basspedal. Black Metal med inspirasjon fra trash.... joda :)

5978037[/snapback]

Tidligere Immortal hadde vell ikke bare tekster om natur og slikt, det har man eksempel på her under.

 

Teksten til Unholy forces of evil

 

 

Slowly crossing as red rivers runs below

Forever passing where the darkness lies unknown

Where soulwinds burns my eyes

Where shadows of lost life hides

 

Enter the centers of darkness

Where all evil dwells

Demons present in flames

Oath of black souls found

 

Sacrifices as old as the earth

We cut the living flesh

Circles of the deepest black throned

A promise of the darkest blood found

 

Unholy forces of evil

Unholy forces of hell

 

An mayhemic silence floats

We await our signs of death our circle gathered

Ceremonial powers belong to us

A goat baptized in fire

We dance the circle dance on thorns

 

Awaiting the sign of the horns

A thousand black clouds storms

Blasphemous Northern rites

Mysticism touched

Pentagrams burning

 

Into the centers of darkness

Where all evil dwells

Demons present in flames

Oath of black souls found

 

The unholy forces of evil

Served upon our diabolical souls

Cults of death bathed in slaught

As the devils candles burns

 

Into the dark skies

Floating with the soulwinds of the pentagram

To the deathlights where the North star awaits

 

 

De har vell også fått kommentert når de endra tekst tema at de ikke var black metal, tror de kalte musikken sin for noe sånt som holocoust metal. Vis jeg skal sette det inn i en bås vil jeg si at det er bm. Eller bare si ekstrem metall.

Lenke til kommentar
Eller bare si ekstrem metall.

Likegreit egentlig, synes strengt tatt det er meningsløst å sjangersette noe som ikke har med selve musikken å gjøre.

 

Hva med Anoerxia Nervosa? De har for det første symfoni og mye annet. Ikke black metal de heller da? De har jo massevis av black metall-riff, vokal og trommeloming. Holder ikke det?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...