Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hva hjelper det å ligge etter hverandre? At det liksom skal hjelpe tyder på at folk i utgangspunktet ikke evner å legge seg langt nok ut når de kjører forbi.

Jeg skrev tidligere at jeg foretrekker å kjøre forbi to syklister på rekke fremfor to ved siden av hverandre. Dette har ofte med det å gjøre at to syklister ved siden av hverandre gjerne holder en slik avstand til hverandre at der er vanskelig/umulig å oppnå anbefalt sikkerhetssone.

 

Jeg har knapt nok en eneste gang i mitt liv opplevd å bli forsinket mer enn ett minutt av en syklist i en bil, og jeg tror ikke jeg har sett noen bli det heller. Jeg kjenner meg i liten grad igjen i denne påståtte forsinkelsen folk klager over.

Opp Sollihøgda har jeg opplevd å måtte ligge i en kø som strakte seg langt bakover bare fordi en gruppe på 5-6 syklister ikke stoppet opp og slapp oss forbi. De fremste som hadde mulighet til å komme seg forbi gjorde jo selvfølgelig dette, men det hjelper jo lite for oss som er enda lenger bak i køa.

Opp fra lier til sollihøgda har jeg måtte gjort det samme fordi en gruppe syklister ikke evnet å tenke på det at de er etter en trafikkert vei og ikke et lukket treningsanlegg.

 

Så i sum, folk kan spare seg for å klage på syklister som kjører normalt og lovlig, og så deretter gjemme seg bak "vi må vise hensyn til hverandre"

Det er vel heller ikke disse det klages på. Derimot på lik linje med bilister som klages på her inne så er det nettopp de syklistene som ikke kjører lovlig eller fornuftig som det klages på. Derav at de må vise hensyn til bilistene på samme måte som bilistene skal vise hensyn til syklistene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle bør ta hensyn til hverandre og innse at man selv gjør feil også, ikke bare andre. Dessverre er folk litt for offensiv (også på forumet) og man skulle roet seg ned noen hakk alle sammen. (bare se på eksemplene her og i tråden for dash-cam, man klager på andre og irriterer seg, så viser det seg at det er disse som poster, som gjør lovbrudd og ting som absolutt ikke bør forekomme. Blind for egne feil, men klag på andre kan man)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For ikke så lenge siden ble jeg faktisk liggende bak to syklister oppover Sollihøgda.. På strekninger med midtdeler er det ganske irriterende å bli liggende bak sånne flere kilometer..

Hastigheten var stort sett godt under 20km/t.

For ikke lenge siden ble jeg sittende i kø bak mange biler i 30 minutter, hastigheten var langt under 20, ganske irriterende.

 

Mener du med dette å si at oppførselen jeg opplevde fra disse syklistene er helt grei?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ja, vi bør faktisk vise litt mer hensyn til syklistene, men syklistene bør også tenke litt på at man kan fint ligge etter hverandre og til og med gi tegn til bilistene om at de kan kjøre forbi når det er mulig ( feks at man faktisk kjører litt til siden for å slippe trafikken forbi).

 

Det er dessverre en del syklister som ikke tar hensyn til at de ikke kommer opp i hastigheter over 20-30km/t på noen strekninger og hvis det er mye trafikk i motsatt kjørefelt kan det være umulig for de bilistene som er bak å kjøre forbi, da synes nå jeg at man innimellom kan kjøre inn til siden og sørge for at en god del av trafikken kan få komme forbi.

 

Hva hjelper det å ligge etter hverandre? At det liksom skal hjelpe tyder på at folk i utgangspunktet ikke evner å legge seg langt nok ut når de kjører forbi.

 

Så i sum, folk kan spare seg for å klage på syklister som kjører normalt og lovlig, og så deretter gjemme seg bak "vi må vise hensyn til hverandre"

 

AtW

 

AtW

 

 

Nå er jeg litt usikker på hvor du tar "klaginga fra" , jeg er langtifra irritert på syklistene , men innimellom bør det la seg gjøre for dem å se an trafikksituasjonen litt og sørge for at bilistene kan slippe forbi når vanlig forbikjøring ikke er mulig , noe som var poenget med det jeg skrev.

 

Fordelen med at to syklister (eller flere) ligger bak hverandre er at forbikjøringer kan bli mindre hasardiøst hvis man får hjelp av møtende trafikk eller om det skulle oppstå en prekær situasjon, da er det greit å ha litt ekstra å gå på både for syklisten og for bilisten. Men ja, i en idéel situasjon bør en forbikjøring forbi en syklist foregå på samme måte som forbi en annen bilist.

Lenke til kommentar

Fordelen med at to syklister (eller flere) ligger bak hverandre er at forbikjøringer kan bli mindre hasardiøst hvis man får hjelp av møtende trafikk eller om det skulle oppstå en prekær situasjon, da er det greit å ha litt ekstra å gå på både for syklisten og for bilisten. Men ja, i en idéel situasjon bør en forbikjøring forbi en syklist foregå på samme måte som forbi en annen bilist.

Beklager, men som syklist kan man slettes ikke basere seg på at andre trafikanter ikke skal skape farlige situasjoner, man må selv aktivt plassere seg slik at de farlige situasjonene ikke får anledning til å oppstå.

 

Å ligge langt til høyre i veien samtidig som det kommer trafikk i mot er å invitere farlige forbikjøringer, det kan man ikke gjøre. Man må legge seg langt nok til venstre slik at forbikjøring ikke påbegynnes mens det er trafikk i mot, så kan man heller trekke mot høyre når det er klart. Om man da kjører en eller to ved siden av hverandre er av mindre betydning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

For ikke så lenge siden ble jeg faktisk liggende bak to syklister oppover Sollihøgda.. På strekninger med midtdeler er det ganske irriterende å bli liggende bak sånne flere kilometer..

Hastigheten var stort sett godt under 20km/t.

For ikke lenge siden ble jeg sittende i kø bak mange biler i 30 minutter, hastigheten var langt under 20, ganske irriterende.

 

Mener du med dette å si at oppførselen jeg opplevde fra disse syklistene er helt grei?

 

 

Jeg mener å si at sutringen over syklister er malplassert fordi bilister er mye mer til ulempe i trafikken, den konkrete situasjonen er vanskelig å si noe om uten mere informasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Ja, vi bør faktisk vise litt mer hensyn til syklistene, men syklistene bør også tenke litt på at man kan fint ligge etter hverandre og til og med gi tegn til bilistene om at de kan kjøre forbi når det er mulig ( feks at man faktisk kjører litt til siden for å slippe trafikken forbi).

 

Det er dessverre en del syklister som ikke tar hensyn til at de ikke kommer opp i hastigheter over 20-30km/t på noen strekninger og hvis det er mye trafikk i motsatt kjørefelt kan det være umulig for de bilistene som er bak å kjøre forbi, da synes nå jeg at man innimellom kan kjøre inn til siden og sørge for at en god del av trafikken kan få komme forbi.

 

Hva hjelper det å ligge etter hverandre? At det liksom skal hjelpe tyder på at folk i utgangspunktet ikke evner å legge seg langt nok ut når de kjører forbi.

 

Så i sum, folk kan spare seg for å klage på syklister som kjører normalt og lovlig, og så deretter gjemme seg bak "vi må vise hensyn til hverandre"

 

AtW

 

AtW

 

 

 

 

Fordelen med at to syklister (eller flere) ligger bak hverandre er at forbikjøringer kan bli mindre hasardiøst hvis man får hjelp av møtende trafikk eller om det skulle oppstå en prekær situasjon, da er det greit å ha litt ekstra å gå på både for syklisten og for bilisten. Men ja, i en idéel situasjon bør en forbikjøring forbi en syklist foregå på samme måte som forbi en annen bilist.

 

 

Det er ikke lenge man skal sykle før man innser at å legge seg ut mot høyre for å gjøre forbikjøringer mindre hasardiøse er en svært dårlig taktikk, da vil det komme folk som tvinger seg forbi når det kommer trafikk imot og setter deg i fare.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mener å si at sutringen over syklister er malplassert fordi bilister er mye mer til ulempe i trafikken, den konkrete situasjonen er vanskelig å si noe om uten mere informasjon.

Nå er jeg en av de som bruker begge disse transportmidlene ganske aktivt..

Jeg sykler rundt 10 mil i uka, en del på vei og en del på fortau/sykkelvei mm.

 

Som syklist er jeg opptatt av å bli kvitt bilistene bak meg, og som bilist er jeg opptatt av å komme meg forbi syklistene foran meg.. Jeg ser ikke problemet med å hjelpe hverandre i trafikken.

 

Hva gjelder de aktuelle syklistene var det slik at de syklet i veibanen over en strekning på flere kilometer der det er forbikjøringsforbud og fysiske midtdelere om hverandre.

Det er oppoverbakke hele veien, og det føles ganske naturlig for de fleste bilister å holde mer enn 20km/t på en av de viktigste ferdselsårene i Norge, en europavei..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil klage på mennesker som er aggressive på vei med 2 eller mer felter i samme kjøreretning. Jeg pleier å kjøre forbi andre biler i ca. 10-15 km/t, og det tar ikke mer enn 10 sekunder. Likevel kommer noen personer tett opp bak (ca 2-4 meter) og blinker.

Jeg har en bror som gjør dette, og jeg har spurt om hvorfor han gjør dette. Han sier bilen foran ikke skal ligge der. Men da sier jeg at han klart holder på å kjøre forbi bilen til høyre. Blinkingen mener han er en vennlig melding om at bilen foran skal flytte seg.

 

Det jeg syns er verst er at han er yrkes-sjåfør og kjører både buss og trailere på jobb.

 

Noen andre som har noen formeninger på slik oppførsel? De som gjør det, hva mener dere? Jeg mener dette skaper en faretruende situasjon hvor bilen som ligger først kan bli nervøs og følge mer på bilen bak en veien foran seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Kjørte over fjellet igår og fikk en trailer bak meg. Var bekmørkt og dårlig vær så turte ikke kjøre fortere enn 70. Sjåføren var tydeligvis ikke fornøyd med det og kjørte kjempenærme, blinket med lysene for å blende meg gjentatte ganger. Til slutt tutet jeg litt og pumpebremset for å få han til å slutte, da klikket det tydeligvis for han og han tutet og blinket crazy flere ganger :eek: endte med at jeg kjørte alt jeg kunne for å komme vekk fra denne hissige fyren :cry:

Lenke til kommentar

 

 

Noen andre som har noen formeninger på slik oppførsel? De som gjør det, hva mener dere? Jeg mener dette skaper en faretruende situasjon hvor bilen som ligger først kan bli nervøs og følge mer på bilen bak en veien foran seg.

 

Det er en uting og kan føre til at sjåføren foran blir blendet i værste fall eller såpass nervøs at han kan risikere å forulykke når han legger seg over i feltet til høyre igjen

 

Holder man en såpass høy fart at man tar igjen en person som driver med en forbikjøring så kjører man selv for fort ( trolig ) og bør derfor tilpasse farten og avstanden til bilen foran sånn at det er forsvarlig kjøring. Presser man på sjåføren foran har man ingenting på veien å gjøre og burde heller ta bussen / taxi resten av livet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Nei, var som sagt på fjellet helt uten stoppeplasser.. Fant til slutt en plass å stoppe, men da tok jeg av lysene sånn han ikke skulle se meg lol

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

å er ikke så god med sånt

da pumpebremset jeg ikke akkurat, jeg gjorde det for å blinke med bremselysene

hva mener dere jeg burde gjøre da? kjøre i over 100 nedover fjellet i tåke og glatt veibane??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...