Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

Var det ikke du som skulle svinge?

Vel, jo. Blinklysolje er jo mangelvare her, men når biler plasserer seg slik, Tar jeg det helt for gitt at de skal svinge selv. Hondaen sto strengt tatt i motgående kjørefelt.

Da har du vikeplikt. Det er to biler og to felt som du har vikeplikt for, og du skal vente med å kjøre til du har klar bane. Du brøt vikeplikten, skapte en farlig situasjon og nå legger du ansvaret på andre bilister for egne feil. Og manglende blinklysolje? Så du blinket ikke heller? Good job..

 

 

Man bryter da ikke vikeplikten ved å kjøre rett fram i sitt felt, og stoppe midt i ett kryss, hvor å vente på å svinge til venstre?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en bil må kjøre på venstre side og en annen må kjøre på høyre side, så vil eg påstå det. I tillegg er ikke motorsyklisten særlig aktsom siden situasjonen oppstår, og det bidrar til en del forvirring i trafikkbilde.

 

Begge bilene i motgående kjørebane skulle inn i veien der hvor motorsyklisten kom fra. Ikke utenkelig at minst en av de bilene har plassert seg feil og og bryter §3, men ingen av de blinker og motorsyklisten burde dermed forventet at de kjører rett frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når en bil må kjøre på venstre side og en annen må kjøre på høyre side, så vil eg påstå det. I tillegg er ikke motorsyklisten særlig aktsom siden situasjonen oppstår, og det bidrar til en del forvirring i trafikkbilde.

 

Begge bilene i motgående kjørebane skulle inn i veien der hvor motorsyklisten kom fra. Ikke utenkelig at minst en av de bilene har plassert seg feil og og bryter §3, men ingen av de blinker og motorsyklisten burde dermed forventet at de kjører rett frem.

 

Under forutsetningen av MCen faktisk kjøre rett fram er jeg helt uenig, den forventede manøveren er å kjøre rett fram og plassere seg mitt i krysset, den beste måten å oppnå forvirring er å gjøre noe annet enn det som er vanlig og forventet, spesielt når grunnlaget er så lite som "bruker ikke blinklys", som om det ikke er store mengder folk hver jævla dag som ikke bruker blinklys når de skal svinge i kryss (tro du meg, som motorsyklist er dette noe som er viktig for deg, og man legger merke til), og selv om bilen skal rett fram er det en dustemanøver å kjøre på innsiden, og ikke noe motorsyklisten med sin helt normale plassering kan lastes for.

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget med manglende blinklys var kommentaren om manglende blinklysolje fra eier av videoen, og eg antok derfor at han mente at noen der burde ha brukt blinklys. Enten mente han da seg selv, eller en av de to andre i motgående kjørefelt. Nå var det jo slik at begge to skulle rett frem, og blinklys er da ikke naturlig å bruke.

 

I denne situasjonen mener eg at motorsyklisten burde ha ventet der han stoppet, til det var klar bane. Ganske enkelt fordi det på motsatt side står to biler som ikke gir indikasjon på noe annet enn at de skal rett frem, og en bør da se at det blir plassproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med manglende blinklys var kommentaren om manglende blinklysolje fra eier av videoen, og eg antok derfor at han mente at noen der burde ha brukt blinklys. Enten mente han da seg selv, eller en av de to andre i motgående kjørefelt. Nå var det jo slik at begge to skulle rett frem, og blinklys er da ikke naturlig å bruke.

 

I denne situasjonen mener eg at motorsyklisten burde ha ventet der han stoppet, til det var klar bane. Ganske enkelt fordi det på motsatt side står to biler som ikke gir indikasjon på noe annet enn at de skal rett frem, og en bør da se at det blir plassproblemer.

 

Om dette er hvor jeg tror det er, dvs stenersgata, så oppfatter jeg kommentaren din helt ærlig som virkelighetsfjern, det er to felt imot og det som er til høyre sett fra MCen har tvungen kjøreretning til venstre for bilen, når man vet hvor ofte folk ikke blinker, så skal man vente i feltet sitt fordi vedkommende kanskje skal bryte loven? Det oppfatter jeg som ganske tøvete, selv om man mistenker bilen skal rett frem, så bør bilen vente til det er klar bane hos seg, og så svinge over og til venstre side av MCen (sett fra MCens synsvinkel), noe bilen har god til til, da det kun er de to bilene som kommer imot. Det er mao ikke kø i "rett fram"-feltet.

 

Å forefekte uventet og forvirrende oppførsel hver gang noen ikke bruker blinklyset, og står i "feil felt", bare fordi de kan kjøre som ett nek, er kontraproduktivt, og vil føre til mye mere situasjoner enn det avverger. 95% av tiden så teller feltplassering mer enn blinklys om de er motstridene for hvordan folk faktisk oppfører seg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med meg da, som ikke er kjent i det aktuelle krysset og ikke vet at det ene av de to kjørefeltene har tvunget retning mot venstre(høyre fra min side)? Eg har lært at man ikke skal forvente at alle kjører feilfritt og i henhold til reglene, og derfor ta høyde for at andre kjører som noen idioter fra tid til annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med meg da, som ikke er kjent i det aktuelle krysset og ikke vet at det ene av de to kjørefeltene har tvunget retning mot venstre(høyre fra min side)? Eg har lært at man ikke skal forvente at alle kjører feilfritt og i henhold til reglene, og derfor ta høyde for at andre kjører som noen idioter fra tid til annen.

 

Hadde det vært mye trafikk kunne du fint vært noe unnskyldt. Men pilene i dette krysset ligger mer enn en billengde bak krysset. Som billist skal du få med deg dette. Og hadde du ikke ment å kjøre til venstre, hadde du blinket til høyre for å kjøre inn bak bilen ved siden av deg. Spesielt når det kommer trafikk i mot.

n28HWSl.jpg

 

Forøvrig vil jeg påpeke at jeg alltid blinker (Vanskelig å se med kvaliteten på videoen, men dette er et prinsipp, og MC er i utganspunktet vanskelig å få øye på, så jeg må gjøre det jeg kan for å bli sett..), og at kommentaren min var ment til motgående kjøretøy. Jeg hadde nok nølt mye om bilen som sto riktig plassert hadde blinket. Da ville jeg tenkt at bilen i feil felt hadde tenkt seg rett frem, selv om han sto felt med svingpåbud mot venstre.

 

EDIT: At jeg blinker vises egentlig ganske tydelig i videoen.

Endret av steinrawr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med meg da, som ikke er kjent i det aktuelle krysset og ikke vet at det ene av de to kjørefeltene har tvunget retning mot venstre(høyre fra min side)? Eg har lært at man ikke skal forvente at alle kjører feilfritt og i henhold til reglene, og derfor ta høyde for at andre kjører som noen idioter fra tid til annen.

 

Du som ikke vet det følger vel skilting og veimerking, og om du ikke gjør det, så kjører du ihvertfall ikke sånn som denne bilen. Det er greit å ikke forvente at folk kjøre feilfritt, det er en fornuftig holdning, men det er ikke fornuftig å handle hele tiden som om folk kommer til å kjøre riv ruskende galt, man må handle slik at trafikken avvikles som den skal om folk kjører riktig men være forberedt på handling om folk kjører feil, folk kjører tross alt mer rett enn galt, så det skaper mye flere situasjoner å kjøre som om folk alltid gjør det som er galt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som trafikant her så ser eg ett kryss. Eg skal til venstre og får tilsynelatende to biler på min høyre side(som eg har vikeplikt for). Ingen av de har blinklys på, og eg er ikke kjent med at det ene feltet har påbudt kjøreretning. Eg forholder meg da til at to biler skal rett frem og eg har vikeplikt for _begge to_.

 

Eg tenker da at det ville være lite lurt av meg å kjøre frem i krysset slik _en normalt_ ville ha gjort siden det er litt lite plass til to felt, og heller vente der en er for å gi plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som trafikant her så ser eg ett kryss. Eg skal til venstre og får tilsynelatende to biler på min høyre side(som eg har vikeplikt for). Ingen av de har blinklys på, og eg er ikke kjent med at det ene feltet har påbudt kjøreretning. Eg forholder meg da til at to biler skal rett frem og eg har vikeplikt for _begge to_.

 

Eg tenker da at det ville være lite lurt av meg å kjøre frem i krysset slik _en normalt_ ville ha gjort siden det er litt lite plass til to felt, og heller vente der en er for å gi plass.

 

Har du ett eneste eksempel på et kryss som er utformet slik uten påbudt kjøreretning?

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å tro at mannen på MC i dette tilfellet ikke kjente krysset?

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk som kjører bobiler/camping vogner må være en av de mest egoistiske folka på jorden. Jeg sier ikke ALLE er det, men flertallet mener at de skal diktere farten alle andre skal kjøre i.

Jeg fatter det overhode ikke at de liker å ha 1 million biler bak seg.

Det koster så utrolig lite å bare senke farten litt og blinke på strekninger hvor de bak kan kjøre forbi.

I det minste når de kommer først ut av fargen, kjør til siden og slipp bilene bak deg fram.

Jeg såg det på 1 av de 4 fergene jeg tok igår.

 

Til og med meg som kjører en stasjonsvogn slipper biler forbi, det tar meg noen par sekunder så er bilen bak meg forbi og jeg kan slappe av med å ikke ha en bil oppi ræven min.

Lenke til kommentar

Har du ett eneste eksempel på et kryss som er utformet slik uten påbudt kjøreretning?

Man trenger ikke lete lenge (og det fins mange slike eksempler)

Det bare å ta eksemplet her - her er det ikke påbudt å svinge til ventre i venstre fil. (hvis bilde viser riktig info, og at det ser ut slik pr idag)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har du ett eneste eksempel på et kryss som er utformet slik uten påbudt kjøreretning?

Man trenger ikke lete lenge (og det fins mange slike eksempler)

Det bare å ta eksemplet her - her er det ikke påbudt å svinge til ventre i venstre fil. (hvis bilde viser riktig info, og at det ser ut slik pr idag)

 

 

Vanskelig å se på det bildet, iogmed at merkingen er slitt bort, så man ikke kan ser om det er sperrelinje, men det er sant, det er utydelig formulert av meg, jeg burde sagt at det ikke er merket med venstre kjøreretning i venstre felt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Som trafikant her så ser eg ett kryss. Eg skal til venstre og får tilsynelatende to biler på min høyre side(som eg har vikeplikt for). Ingen av de har blinklys på, og eg er ikke kjent med at det ene feltet har påbudt kjøreretning. Eg forholder meg da til at to biler skal rett frem og eg har vikeplikt for _begge to_.

 

Eg tenker da at det ville være lite lurt av meg å kjøre frem i krysset slik _en normalt_ ville ha gjort siden det er litt lite plass til to felt, og heller vente der en er for å gi plass.

 

Har du ett eneste eksempel på et kryss som er utformet slik uten påbudt kjøreretning?

 

Forøvrig er det vel ingen grunn til å tro at mannen på MC i dette tilfellet ikke kjente krysset?

 

AtW

 

Eg mener bare at ikke kan forvente at alle kjenner etthvert kryss ut og inn, og dermed vet hva oppmerkinga er på motsatt side. For alt eg vet kunne oppmerkinga på motsatt side vært påbudt kjøreretning til høyre for feltet til høyre, og rett frem eller venstre for feltet til venstre. I don't know. Alt eg ser er at to biler har kjøreretning mot meg og ingen av de indikerer at de skal svinge. Da ville eg ha holdt litt avstand til situasjonen var oppklart og det var fri kjørebane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irriterer meg over motorsykler som skviser seg mellom trafikken. Skulle svinge til venstre inn på en parkeringsplass i sen trafikk så var det en som prøvde å kjøre forbi meg på venstresiden, på ytre side av feltet. Var heldigvis oppmerksom nok til å stoppe.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Irriterer meg over motorsykler som skviser seg mellom trafikken. Skulle svinge til venstre inn på en parkeringsplass i sen trafikk så var det en som prøvde å kjøre forbi meg på venstresiden, på ytre side av feltet. Var heldigvis oppmerksom nok til å stoppe.

 

Som du burde være, du skal sjekke feltet når du flytter deg over i ett nytt felt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg byttet ikke felt, jeg skulle inn i en innkjørsel fra venstre linje av en dobbeltsporet enveiskjøring. Men det er fortsatt riktig at jeg skal sjekke godt før jeg gjør det også, fordi på toppen av kaken så var han godt inne i blindsonen min. Det hadde ikke skadet å kjørt forbi meg på andre siden i det minste.

 

Men nå gikk det ihvertfall godt, så kom ut i andre enden med en hel dør og mer erfaring. :p

Lenke til kommentar

Jeg byttet ikke felt, jeg skulle inn i en innkjørsel fra venstre linje av en dobbeltsporet enveiskjøring. Men det er fortsatt riktig at jeg skal sjekke godt før jeg gjør det også, fordi på toppen av kaken så var han godt inne i blindsonen min. Det hadde ikke skadet å kjørt forbi meg på andre siden i det minste.

 

Men nå gikk det ihvertfall godt, så kom ut i andre enden med en hel dør og mer erfaring. :p

 

Ok, jeg er enig i at det er en underlig manøver fra vedkommende, det er bedre å kjøre mellom feltene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...