Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lYlo5C

Det er ingen lov som soer jeg har gjort noe feil dessuten tar jeg ting imnover meg, men ikke i denne situasjonen fordi samtlige jeg har snakket med irl som faktisk vet hva som skjedde memer jeg ikke gjorde noe galt. Dessuten hører jeg mer på de enn en gjeng pensjonerte freaks på et forum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antageligvis er denne gjengen med "pensjonerte freaks" mer oppegående personer bak rattet enn denne vennegjengen din som totalt ignorerer det faktumet at du ga på når du hadde mindre sikte enn du hadde i utgangspunktet.

Forsåvidt er det en regel du har brutt i denne sammenhengen og det er paragraf 3 i vegtrafikkloven, og den lyder som følger:

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret

KILDE: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4?q=lov+om+vegtrafikk
Lenke til kommentar

I følge loven gjorde du det. I følge hva jeg og mange her mener, så gjorde du det.

 

Du selv har innrømmet at du kjørte over evne/forhold, så jo, selv du innrømmer at du gjorde feil. Men at du ikke ser det og bare skal kverulere på det, er en annen sak.

 

Nja , til hennes forsvar så vil jeg påpeke at man blir stresset av å få en enorm lastebil opp i ræva, og er det dårlig sikte og man blir blendet pga lastebilen bruker fjernlysene så er det vanskelig å si selv hva en erfaren sjåfør hadde gjort.

 

Men ja, under optimale forhold bør man prøve å få bilen som ønsker å komme forbi bak seg forbi så fort som mulig , mulig man har kunnet gitt et signal ved bruk av blinklys eller lignende for å vise sjåføren bak at man ønsker å slippe ham forbi.

Endret av Malvado
Feil kjønn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

*hun

 

Men jeg føler ikke jeg kunne gjort noe annerledes iallefall. Er ikke jeg som ferder(??) uaktpågivende og forstyrret annen trafikk akkurat. Kanskje ikke helt bra at jeg kjørte fortere når jeg synes det var ubehagelig, men samtidig gjorde jeg det for hans del

Lenke til kommentar

 

I følge loven gjorde du det. I følge hva jeg og mange her mener, så gjorde du det.

 

Du selv har innrømmet at du kjørte over evne/forhold, så jo, selv du innrømmer at du gjorde feil. Men at du ikke ser det og bare skal kverulere på det, er en annen sak.

 

Nja , til hennes forsvar så vil jeg påpeke at man blir stresset av å få en enorm lastebil opp i ræva, og er det dårlig sikte og man blir blendet pga lastebilen bruker fjernlysene så er det vanskelig å si selv hva en erfaren sjåfør hadde gjort.

 

Men ja, under optimale forhold bør man prøve å få bilen som ønsker å komme forbi bak seg forbi så fort som mulig , mulig man har kunnet gitt et signal ved bruk av blinklys eller lignende for å vise sjåføren bak at man ønsker å slippe ham forbi.

 

Det gjør det ikke mindre galt, når man i tillegg går i forsvarsposisjon og mener at man selv, som fersk 18-åring bak rattet, mener at man vet mer enn de andre i tråden her, som samtlige har hatt lappen lenger, så tyder det på en umodenhet som absolutt ikke hører hjemme på veien. - Reaksjonen på lastebilen bak var også relativt umoden, men langt mer forsvarlig enn det å peke på andre og si at det var deres feil at de selv gjorde feil.

 

Du kjører din bil, du har det ultimate ansvaret, du skal være hensynsfull og kjøre etter forholdene. Har du en lastebil bak deg som blender deg helt, og legger deg i 100, så har du ikke kjørt etter forholdene, da har du kjørt med 1-2 sekunder sikt. Om en hindring hadde kommet i veibanen med så kort varsel hadde det ikke funnets noen sikker måte å unngå den.

 

 

*hun

 

Men jeg føler ikke jeg kunne gjort noe annerledes iallefall. Er ikke jeg som ferder(??) uaktpågivende og forstyrret annen trafikk akkurat. Kanskje ikke helt bra at jeg kjørte fortere når jeg synes det var ubehagelig, men samtidig gjorde jeg det for hans del

Det du føler er din egen rasjonalisering. Derfor er det viktig å ta inn over seg at man har gjort feil, så man ikke gjør samme feil neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør det ikke mindre galt, når man i tillegg går i forsvarsposisjon og mener at man selv, som fersk 18-åring bak rattet, mener at man vet mer enn de andre i tråden her, som samtlige har hatt lappen lenger, så tyder det på en umodenhet som absolutt ikke hører hjemme på veien. - Reaksjonen på lastebilen bak var også relativt umoden, men langt mer forsvarlig enn det å peke på andre og si at det var deres feil at de selv gjorde feil.

 

 

Du kjører din bil, du har det ultimate ansvaret, du skal være hensynsfull og kjøre etter forholdene. Har du en lastebil bak deg som blender deg helt, og legger deg i 100, så har du ikke kjørt etter forholdene, da har du kjørt med 1-2 sekunder sikt. Om en hindring hadde kommet i veibanen med så kort varsel hadde det ikke funnets noen sikker måte å unngå den.

 

 

Her synes jeg du tuller litt , å si at det er bedre at en lastebilsjåfør presser seg opp i rumpa på bilen foran og aktivt tuter og blender sjåføren, enn å klage litt på et forum hvor hensikten faktisk er å få luftet seg litt blir litt feil. Her er det flere som bør tenke seg litt om og vurdere om man kanskje skal prøve å føre en litt mer konstruktiv debatt.

 

Og jeg kjenner igjen den tankemåten til henne ,har jo selv vært 18 år engang og det er trolig flere slike sjåfører på veiene , forhåpentligvis lærer de med tiden, men da bør vi som er "modne" huske på hvordan det var å være umoden sjåfør og gi noen gode tips på en måte som kan plukkes opp.

 

Og joda, er forsåvidt enig med det du skriver (hun reagerte feil og gjorde situasjonen verre ) men gjort er gjort og spist er spist sa elgen og da bør man være ferdig med den saken her ;)

Lenke til kommentar

Men som du sier, jeg har selv vært verdensmester en gang.

Teorien sitter best i den tiden, erfaringen derimot er svært mangelfull. Likevel savner jeg den tiden hvor man fikk utrolig mye mestringsfølelse når man følte at man hadde gjort en riktig handling. Den følelsen kan styrke troen på at man gjorde det riktig, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Haha jeg tror ikke jeg er verdensmester. Gjør mye feil. Dessuten er det da ikke deres oppgave å bedømme om jeg er klar for lappen eller ikke. Jeg synes jeg gjorde det beste i en stresset situasjon, og er ikke interessert i å diskutere det mer.

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg gjorde det beste i en stresset situasjon, og er ikke interessert i å diskutere det mer.

Og vi er et flertall mer erfarne sjåfører som mener at du gjorde en alvorlig feil i en stresset situasjon. Er du ikke interessert i å ta konstruktiv kritikk for kjøringen din av andre folk uavhengig om det er dine egne foreldre eller folk på Internett er du heller ikke moden for et førerkort.

Man ser nødvendigvis ikke alltid sine egne feil og da er det viktig å være ydmyk mot folk som har hatt førerkortet mye lengre enn deg og gjerne på tyngre kjøretøy som gjerne krever mer av en sjåfør enn en som kjører en personbil.

 

Men du skal få fortsette å fortelle deg selv at du gjorte det helt rett i den situasjonen. En dag kan du fort måtte lære på den tunge måten at du har tatt feil og i mens får vi andre håpe at det ikke er en av våre nære venner/familie du tar livet av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

 

Jeg synes jeg gjorde det beste i en stresset situasjon, og er ikke interessert i å diskutere det mer.

Og vi er et flertall mer erfarne sjåfører som mener at du gjorde en alvorlig feil i en stresset situasjon. Er du ikke interessert i å ta konstruktiv kritikk for kjøringen din av andre folk uavhengig om det er dine egne foreldre eller folk på Internett er du heller ikke moden for et førerkort.Man ser nødvendigvis ikke alltid sine egne feil og da er det viktig å være ydmyk mot folk som har hatt førerkortet mye lengre enn deg og gjerne på tyngre kjøretøy som gjerne krever mer av en sjåfør enn en som kjører en personbil.Men du skal få fortsette å fortelle deg selv at du gjorte det helt rett i den situasjonen. En dag kan du fort måtte lære på den tunge måten at du har tatt feil og i mens får vi andre håpe at det ikke er en av våre nære venner/familie du tar livet av.

Jeg er åpen for konstruktiv kritikk, og det er grunnen til jeg faktisk bestod førerprøven. Du får det til å høres så mye verre enn det var. Ta livet av noen? Såpass kontroll hadde jeg, og det er mer sjanse for jeg tar livet av noen som irriterer enn kjører på noen. Jeg hører på mer erfarne folk, men så er det opp til meg å velge om jeg vil høre på dere, eller de som faktisk har gjort at jeg bestod med glans. Det er ikke vits å diskutere det mer for gjort er gjort, og både dere og jeg har sagt vår mening. For all del jeg kan tenke på det neste gang det skjer, så da er det bare å følge med på nettaviser etter artikkler o, jente som ble kjørt ned av vogntog. Hade

Lenke til kommentar

For all del jeg kan tenke på det neste gang det skjer, så da er det bare å følge med på nettaviser etter artikkler o, jente som ble kjørt ned av vogntog.

Tror nok du skal tenke over at det nesten garantert er takk og farvel hvis man kjører over evne/forhold og frontkolliderer med f.eks et vogntog. (eller du tar livet av et par foreldre med 3 barn)

Tross alt har vogntog bak deg 'kontroll' med at du er forran han og du med han.

 

Så sier du nå "Ta livet av noen? Såpass kontroll hadde jeg," - Skjønner du ikke hva du selv sier? Det var dine ord og du som mente du kjørte forsvarlig, men økte til uforsvarlig bare for han. Da har du nettopp innrømmet at du ikke har kontroll - ikke kontroll øker faren for å drepe noen.

 

Ps: Jeg skjønner veldig godt at du ble stresset, så jeg prøver ikke å kritisere deg for det. Men som sagt, det er utrolig farlig å la seg stresse å reagere utifra det på tvers av sikkerhet. Din og andres sikkerhet syns jeg ikke skal bli dårligere pga en annen sjåførs idioti.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at omtrent verden over så var det en uskreven regel å ligge i høyre felt når du ikke kjører forbi noen. Dette gjelder ikke i USA?

Har møtt på flere titalls som rett og slett parkerer i venstrefeltet, langt under fartsgrensen. Og de nekter å flytte seg. Det blir så til at man må kjøre forbi på høyre, noe som går i mot alle mine kjøreferdigheter :p

Har også prøvd å blinke med fjernlys litt forsiktig for at de skal legge seg ut, men ser ikke ut som speil blir mye brukt heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...