Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konsekvensene er mindre.

Har ingenting med det å gjøre, for en bilist trenger ikke komme borti noe som helst, det er nok at denne bryter vikeplikten og blir tatt for det. Om man kjører mini, eller SUV, moped/motorsykkel osv, så er bøtene de samme (meg bekjent) - dette er også naturlig når reglene gjelder alle, også syklister.

 

Som de sier i artikkelen:

– Dersom fører av en motorvogn bryter vikeplikten får vedkommende 5200 kroner i bot, også uten å ha forårsaket noen ulykke.

Lenke til kommentar

 

Konsekvensene er mindre.

Har ingenting med det å gjøre, for en bilist trenger ikke komme borti noe som helst, det er nok at denne bryter vikeplikten og blir tatt for det. Om man kjører mini, eller SUV, moped/motorsykkel osv, så er bøtene de samme (meg bekjent) - dette er også naturlig når reglene gjelder alle, også syklister.

 

Som de sier i artikkelen:

– Dersom fører av en motorvogn bryter vikeplikten får vedkommende 5200 kroner i bot, også uten å ha forårsaket noen ulykke.

 

 

Det er jo din påstand, jeg har vist til eksempler i lovverket der konsekvenser er relevant OG det er mindre farlig om syklister gjør det, så det er ikke en unaturlig inndeling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo din påstand, jeg har vist til eksempler i lovverket der konsekvenser er relevant OG det er mindre farlig om syklister gjør det, så det er ikke en unaturlig inndeling.

Nå så jeg ikke hvor du gjorde dette, men for meg virker det litt rart.

- Jeg kjører bil i 50 sone, overholder ikke vikeplikt og får en bil i siden på fronten skader på biler, ev småskader på sjåfører og passasjerer.

- Jeg sykler samme vei og overholder ikke vikeplikt. Får bil i siden og blir skadet for livet/avgår med døden.

Det er altså mindre farlig og med mindre konsekvenser? (må si det ikke harmonerer i mitt hode)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det er jo din påstand, jeg har vist til eksempler i lovverket der konsekvenser er relevant OG det er mindre farlig om syklister gjør det, så det er ikke en unaturlig inndeling.

Nå så jeg ikke hvor du gjorde dette, men for meg virker det litt rart.

- Jeg kjører bil i 50 sone, overholder ikke vikeplikt og får en bil i siden på fronten skader på biler, ev småskader på sjåfører og passasjerer.

- Jeg sykler samme vei og overholder ikke vikeplikt. Får bil i siden og blir skadet for livet/avgår med døden.

Det er altså mindre farlig og med mindre konsekvenser? (må si det ikke harmonerer i mitt hode)

 

 

Mindre konsekvenser for andre, en vesentlig del av bøtelegging er at man gjør ting som er uheldig for samfunnets andre deltakere. Biler forårsaker mye flere skader enn syklister.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er jo din påstand, jeg har vist til eksempler i lovverket der konsekvenser er relevant OG det er mindre farlig om syklister gjør det, så det er ikke en unaturlig inndeling.

Nå så jeg ikke hvor du gjorde dette, men for meg virker det litt rart.

- Jeg kjører bil i 50 sone, overholder ikke vikeplikt og får en bil i siden på fronten skader på biler, ev småskader på sjåfører og passasjerer.

- Jeg sykler samme vei og overholder ikke vikeplikt. Får bil i siden og blir skadet for livet/avgår med døden.

Det er altså mindre farlig og med mindre konsekvenser? (må si det ikke harmonerer i mitt hode)

 

 

Mindre konsekvenser for andre, en vesentlig del av bøtelegging er at man gjør ting som er uheldig for samfunnets andre deltakere. Biler forårsaker mye flere skader enn syklister.

 

AtW

 

En bil har vel ganske mye større masse og kan ha større hastighet enn en sykkel, så skadeomfanget blir vel som så, ettersom ulykker oppstår, også hos begge parter. Det største problemet er at en syklist som bryter vegtrafikkloven kan havne i potensielt større personskadeulykker da de andre kjøretøyene som også havner i ulykken kan være større og tyngre.

 

Jeg vet i alle fall at hvis en syklist bryter vegtrafikkloven som ender opp med at bilen min tar livet av den personen, så spiller det liten rolle hvor store skader det er på bilen min, det går mer på psykiske lidelser fordi jeg har vært delaktig i et drap, fordi den personen brøt loven.

 

Jeg vet det finnes myke trafikanter i veibanen, og derfor prøver jeg på mitt beste å holde meg til loven. Det gir ikke syklister, 2-hjulinger e.l. andre trafikanter mer lov til å bryte den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mindre konsekvenser når en syklist dundrer i en bil og blir hardt skadet eller dør?

 

Har du tatt med hele regnestykket her? Hva med full uttrykning av nødetater og sykehusregning? Eventuelt uføretrygd fra nav istedetfor arbeid og skatteinnbetaling? Koster ikke det samfunnet noe? Er det mindre konsekvens enn noen knekte frontfangere og ødelagte skjermer på bil?

Lenke til kommentar

Mindre konsekvenser når en syklist dundrer i en bil og blir hardt skadet eller dør?

 

Har du tatt med hele regnestykket her? Hva med full uttrykning av nødetater og sykehusregning? Eventuelt uføretrygd fra nav istedetfor arbeid og skatteinnbetaling? Koster ikke det samfunnet noe? Er det mindre konsekvens enn noen knekte frontfangere og ødelagte skjermer på bil?

 

Dette er jo bare ett eksempel som er kokkelert opp, det er helt åpenbart at i ett totalsamfunnsperspektiv så er det større negative konsekvenser av biler som bryter trafikkregelene enn sykler, hvor mange folk blir brept av en syklist per år, og hvor mange blir drept av en bilist? I tillegg er det totalt tøvete å likestille skade på seg selv og skade på andre mennesker. Skal man straffe selvmordsforsøk like hardt som mordforsøk også?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kom kjørende rundt en sving og så at det var en del biler som lå i kø bak en Atv som tydeligvis nektet å slippe køen forbi.

Derfor ble alle kjørende i 40 km/t i 80 sona et stykke siden det var dårlig med forbikjøringsmuligheter.

Atv'en kjørte forbi eks antall busstopp og avkjørsler uten å kjøre til siden.

 

Ikke så veldig irriterende for meg personlig, men er sikkert veldig provoserende for enkelte personer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, vanskelig å si hva som er årsaken i en slik situasjon.

I verste fall kan jo personen som kjører ATV'en være såpass beruset eller påvirket av andre stoffer at han/hun velger å kjøre i en hastighet som han mestrer og legger selvsagt ikke merke til annet enn det som er rett foran.

 

Personlig prøver jeg å tolke bilisten foran litt også før jeg begynner å reagere med tuting , i noen tilfeller så kan det jo definitivt gjøre en situasjon langt verre , feks om det er en person som er ruspåvirket så kan jo dette føre til en ulykke senere pga hastighetsøkningen osv.

 

Ser kanskje flere ganger i uken sjåfører som kjører veldig vinglete og som sliter med å holde sitt eget felt , da føler jeg personlig at det er en risiko å både være rett bak dem og også å prøve å kjøre forbi med mindre jeg ser at han/hun klarer å holde seg i feltet sitt (da kan det være at jeg kjører forbi på en måte jeg føler er forsvarlig).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mindre konsekvenser for andre, en vesentlig del av bøtelegging er at man gjør ting som er uheldig for samfunnets andre deltakere.

Så moped og motorsykkel har altså da mindre i bot enn en SUV - her er det jo helt klart en forskjell på konsekvenser. Hva er de respektive bøtene på? (for å bryte vikeplikt)

 

 

Ikke spill dum er du snill, jeg har vist konkrete eksempler på at konsekvensene for andre spiller inn på straffennivået, er du uenig i det? Det er ingen vits å late som det kun er to alternativer, 100% irrelevant, eller 100% korrelert til skaderisiko.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Mindre konsekvenser for andre, en vesentlig del av bøtelegging er at man gjør ting som er uheldig for samfunnets andre deltakere.

Så moped og motorsykkel har altså da mindre i bot enn en SUV - her er det jo helt klart en forskjell på konsekvenser. Hva er de respektive bøtene på? (for å bryte vikeplikt)

Ikke helt ontopic men kjøre utem førerkort på motorsykkel/bil 8000kr, moped/lettsykkel 3000kr. Sikkert enda mer for lastebil/buss. (Siden dere snakker om ulike konsekvenser/bøter)

Lenke til kommentar

 

Ikke spill dum er du snill, jeg har vist konkrete eksempler på at konsekvensene for andre spiller inn på straffennivået, er du uenig i det? Det er ingen vits å late som det kun er to alternativer, 100% irrelevant, eller 100% korrelert til skaderisiko.

Det var et enkelt spørsmål som burde være lett å svare på.

 

 

Pisspreik, det er ikke noe spørsmål du ønsker svar på, det er du som prøver å score ett billig poeng. Eller later du som du ikke vet svarte på spørsmålet?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Pisspreik ...

Det er nå din påstand, jeg har gitt eksempler om at det er en unaturlig inndeling. (skal det være en mer 'riktig' begrunnelse så er det isåfall at det ikke kreves førerkort for sykkel og således være formildende(?))

 

 

Pisspreik handler om din påstand om at din tidligere post "bare er ett spørsmål", når det gjelder den overordnende diskusjonen så har jeg vist at det er slik i norge at konsekvensen eller den potensielle konsekvensen spiller inn på straffenivået, det synes jeg er fornuftig, og jeg synes det er ett naturlig skille ved motorkjøretøyer og ikke motorkjøretøyer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...