Gå til innhold

Backstage - pensjonert diskusjonstråd for musikk


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Venom regnes forresten ikke som black metal. Ikke førstegenerasjons heller.

5975740[/snapback]

 

Venom, Hellhammer og Mercyful Fate m.fl. er førstegenerasjons BM fordi de la grunnlaget. De er røttene og stammen alle senere BM-band springer ut fra.

5975845[/snapback]

Da la jeg en annen definisjon i 'førstegenrasjons'. Men ok, jeg endrer uttalelsen min til bare 'Venom, Celtic Frost osv ikke regnes som black metal'

 

:--p

Lenke til kommentar
Det var da rart, sist jeg sjekket var det albumet Black Metal av Venom som navnga sjangeren? Eller er det bare en tilfeldighet?

5975805[/snapback]

Venom var en inspirasjonskilde, og Venoms album Black Metal gav navn til sjangeren, men black metal regnes å starte med Bathory og growlingen

5975865[/snapback]

 

BM startet nok tidligere enn det. Black metal ble en sjanger fordi man på starten og midten av 80-tallet fikk en bølge ekstreme band som hadde satanistiske/okkulte tekster. Sodom - Under the Sign of the Black Mark var mer betydningsfullt for soundet i den andre bølgen enn Bathory.

Lenke til kommentar
Det var da rart, sist jeg sjekket var det albumet Black Metal av Venom som navnga sjangeren? Eller er det bare en tilfeldighet?

5975805[/snapback]

Venom var en inspirasjonskilde, og Venoms album Black Metal gav navn til sjangeren, men black metal regnes å starte med Bathory og growlingen

5975865[/snapback]

 

BM startet nok tidligere enn det. Black metal ble en sjanger fordi man på starten og midten av 80-tallet fikk en bølge ekstreme band som hadde satanistiske/okkulte tekster. Sodom - Under the Sign of the Black Mark var mer betydningsfullt for soundet i den andre bølgen enn Bathory.

5975903[/snapback]

Kanskje jeg ordla meg feil, men poenget var at Bathory er det første bandet som går under sjangeren black metal

Lenke til kommentar
Kanskje jeg ordla meg feil, men poenget var at Bathory er det første bandet som går under sjangeren black metal

5975966[/snapback]

 

Var nok jeg som ordla meg fullstendig feil. :!:

 

Mente å si at Bathory (ikke Sodom) - Under the Sign of the Black Mark var mest betydningsfullt enn de fleste tidligere førstegen. BM-plater for den andre bølgen. Men dette betyr ikke at de andre nevnte band IKKE er black metal.

Lenke til kommentar
Blir nok litt vagt dette ja. Noen som vet når 'black metal' egentlig ble tatt i bruk som definisjonen på en sjanger?

5976139[/snapback]

For 13-15 år siden omtrent. Det var først da sjangeren gikk over fra å være en diffus sekkebetegnelse for diverse metalband med okkult staffasje og egentlig et uttrykk som ble lite brukt, til å bli en reell og etablert sjanger med rigide musikalske og ideologiske normer. Og da i hovedsak av folka i miljøet rundt Euronymous & co her i Norge og Sverige.

 

Edit: Men som sagt...sjangeren eksisterte i lang tid før dette. :)

Endret av Glint
Lenke til kommentar
Men black metal har vel en ganske spesiell definisjon? Er ikke det slik at metal som er satanistisk er Black Metal? Trenger vel ikke tremoloriff og blast beats for å bli Black Metal?

5976190[/snapback]

Satanistisk musikk er ikke nødvenigvis black metal og black metal er ikke nødvendigvis satanistisk.

 

F.eks. Slayer har jo noen satanistiske tekster, men kaller man Slayer for black metal blir man ledd av. (Og det fortjener man jo også. :p ) Og det er mange black metal band som ikke har satanistiske tekster.

 

Ang. hvem som var det første black metal bandet er det nok en strid som aldri kommer til å ta slutt. Noen sier Venom, andre Bathory, jeg er en av de som sier Bathory.

 

Eller som jeg pleier å si til megselv: Det som kjennetegner førstegenerasjonen black metal er at det egentlig ikke er black metal. :tease: (Venom, Merciful Fate osv....) Dette er jo kun generelt sett. Bathory er black metal, OG førstegenerasjon.

Lenke til kommentar
og black metal er ikke nødvendigvis satanistisk.

5976422[/snapback]

Men antikristelig.

5976432[/snapback]

Nei. :)

 

Edit: F.eks krig og natur er jo vanlige temaer innen black metal. Sier du f.eks at siste Keep of Kalession, eller Emperor - Anthems to the Welkin Dusk ikke er black metal?

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...